مزایای سبک سازی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

سبک سازی راهی است برای جلوگیری از خسارات ناشی از خرابی، کاهش هزینه ها، پایدار سازی بیشتر سازه خصوصا در مقابل زلزله؛ که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.

فهرست موضوعات

سبک سازی ساختمان پدیده‌ای است که در سال های اخیر در کشور بررسی و اعمال می شود. سبک سازی راهی است برای جلوگیری از خسارات ناشی از خرابی، کاهش هزینه ها، پایدار سازی بیشتر سازه خصوصا در مقابل زلزله. در مقاله حاضر قصد داریم به مبحث سبک سازی ساخمان و مزایای آن بپردازیم.

در گذشته استفاده از مصالح سنتی مانند آجر، سنگ، بلوک سفالی و سیمانی در ساختمان ها رواج بسیار داشت که البته هنوز هم جزو مصالح پر کاربرد ساختمانی است، این مصالح به عنوان عایق حرارتی و صوتی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دادند اما در برابر حوادث شامل زلزله، سیل و بارهای شدید نا کارآمد بودند. اما امروزه با ظهور تکنولوژی های جدید در صنعت ساختمان سازی مصالح جدید پا به عرصه ساخت و ساز گذاشتند که علاوه بر تامین عایق های حرارتی و رطوبتی مناسب، با سبک کردن وزن ساختمان علاوه بر صرفه جویی‌های اقتصادی در مقابل حوادث بیرونی نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند.

همانطور که می دانیم هر چه ساختمان سبک تر باشد علاوه بر صرفه جویی های اجرایی، مطابق با آیین نامه های موجود مقاومت خوبی در برابر زلزله از خود نشان می دهد و نیروهای زلزله از نظر خرابی و خسارات تاتیر کمتری روی سازه خواهند گذاشت.

به طور کلی 2 راه برای سبک سازی ساختمان می توان در نظر گرفت، اولین راه بهره گیری از نقشه ها و طراحی است که کمترین مصالح سنگین در آن تعبیه شده باشد، دومین و متداول ترین راه هم استفاده از مصالح سبک ساختمانی از جمله دیوارهای پیش ساخته است.

 

مزایای سبک سازی ساختمان

 

دیوار پیش ساخته چیست؟

دیوار پیش ساخته یکی از انواع جدید مصالح ساختمانی است، که به سرعت در صنعت ساختمان سازی رشد پیدا کرده و مورد استقبال سازندگان قرار گرفته است.

دبوارها از نظر ساخت و ساز به دو دسته تقسیم می شوند،

 1. دیوارهای ساخته شده در محل با مصالح سنتی شامل مصالح بلوکی، سفال، آجر و... که دیوار در محل پروژه ساخته می شود.

2. دیوارهای ساخته شده در کارخانه که به نوع پیش ساخته معروف است و پس از ساخت در کارخانه به صورت حاضر و آماده به محل مصرف منتقل می شوند، این نوع دیوارها در محل کارخانه بسته به نوع مصالح مصرفی در ابعاد و اندازه های گوناگون تولید می شوند.

این اجزای ساختمانی به صورت استاندارد در کارخانه و به دور از محل ساخت و ساز تولید می شوند و سپس به محل مورد استفاده جهت نصب و اجرا منتقل می‌شوند.

محصولات پیش ساخته محصولاتی هستند که خارج از محل استفاده ساخته می شود، این اجزا به صورت سازه ها و مصالح ساختمانی مانند ستون، تیرها، دال بتنی و پانل ساخته شده و برای ساخت آن از مصالحی مانند بتن، مواد کامپوزیتی، پلی‌استایرن و ... استفاده می شود.

ساخته شدن این محصول در کارخانه و انتقال آن به پروژه باعث شده دیوارهای پیش ساخته از محبوبیت بالایی برخوردار شوند. به دلیل مزایای متعددی که پیش ساخته بودن آن‌ها در اختیار کاربران قرار می دهند.

از جمله مزایای مهم و بارز دیوارهای پیش ساخته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سرعت بالای اجرا
  2. افزایش امنیت و عمر مفید سازه
  3. کاهش وزن سازه (وزن اسکلت)
  4. صرفه جویی در مصرف انرژی
  5. مقاومت در برابر نفوذ حشرات، رطوبت، پوسیدگی، کپک زدگی و استحکام بالا
  6. عایق صوت و حرارت

 

استفاده از دیوارهای پیش ساخته وال اسپید به عنوان دیوار داخلی و خارجی با داشتن وزن بسیار پایین، وزن کلی ساختمان و مصالح مصرفی ساخت اسکلت را به شدت کاهش می دهد که این علاوه بر صرفه جویی اقتصادی مقاومت ساختمان را در برابر نیروهای زلزله افزایش می دهد و در دراز مدت نیز باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه های آن نیز می شود.

 

 دیوارهای پیش ساخته وال اسپید

 

از مزایای سبک سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت در برابر زلزله و خرابی
  2. کاهش وزن ساختمان
  3. کاهش هزینه های اجرایی ساختمان
  4. صرفه جویی انرژی
  5. اجرای سریع
  6. کاهش پرت مصالح

امید است با افزایش دانش فنی در سبک سازی، استفاده از مصالح سبک و به خصوص دیوارهای پیش ساخته روز به روز در صنعت ساختمان گسترش یابد.

دیوارهای وال اسپید نیز از جمله دیوارهای پیش ساخته محسوب می‌شوند که به صورت پانل‌هایی با هسته پلی استایرن در کارخانه تولید شده و به محل اجرا ارسال می‌شوند که علاوه بر مزایای گفته شده شامل مزایای دیگری نیز می‌باشند.

دیوار وال اسپید به دلیل وزن بسیار پایین و وجود پلی استایرن به عنوان عایق و استادهای گالوانیزه تمام مزیت های گفته شده را به میزان بالایی دارا می‌باشد، که آن را در بین دیگر دیوارهای پیش ساخته متمایز می‌کند.

تنوع ساختمان ها بسیار بالا است و این تنوع انواع مختلفی از مصالح را می‌طلبد، که مصالح و سازه های پیش ساخته نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کاربری ساختمان، شرایط محیطی و جغرافیایی ساختمان، ملاحظات اقتصادی و..و پارامترهایی هستند که در انتخاب نوع دیوار پیش ساخته تاثیر گذارند و دیوارهای وال اسپید متناسب با هر کدام از این شرایط محصولات خاصی را ارائه می‌کند

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید