مراحل ساخت خانه، ما به شما می‌گوییم چگونه پیش روید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

زمینی خریده‌اید و اکنون قصد ساخت خانه را در آن دارید؟ نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ آشنایی گام به گام با شیوه و مراحل ساخت خانه هدف این مطلب است.

زمینی خریده‌اید و اکنون قصد ساخت خانه را در آن دارید؟ نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ مراحل ساخت خانه شاید پیچیده به نظر برسد اما در صورتیکه با آن آشنایی داشته باشید، کار چندان سخت نخواهد بود و تنها نیاز به دوندگی دارد. شاید در شهرهای مختلف ایران کمی مراحل ساخت یک خانه با شهر دیگر متفاوت باشد اما به طور کلی خانه سازی اصولی دارد که باید گام به گام دنبال شود.

 

گام اول، گرفتن پروانه و مجوز

مرحله بندی ساخت خانه

یکی از مراحل ساخت خانه، گرفتن پروانه و مجوز است. گرفتن پروانه و مجوز در شهرهای بزرگ و کوچک با یکدیگر متفاوت است. در شهرهای بزرگ می‌بایست به دفاتر الکترونیک مراجعه کرده و به سازنده وکالت داد. در شهرهای کوچک چنین نبوده و مدارک در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. مراحل اخد مجوز ساختمانی شامل تشکیل پرونده، بازدید، دستور نقشه، طراحی نقشه معماری، پرداخت عوارض، تهیه مدارک پیش نویس و چاپ پروانه یا مجوز ساخت، کپی شناسنامه‌ و کارت ملی و ... است.

با صادر شدن دستور نقشه، نقشه‌های معماری تهیه می‌شوند که بر اساس پهنه، متراژ سند، عرض، تعداد طبقات و سطح اشغال صورت می‌گیرد. پس از نهایی شدن نقشه معماری، رسید مبلغی به عنوان عوارض تراکم شهرداری بر اساس کاربری سازه و متراژ هر طبقه صادر می‌شود و بعد نوبت تهیه مدارک پیش‌نویس می‌رسد. در صورت نبود مشکل پروانه صادر شده و تا دو سال اعتبار دارد و تا دو سال دیگر هم تمدید می‌شود.

 

دومین مرحله از مراحل ساخت خانه، عقد قرارداد با پیمانکار

انتخاب پیمانکار بسیار مهم است زیرا در خروجی کار تاثیر می‌گذارد. انتخاب پیمانکار توسط مالک صورت گرفته یا اینکه گروه مهندسین ناظر پیمانکارهایی را برای انجام عملیات‌های مختلف ساختمانی به مالک معرفی می‌کنند.

 

گام سوم، گودبرداری

گودبرداری اولین مرحله فیزیکی از مراحل ساخت خانه است. گودبرداری با توجه به تعداد طبقات، پارکینگ و انباری زیرزمینی انجام می‌شود که از یک متر تا چند متر متفاوت است. هرچقدر سازه بلندتر باشد گودبرداری عمیق‌تر بوده تا بتوان به اصطلاح به زمین بکر رسید. گودبرداری باید به صورت اصولی انجام شده تا خسارتی متوجه کارگران و خانه‌های اطراف نشود.

 

اجرای فونداسیون مراحلی از مراحل ساخت خانه

فونداسیون وظیفه انتقال بار سازه به زمین را بر عهده دارد. انتخاب نوع فونداسیون با توجه به شرایط زمین و بارهای اعمالی سازه انجام می‌شود که در آن از انواع مختلف فونداسیون‌ها با توجه به نوع مصالح مصرفی و نحوه انتقال نیرو به زمین استفاده می‌شود.

 

اجرای بتن مگر از مراحل ساخت خانه

اجرای بتن مگر زیر مجموعه‌ای از مراحل اجرای فونداسیون است. بتنی با ضخامت 10 الی 15 سانتی متر و عیار سیمان 100 تا 150 کیلوگرم برای آماده سازی بستر خاک جهت پی ریزی، جلوگیری از خوردگی آرماتور و .... انجام می‌شود که با نام‌های مختلفی مانند بتن نظافتی، سبک یا کم سیمان و لاغر از آن یاد می‌شود.

 

آرماتوربندی

انجام آرماتوربندی برای همه خانه‌ها الزامی است. در آرماتوربندی با استفاده از میلگرد تمام سطح بنا شبکه بندی شده که با استفاده از جوشکاری یا سیم آرماتوربندی به هم متصل می‌شوند. محکم بودن اتصالات بسیار مهم است زیرا در هنگام وارد آمدن فشارهای کششی تمام نیرو را تحمل می‌کنند.

 

هفتمین مرحله از مراحل ساخت خانه، قالب‌بندی

قالب‌بندی هم مانند آرماتوربندی یکی از فعالیت‌های اجرایی ساختمان محسوب می‌شود. قبل از قالب بندی به قالب‌ها چرب شده تا قالب‌ها در مرحله بعد به بتن نچسبند. میزان و چگونگی چرب کردن قالب‌ها بسیار مهم بوده و این کار باید به روش صحیح انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

بتن ریزی

مراحل ساخت خانه

بتن ریزی هشتمین مرحله از مراحل ساخت خانه بوده که توسط پمپ دکل یا پمپ زمینی از دورترین نقطه انجام می‌شود تا به مرور در سطح فونداسیون پخش شود. پس از اتمام بتن ریزی وقتی بتن‌ها شکل گرفتند قالب‌ها جدا خواهند شد و برای اجرای اسکلت آماده می‌شوند.

 

اجرای اسکلت

اجرای اسکلت

اسکلت‌های فلزی و بتنی رایج‌ترین نوع اسکلت‌های مورد استفاده در ساخت خانه هستند. اسکلت بتنی نسبت به نوع فلزی هزینه کمتری داشته و تا حدودی از تخریب ساختمان جلوگیری می‌کند. در فرایند اجرای اسکلت ابتدا ستون‌هایی که بیشترین میزان بار را تحمل می‌کنند ساخته شده سپس نسبت به ساخت ستون‌های کناری و گوشه اقدام می‌شود. پس از اتمام ستون سازی نوبت به ساخت راه پله‌ها می‌رسد تا بتوان طبقات را ساخت.

 

دهمین گام از مراحل ساخت خانه، اجرای سقف

ساخت سقف پس از پایان یافتن اسکلت انجام می‌شود. در هر طبقه سقف به چند مربع یا مستطیل کوچک‌تر تقسیم شده سپس با استفاده از تیرچه مربع‌ها به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌شوند. قطعات کوچک به وجود آمده با آجر یا مصالح دیگر پر می‌شود. مهم است سقف در عین اینکه محکم است، سبک بوده و عایق صدا و حرارت باشد.

 

مراحل ساخت خانه: دیوار چینی

با دیوار چینی عملا واحدها از یکدیگر تفکیک شده و جای دقیق آشپزخانه، اتاق‌ها، حمام و ... مشخص خواهد شد. برای دیوارچینی می‌توان از دیوارهای پیش ساخته عایق کاری شده یا آجر استفاده کرد که هرکدام مزیت‌های خاص خود را دارند. پس از پایان سقف و دیوارچینی اقدام به بتن پاشی می‌شود تا استحکام افزایش یابد.

 

اجرای تاسیسات

کارهایی مانند لوله کشی گاز، آب و برق کشی تاسیسات نام دارد. اجرای تاسیسات نیاز به ظرافت داشته و باید با دقت و حوصله انجام شود.

 

گچ و خاک سیزدهمین گام از مراحل خانه سازی

گچ و خاک مرحله‌ای قبل از گچ کاری بوده که اتصالات را می‌پوشاند. با گچ و خاک درون سازه فرم بهتری به خود گرفته و آماده انجام مراحل بعدی خانه سازی می‌شود.

 

نصب چارچوب درب و پنجره

چارچوب درب وسیله‌ای برای ایجاد استحکام بیشتر بین سقف و زمین دو اتاق و یا دو واحد است که درب‌ها روی آن نصب می‌شوند. قاب پنجره‌ها نیز می‌تواند عریض یا باریک، تمام قد یا کوتاه باشد.

 

کفسازی

کفسازی خانه

کف خانه را می‌توان با سنگ، سرامیک، کاشی، چوب یا موزاییک پوشاند. کفپوش به خانه نمای دیگری می‌دهد و با توجه به شرایط آب و هوایی، مکان ساختمان و ... نوع مناسبی از متریال انتخاب می‌شود.‌

 

گچ کاری

گچ کاری ساختمان

پس از تمام کف سازی اکنون گچ کاری با دقت انجام می‌شود که از سقف تا کف به طور کامل و یکدست پوشانده خواهد شد.

 

اجرای نما هفدهمین گام از مراحل ساخت خانه

اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای به بیرون ساختمان جلوه داده که می‌تواند از سنگ، سیمان شسته، آجر، شیشه و ... استفاده کرد. انتخاب متریال مناسب بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه، بودجه و سلیقه کارفرما دارد.

 

حتما بخوانید:

 

دکوراسیون داخلی و فضای سبز

با پایان نازک کاری‌ها، دکوراسیون داخلی اجرا می‌شود که شامل نصب کابینت، روشویی، پکیج رادیاتور، آیفون و ... است. در بعضی از خانه سازی‌ها دکوراسیون داخلی اجرا نمی‌شود در نتیجه واحد کمی ارزان‌تر از سایر خانه‌ها فول شده به صورت خام به فروش می‌رسد. اجرای فضای سبز نیز الزامی بوده که در هر یک از خانه سازی‌ها به شیوه خاص خود انجام می‌شود.

از تمامی مالکین، انبوه سازان و پیمانکاران تقاضا می‌شود کیفیت را فدای کمیت نکنند تا خانه‌هایی محکم و اصولی ساخته شود تا در لحظه وقوع حوادث مانند سیل، زلزله و ... شاهد تلفات جانی و مالی نباشیم.

 

کلام آخر

مراحل ساخت خانه زمان بر است از این رو مالک و پیمانکار در اجرای آن باید صبور باشند. کسانی که خود مالک هستند و قصد اقامت در ساختمان ساخته شده را دارند حق انتخاب بیشتری داشته و راحت‌تر می‌توانند سلیقه خود را دخیل کنند.

قطعا در ساخت خانه نیاز به خرید وسایل و لوازم مختلف احساس می‌شود که گروه مجریان و فروشندگان بساز و بچین در کنار شما بوده تا بتوانید نسبت به رفع احتیاجات خود اقدام نمایید. همچنین از طریق لینک ثبت درخواست، می‌توانید اقلام مورد نظر را در شهر خود یافته و آن را با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه نمایید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید