دکوراسیون آشپزخانه کوچک، ایده‌های کاربردی و کم دردسر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

ایده های کاربردی در دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه های کوچک، دکوراسیون آشپزخانه کوچک با جایگزینی کابینت‌ها با کشو، اکسسوری، مدل کابینت آشپزخانه کوچک و...

آشپزخانه قلب تپینده هر خانه‌ای است که وسایل بسیاری درآن جاسازی شده و زمان زیادی هنگام خوردن و پخت و پز در آنجا صرف می‌شود. دکوراسیون آشپزخانه کوچک باید طوری باشد که وسایل‌ها به راحتی در آن جا شده و فضایی برای رفت و آمد آزادانه وجود داشته باشد. ایده‌های کاربردی جهت دیزاین آشپزخانه‌هایی با متراژ کم وجود دارد که دراین بخش از سایت بساز و بچین با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

اهمیت دکوراسیون آشپزخانه کوچک

چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه کوچک

امروزه اغلب خانه‌ها در متراژهای کوچک ساخته می‌شوند بنابراین طبیعی است که آشپزخانه‌ها نیز کوچک تر از گذشته و در تناسب با متراژ خانه باشند. حتی ممکن است آپارتمان ساخته شده متراژ بالایی باشد اما بنا به سازه  نوع معماری آشپزخانه کوچک در آمده باشد. در هر حال چیدمان آشپزخانه کوچک باید طوری انجام شود که همه وسایل به خوبی و بدون ایجاد مزاحمت برای یکدیگر در آن جا شده، فضایی برای نشستن افراد وجود داشته باشد و بتوان راحت درون آشپزخانه رفت و آمد کرد.

نظم دهی و چیدمان آشپزخانه کوچک نسبتا چالش برانگیز است اما پس از انجام آن رضایت درونی حاصل خواهد شد و افراد ساکن در منزل از آن لذت خواهند برد. چند ایده‌ کاربردی برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک در ادامه معرفی شده‌اند که عبارتند از:

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با جایگزینی کابینت‌ها با کشو

کشو در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

در کمد و کابینت‌ها به دلیل وجود ارتفاع نمی‌توان از همه بخش‌های آن استفاده کرد و فضایی خالی باقی می‌ماند. از سویی دیگر به دلیل ثابت بودن کابینت و کمدها امکان دسترسی راحت به تمام بخش‌های آن وجود ندارد. در کابینت‌های بالا می‌توان از استندهای مخصوص استفاده کرد که عموما یک یا دو طبقه به آن می‌افزایند ولی برای کابینت‌های پایینی بهتر است کشو جایگزین آن شود.

کشوها هنگامی که بیرون کشیده می‌شوند کل فضای درون آن قابل دسترسی بوده و می‌توان از آن به طور بهینه استفاده کرد. کشوهای یک ستون طول یکسانی دارند اما از نظر عرضی می‌توان آن‌ها را متفاوت با یکدیگر سفارش داد تا به تناسب درون آن وسایل و ظروف مختلف چیده شود. حتی می‌توان از تقسیم کننده و نظم دهند کشو استفاده کرد تا همه وسایل به صورت دسته بندی شده در جای خود قرار گیرند که امکان دسترسی راحت‌تر را فراهم می‌آورند.

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با اکسسوری

اکسسوری در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

کاربرد اکسسوری در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

اکسسوری‌های همیشه جنبه تزئینی ندارند بلکه می‌توان از اکسسوری‌های مخصوص آشپزخانه استفاده کرد که درون کابینت و کشوها قرار گرفته و امکان استفاده از تمام نقاط حتی گوشه‌ها را به نحو بهینه فراهم می‌آورند. اکسسوری‌های ممکن است در جای خود ثابت بوده یا اینکه به صورت متحرک و چرخان طراحی شوند.

 

بخوانید: اکسسوری کابینت چیست؟ بهترین اکسسوری های کابینت

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با کابینت‌های ساده

کابینت مدرن در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

کابینت مینیمال در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

در آشپزخانه کوچک است بهتر است کابینت‌ها طرح و نقش شلوغی نداشته باشند تا بتوان فضایی بزرگ‌تر به وجود آورد. کابینت‌های مدرن یکی از بهترین انتخاب‌ها بوده که به دلیل سادگی آشپزخانه را بزرگ و دلباز جلوه می‌دهند. در کابینت‌های مدرن از دستگیره‌های مینیمال استفاده می‌شود که گاهی حتی دستگیره هم به کار نمی‌رود و به جای آن دستگیره مخفی تعبیه می‌شود تا از حداقل فضا به نحو مطلوب استفاده شود.

کابینت‌های کلاسیک دارای طرح و نقش بوده که در آن جزئیات و کنده کاری‌هایی مشاهده می‌شود که خیلی مناسب آشپزخانه‌های کوچک نیست. اما اگر خواهان استفاده از کابینت هایی با طرح و نقش هستید می‌توانید از کابینت‌های کلاسیک استفاده نمایید ولی به هیچ عنوان استفاده از کابینت‌های سلطنتی توصیه نمی‌شود زیرا فضای آشپزخانه را کوچک و دلگیر نشان می‌دهند.

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با امتداد کابینت‌ها تا سقف

امتداد کابینت ها تا سقف

بزرگتر به نظر رسیدن آشپزخانه با امتدا کابینت تا سقف

گاهی در آشپزخانه‌ها دیده می‌شود که فضای بالای کابینت‌ها خالی بوده که گرد و غبار و چربی‌ها آنجا تجمع می‌یابند یا اینکه وسایلی آنجا چیده می‌شود که نمای زشتی را به وجود می‌آورند. با امتداد دادن کابینت‌ها تا سقف می‌توان از فضای درونی آن برای ذخیره سازی وسایل، خوراکی، ظروف و ... استفاده کرد. همچنین با امتداد یافتن کابینت‌ها تا سقف باعث بلندتر دیده شدن سقف آشپزخانه شده که آن را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با شلف

شلف در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

نمایی از دکوراسیون آشپزخانه کوچک با شلف

شلف یا قفسه‌های باز ایده بسیار کاربردی در آشپزخانه‌های کوچک هستند که به جای چیدن وسایل روی صفحه کابینت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. شلف یا قفسه‌های باز را می‌توان به صورت آماده خریداری کرد یا به صورت اختصاصی سفارش ساخت داد. قفسه‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و می‌توان از آن برای سالیان طولانی استفاده کرد.

 

بخوانیدانواع شلف آشپزخانه با چیدمان هایی که تا الان ندیده‌اید!

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با متریال‌های براق

متریال های براق در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

متریال‌هایی که براق و درخشان هستند به دلیل انعکاس نور محیط را بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهند. برای اینکه آشپزخانه دلباز، بزرگ و تمیز دیده شود می‌توان متریال‌ها را از نوع براق، درخشان و شفاف سفارش داد. متریال‌های براقی که به عنوان ایده کاربردی قابلیت استفاده در آشپزخانه کوچک را دارند عبارتند از:

  • استفاده از آینه در فضای بین دو پنجره، بین کابینت بالا و پایین یا آینه کاری سقف
  • بدنه و درب کابینت‌ها (مانند کابینت هایگلاس یا درب‌های شیشه‌ای)
  • کفپوش‌های براق
  • کاشی‌های براق

 

بخوانید:

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با استفاده از رنگ‌های روشن

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با صورتی روشن و بی نهایت زیبا

رنگ‌های روشن و هم طیف باعث بزرگ‌تر دیده شدن آشپزخانه می‌شوند. رنگ‌هایی که تیره هستند آشپزخانه را کوچک‌تر نشان می‌دهند اما اگر بیش از حد از رنگ روشن در آشپزخانه استفاده شود ممکن است فضا سرد و بی روح به نظر برسد. بهتر است برای جلوگیری از چنین اتفاقی تعداد محدود و کابینت‌های جزئی را به رنگ دیگر سفارش داد یا اینکه از اکسسوری‌های رنگی استفاده کرد. به عبارتی دیگر رنگ‌های روشن و خنثی در پس زمینه و با توجه به آن رنگ‌های دیگر به عنوان فرعی انتخاب شوند.

 

بخوانید: رنگ کابینت جدید، رنگ‌هایی که قهوه‌ای و سفید را از یادتان می‌برد!

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با طراحی باز، اپن و یکسره

یکسره بودن آشپزخانه

اپن بودن آشپزخانه

صندلی کم جا در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

آشپزخانه‌هایی که توسط دیوار یا کانتینر از سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن جدا شده‌اند کوچک‌تر به نظر می‌رسند و مانع زیادی در رفت و آمد ایجاد می‌کنند. طراحی آشپزخانه به صورت باز بهترین ایده‌ای است که می‌توان به کار برد. در صورت کمبود کابینت می‌توان گوشه‌ای از آشپزخانه پیشخوان قرار داد که زیر آن کابینت خور بوده و صفحه رویی از کابینت بزرگ‌تر بوده در نتیجه با قرار دادن صندلی، پیشخوان را تبدیل به فضای غذاخوری نمود.

اگر تمایلی به استفاده از پیشخوان ندارید از میزهایی استفاده کنید که کم جا بوده و صندلی درون آن قرار می‌گیرد. چنین میزهایی فضای کمی اشغال کرده و می‌توان در طول روز برای انجام کارهای پخت و پز مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه محلی برای صرف غذا فراهم آورد. میزهای کم‌جا 2 تا 8 نفره طراحی شده‌اند که بسته به فضای آشپزخانه می‌توان نوع مناسب آن را انتخاب کرد.

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با استفاده از نور

پرده زبرا در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

لامپ روشنایی در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

نور طبیعی در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

استفاده حداکثری از نور طبیعی در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

نور طبیعی بهترین منبع روشنایی بوده که اگر پنجره‌ای در آشپزخانه وجود دارد بهتر است از زبرا به عنوان پرده استفاده شود تا با بالا دادن آن ذره‌ای از نور کم نشود. اگر امکان استفاده از پنجره وجود ندارد با استفاده از منابع روشنایی الکترونیکی آشپزخانه را روشن نمایید. فضای زیر کابینت‌های بالایی بهترین مکان برای قرار دادن مهتابی یا ریسه‌های نور هستند که محیط را پر نور نشان می‌دهند. از سویی دیگر بهتر است از لوسترهایی در آشپزخانه استفاده شود که جزئیات زیادی ندارند تا آشپزخانه شلوغ دیده نشود.

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک با گل‌های آویز

استفاده از گل در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

گل های آویز در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

قرار دادن گلدان روی شلف در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

گلدان‌هایی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را از سقف آویخت و درون آن را گل کاشت. از آنجایی که آشپزخانه متراژ کمی دارد و هر وجب از فضا مهم است می توان با استفاده از گلدان‌های آویز از ارتفاع استفاده کرد. در صورت عدم تمایل به استفاده از گلدان‌های سقفی، می‌توان از گلدان‌های کوچک یا دیواری در بعضی از قسمت‌ها یا آشپزخانه استفاده کرد تا حس تازگی، طراوت و سرزندگی را به ارمغان آورند.

 

کلام آخر

ایده‌های زیادی برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک وجود دارند که با توجه به سلیقه، میزان استفاده از آشپزخانه، تعداد نفرات، نوع آشپزخانه (به درازا افتادن، در گوشه بودن و ...) می‌توان بهترین آن را انتخاب کرد.

شما چه ایده‌ای برای چیدمان و دیزاین آشپزخانه‌های کوچک دارید؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و با رنگی کردن ستاره‌ها میزان رضایت خود را از این مطلب نشان دهید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید