سقف کشسان یا کششی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

سقف کشسان چیست؟ انواع سقف کشسان، در چه مکان‌هایی می‌توان از سقف کشسان استفاده کرد؟ مزایا و معایب استفاده از سقف کشسان

یک ساختمان با وجود سقف معنا می‌یابد. سقف در بالاترین نقطه و در ابتدای دیوار قرار گرفته است که همچون سرپوش عمل می‌کند. سقف را می‌توان زیباسازی کرد که یکی از این راهکارها استفاده از سقف‌های کاذب مثل سقف کشسان است. این روزها در بعضی از مکان‌های عمومی از سقف‌های کشسان استفاده شده است که شاید گاهی بی‌تفاوت از آن گذر کرده باشیم و یا چندان محو زیبایی آن شده‌ایم که می‌خواهیم در جایی مانند خانه از چنین قابلیتی استفاده کنیم.

 

سقف کشسان چیست؟

زیبایی محیط با سقف کشسان

سقف کشسان که به آن سقف کششی نیز گفته می‌شود یکی از انواع پوشش‌های سقف بوده که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. سقف کشسان جلوه بصری خیره کننده‌ای داشته که در طراحی داخلی از آن استفاده می‌شود. سقف کشسان از مدرن‌ترین انواع سقف کاذب است و قابلیت کشسانی دارد که با گرمادهی به اندازه مورد نظر کش می‌آید و سپس روی پروفیل‌های ویژه نصب می‌شود.

این نوع سقف‌ها در بسیاری از ساختمان های قدیمی و سنتی و همچنین در ساختمان های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند. سقف کشسان به دلیل مقاومت بالای خود در برابر آتش، ضد آب بودن و همچنین ظاهر زیبایی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. ظاهر سقف کششی به طور مدام به‌روزرسانی شده و با طرح‌های مختلفی در دسترس است که در صورت دلخواه می‌توان آن را نورپردازی کرد.

 

فرمولاسیون سقف کشسان

جذابیت سقف کشسان

سقف کشسان از پی‌وی‌سی و پلاستی سایزر و افزودنی‌های مجاز تشکیل شده است. میزان PVC به کار رفته در حدود 90% و پلاستی سایزر 5% است. مابقی از افزودنی‌های مجاز به مقدار اندک از هرکدام تشکیل شده است. پلاستی سایزر سقف کشسان موجب ایجاد ویژگی کشسانی در آن می‌شود که با گرمادهی به میزان خاص تغییر شکل می‌یابد. ضخامت سقف کاذب کشسان بسیار نازک بوده و سبک وزن است.

در ساخت سقف کشسان از زینک اکساید استفاده شده است که از بین برنده باکتری و قارچ بوده و آنتی باکتریال محسوب می‌شود. کلر موجود در فرمولاسیون سقف کشسان منجر به مقاوم شدن در برابر آتش و گرما شده است.

 

بخوانیدسقف کاذب و انواع آن + تصاویر

 

انواع سقف کشسان

طرح بی نظیر سقف کشسان

سقف کششی مدل‌های مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را بر اساس مواد، نوع ساخت و مدل دسته بندی کرد. انواع سقف کشسان بر اساس مواد مورد استفاده به دو دسته وینیلی و پارچه‌ای تقسیم می‌شود. تعداد طبقات نوع ساخت سقف کشسان را تعیین می‌کنند که ممکن است تک طبقه، چند طبقه و یا عایق صدا باشند. مدل سقف کشسان به قدری متنوع است که تمام نیازها و سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد، از جمله:

 

سقف کشسان لاکر

جذاب ترین سقف کشسان

سقف کشسان لاکر همانند منشور عمل کرده و تصاویر را انعکاس می‌دهد از این رو به آن سقف کشسان آینه‌ای نیز گفته می‌شود. سقف لاکر یا آینه‌ای جلوه‌ای بی‌نظیر به فضا بخشیده و آن را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

 

سقف کشسان براق

سقف کشسان براق با منعکس کردن نور باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضا می‌شود که مناسب استفاده در فضاهای کوچک است. سقف کشسان براق زیر مجموعه سقف لاکر یا آینه‌ای به شمار می‌رود.

 

سقف کشسان ترنسپرنت

بهترین سقف کشسان

سقف کششی ترنسپرنت قابلیت عبور نور را از درون خود دارد که اگر در فضای باز یا طبقات آخر از آن استفاده شود می‌توان نور طبیعی خورشید را به درون فضا آورد. نورپردازی مصنوعی با رنگ‌های گوناگون را نیز می‌توان روی سقف کشسان ترنسپرنت اجرا کرد که جلوه‌ای خاص به محیط می‌بخشد.‌

 

سقف کشسان چاپی

سقف کشسان دوست داشتنی

در سقف کشسان چاپی امکان پرینت گرفتن از انواع طرح‌ها و نقش‌ها در ابعاد بزرگ‌تر وجود دارد که به آن سقف کشسان پرینتی نیز گفته می‌شود. نقش‌های سه بعدی را می‌توان روی چنین سقف‌هایی چاپ کرد و از دیدن آن لذت برد.

 

سقف کشسان برلیانت

سقف کششی برلیانت درخشش متالیک مانندی دارد که عمدتا از رنگ‌های طلایی، نقره‌ای یا برنزی در ساخت آن استفاده می‌شود تا محیط را لوکس و با شکوه جلوه دهد. سقف کششی برلیانت جزو سقف‌های لوکس و گران قیمت است.

 

سقف کشسان کهکشانی

سقف کشسان کهکشانی سقفی براق با درخشش‌های متالیک بوده که چند رنگ زیبا را روی پارچه به وجود می‌آورند و کهکشان شیری، آبی و سیاه را شبیه سازی می‌کنند.

 

سقف کشسان سه بعدی

سقف کششی سه بعدی طوری است که احتیاجی به ایجاد برجستگی و فرورفتگی برای ایجاد نمای سه بعدی ندارد اما با بُعد دادن می‌توان جلوه‌ای خاص به وجود آورد که طرح سقف طبیعی‌تر به نظر برسد.

 

سقف کشسان مات

سقف کشسان ایده آل

سقف کشسان مات فاقد براقیت بوده و قابلیت اجرا در محیط‌های مختلف را دارد که نقطه مقابل سقف کششی لاکر و براق است.

 

بخوانیدسقف کاذب پی وی سی چیست [معرفی انواع سقف کاذب PVC]

 

در چه مکان‌هایی می‌توان از سقف کشسان استفاده کرد؟

بهترین سقف کشسان

سقف کشسان با زیبایی و خاصیت‌های بی‌نظیر خود قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف را دارد. برای استفاده از سقف کششی ابتدا به جنس آن دقت می‌شود تا بتوان در جای مناسب استفاده کرد. به عنوان مثال سقف کشسان چاپی (پرینتی) را می‌توان در استخر، پذیرایی منزل، مطب، بیمارستان، حمام، سرویس بهداشتی و ... استفاده کرد اما سقف‌های کششی برلیانت مناسب استفاده در جاهای مجلل مانند حمام یا سرویس بهداشتی لوکس یا سالن غذاخوری شیک است.

سقف کششی کهکشانی را نیز می‌توان در سالن سینما، تالار پذیرایی، اتاق بازی، اتاق خواب، آبگرم، استخر و ... استفاده کرد. سقف کشسان را در جاهای مختلف منزل مانند آشپزخانه که نیاز به تمیز کاری دارد هم می‌توان استفاده کرد. به طور کلی بهتر است سقف کشسان در مکان‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که سقف بلندی دارند. در فضاهایی با سقف کوتاه به دلیل اینکه کمی سقف پایین‌تر می‌آید استفاده از سقف کششی توصیه نمی‌شود.

 

مزایای استفاده از سقف کشسان

مزیت سقف کشسان

سقف کشسان تنها زیبایی ظاهری ندارد بلکه در برابر رطوبت، آتش، گرد و غبار و ... مقاوم هستند. معمولا سقف کشسان را می‌توان تا ده سال مورد استفاده قرار داد و در صورت جا به جایی و نقل مکان آن را جمع کرد و در مکان جدید مجدد نصب کرد. از سویی دیگر تمیز کردن سقف کشسان بسیار آسان بوده که می‌توان آن‌ها را جارو کرد و در برخی مدل‌ها روی آن را دستمال کشید.

 

معایب استفاده از سقف کشسان

عالی ترین نوع سقف کشسان

سقف کشسان در کنار مزایا، معایبی هم دارد. با وجود اینکه سقف‌های کشسان مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش سوزی دارند اما به معنای این نیست که هرگز آتش نمی‌گیرند بلکه تا حد معینی می‌توانند گرما را تحمل کنند. چراغ‌های روشنایی تا حدی گرما دارند که نباید از حد معینی تجاوز کنند در غیر این صورت منجر به تغییر رنگ شده یا چنین سقف‌هایی را جمع می‌کنند و رو به کوچک‌تر شدن می‌رود.

سقف کشسان قیمت نسبتا بالایی دارد که با سفارشی‌سازی هزینه آن افزایش می‌یابد. اندازه‌گیری سقف کشسان نیز تا حدودی دشوار است زیرا باید به اندازه کوچک‌تر از سقف در نظر گرفته شوند. برای شروع نصب با استفاده از گیره نگهدارنده در چهار طرف سقف به صورت معلق نگه داشته می‌شود و فردی در پایین گرمادهی را با استفاده از هیتر ویژه نصب سقف کشسان را آغاز می‌کند که نیاز به زاویه و پرتاب درجه هوای مناسب دارد.

سپس شخصی دیگر با استفاده از کاردک ویژه نصب سقف کشسان، اقدام به جا انداختن لبه‌های سقف به درون پروفیل‌ها می‌نماید که از گوشه‌ها شروع می‌شود. پس از نصب گوشه‌های سقف، گیره‌ها برداشته می‌شوند و قسمت‌های دیگر سقف نصب می‌شود تا به صورت یکپارچه، بدون افتادگی درآیند. در انتها درزهای بین سقف و دیوار با نوار درز گیر بسته می‌شود تا حشرات و گرد و غبار به پشت سقف وارد نشوند.

 

بخوانیدکدام نوع سقف کاذب را انتخاب کنیم؟

 

کلام آخر

سقف کشسان زیبایی خاصی دارد که می‌توان از آن به عنوان سقفی مدرن و جدید استفاده کرد تا حال و هوای تازه‌ای به فضا ببخشد. آیا شما هم تجربه‌ای در استفاده از سقف کششی دارید؟ اگر پاسخ مثبت است در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

برچسب ها:
سقف کششی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله