طراحی آشپزخانه کوچک با رعایت این نکات طلایی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این بخش از بساز و بچین، به چند نکته کاربردی برای طراحی آشپزخانه کوچک اشاره کردیم که به شما کمک می‌کنند تا این فضا را مطابق با نیازهای خود طراحی و دیزاین کنید.

طراحی آشپزخانه کوچک ممکن است یک چالش به نظر برسد، اما همچنین فرصتی برای به کارگیری چند ترفند هوشمندانه برای به حداکثر رساندن عملکرد این فضا و افزایش اندازه بصری آن است. اگر شما نیز آشپزخانه کوچکی دارید، گاهی اوقات دشوار است که بفهمید چگونه می‌توان چنین فضای کوچکی را مطابق با نیازهای خود طراحی کنید که در عین کاربردی بودن، واقعاً زیبا به نظر برسد.

به همین منظور در ادامه این بخش از بساز و بچین، به چند نکته کاربردی برای طراحی آشپزخانه کوچک اشاره کردیم که به شما کمک می‌کنند تا این فضا را مطابق با نیازهای خود طراحی و دیزاین کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: چیدمان آشپزخانه کوچک با ۱۰ ترفند کاربردی جدید

 

نکات کلیدی که باید برای طراحی آشپزخانه کوچک در نظر بگیرید

طراحی آشپزخانه کوچک

مطمئنا آشپزخانه های کوچک می‌توانند زیبا باشند، به شرطی که نکات کلیدی که باید در مورد آنها فکر کنید را در نظر داشته باشید:

 

  • چیدمان – چگونه می‌توانید عناصر آشپزخانه را به بهترین نحو بچینید تا همه چیز مطابق با نحوه استفاده شما باشد؟
  • انتخاب کابینت – کدام نوع کابینت به شما موثرترین و کارآمدترین استفاده از فضای موجود را می‌دهد؟
  • فضای ذخیره سازی هوشمند - چگونه می‌توانید راه حل‌های هوشمندانه ذخیره سازی را ترکیب کنید؟
  • ظاهر - تقریباً به اندازه کارآمد بودن در فضا، نحوه استفاده از رنگ‌ها و تزئینات برای بزرگتر کردن آشپزخانه کوچک است.
  • نورپردازی – به حداکثر رساندن نور طبیعی و مصنوعی می‌تواند فضای اتاق کوچکی را جادار و مطبوع کند.

 

بهترین چیدمان برای یک آشپزخانه کوچک چیست؟

بهترین چیدمان اشپزخانه کوچک

چیدمان درست برای هر اندازه از آشپزخانه، به ویژه برای یک آشپزخانه کوچک، بسیار مهم است. اگر با کمبود فضا مواجه هستید، باید هر سانتی‌متر مربع از این فضا برای شما کاربردی باشد. بنابراین لازم است ابتدا به این فکر کنید که چگونه از آشپزخانه خود هر روز از نظر آشپزی، تجهیزات، ذخیره سازی و غذا استفاده می‌کنید. قرار است چقدر آشپزی داشته باشید، مواد غذایی را کجا نگه می‌دارید و از چه چیزی برای پخت و پز استفاده می‌کنید و غذا را کجا می‌خورید؟

چه چیزی در آشپزخانه فعلی شما خوب کار می‌کند و چه چیزی واقعاً خوب نیست؟ در واقع باید به دنبال شناسایی مناطق نامناسب یا کم استفاده، از جمله گوشه‌های عجیب و غریب و شکاف‌های بین کابینت‌ها باشید. این به شما کمک می‌کند تا بهترین ویژگی‌ها را حفظ کنید و فضاهای هدر رفته را زمانی که شما و برنامه ریز آشپزخانه خود چیدمان جدید را طراحی می‌کنید، حذف کنید.

نحوه استفاده از آشپزخانه نشان می‌دهد که چقدر می‌خواهید بر عملکردهای مختلف، مانند فضای ذخیره سازی در مقابل فضای کار تأکید کنید. علاوه بر این، باید در هنگام برنامه ریزی برای طراحی آشپزخانه کوچک، "قاعده مثلث آشپزخانه" را در نظر داشته باشید. قسمت‌های اصلی کار - سینک، اجاق گاز و یخچال - را به عنوان نقاطی روی مثلث در نظر بگیرید و مطمئن شوید که مسیر بین آنها به راحتی قابل دسترسی است و نه خیلی به هم نزدیک و نه خیلی دور از هم هستند.

 

پیشنهاد مطالعه: انواع رابیتس کاری آشپزخانه 2024-1403

 

چه نوع کابینت‌هایی برای طراحی آشپزخانه کوچک مناسب هستند؟

کابینت مناسب اشپزخانه کوچک

در اینجا چند ایده برای استفاده حداکثری از کابینت آشپزخانه در یک فضای کوچک آورده شده است:

  • طراحی ساده - در یک آشپزخانه کوچکتر، بسیاری از مردم یک کابینت ساده و کلاسیک با خطوط تمیز و بی‌حجم را انتخاب می‌کنند، مانند کابینت شیکر (Shaker style cabinets). این مدل از کابینت‌ها، به راحتی با هر اندازه و سبک آشپزخانه سازگار هستند و هنوز هم فضای زیادی را برای اضافه کردن نکات شخصی شما ارائه می‌دهند.

 

  • استفاده حداکثری از فضای عمودی - در یک آشپزخانه کوچکتر، از فضای عمودی به طور کامل استفاده کنید. یک دیوار از کابینت‌های کف تا سقف، فضای ذخیره‌سازی کاربردی زیادی را فراهم می‌کند و ویژگی‌ای ایجاد می‌کند که به کشیدن چشم به سمت بالا کمک می‌کند - این یک ترفند طراحی داخلی کلاسیک برای بزرگ‌تر کردن فضای کوچک است.

 

  • استفاده از واحدهای صرفه جویی در فضا - استفاده از واحدهای باریک به جای پایه یا پانل های پرکننده واقعاً در به حداکثر رساندن فضای ذخیره سازی موجود در آشپزخانه شما کمک می‌کنند و طراحی واحدهای گوشه اختصاصی با قفسه بندی مفصل می‌توانند گوشه های نامناسب یا کم استفاده را به فضایکاملا کاربردی تبدیل کنند. همچنین استفاده از کمدهای تاشو یکی دیگر از روش‌های هوشمندانه برای نگهداری مواد غذایی بدون اشغال فضا است.

 

  • انتخاب هوشمندانه لوازم خانگی - وسایل سفید و سایر وسایل می‌توانند فضای با ارزش زیادی را در یک آشپزخانه کوچک اشغال کنند. با استفاده از وسایل یکپارچه با درهای کابینت، تأثیر بصری آنها را کاهش دهید تا فضا را ساده نگه دارید. وسایل چند منظوره مانند ماشین لباسشویی و خشک کن ترکیبی یا انتخاب اجاق یا ماشین ظرفشویی فشرده نیز می‌توانند در فضا صرفه جویی کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: ایده‌های کاربردی برای دکوراسیون آشپزخانه بدون پنجره

 

چگونه می‌توان فضای ذخیره سازی را در یک آشپزخانه کوچکتر به حداکثر رساند؟

فضای ذخیره سازی در اشپزخانه کوچک

چند راه حل هوشمندانه برای ذخیره سازی وجود دارد که می‌توانید برای به حداکثر رساندن فضای موجود و به حداقل رساندن شلوغی در یک آشپزخانه کوچک از ان استفاده کنید:

 

  • فضای دیوار – با افزودن قفسه‌های باریک و استفاده از آن‌ها برای نگهداری وسایلی که هر روز به آن‌ها نیاز دارید، به طوری که نزدیک به دست باشند یا قلاب‌هایی برای آویزان کردن، از هر فضای دیوار موجود، از جمله فضای بین میز کار و کابینت‌های دیواری، بهترین استفاده را ببرید. 

 

  • فضای ذخیره سازی داخلی - کابینت‌های بیرون کش، کابینت‌های چرخان، جداکننده‌های کشو، تخته‌های خردکن یکپارچه و کشوهای قفسه ادویه‌ها همگی برای اطمینان از دسترسی آسان به اشیا و در عین حال استفاده کامل از فضا مناسب هستند. یک قفسه ذخیره سازی در داخل درب‌های کابینت نیز می‌تواند مکانی عالی برای نگهداری درب قابلمه باشد و یک سطل زباله و بازیافت ترکیبی باعث صرفه جویی در فضا می‌شود.

 

  • واحدهای قابل حمل - یک واحد قابل حمل مانند جزیره روی چرخ، مجهز به سبدهای ذخیره سازی یا جعبه می‌تواند در آشپزخانه کوچکتر مفید باشد و به راحتی و در صورت نیاز جابه جا شود.

 

پیشنهاد مطالعه: با ۱۰ اشتباه رایج در دکوراسیون آشپزخانه آشنا بشید!

 

بهترین رنگ برای طراحی آشپزخانه کوچک چیست؟

رنگ کابینت اشپزخانه کوچک

علاوه بر چیدمان و طراحی آشپزخانه کوچک، استفاده از رنگ نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر ظاهر و احساس یک آشپزخانه کوچکتر داشته باشد. رنگ‌های روشن‌تر و خنثی‌تر مانند سفید، عاجی، کرم یا خاکستری روشن برای آشپزخانه‌های کوچک‌تر به خوبی کار می‌کنند، زیرا رنگ‌های روشن‌تر بیشترین نور را منعکس می‌کنند و می‌توانند به بازتر کردن فضا و ایجاد حس تازگی و جادار بودن فضا کمک کنند.

از طرف دیگر، رنگ‌های پاستلی ملایم مانند سبزهای تسکین دهنده یا آبی روشن می‌توانند حتی در کوچکترین آشپزخانه باعث ایجاد احساس آرامش شوند. بنابراین سعی کنید مجموعه‌ای از واحدهای آشپزخانه سبک را با دیوارهای خنثی و میز کار چوبی ترکیب کنید تا حسی تمیز و طبیعی داشته باشید. می‌توانید از طریق برخی لوازم شیک، مبلمان نرم، یا مجموعه‌ای از بک‌های رنگی یا طرح‌دار، رنگ و بافتی را معرفی کنید.

البته توجه به این موضوع نیز ضروری است که کوچک بودن فضای آشپزخانه به معنی حذف کردن کامل رنگ‌های تیره و عدم استفاده از این رنگ‌ها نیست! بلکه گاهی اوقات رنگ‌های تیره‌تر مانند آبی تیره و خاکستری می‌توانند به آشپزخانه‌های کوچک‌تر عمق و علاقه بیافزایند. بنابراین، ترکیب و تطبیق رنگ‌های مختلف می‌تواند بسیار موثر باشد: سعی کنید مجموعه‌ای از واحدهای پایه تیره‌تر را با کابینت‌ها، دیوارها و میزهای کار روشن‌تر متعادل کنید تا جلوه‌ای چشمگیر داشته باشید، بدون اینکه چیزها بیش از حد محصور شوند.

 

پیشنهاد مطالعه: دیزاین آشپزخانه کوچک + ۱۰ ایده برای تزیین آشپزخانه نقلی شما!

 

استفاده از چه مواد و مصالحی در یک آشپزخانه کوچک بهتر است؟

بهترین مواد و مطالح برای طراحی اشپزخانه کوچک

انتخاب مواد و تزئینات می‌تواند تفاوت بزرگی در طراحی آشپزخانه کوچک ایجاد کند. استفاده از مواد براق و بازتابنده می‌تواند به بازتاب بیشتر نور کمک کند و فضا را بزرگتر نشان دهد. درهای کابینت براق، میزهای کار براق و بازتابنده یا کاشی‌های کف واقعاً نور را به حداکثر می‌رسانند. شیشه یکی دیگر از راه‌های افسانه‌ای برای افزایش نور و فضا در آشپزخانه است. گنجاندن برخی از کابینت‌های شیشه‌ای حس عمق بیشتری به شما می‌دهد و به بازتر کردن فضا کمک می‌کند و می‌توانید برخی از اقلام مورد علاقه مانند ظروف شیشه‌ای یا کتاب‌های دستور پخت را به نمایش بگذارید، در حالی که هنوز چیزها را مرتب نگه دارید.

وقتی صحبت از سخت افزار آشپزخانه می‌شود، بهتر است همه چیز را ساده نگه دارید. انتخاب دستگیره‌های مینیمالیستی به ایجاد ظاهری یکپارچه کمک می‌کند: برای تأثیر حداکثری، از مواد براق و درخشان مانند کروم برای دستگیره‌ها و شیرها استفاده کنید. یا می‌توانید کابینت‌ها و کشوهای بدون دستگیره را انتخاب کنید، که این خطوط تمیز را حفظ می‌کند.

 

چگونه نورپردازی می‌تواند به یک آشپزخانه کوچک کمک کند بزرگتر به نظر برسد؟

نور یکی از بهترین راه‌ها برای بزرگ‌تر کردن فضای کوچک است. بنابراین اگر آشپزخانه شما فاقد پنجره است (یا اصلاً پنجره ندارد) باید در استفاده از نور، هوشمندانه عمل کنید.

ابتدا تا جایی که ممکن است، به دنبال به حداکثر رساندن نور طبیعی در دسترس باشید. اضافه کردن یک نورگیر یا یک پنجره تمام قد می‌تواند تفاوت بزرگی در یک فضای کوچک ایجاد کند، اما اگر این گزینه نیست، بهترین استفاده را از پنجره‌های موجود بدون موانع داشته باشید.

در مورد نور مصنوعی، بهترین طرح‌های نورپردازی شامل ترکیبی از نورپردازی محیطی، کاربردی و تاکیدی است و در حالت ایده آل، طرح نورپردازی آشپزخانه شما به عنوان بخشی از طراحی اولیه آشپزخانه شما گنجانده می‌شود. نورافکن ها نور محیطی زیادی را بدون اشغال فضای زیادی فراهم می‌کنند، در حالی که برخی از نورهای پایین زیر کابینت، میز کار را روشن می کند و روشنایی کار عملی را فراهم می‌کند و بر فضای وسیع‌تر تأکید می‌کند.

با این حال، نورپردازی نیز یک راه عالی برای بیان یک بیانیه است و یک چراغ آویز با ویژگی چشمگیر، نقطه کانونی عالی در فضای آشپزخانه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا به آشپزخانه کوچک خود علاقه‌مند شوید. چراغ‌های آویز نیز یک راه عالی برای تعیین محل غذا خوردن هستند. خواه این یک نورپردازی مدرن بدیع با لامپ‌های آشکار باشد یا یک لوستر زیبا و درخشان - هر آنچه که با سبک و مقیاس فضای شما مطابقت دارد.

در نهایت، نوع لامپ‌هایی را که در آشپزخانه‌تان استفاده می‌کنید در نظر بگیرید: لامپ‌های سبک روز روشن‌تر هستند و احساس نور طبیعی روز را تقلید می‌کنند، در حالی که لامپ‌های «سفید گرم» نور ملایم‌تری با جلوه‌ای ملایم‌تر و جوی‌تر تولید می‌کنند.

 

کلام آخر

هر آشپزخانه‌ای بدون در نظر گرفتن اندازه آن، می‌تواند شیک به نظر برسد، و یک آشپزخانه کوچک نباید تنگ یا خسته کننده باشد. بنابراین با برنامه ریزی خوب، طراحی و مقداری ذخیره سازی موثر، یک آشپزخانه کوچک نیز می‌تواند زیبا و کاربردی باشد. با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم می‌توانید طراحی آشپزخانه کوچک را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و از فضایی که در اختیار دارید، بیشترین استفاده را داشته باشید.

شما چه پیشنهادی برای طراحی آشپزخانه کوچک داید، پیشنهادات و تجربیاتخود را در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید