بهترین مدل سقف آشپزخانه برای خانه شما کدام است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

انواع مدل سقف آشپزخانه، نکات مهم برای انتخاب بهترین مدل سقف آشپزخانه، اهمیت نورپردازی در سقف آشپزخانه، چگونه بهترین مدل سقف آشپزخانه را انتخاب کنید؟

قطعا می‌دانید که آشپزخانه قلب خانه‌های ما است. طراحی و پیاده سازی بهترین دکوراسیون برای آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید به راحتی با اطلاع از انواع مدل سقف آشپزخانه و پارامترهای مهم در انتخاب یک سقف مناسب برای فضای مهم خانه تان، بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای آشپزخانه‌های امروزی، تنها طراحی کابینت، ویترین، سوپری‌ها و فضای بین کابینت کافی نیست! شما باید در مورد بهترین مدل سقف آشپزخانه نیز ایده پردازی کنید. در این مقاله از بساز و بچین قصد داریم، انواع مدل سقف آشپزخانه را بررسی کنیم و جزییات مهمی در مورد آن‌ها بیان کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید تا جزییات مهم انواع مدل سقف آشپزخانه را بررسی کنیم.

 

سقف آشپزخانه و ویژگی مهم آن

سقف آشپزخانه و ویژگی مهم آن

ویژگی مهم برای سقف آشپزخانه، استحکام و دوام آن است. زیر سقف آشپزخانه، فعالیت‌هایی مثل پخت و پز، استفاده از دستگاه‌های الکتریکی و گازی، آشپزی و شستشوی ظروف انجام می‌شود. پس بدیهی است که این سقف باید توانایی در امان ماندن از آسیب‌های احتمالی مثل نشت آب، رطوبت بالا، سوختگی، کثیفی و خرابی را داشته باشد. نکته مهم دیگر، قابل شست و شو بودن سقف آشپزخانه است. در واقع، به دلیل پخت و پز در این فضا، بهتر است سقف آشپزخانه قابل شستشو و تمیزکاری آسان باشد. همچنین، در نظر گرفتن استفاده از مصالح مقاوم در برابر لکه‌ها و لکه برها می‌تواند طول عمر سقف آشپزخانه را افزایش دهد.

به این ترتیب سقف آشپزخانه شما در برابر روغن‌، بخارات غذا، دوده، آلودگی‌ها و ذرات ریز محافظت می‌شود و تمیز می‌ماند. در نهایت، طراحی زیبا و سازگار با سایر عناصر دکوراسیون داخلی آشپزخانه و سبک آن نیز می‌تواند به عنوان یک ویژگی مهم در نظر گرفته شود. انتخاب یک سقف با رنگ، بافت و طرحی که با سایر قسمت‌های آشپزخانه هماهنگی داشته باشد، زیبایی و هماهنگی بصری زیبادی را به فضای پخت و پز شما اضافه می‌کند.

در نظر داشته باشید که آشپزخانه تنها یک فضا برای آشپزی نیست! بلکه نقطه کانونی یک خانه برای حضور اعضای خانواده و دورهمی‌های دوستانه است! پس اهمیت به زیبایی آن نیز اولویت بالایی دارد.

 

پیشنهاد مطالعه: کابینت جزیره متحرک برای ایجاد تنوع در دکوراسیون آشپزخانه

 

با انواع مدل سقف آشپزخانه آشنا شوید

با انواع مدل سقف آشپزخانه آشنا شوید

سقف‌های مناسب برای آشپزخانه در انواع مختلفی وجود دارند. شما می‌توانید با شناخت کلی انواع سقف آشپزخانه، دیدگاه مناسبی در خصوص آن پیدا کنید و انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

 

1- سقف آشپزخانه CNC

سقف آشپزخانه CNC

استفاده از دستگاه CNC برای ساخت اکسسوری‌ها و تجهیزات مناسب برای دیزاین فضاهای مختلف در دکوراسیون داخلی به شدت محبوب شده است. استفاده از پانل‌های سی ان سی  در ابعاد مختلف برای سقف آشپزخانه نیز رایج است. اگر علاقه‌مند به دیزاین دکوراتیو سقف آشپزخانه هستید و شست و شوی نسبتا سخت این سقف‌های دکوراتیو برای‌تان دشوار نیست، می‌توانید آن را انتخاب کنید. این سقف‌ها در طرح‌ها و نقش‌های مختلفی عرضه می‌شوند و می‌توانید برای زیبایی بیشتر، روشنایی آشپزخانه را زیر آن قرار دهید تا استایل شکیل‌تری داشته باشد.

 

2- سقف آشپزخانه PVC

سقف آشپزخانه PVC

سقف کاذب PVC یک گزینه مناسب برای سقف آشپزخانه است. PVC یا پلی وینیل کلراید، ماده‌ای ساخته شده از پلاستیک است که مقاومت بسیار مطلوبی در برابر رطوبت، لکه‌ها و خرابی‌های ناشی از استفاده مداوم دارد. برخلاف سقف‌های گچی، سقف کاذب PVC مقاومت بهتری در برابر نفوذ آب دارد و در مواجهه با رطوبت و بخار آب نیز تغییر شکل نمی‌دهد. سقف PVC ضد آب است و در برابر رطوبت و بخار آب مقاومت خوبی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که سقف کاذب PVC در آشپزخانه‌هایی که با آب و رطوبت بالا سروکار دارند، بسیار مناسب باشد. سقف کاذب PVC قابل شستشو است. با یک پاک کننده ملافه‌ای ملایم و آب گرم می‌توانید سقف را تمیز کرده و از لکه‌ها و روغن‌های آشپزی خلاص شوید. این مدل سقف در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود؛ به همین دلیل می‌تواند به آشپزخانه شما ظاهری زیبا و مدرن ببخشد. گاهی این مدل سقف با طرح‌های CNC نیز عرضه می‌شود که می‌تواند به عنوان دیزاین روشنایی آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرد.

 

3- سقف آشپزخانه آسمان مجازی

سقف آشپزخانه آسمان مجازی

یکی از ترندهایی که در سال‌های گذشته در بین علاقه‌مندان به بازسازی یا دیزاین فضای داخلی محبوب شد، همین سقف آسمان مجازی است. در این نوع سقف‌ها، شما روشنایی را مشاهده نمی‌کنید، بلکه یک طرح گرافیکی با کیفیت بالا به همراه نور ملایم دیده می‌شود. در این نوع سقف، احساسی مشابه با دیدن آسمان در شما زنده می‌شود. هرچند سقف آسمان مجازی نمای زیبایی دارد و می‌تواند به فضا روح ببخشد، اما در واقعیت ماجرا این سقف برای آشپزخانه چندان توصیه نمی‌شود. چرا که پروسه تمیز کردن آن با محدودیت روبه‌رو است و نمی‌توانید به راحتی و مکرر سقف را تمیز کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: انواع کابینت برای آشپزخانه های پنجره دار، نکات و ایده‌های طراحی

 

4- سقف آشپزخانه با کناف

سقف آشپزخانه با کناف

شاید تصور کنید که کناف متریال خاصی است که این روزها تولید می‌شود، اما بهتر است بدانید که knauf یا همان کناف، نام برندی آلمانی است که برای اولین بار در ایران، این نوع سقف کاذب را اجرایی کرد. سقف کناف با دارا بودن صفحات کچی و روکش کاغذی تحت یک فرآیند خاص استحکام پیدا می‌کند تا برای نواحی مختلف و حجم سازی مورد استفاده قرار گیرد. در پروسه اجرای کناف استفاده از آب دیده نمی‌شود و به همین دلیل سقف کناف به صورت خشک اجرا می‌شود. شست و شو و نظافت کناف معمولا با مراقبت ممکن می‌شود. اجرای حجم‌دهی به شکل‌های مختلف با کمک کناف می‌تواند آشپزخانه‌ای مدرن و شیک ایجاد کند.

 

5- سقف آشپزخانه کشسان

سقف آشپزخانه کشسان

از جدیدترین و مدرن‌ترین تکنیک‌هایی که می‌توانید برای دیزاین سقف آشپزخانه از آن استفاده کنید، سقف کشسان است. این مدل سقف آشپزخانه با کمک پارچه‌ای PVC با قابلیت کشسانی اجرا می‌شود. در واقع، اجرا کردن این نوع سقف بر روی پروفیل‌ها می‌تواند فضای آشپزخانه را زیباتر کند. طرح و نقش‌های متفاوتی بر روی این نوع سقف اجرا می‌شود که یکی از آن‌ها سقف‌های آسمان مجازی است. به دلیل حساسیت و ظرافت اجرای این نوع سقف، شست و شوی عادی با آن ممکن نیست و توصیه نمی‌شود. چرا که می‌تواند طول عمر سقف را کاهش دهد.

 

6- سقف آشپزخانه رابیتس

 سقف آشپزخانه رابیتس

برای خانه‌هایی که حداقل 20 سال گذشته طراحی داخلی می‌شدند، استفاده از سقف رابیتس به شدت محبوب بود. این نوع سقف کاذب با ترکیب ورقه‌های فولادی و فلزی ترکیب شده با گچ اجرا می‌شد. دیزاین فضا و حجم سازی به کمک سقف رابیتس تاحدی محبوب بود که کم‌تر خانه‌ای فضای آشپزخانه را بدون حضور آن دیزاین می‌کرد. رابیتس به دلیل استفاده زیاد از کچ و سنگینی بیش از اندازه، اجرای دشواری دارد. به همین دلیل این روزها کم‌تر کسی از سقف رابیتس استفاده می‌کند.

 

7- سقف آشپزخانه چوبی

سقف آشپزخانه چوبی

استفاده از سقف‌های دکوراتیو چوبی در سازه‌های مدرن و کلاسیک به شدت محبوب است. سقف کاذب چوبی معمولا با استفاده از چوب طبیعی یا MDF روکش چوب اجرا می‌شود. فضاسازی با کمک چوب در محیط آشپزخانه ساختاری بسیار زیبا خلق می‌کند. اما توجه داشته باشید که سقف کاذب چوبی، با کمک نورپردازی ظاهر بی نظیر خود را نشان می‌‌دهد. تمیز کردن سقف کاذب چوبی در آشپزخانه نیز چندان دشوار نیست. کافی است از مواد مناسب چوب برای شست و شو استفاده کنید تا آسیبی به استراکچر اصلی وارد نکنید.

 

8- سقف آشپزخانه پلکسی گلس

سقف آشپزخانه پلکسی گلس

یکی دیگر از انواع مدل سقف آشپزخانه، سقف‌های پلکسی گلس هستند. این نوع سقف‌ها در انواع ساده و طرح دار وجود دارند که براساس دیزاین آشپزخانه و سبک طراحی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این سقف‌ها از جنس پلکسی گلس هستند. صفحات پلکسی در سایزهای مختلفی بر روی فریم‌های نصب شده در سقف آشپزخانه قرار می‌گیرند. در صورت تمایل می‌توانید فضای داخلی این صفحات را به وسیله نور مناسب روشن کنید تا ظاهری خاص در آشپزخانه مشاهده نمایید.

 

پیشنهاد مطالعه: نکات طراحی سقف کاذب؛ این اصول را فراموش نکن

 

نکات مهم برای انتخاب بهترین مدل سقف آشپزخانه

نکات مهم برای انتخاب بهترین مدل سقف آشپزخانه

بسیاری از افراد برای انتخاب بهترین مدل سقف آشپزخانه، تنها به زیبایی و جلوه آن توجه می‌کنند. اما جالب است بدانید که پارامترهای مختلفی در این خصوص اهمیت دارد که به عنوان مصرف کننده یا کارفرما، باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

  • مقاومت در مقابل رطوبت: آشپزخانه، یک محیط با رطوبت بالا است که معمولا پخت و پز در ساعات طولانی انجام می‌شود.  بنابراین انتخاب سقفی که دارای مقاومت در برابر رطوبت باشد و جنس متریال آن ضدآب باشد، اهمیت زیادی دارد. متریال هایی مثل  PVC، کناف یا چوب با رنگ قابل شست و شو به عنوان متریال‌های مناسب استفاده در این فضا به شدت توصیه می‌شوند.
  • مقاومت در مقابل حرارت: آشپزی در آشپزخانه ممکن است باعث ایجاد حرارت و بخار زیاد شود. ساعات طولانی پخت و پز، سرخ کردن یا استفاده از گاز آشپزخانه موجب می‌شود تا حرارت زیادی تولید گردد. در نتیجه، سقف باید از مصالحی با مقاومت مطلوب در برابر حرارت بالا انتخاب شود. استفاده از متریال‌هایی که نسوز هستند نیز طرفداران خاص خود را دارند اما قیمت آن‌ها بسیار زیاد است.
  • سهولت در نظافت: سقف آشپزخانه به طور معمول با چربی، روغن و رطوبت آلوده می‌شود. ذراتی که در زمان پخت و پز و سرخ کردن با آسمان می‌پرد، در نواحی مثل سقف و دیوارها لکه ایجاد می‌کند. به همین دلیل انتخاب سقفی که قابلیت تمیزکاری و شستشوی آسان داشته باشد، می‌تواند تمیزی و بهداشت آشپزخانه را حفظ کند. یادتان باشد که حتی اگر زیبایی ملاک اولیه شما باشد، داشتن یک سقف پر از لکه و کثیفی هیچ زیبایی نخواهد داشت.
  • امکانات خاص: در نظر داشته باشید که آیا قصد داریم برای آشپزخانه از سیستم‌های تهویه مطبوع، روشنایی مخفی و سیم‌کشی در سقف آشپزخانه استفاده کنید یا خیر! پاسخ به این سوال تعیین می‌کند که شکل و فرم طراحی سقف آشپزخانه چگونه باشد. انتخاب سقفی که این امکان را فراهم کند، به آشپزخانه ظاهری تمیزتری ارائه می‌کند و آراستگی محیط را بهبود می‌بخشد.
  • دیزاین و استایل سقف آشپزخانه: سقف آشپزخانه باید با سایر عناصر دکوراسیون داخلی آشپزخانه و سالن پذیرایی هارمونی مطلوبی داشته باشد. انتخاب یک طرح و استایل مناسب، زیبایی و هماهنگی بصری خاصی به فضا می‌بخشد.
  • ارتفاع سقف آشپزخانه: در نظر داشته باشید که ارتفاع سقف آشپزخانه باید مناسب و کافی باشد تا فضای آشپزخانه را راحت و خنک نگه دارد. سقف‌های کوتاه ضمن گرم کردن بیش از اندازه محیط، از نظر ایمنی نیز انتخاب مناسبی نخواهند بود.
  • هزینه طراحی و اجرا: بودجه مالی شما تعیین کننده بسیاری از جزییات پروژه است. به همین دلیل باید ابتدا بودجه خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن، سقفی که می‌تواند به نیازها، انتظارات، زیبایی بصری مدنظر و چنین جزییاتی پاسخ دهد را انتخاب کنید.

 

اهمیت نورپردازی در سقف آشپزخانه

اهمیت نورپردازی در سقف آشپزخانه

اگر عاشق نورپردازی و هنر آن هستید و می‌دانید که با انجام نورپردازی مناسب چه معجزه ای در فضا رخ می‌دهد، حتما این موضوع را با متخصصین طراحی سقف آشپزخانه در میان بگذارید. چرا که برای نورپردازی مناسب، باید حتما زیر ساخت آن آماده شود و همه چیز از قبل طراحی و پیاده سازی گردد. به همین دلیل صحبت کردن در خصوص نورپردازی اهمیت زیادی دارد و خط مشی  طراحی سقف آشپزخانه را تعیین می‌کند. هرگونه اقدام بعد از اجرا منجر به افزایش هزینه، تخریب و دردسر خواهد شد.

 

چگونه بهترین مدل سقف آشپزخانه را انتخاب کنید؟

چگونه بهترین مدل سقف آشپزخانه را انتخاب کنید؟

حتما با درک تنوع بالایی که در متریال‌ها و مدل‌های سقف آشپزخانه وجود دارد، احساس سردرگمی می‌کنید و نمی‌دانید کدام سقف برای شما انتخاب مناسبی است. در این شرایط باید از افراد متخصص و کاربلد در این حوزه کمک بگیرید. معمولا طراحان داخلی و افراد متخصص در طراحی کابینت آشپزخانه، دید بهتری در این حوزه دارند و می‌توانند شما را راهنمایی کنند. یادتان باشد که در چنین شرایطی باید اطلاعاتی مثل سلیقه شخصی، ترجیحات، خط قرمزها و محدودیت‌ها را بیان کنید تا متناسب با همین جزییات برای شما بهترین گزینه توصیه شود. به این ترتیب آگاهی طراح را از نیازهای خودتان بالا می‌برید و شانس‌تان برای دستیابی به بهترین گزینه افزایش می‌یابد.

 

کلام آخر

انتخاب مدل سقف آشپزخانه آنقدرها که تصور می‌کنید آسان نیست! برای این کار باید به جزییات متعددی توجه داشته باشید. نیازهای هر فرد و خانواده در محیط زندگی یا کار متفاوت است. به همین دلیل فضای آشپزخانه شما باید دقیقا براساس نیازهایی که مدنظرتان است طراحی و اجرا شود. به این منظور کافی است لیستی از انتظارات‌تان یادداشت کنید، علایق مهم را بنویسید و براساس آن با فرد متخصصی مشورت کنید.

تجربه شما از طراحی آشپزخانه و انتخاب دیزاین سقف چیست؟ حتما نظرتان را برای ما کامنت کنید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید