انواع بند رخت آپارتمانی، باورت نمی‌شه این همه تنوع داره!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

انواع مدل های بند رخت آپارتمانی: چتری، تاشو، جمع شونده، سقفی، لوله بخاری و ... + نکات مهم در خرید بند رخت

در زنذگی امروزه بیشتر خانه‌ها آپارتمانی شده‌اند. علاوه بر اینکه آپارتمان‌ها حیاط شخصی ندارند بعضی از آن‌ها فاقد بالکن بوده یا اگر هم بالکن دارند، به قدری کوچک است که در حد لباس پهن کردن جوابگو خواهد بود؛ به همین دلیل ایده ساخت انواع بند رخت آپارتمانی شکل گرفت که هرکدام برای فضایی خاص مناسب هستند. در این قسمت با بند رخت یا همان رخت آویزهای آپارتمانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

بند رخت یا رخت آویز چیست؟

بند رخت آپارتمانی

بند رخت یا رخت آویز وسیله‌ای برای پهن کردن و خشک کردن لباس و دستمال‌های خیس است که دارای چند میله بوده که از یکدیگر با فاصله مناسبی قرار گرفته‌اند تا بتوان لباس‌ها را لا به لای آن پهن کرد. وجود بند رخت در زندگی آپارتمان نشینی امروزی ضروری است زیرا نمی‌توان همچون گذشته طناب بسته و لباس‌ها را روی آن پهن کرد.

انواع بند رخت آپارتمانی

مرد در حال پهن کردن رخت روی بند رخت آپارتمانی

انواع بند رخت آپارتمانی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی منحصر به فرد داشته و از نظر اندازه، جمع و جور بودن و ارتفاع مناسب محیطی خاص هستند. بعضی از بند رخت‌ها را هم می‌توان درون آپارتمان و هم در بیرون آپارتمان در تراس (بالکن) استفاده کرد اما نوع دیگری از آن‌ها ثابت بوده و در یک جای معین قرار می‌گیرند. انواع مدل بند رخت آپارتمانی عبارتند از:

 

بند رخت دیواری

بند رخت دیواری

بند رخت دیواری یا رخت آویز دیواری نوع خاصی از انواع بند رخت‌ها بوده و همانطور که از نام آن پیداست به دیوار اتصال می‌یابند که در دیوار حمام یا گوشه‌ای از بالکن نصب می‌شوند. انواع بند رخت دیواری می‌تواند به شکل ثابت بوده که در جای خود بدون حرکت قرار می‌گیرد یا اینکه متحرک باشد. بند آویز دیواری متحرک هنگام نیاز باز شده و در صورت عدم استفاده در جای خود بسته می‌شود.‌

 

بند رخت طبقه‌ای

بند رخت طبقه‌ای

نوع دیگی از بند رخت‌های آپارتمانی وجود دارند که طبقه‌ای بوده و مناسب خشک کردن لباس‌هایی مانند پشم و بافتنی بوده که در اثر آویزان کردن کشیده و خراب می‌شوند.

 

بند رخت آپارتمانی ایستاده

بند رخت ایستاده

نوع دیگری از انواع رخت آویزها به صورت ایستاده هستند که همچون ساختمان چند طبقه‌ای بوده که می‌توان در بالا و پایین آن لباس پهن کرد. بند رخت‌های ایستاده در اندازه و ارتفاع‌های مختلفی وجود دارند که با توجه به فضای آپراتمان می‌توان نوع مناسبی از آن را تهیه کرد.

 

بند رخت جمع شونده

بند رخت جمع شونده

بند رخت‌های جمع شونده شبیه به بند رخت‌های ایستایی بوده که که در طبقات مختلف آن می‌توان لباس پهن کرد. چنین بند رخت‌هایی برخلاف مدل ایستایی دارای گیره‌هایی بوده که اجازه جمع شدن آن را می‌دهد که می‌توان آن در جای مناسب جاسازی کرد.

 

بند رخت چتری

بند رخت چتری

بند رخت‌های چتری رایج‌ترین مدل رخت آویزها بوده که در بیشتر آپارتمان‌ها دیده می شود. بند رخت چتری ترکیبی از مدل بند رخت ایستاده و جمع شونده بوده با این تفاوت که بال‌های آن رو به پایین جمع می‌شوند. بند رخت چتری هنگام باز شدن نمایی شبیه به چتر داشته که ممکن است برای پهن کردن لباس‌ها طبقه زیرین نیز دارای میله باشد.  

 

بند رخت دیواری کشویی

بند رخت کشویی

نوع دیگری از بند رخت‌های دیواری وجود دارند که طناب توسط قرقره درونی جمع شده و هنگام نیاز به سمت بیرون کشیده و به جایی دیگر ثابت می‌شود. بند رخت آپارتمانی مدل کشویی که به آن رخت آویز جمع شو نیز گفته می‌شود نیاز به دو دیوار برای ثابت ماندن دارد که زمان عدم استفاده به یک دیوار تکیه می‌کند.

 

بند رخت شوفاژی

بند رخت شوفاژی

بند رخت بالکنی

بند رخت شوفاژی یک بند رخت مناسب برای استفاده جلوی رادیاتورها یا نصب بر روی جایی ثابت مانند دیوار کوتاه بالکن بوده که قلاب آن به بند رخت متصل و در جای خود ثابت می‌شود. چنین بند رخت‌هایی اگر به رادیاتور نصب شوند به ویژه در فصل زمستان کاربردی بوده که با گرمای شوفاژ به سرعت لباس‌ها را خشک می‌کند.

 

بند رخت سقفی

بند رخت سقفی

در بعضی از آپارتمان‌ها فضای کافی برای نصب کردن بند رخت به دیوار یا جاسازی آن در گوشه‌ای از آپارتمان وجود ندارد در نتیجه از مدل سقفی استفاده می‌شود. بند رخت آپارتمانی مدل سقفی به سقف نصب شده و قسمت میله بندی شده جهت پهن کردن لباس به طرف پایین کشیده می‌شود. زمانی که نیاز به استفاده از بند رخت نباشد، با هل دادن آن رو به بالا جمع خواهد شد. از بند رخت‌های سقفی نه تنها در بالکن بلکه در حمام و لاندری روم هم می‌توان استفاده کرد.

 

بند رخت لوله بخاری

بند رخت لوله بخاری

نوع دیگری از بند رخت‌ها وجود دارند که به لوله بخاری متصل می‌شوند. بند رخت لوله بخاری دارای چند شاخک بوده که هنگام عدم استفاده رو به بالا جمع می‌شوند. در مناطق سردسیر که از بخاری برای گرم کردن آپارتمان استفاده می‌شود رخت آویز بخاری گزینه مناسبی محسوب می‌شود که البته ظرفیت محدودی دارد.

 

بند رخت سبک پلاستیکی

بند رخت جوراب

بند رخت سبک فلزی

نوع دیگری از بند رخت آپارتمانی وجود داردکه بسیار سبک و پلاستیکی و گاه فلزی بوده که در واقع کمکی به شمار می‌آید. چنین آویزه‌هایی برای آویزان کردن لباس زیر، جوراب، دستمال و ... مفید بوده که می‌توان آن‌ها را به انواع مدل‌های بند رخت‌ اصلی آویزان کرده یا از جایی دیگر آویزان کرد.

 

بند رخت برقی

بند رخت برقی

نوع لوکسی از بند رخت‌ها وجود دارد که با برق کار می‌کند. بند رخت‌های برقی مناسب آب و هوای شرجی و مناطق مرطوب هستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با حرارت ساطع شده از خود لباس ها را خشک می‌کنند.

 

انتخاب شما چیست؟ کدام یک از رخت آویزهای نام برده شده در آپارتمان شما مناسب‌تر هستند؟

 

بخوانید:

 

نکات مهم در خرید بند رخت آپارتمانی

بند رخت آپارتمانی

برای خرید یک بند رخت آپارتمانی مناسب بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • طول و عرض: طول و عرض بند رخت‌ها با یکدیگر متفاوت است که هنگام خرید باید ابعاد آن و فضای مورد نظر برای جاسازی را در نظر گرفت.
  • ارتفاع: ارتفاع بند رخت باید طوری باشد که لباس‌ها هنگام پهن شدن روی آن به زمین مالیده نشوند. بعضی از بند رخت‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند که بسیار ایده‌آل هستند.
  • تعداد طبقات و میله‌ها: بدیهی است هرچقدر تعداد طبقات و میله‌ها بیشتر باشند تعداد لباس زیادتری را می‌توان روی آن پهن کرد.
  • ضخامت میله‌ها: میله‌های بند رخت اگر خیلی نازک باشند امکان خط افتادن روی لباس‌ها هنگام خشک شدن وجود دارد. در میله‌های بیش از حد ضخیم نیز هر نوع گیره‌ای با آن‌ها سازگار نیست.
  • نوع باز و بسته شدن بند رخت: هر بند رختی با توجه به مدل خود باز و بسته شده یا به صورت ثابت باقی می‌ماند. متراژ و فضای مورد نظر تعیین کننده مناسب بودن یا نبودن بند رخت‌های باز شونده یا عدم قابلیت باز شوندگی هستند.
  • جنس بند رخت: بند رخت‌ها از متریال‌های مختلفی نظیر چوب، آلومینیوم، پلاستیک، بامبو و استیل (فولاد ضد زنگ) ساخته شده‌اند که با توجه به بودجه و شرایط آب و هوایی منطقه می‌توان نوع مناسب آن را انتخاب کرد.

 

بخوانید: نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی، عمرش را زیاد کنید!

 

کلام آخر

انواع بند رخت آپارتمانی در بازار وجود دارد که می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری نسبت به خرید آن‌ها اقدام نمایید. سایت بساز و بچین مفتخر است در کنار شما بوده تا دانش خود را درباره مسائل مختلف بالا ببرید. علاوه بر این گروهی از مجریان و فروشندگان گرد هم آمده‌اند تا نیازهای شما را برطرف کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله