لاندری روم چیست؟ یک گوشه دنج و مرتب برای شستشوی لباس‌ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

لاندری روم چیست و کجا باید قرار گیرد؟ وسایل لاندری روم چیست؟ نکات مهم در طراحی دکوراسیون لاندری روم چیست؟

شستن لباس‌ها یکی از کارهای واجبی است که نمی‌توان از آن گذشت. تصور خانه‌ای با لباسشویی پر، سبد پر از لباس در یک گوشه از خانه، میز اتو که نمی‌دانیم در کجا جاسازی شود، بند رخت همیشه مزاحم و ... به شدت دشوار و کلافه کننده است. نقش لاندری روم چیست؟ لاندری روم فضایی را فراهم می‌آورد تا مجموعه‌ای فرایند شست و شو همه در یک جا به صورت مرتب و منظم انجام شود و دیگر در خانه‌ها مشکلی بابت جاسازی و نظم وجود نداشته باشد.

 

لاندری روم چیست و کجا باید قرار گیرد؟

فضای دوست داشتنی لاندری روم

Laundry Room واژه‌ای انگلیسی بوده که به معنای اتاق لباسشویی است. لاندری روم همان رخت‌شوی‌خانه (رخت‌شور خانه) قدیم ایرانیان است که امروزه با کمی تغییر به فضایی ایده‌آل برای شستن، خشک کردن و اتوکشی لباس و همچنین مکانی برای جمع‌آوری یکجای مواد شوینده و امثال آن تبدیل شده است.

بیشتر در خانه‌هایی که متراژ بالایی دارند می‌توان اتاقی را به عنوان لاندری روم در نظر گرفت که گاهی در خانه‌هایی با متراژ کم طراحی سازه طوری است که می‌توان فضایی را به عنوان لاندری روم تعبیه کرد اما باید این نکته را در نظر گرفت بتوان آنجا را لوله کشی و برق کشی کرد و در آنجا چاه وجود داشته باشد. از سویی دیگر بهتر است لاندری روم نزدیک به اتاق مطالعه یا نشیمن خانه نباشد تا صدای آن مزاحمتی برای بقیه ساکنین ایجاد نکند.

لزوما نیازی نیست داخل خانه‌ها اتاقی به عنوان لاندری روم ساخته شود بلکه می‌توان در گوشه‌ای از حمام‌های بزرگ، سرویس بهداشتی، بالکن، حیاط خلوت، زیر پله، انباری، پارکینگ و ... را به لاندری روم تبدیل کرد.

 

وسایل لاندری روم چیست؟

لاندری روم مجهز

لاندری روم مینیمال

وسایل‌های مختلف را می‌توان در لاندری روم قرار داد اما هدف اصلی ساخت چنین اتاقی جمع آوری صفر تا صد شستشو و نظافت در یک قسمت است. به طور کلی اصلی‌ترین وسایل‌هایی که در لاندری روم وجود دارند، عبارتند از:

  1. ماشین لباسشویی: امروزه شستشو به جای دست با ماشین انجام می‌شود. ماشین لباسشویی ابعاد و مدل‌های مختلفی دارد که با توجه به فضا و نیاز خود می‌توانید نوع مناسب آن را تهیه کنید.
  2. خشک کن: خشک کن لباس شرایطی را فراهم می‌آورد که پس از اتمام فرایند شست و شو لباس‌ها را به آن انتقال داده و در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد خشک شدن لباس‌ها باشید. معمولا خشک کن کنار ماشین لباسشویی قرار می‌گیرد که گاهی به علت کمبود فضا می‌توان با ایجاد شرایط ویژه آن‌ها را به صورت طبقاتی روی ماشین لباسشویی قرار داد.
  3. سبد لباس چرک: سبد وسیله‌ای است که در آن لباس‌های چرک و کثیف قرار می‌گیرند تا بعدا به ماشین لباسشویی انتقال یابند. سبد را با توجه به فضا و تعداد نفرات استفاده کننده می‌توان یک یا دو عدد تهیه کرد تا لباس‌ها دسته بندی شده و به صورت جداگانه نگهداری شوند.
  4. سینک: وجود سینک در لاندری روم نعمت است زیرا می‌توان لباس‌هایی را که نیاز به شستشوی سطحی دارند را در آنجا شست یا اگر قرار است قبل از انتقال لباس به ماشین لباسشویی بخش‌هایی از آن را مانند سر آستین، یقه و ... لکه بر زد، راحت روی سینک انجام داد.
  5. اتو و میز اتو: اگر فضا اجازه دهد که بتوانید میز اتو و اتوی خود را در همان لاندری روم جاسازی کنید بسیار عالی خواهد بود. در این حالت لباس‌ها را در همان مکان اتو خواهید کرد و کرک و پرز لباس‌ها، رسوبات اتو و ... به جایی دیگر انتقال نخواهد یافت و بخش‌های دیگر خانه کثیف نخواهند شد.
  6. بند رخت و طناب: هرچند همیشه توصیه می‌شود لباس‌ها در هوای آزاد خشک شوند اما گاهی به دلیل آلودگی هوا، طوفان و بارندگی و حتی نداشتن بالکن و حیاط فرد ناچار است لباس‌ها را داخل خانه خشک کند. بند رخت‌ها عموما تاشو هستند که می‌توان آن‌ را به هنگام نیاز باز کرد و لباس‌ها را روی آن پهن کرد. نوع خاصی از طناب‌ها وجود دارند که به بند رخت دیواری تاشو معروف هستند که می‌توان آن را جمع کرد. چنین طناب‌هایی برای فضای داخلی لاندری روم عالی هستند که فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.
  7. قفسه بندی و کمد: قفسه بندی و کمد فضایی را برای جاسازی وسایل و تفکیک آن‌ها از یکدیگر فراهم می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان درون کمدها حوله، دستمال، تی، سطل، اتو و ... را قرار داد و روی قفسه‌ها مواد شوینده چید.
  8. آویز لباس: داشتن چند آویز لباس در لاندری روم ایده‌ای بکر است که به عنوان مثال پس از اتمام اتو کشی، برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌ها بتوانید آن‌ها را روی آویز لباس نگهداری کنید. قطعا آویز لباس نه تنها مکانی برای آویختن چوب لباسی روی آن خواهد بود بلکه می‌توان وسایل دیگری را هم از آن آویزان کرد.

 

بخوانید:

کلوزت و کابینت‌های خاص با استفاده از پروفیل درب شیشه‌ای

پنتری چیست ؟ | پنتری روم، آشپزخانه ، اتاق خواب و ...

 

نکات مهم در لاندری روم چیست؟

سبک دکوراسیون ساده لاندری روم

لاندری روم فضایی برای آویختن لباس، قرار گیری جارو برقی، میز اتو و ...

قطعا در فضای پرکاربرد لاندری روم نیاز است نکاتی در نظر گرفته شود، از جمله:

 

کفپوش لاندری روم

لاندری روم زیبا

لاندری روم فضایی است که با آب و مواد شوینده در ارتباط است از این رو می‌بایست کفپوش‌های لاندری روم ضد آب و رطوبت بوده تا بتوان با خیال آسوده از آنجا استفاده کرد. از آنجایی که آب و مواد شوینده باعث سر خوردن می‌شوند بهتر است کفپوش‌هایی انتخاب شوند که مانع از سر خوردن افراد شوند. تنوع گسترده‌ای از رنگ، متریال، طرح و بافت در بازار برای کفپوش‌ها موجود است که می‌توانید با توجه به سلیقه، بودجه و کوچک یا بزرگ بودن فضا نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

 

دیوارپوش لاندری روم

لاندری روم با کابینت های مشکی

ماشین لباسشویی حین شستشو صدا می‌دهد حتی اگر از نوع کم صدا باشد با توجه به قرارگیری در محیط بسته احتمال پیچیدن صدای آن در درون خانه زیاد است بنابراین بهتر است تدابیری اندیشیده شود. دیوارپوش‌هایی وجود دارند که عایق صدا بوده و مانع از انتقال صدای بیش از حد به فضاهای دیگر می‌شوند. بهتر است علاوه بر دیوارپوش از درب‌های عایق صدا استفاده کرد تا صدا گیری به طور تمام و کمال انجام شود.

 

نورپردازی و تهویه لاندری روم

وجود آینه در لاندری روم

ممکن است فضای داخلی لاندری روم طوری باشد که از طریق پنجره بتوان نور گرفت و با باز کردن آن هوا را تهویه کرد؛ در غیر این صورت می‌بایست از لوازم روشنایی و تهویه هوا مناسب استفاده کرد تا هم نور کافی حین انجام کار وجود داشته باشد و هم اینکه بوی بد و خفه در فضا نپیچد و باکتری‌ها در آنجا رشد نکنند. وجود آینه نیز می‌تواند با انعکاس دادن نور، فضا را روشن‌ و بزرگ‌تر جلوه دهد.

یکی از بهترین کارها خشک کردن محیط پس از اتمام فرایند شستشو و نظافت است که مانع از ایجاد لکه می‌شود و فضا همیشه بهداشتی و تمیز باقی می‌ماند.

 

سبک دکوراسیون لاندری روم

لاندری روم

قطعا زیبایی یکی از عواملی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اگر علاقمند به سبک دکوراسیون مینیمال هستید بهتر است تمام وسایل را مدرن انتخاب کنید تا با سادگی خود زیبایی را به رخ بکشند. سبک کلاسیک و سلطنتی نیز نیازمند استفاده از وسایل‌های مناسب است تا بتوان هماهنگی لازم را میان اجزا و قطعات ایجاد کرد.

 

بخوانید:

خواب مستر چیست ؟ + عکس اتاق خواب مستر شیک

کلوزت روم به چه معناست | 40 مدل کلوزت روم کوچک

 

لاندری روم شیک و لاکچری

سبد لباس و لاندری روم

نمایی از لاندری روم

کلام آخر

داشتن لاندری روم فضایی ایده‌‌آل فراهم می‌کند تا فرایند شستشوی لباس‌ها از همان ابتدا تا انتها با عشق و علاقه انجام شود. لاندری روم را می‌توان در قسمت‌های مختلفی از خانه ایجاد کرد تا برای همیشه از دیدن و استفاده کردن از آن لذت برد.

نظر شما چیست؟ آیا خواهان داشتن یک لاندری روم در خانه خود هستید؟

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید