نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی، عمرش را زیاد کنید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

روش های تمیز کردن ماشین لباسشویی، تمیز کردن ماشین لباسشویی هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟ چه شوینده‌ای را برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده کنیم؟

ماشین لباسشویی ابزاری برای شستشوی لباس‌ها است که زندگی را راحت‌تر کرده است. با این وجود که ماشین لباسشویی توسط مواد شوینده لباس‌ها را می‌شوید و تمیز می‌کند خود نیاز به تمیز کردن دارد. ماشین‌های جدیدتر  در معرض آلودگی ناشی از کپک قرار دارند و اگر ماشین لباسشویی در منطقه‌ای با رطوبت بالا باشد منجر به ایجاد بو در خود دستگاه و لباس‌ها می‌شود. با نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی در ادامه آشنا خواهید شد.

 

تمیز کردن ماشین لباسشویی هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی باید به طور مرتب و یک بار در ماه انجام شود. با این حال برخی از افراد، بیشتر اوقات ماشین لباسشویی خود را تمیز می‌کنند که پس از هر بار شستشو، ماشین لباسشویی تمیز شده و از وجود هرگونه آلودگی‌ پاک می‌شود.

نکاتی برای تمیز کردن و زدودن جرم و آلودگی‌ها از ماشین لباسشویی وجود دارد که با رعایت آن‌ها علاوه بر اینکه درون ماشین لباسشویی تمیز و براق به نظر می‌رسد، هرگز داخل آن بو نگرفته و به عمر مفید دستگاه افزوده می‌شود.  

قبل از تمیز کردن دستگاه نیاز است دفترچه راهنما مطالعه شود. دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی اطلاعاتی را پیرامون دستگاه در اختیار فرد قرار می‌دهد که توجه به آن‌ها ضروری است. در ادامه با چگونگی تمیز کردن ماشین لباسشویی و نکات مهم پیرامون آن آشنا خواهید شد.

 

چه زمانی باید اقدام به تمیز کردن ماشین لباسشویی نمود؟

بهترین روش تمیز کردن ماشین لباسشویی

زمانی باید اقدام به تمیز کردن و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی کرد که:

  • بوی ناخوشایند احساس می‌شود؛
  • ماشین لباسشویی کپک زده است؛
  • روی لباس‌ها لکه‌های قهوه یا سیاه وجود دارد.

 

بخوانیدبهترین لباسشویی ال جی ارزان ترین لباسشویی ال جی پرفروش ترین لباسشویی ال جی

 

چه شوینده‌ای را برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده کنیم؟

بهترین شوینده برای تمیز کردن ماشین لباسشویی

قبل از اقدام به تمیز کردن ابتدا باید تصمیم گرفت که چه نوع پاک‌ کننده‌ای استفاده شود. پاک کننده می‌تواند طبیعی مانند سرکه سفید باشد یا اینکه از نوع صنعتی و شیمیایی مثل صابون، سفید کننده و ... استفاده شود. دفترچه راهنما درباره تمیز کردن ماشین لباسشویی هشدارهایی را داده است تا به داخل و بدنه دستگاه آسیبی نرسد.

نکته مهم: تنها از یک روش پاک کننده طبیعی یا شیمیایی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده شود و از مخلوط کردن آن‌ها با یکدیگر اجتناب نمایید.  

 

مراحل تمیز کردن ماشین لباسشویی

ایده آل ترین روش تمیز کردن ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی باید به مدل آن دقت کرد. بعضی از مدل‌های ماشین لباسشویی درب آن‌ها از جلو باز می‌شود اما نوع دیگری وجود دارند که درب آن‌ها از بالا باز می‌شود. نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی برحسب مدل را در ادامه آمده است:

 

ماشین لباسشویی مدل درب از جلو

بهترین نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن درب ماشین لباسشویی

درب بیشتر ماشین لباسشویی‌های خانگی امروزی از جلو باز می‌شود. در مرحله اول ابتدا محفظه پودر باید شسته و تمیز شود. کافی است محفظه پودر از جای خود آمده سپس به کمک یک مسواک نرم مواد شوینده را به داخل آن کشید و سپس روی آن را آب گرم گرفت. پس از اتمام کار برای بیشتر تمیز کردن ماشین لباسشویی سرکه سفید را به کمک آبپاش روی محفظه پودر اسپری کرده و اجازه دهید چند دقیقه در همان حالت باقی بماند و سپس آن را آب گرفته و کامل خشک نمایید.

 

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

بهترین روش تمیز کردن ماشین لباسشویی

فیلتر ماشین لباسشویی مکان تجمع کرک، پرز و موهای جدا شده از لباس است که اگر به حال خود باقی بمانند بوی بد می‌گیرند. فیلتر ماشین لبایسشویی را از جای خود خارج نموده تا آب کدر تجمع یافته در این مکان خالی شود. سپس برای تمیز کردن ماشین لباسشویی با مواد شوینده و به کمک مسواک یا برس فیلتر را به خوبی شسته و بدنه ماشین لباسشویی در صورت کثیف شدن ناشی از آب راکد با دستمال تمیز شود.

 

تمیز کردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

ایده آل ترین روش تمیز کردن ماشین لباسشویی

لاستیک دور درب ماشین لباسشویی گاهی نادیده گرفته می‌شود در حالیکه بسیار مهم است. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی قسمت لاستیک درب پس از هر بار شستشوی لباس، دستمالی را لای لاستیک قرار داده تا آب اضافه باقی مانده در آن را بگیرد.  اگر درون درب جرم گرفته شده است کمی سرکه درون آن ریخته تا 2 – 3 ساعت باقی بماند سپس با برس نرم یا حوله آن قسمت تمیز و خشک شود.  

 

تمیز کردن دیگ فلزی ماشین لباسشویی

یکی از مراحل تمیز کردن ماشین لباسشویی شامل دیگ فلزی است. دیگ فلزی ماشین لباسشویی پر از سوراخ بوده که به خاطر داشتن حفره محل مناسبی برای تجمع جرم و آلودگی است. ماهی یک بار ماشین لباسشویی را در حالت تمیز کردن قرار دهید. اگر قابلیت تمیز کردن خودکار در ماشین لباسشویی وجود ندارد آب را درمای 90 درجه و زمان 30 دقیقه تنظیم نموده و هنگامی که خالی است آن را روشن کنید تا دیگ ضد عفونی شود.

 

تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی

بدنه لباسشویی به سادگی توسط آب و مواد شوینده تمیز می‌شود که می‌توان به جای استفاده از مواد شیمیایی نصف لیوان جوش شیرین را با یک لیتر سرکه ترکیب کرد و آن را به بدنه ماشین کشید. سپس با دستمالی نمدار یک بار دیگر روی بدنه کشیده و در انتها با دستمالی نرم میکروفایبر خشک شود.

 

ماشین لباسشویی مدل درب از بالا

تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی در با از بالا روش خاص خود را دارد. ابتدا هنگامی که ماشین خالی است آن را در حالت گرم‌ترین درجه آب قرار داده و داخل آن چهار فنجان سرکه سفید یا یک فنجان سفید کننده بریزید. فرصت دهید تا آب تا حداکثر سطح پر شود و سپس یک تا دو دقیقه ماشین لباسشویی کار کند. ماشین لباسشویی را مکث کرده تا یک ساعت به همان حالت بماند. پس از خالی شدن آب، یک پارچه میکروفایبر را با محلول داخل دستگاه آغشته کرده و از آن برای تمیز کردن بالای درام، همزن و داخل درب استفاده شود.

 

تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین لباسشویی

در نهایت صفحه کنترل و قسمت بیرونی دستگاه را با محلول تمیزکننده یا اسپری همه منظوره تمیز شود. در پایان کار از یک پارچه میکروفایبر برای خشک کردن و جلا دادن سطوح استفاده می‌شود. اگر بوی سرکه را حس کردید، به سادگی یک چرخه آبکشی دیگر اضافه کنید تا بوی آن کامل از بین برود.

 

تمیز کردن ماشین لباسشویی با مراقبت روزانه

کارشناسان توصیه‌هایی برای جلوگیری از تجمع کثیفی و بو در تمیز کردن ماشین لباسشویی دارند. پس از هر بار اتمام لباس شستن، درب دستگاه را باز گذاشته تا فضای داخلی کاملا خشک شود. قبل از انجام این کار مطمئن شوید که کودکان و حیوانات خانگی کنجکاو نمی‌توانند وارد دستگاه شوند، به خصوص زمانیکه درب دستگاه از جلو باز می‌شود. برخی از ماشین‌ لباسشویی‌ها دارای چفت‌هایی هستند که طراحی آن به گونه‌ای بوده است که درب را باز نگه می‌دارند بدون اینکه کاملا باز بمانند که بسیار مفید و کاربردی است.

پاک کردن و خشک کردن واشر اطراف درب هر بار که لباس‌های شسته شده از آن خارج می‌شود به جلوگیری از تجمع کثیفی در آن ناحیه کمک می‌کند. به عنوان آخرین نکته، اطمینان حاصل شود که مقدار مناسبی از مواد شوینده برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده شود.

 

بخوانید11 دلیل خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار

 

کلام آخر

ماشین لباسشویی وظیفه شستشو، آبکشی و خشک کردن لباس‌ها را بر عهده دارد اما برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشد نیاز است پس از هر بار شستشو یا حداقل ماهی یک بار نسبت به نظافت و ضدعفونی کردن آن اقدام نمود. تمیز کردن ماشین لباسشویی به روش‌های مختلف انجام می‌شود که قبل از انجام هر کاری ابتدا به دفترچه راهنمای آن مراجعه نموده سپس به کمک مراحل بالا دستگاه پاک و ضد عفونی شود.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید