نکات طراحی سقف کاذب؛ این اصول را فراموش نکن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

سقف‌های کاذب جزو بهترین متریال ساختمانی هستند که برتری‌های زیادی نسبت به سقف‌ خانه‌های قدیمی دارند. بزرگ‌ترین ویژگی سقف کاذب قیمت مناسب و مقاومت بالای آن است

مهم‌ترین نکات طراحی سقف کاذب چیست؟ سقف‌های کاذب دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها نما و زیبایی ویژه خود را دارند؛  اما موضوع مورد بحث این مطلب چگونگی ساخت و اجرای این سقف‌هاست. اگر در طراحی و اجرای سقف‌ کاذب به اصول و استانداردهای آن توجه نشود، قطعا نتیجه کار رضایت‌بخش نخواهد بود. عدم ثبات قیمت متریال سنتی در بازار، وزن سنگین و تحمیل بار مرده به ساختمان و همچنین افزایش احتمال وارد شدن خسارت جانی و مالی به افراد توسط مصالح سنگین وزن موجب شده است که سازندگان سقف و دیوارهای کاذب را جایگزین تیرچه و بلوک کنند.

انواع سقف کاذب مانند تایل سقفی که نوعی سقف کاذب کنافی است، نه تنها چالش‌های فوق را ندارد؛ بلکه از نظر قیمتی نیز مقرون به صرفه‌تر است. به نظر شما دلیل دیگر استفاده زیاد از سقف‌های کاذب چیست؟ اگر نگاهی به نمای ظاهری این سقف‌ها بیندازید پاسخ سوال را دریافت خواهید کرد. در گذشته برای زیباتر کردن نمای سقف‌های گچی یک‌دست سفید دو راهکار بیشتر وجود نداشت؛ طراحان یا با نورپردازی باید نمای سقف را زیباتر می‌کردند یا از تکنیک‌های گچبری کمک می‌گرفتند.

 اما امروز با تنوع بالای سقف‌های کاذب دیگر هیچ نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. نه تنها سقف کاذب بلکه دیوارپوش‌هایی چون ترمووال نیز موجب تغییر و تحول بزرگی در صنعت معماری و دکوراسیون داخلی شده‌اند. با همه این توضیحات سقف کاذب تنها در یک صورت مقاومت، زیبایی و کارایی لازم را خواهد داشت و آن هم زمانی است که اصول طراحی سقف کاذب در ساخت آن به درستی رعایت شده باشد.

تصویر سقف کاذب

مهم‌ترین اصول طراحی سقف کاذب

با وجود استفاده زیاد از سقف‌های کاذب در مکان‌های مختلف، متاسفانه عده‌ای از افراد هنوز هم تصور درستی راجع‌به این سقف‌ها ندارند. به تصور برخی از افراد سقف‌های کاذب سقف‌هایی ارزان قیمت هستند که دوام و ماندگاری چندانی ندارند و پس از مدتی نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.

 یکی از اصلی‌ترین دلایل شکل‌گیری این تصور، عدم رعایت اصول طراحی سقف کاذب توسط سازنده‌های آن‌هاست. سقف کاذب اگرچه زیبا و کارآمد است؛ اما تنها در صورتی که نکات طراحی سقف کاذب رعایت شده باشد کارایی استانداردی ارائه می‌دهد. در صورت عدم رعایت این نکات، سقف‌های کاذب نه زیبا و نه مقاوم خواهند بود. در ادامه قصد داریم به بررسی مهم‌ترین اصول ساخت سقف کاذب بپردازیم.

تصویر سقف کاذب معتبر

به تولید کننده سقف کاذب معتبر مراجعه کنید

تنها یک تولیدکننده حرفه‌ای و باتجربه است که می‌تواند اصول طراحی سقف کاذب را به درستی رعایت کند؛ بنابراین توصیه می‌شود برای خرید یا سفارش ساخت سقف کاذب تنها به تولیدکننده‌های معتبر مراجعه کنید.

نماپوشش شرق به عنوان بزرگترین تولید کننده مصالح ساختمانی در ایرن صفر تا صد آنچه نیاز دارید را با تضمین اصالت و کیفیت، بهترین قیمت و به صورت عمده در اختیارتان قرار می‌دهد.

تصویر سقف کاذب

ارتفاع سقف کاذب از کف باید استاندارد باشد

یکی از اصول بسیار مهمی که در ساخت و اجرای سقف‌های کاذب باید مورد توجه قرار بگیرد، رعایت فاصله یا ارتفاع استاندارد از سقف تا کف است. عدم توجه به این موضوع می‌تواند نمای ساختمان را به کلی خراب کند. ارتفاع استاندارد برای سقف منازل 2 متر و 80 سانتی‌متر است. واحدهایی با ارتفاع کمتر از این مقدار جزو خانه‌های سقف بلند و واحدهایی با ارتفاع کمتر از این مقدار جزو خانه‌های سقف کوتاه به شمار می‌روند.

یکی از مهم‌ترین نکات طراحی سقف کاذب برای خانه این است که پیش از اقدام به طراحی و ساخت، ابتدا باید تعیین کنید که این واحد مسکونی جزو خانه‌های سقف بلند است یا سقف کوتاه. ارتفاع سقف خانه و همچنین ارتفاع سقف کاذبی که انتخاب می‌کنید در نتیجه کار بسیار تاثیرگذار است.

  • سقف کاذب مناسب برای خانه‌های سقف بلند

بلند بودن سقف خانه‌ها را می‌توان به عنوان نوعی آپشن برای آن‌ها در نظر گرفت. بلندتر بودن سقف موجب بزرگ‌تر به نظر رسیدن خانه می‌شود. با این حال این بلندی سقف گاهی اوقات ممکن است شما را با چالش‌هایی نیز مواجه کند. برای مثال تمیز کردن سقفی با ارتفاع زیاد اصلا کار ساده‌ای نیست. از همین‌رو برخی از ساکنین خانه‌های سقف بلند به دنبال راهکاری برای کمتر کردن ارتفاع سقف هستند.

یکی از بهترین راهکارها استفاده از سقف کاذب است. انتخاب یک سقف کاذب مناسب و نصب آن می‌تواند موجب کوتاه‌تر شدن ارتفاع سقف شود. سقف کاذب کنافی برای خانه‌های سقف بلند یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. استفاده از باکس‌های کنافی بر روی سقف علاوه بر زیبایی موجب استاندارد به نظر رسیدن سقف نیز می‌شود.

  • سقف کاذب مناسب برای خانه‌های سقف کوتاه

همان‌طور که  خواندید یک سقف کاذب می‌تواند موجب کوتاه به نظر رسیدن سقف شود. حالا اگر خانه‌ای جزو خانه‌های سقف کوتاه بود از چه نوع سقف کاذبی باید استفاده شود که سقف از آن چیزی که هست کوتاه‌تر به نظر نرسد؟ مهم‌ترین اصول طراحی سقف کاذب برای خانه‌های سقف کوتاه استفاده از سقف‌هایی با پانل‌های کم عرض و به رنگ روشن است.

انتخاب رنگ تیره برای خانه‌هایی با سقف کوتاه جزو بزرگ‌ترین اشتباهات دکوراسیونی محسوب می‌شود. سقف کوتاه باعث می‌شود فضای خانه کوچک‌تر به نظر برسد. در چنین شرایطی اگر از رنگ‌های تیره برای سقف استفاده شود، فضا گرفته‌تر و کوچک‌تر خواهد شد.

تصویر سقف کاذب برای مکان مرطوب

به شرایط اقلیمی توجه داشته باشید

از دیگر اصول طراحی سقف کاذب توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه است. از آنجایی که سقف کاذب در قسمت داخلی دکوراسیون کاربرد دارد، ممکن است فکر کنید شرایط آب و هوایی منطقه تاثیری در انتخاب سقف کاذب ندارد. درحالی‌که طول عمر و دوام این متریال تا حدود زیادی به شرایط اقلیمی نیز بستگی دارد.

  • سقف کاذب مناسب برای مناطق مرطوب

اگر در شهرهای شمالی کشور ساکن هستید، رطوبت همیشگی هوا معضلی است که فقط با یک سقف ضد آب می‌توان با آن مقابله کرد. برای چنین مناطقی باید اقدام به خرید سقف کاذب ضد آب کنید. سقف‌های کاذب تنها برای مناطق مسکونی نیستند؛ از آن‌ها می‌توان برای مکان‌های دیگری چون استخرها نیز استفاده کرد.

در برخی مکان‌ها نیز شستشوی سقف اقدامی ضروری است. برای مثال در محیط‌های بهداشتی چون بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، آشپزخانه‌های بزرگ و... جنس سقف باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که امکان شستشوی آن وجود داشته باشد.

  • سقف کاذب مناسب مناطق گرم

اگر در مناطق کویری و گرمسیر ساکن هستید یکی از اصول طراحی سقف کاذب این است که جنس سقف متناسب با شرایط گرمای هوا انتخاب شود. برخی از انواع سقف کاذب عایق حرارت و گرما هستند.

بهترین گزینه‌ها برای مناطق گرم:

  • سقف کاذب رابیتس
  • سقف کاذب پی وی سی
  • سقف کاذب گریلیوم

تصویر سقف کاذب مدرن

سقف کاذب را متناسب با محل نصب آن انتخاب کنید

در خرید سقف کاذب یکی از مهم‌ترین نکات طراحی سقف کاذب، تناسب آن با محل نصب است؛ برای مثال اگر سقف کاذب قرار است در محلی چون انبارهای نگهداری از مواد آتش زا نصب شود، باید در انتخاب جنس آن نهایت دقت را داشته باشید. در آشپزخانه‌ها، محل نگهداری تجهیزات مهم چون اتاق سرور و... انتخاب نوع سقف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در میان انواع سقف‌های کاذب برخی از آن‌ها ضد حریق هستند. استفاده از الیاف‌های مقاوم و معدنی مهم‌ترین اصول طراحی سقف کاذب ضد حریق است. معمولا برای ساخت این سقف‌ها پی وی سی، گچ، شیشه و طلق با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

تصویر طراحی سقف کاذب

از رنگ سقف کاذب غافل نشوید

اگر نگاهی به تصاویر انواع سقف کاذب بیندازید، تنوع بالای طرح و رنگ را مشاهده خواهید کرد. انتخاب رنگ مناسب از مهم‌ترین اصول طراحی سقف کاذب است. رایج‌ترین رنگی که برای انواع سقف‌های کاذب استفاده می‌شود، رنگ سفید است؛ اما اگر شما جزو دسته افرادی باشید که در طراحی دکوراسیون خانه خود قدرت ریسک پذیری بالایی دارند و می‌خواهند از رنگ‌هایی جز سفید برای سقف استفاده کنند، باید به اصول استفاده از رنگ‌ها در معماری داخلی تسلط داشته باشید.

رنگ‌های تیره برای خانه‌های نقلی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. همچنین اگر نورگیری خانه خوب نیست، استفاده از رنگ تیره موجب تاریک‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. برای سقف خانه‌های کوچک از رنگ‌های روشن چون لیمویی کم حال یا بژ استفاده کنید. برای سقف کاذب خانه‌های بزرگ‌تر می‌توان از ترکیب سفید با رنگ‌های دیگر در طراحی استفاده کرد.

تصویر سقف کاذب هندسی

طرح هندسی سقف کاذب را با احتیاط انتخاب کنید

سقف‌های کاذب می‌توانند با الگوبرداری از طرح‌های هندسی متنوعی طراحی شوند. اگر می‌خواهید اصول طراحی سقف کاذب را رعایت کنید، در انتخاب این طرح‌ و نقش‌ها باید کمی محتاط‎‌تر باشید. طرح‌های سقف باید متناسب با سبک دکوراسیون خانه باشد. اگر طرفدار سبک مدرن هستید، الگوهایی از طرح‌‎های هندسی دایره، مربع و مستطیل ایده مناسبی است.

اگر می‌خواهید سقف کاذب به سبک کلاسیک طراحی شود و خانه‌ای بزرگ و پرنور دارید، مجاز به استفاده از طرح‌های هندسی شلوغ‌تر هستید. فراموش نکنید که طرح‌های هندسی شلوغ برای فضاهای کوچک هیچ زیبایی ندارند جز آنکه موجب شلوغ به نظر رسیدن دکوراسیون داخلی شوند.

تصویر سقف کاذب نور پردازی شده

نورپردازی سقف کاذب باید اصولی صورت بگیرد

با نورپردازی سقف می‌توان نمای آن را چندین برابر زیباتر کرد. این نورپردازی باید مطابق با اصول طراحی سقف کاذب باشد. برای نورپردازی سقف دو انتخاب دارید:

1.طرح‌های ساده و شیک

2.نورپردازی شلوغ و لاکچری

اگر علاقه‌مند به طراحی مینیمال هستید، نورپردازی باشکوه را فراموش کنید. با یک طرح ساده می‌توانید زیبایی سقف کاذب خانه خود را چندین برابر کنید. اما اگر طرفدار زرق و برق بیشتری هستید، می‌توانید به سراغ نورپردازی‌های باشکوه‌تر بروید. در نورپردازی سقف‌های کاذب مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید میزان نور طبیعی محیط و رنگ سقف کاذب است.

اگر خانه پرنوری دارید و رنگ سقف سفید است، در نورپردازی باید از کمترین میزان رنگ سفید استفاده کنید. چراکه سقف سفید نور را منعکس می‌کند و فضا بیش از حد اندازه روشن می‌شود. نورپردازی با رنگ‌های ملایم برای چنین فضاهایی بهترین انتخاب است. بالعکس اگر فضای خانه به صورت طبیعی نور زیادی ندارد، در نورپردازی باید بیشتر از رنگ سفید استفاده شود.

تصویر یقف کاذب شیک

طرح‌های نامتعارف را فراموش کنید

در طراحی دکوراسیون و معماری داخلی خلاقیت و کمک گرفتن از ایده‌های نو عنصر مهمی است که نباید از آن غافل شوید. در طراحی و ساخت سقف کاذب نیز می‌توان از ایده‌های خلاقانه بهره‌مند شد؛ اما خلاقیت تا چه اندازه مطابق اصول طراحی سقف کاذب است؟ در طراحی سقف کاذب یک منزل مسکونی بهتر است طرح‌های نامتعارف را فراموش کرده و الگوهای ساده‌تری را انتخاب کنید. دو دلیل مهم پشت این موضوع وجود دارد:

  • دکوراسیون سقف را نمی‌توانید به سادگی تغییر دهید.
  • سقف جزو مهم‌ترین بخش‌های طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه است و همیشه جلوی چشم خواهد بود.

اگر از انتخاب چیدمان مبلمان خود خسته شوید به راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید. حتی اگر دیوارپوش‌ها برایتان کسل کننده شوند هزینه تغییر آن‌ها به اندازه هزینه تخریب سقف و جایگزین کردن سقف جدید نیست. از همین‌رو توصیه می‌شود به‌جای انتخاب سبک‌هایی با طرح‌های نامتعارف و شلوغ برای پذیرایی طرح‌های خلوت‌تری انتخاب کنید که همیشه مطابق مد هستند.

برای انتخاب طرح سقف کاذب اتاق خواب کودکان می‌توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید. استفاده از طرح‌های نامتعارف و شلوغ در اتاق کودکان احتمالا برای آن‌ها هم جذاب‌تر باشد؛ اما برای بخش‌های مهمی چون پذیرایی یا آشپزخانه بهتر است زیاد ریسک نکنید.

 

بودجه خود را در نظر داشته باشید

از دیگر اصول طراحی سقف کاذب که بسیار مهم است، انتخاب متریال باکیفیت برای ساخت سقف است. پیش از اقدام برای طراحی و ساخت حتما میزان بودجه خود را مشخص کنید. اینکه بخواهید از کیفیت متریال کم کنید و مصالح نامرغوب استفاده کنید تا هزینه‌های ساخت سقف کاذب را کاهش دهید به هیچ عنوان راهکار منطقی نیست. طبیعی است که برخی از مدل‌های سقف کاذب نسبت به دیگر انواع آن گران قیمت‌تر باشد.

 اگر نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، می‌توانید سقف کاذب ارزان‌تری انتخاب کنید. استفاده از مصالح نامرغوب موجب کاهش دوام و ماندگاری سقف‌ها می‌شود. در نتیجه پس از مدتی مجبور به تعمیر سقف و در مواردی حتی بازسازی سقف خواهید شد.

تصویر سقف کاذب

جمع بندی 

ما سعی کرده‌ایم نکات طراحی سقف کاذب را به صورت کامل بازگو کنیم. سقف‌های کاذب جزو بهترین متریال ساختمانی هستند که برتری‌های زیادی نسبت به سقف‌ خانه‌های قدیمی دارند. بزرگ‌ترین ویژگی سقف کاذب قیمت مناسب و مقاومت بالای آن است؛ اما تنها در شرایطی که اصول ساخت و طراحی سقف به درستی رعایت شده باشد.

آیا می‌دانید مناسب‌ترین نوع سقف کاذب برای خانه‌های سقف کوتاه کدام است؟ در منطقه‌ای گرمسیر ساکن هستید و نمی‌دانید چه سقفی انتخاب کنید که عایق گرما باشد؟ این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا به پاسخ تمامی سوالات خود برسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله