با ۱۰ اشتباه رایج در دکوراسیون آشپزخانه آشنا بشید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این بخش، برخی از اشتباهات رایج در دکوراسیون آشپزخانه را گردآوری کردیم تا با در نظر گرفتن این نکات، هم زیبایی‌شناسی طراحی آشپزخانه کشف کنید و هم فضایی کاربردی و زیبا برای آشپزخانه ایجاد کنید

آشپزخانه قلب خانه است و همه خانم‌ها تمایل دارند یک آشپزخانه کامل و رویایی داشته باشند. با این حال، هنگام بازسازی آشپزخانه یا ساختن آشپزخانه از پایه، چیزهای زیادی از جزیره آشپزخانه، کابینت، لوازم خانگی، نورپردازی و ایده‌های چیدمان آشپزخانه باید در نظر گرفته شوند و نادیده گرفتن حتی یکی از جزئیات به ظاهر جزئی، می‌تواند ظاهر نهایی و کاربرد آشپزخانه را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که آشپزخانه با سایر بخش‌های خانه و کارهای روزمره ما یکپارچه‌تر شده است، مهم است که فضای آشپزی منعکس‌کننده سبک شخصی شما نیز باشد. بنابراین برای اینکه بتوانید یک آشپزخانه کاملا کاربردی و در عین حال زیبا داشته باشید، لازم است با برخی از اشتباهات رایج در دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید با اجتناب کردن از این اشتباهات، یک آشپزخنه زیبا و کاربردی برای خود داشته باشید.

به همین منظور، در ادامه این بخش از بساز و بچین، برخی از اشتباهات رایج در دکوراسیون آشپزخانه را گردآوری کردیم تا با در نظر گرفتن این نکات، هم زیبایی‌شناسی طراحی آشپزخانه کشف کنید و هم مطمئن شوید که حتی کوچک‌ترین جزئیات مطابق میل و سلیقه شماست، همه اینها به شما کمک می‌کند فضایی کاربردی و زیبا برای آشپزخانه ایجاد کنید که تمام خانواده دوستش دارند.

 

پیشنهاد مطالعه: 7 ترند دکوراسیون آشپزخانه ۲۰۲۴ به پیش‌بینی طراحان

 

اشتباه 1: انتخاب یک آشپزخانه تمام سفید بدون بررسی گزینه‌های دیگر

اشپزخانه با کابینت تیره

شاید یک آشپزخانه کاملا سفید، خیلی رویایی و شیک به نظر برسد، اما بهتر است به آشپزخانه سفید قابل پیش بینی اولیه بسنده نکنید و ترکیبی از مواد و رنگ‌ها را برای ایجاد فضاهایی به همان اندازه لایه لایه و پویا، مانند بقیه خانه خود نیز فکر کنید. به عنوان نمونه، زمانی که رنگ‌های تیره و کلاسیک با هم ترکیب می‌شوند نشان دهنده تجمل و تفکر سطح بالاتر هستند و می‌توانند فضای آشپزخانه را چند درجه ارتقا دهند. بنابراین در هنگام انتخاب رنگ برای کابینت‌ها و دکوراسیون آشپزخانه خود، حتما تمام گزینه‌های موجود را در نظر بگیرید و با توجه به سلیقه خود و دکوراسیونی که برای سایر قسمت‌های خانه در نظر گرفته‌اید، بهترین ترکیب را برای طراحی و دکوراسیون آشپزخانه خود انتخاب کنید.

 

اشتباه 2: نادیده گرفتن مثلث گردش کار در آشپزخانه

مثلث گردش کار در اشپزخانه

مثلث گردش کار مهم ترین عنصر برای طراحی آشپزخانه است، زیرا چیدمان تعیین می‌کند که چقدر فضای شما آسان و کاربردی است. در هنگام طراحی آشپزخانه، طراح نحوه استفاده از فضای را در نظر می‌گیرد و اغلب به شما پیشنهاد می‌دهد که «مثلث کاری» را در طراحی آشپزخانه خود بگنجانید. اساساً این بدان معنی است که اجاق گاز، سینک و یخچال همگی در فاصله مساوی از یکدیگر قرار می‌گیرند و فضای کار شما را بهینه می‌کند و به این معنی است که هنگام استفاده از فضا، همه چیز در دسترس است. اگر به این موضوع توجه نداشته باشید، ممکن است طراحی آشپزخانه به خوبی پیش نرود و در هنگام کار در آشپزخانه خسته شوید و یا دسترسی مناسبی به وسایل و تجهیرات موجود در آشپزخانه نداشته باشید. بنابراین لازم است که حتما مثلث گردش کار در آشپزخانه در نظر داشته باشید.

 

اشتباه 3: انتخاب وسایل آشپزخانه بر اساس زیبایی شناسی به جای کارکرد

طراحی اشپزخانه شیک و کاربردی

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید هنگام طراحی آشپزخانه جدید خود انجام دهید این است که به جای در نظر گرفتن سبک زندگی و عملکرد فضا، فقط بر روی ظاهر و زیبایی شناسی وسایل و اجسامی که در آشپزخانه وجود خواهند داشت، تمرکز کنید. اگرچه، شما می‌خواهید آشپزخانه‌تان به همان زیبایی که همیشه آرزویش را داشتید، باشد، اما به محض اینکه شروع به پیدا کردن مشکلاتی در نحوه کار در آن کردید، از آن ناراحت خواهید شد. ممکن است وسایلی که انتخاب کرده‌اید فضای پیشخوان را اشغال کنند یا فضای ذخیره سازی کافی برای آن وجود نداشته باشد. یا موادی را انتخاب کنید که به راحتی لکه می‌شوند و با سبک زندگی شما مطابقت ندارند. همه این ها مواردی است که باید در نظر داشته باشید و در هنگام انتخاب وسایل آشپزخانه فقط جنبه زیبایی وسایل را در نظر نگیرید و به کارکرد و کاربرد آن در فضای آشپزخانه توجه بیشتری داشته باشید.

 

اشتباه 4: انتخاب لوازم خانگی ارزان قیمت

طراحی اشپزخانه با وسایل مناسب

استفاده روزانه از آشپزخانه باعث شده است که صاحبان خانه، لوازم و وسایل بزرگتر و بهتر بخواهند. گجت‌های پیشرفته مانند شیر آب گرم و یخچال‌های لوکس ممکن است در زمان خرید، هزینه زیادی داشته باشند، اما وقتی صحبت از زندگی در خانه شما به میان می‌آید، بسیار قابل اعتمادتر از جایگزین‌های ارزان‌تر خواهند بود و ارزش آن را افزایش می‌دهند. همچنین سرمایه‌گذاری روی این وسایل و ابزارهای با فناوری پیشرفته یک حرکت هوشمندانه است، زیرا آنها انتخاب بسیار پایدارتری هستند که می‌توانند در درازمدت در هزینه‌های شما در قبض انرژی صرفه‌جویی کنند.

علاوه بر این، پس از سرمایه گذاری بر روی خرید لوازم خانگی باکیفیت و مدرن، ارزش این را دارد که بدانید چگونه یخچال را تمیز کنید، ماشین لباسشویی را چگونه تمیز کنید و ماشین ظرفشویی را چگونه به درستی تمیز کنید تا مطمئن شوید که وسایل شما در بهترین حالت باقی می‌مانند.

 

پیشنهاد مطالعه: 30 مدل چیدمان دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

 

اشتباه 5: عدم اندازه گیری وسایل آشپزخانه

طراحی اشپزخانه شیک

عدم برنامه ریزی در مورد اندازه و سایز لوازم خانگی می‌تواند منجر به بیرون زدگی بیش از حد یخچال‌های بزرگ شود. این می‌تواند بر توانایی باز کردن کابینت‌ها و سایر وسایل در آشپزخانه تأثیر بگذارد و فضای گردش را کاهش دهد. علاوه بر این، اندازه گیری نکردن وسایل کوچک مانند مایکروویو، مخلوط کن و غذاساز نیز می‌تواند مشکل ساز باشد. زیرا اگر فضای کافی در داخل کابینت‌ها برای این وسالی در نظر نگیرید، مجبور خواهید که انها رو پیشخوان قرار دهید که باعث ایجاد به هم ریختگی خواهند شد. 

بنابراین لازم است در هنگام طراحی آشپزخانه، حتما لوازم خانگی را از قبل انتخاب کنید، ابعاد و نحوه باز شدن وسایل را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که می‌توانید با طراحی مناسب فضای ذخیره سازی در داخل کابینت‌ها، این وسایل را مخفی کرده و در فضای متناسب قرار دهد. این موضوع در مورد قابلمه و تابه نیز صدق می‌کند.

 

اشتباه 6: نورپردازی ضعیف برای فضای آشپزخانه

نورپردازی مناسب برای اشپزخانه

اگر لامپ‌های مناسب را روی میزهای خود قرار ندهید، در نهایت مجبور خواهید شد در تاریکی آشپزی کنید و کارهای مربوط به آماده سازی غذا و تمیزکاری آشپزخانه را انجام دهید. یکی دیگر از اشتباهات رایجی که در هنگام نورپردازی آشپزخانه رخ می‌دهد، اولویت دادن به زیبایی شناسی بر عملکرد است. اگرچه آویزهای زیبا، شیک و جذاب هستند، اما اگر نور کافی را روی سطوح کار شما تابش ندهند، کاربردی نخواهند بود.

برای اجتناب از این اشتباه پیشنهاد می‌شود، نور را کمی در جلوی خود قرار دهید نه مستقیماً بالای سر یا پشت خود. نصب چراغ‌های پایین، چراغ‌های آویز و دیوارکوب‌ها در مدارهای جداگانه نیز، کنترل سطوح روشنایی و جو را آسان‌تر می‌کند. همچنین فراموش نکنید که لامپ‌هایی را انتخاب کنید که نور کافی از خود ساطع می‌کنند تا بتوانید هنگام خرد کردن و آشپزی ببینید چه کار می‌کنید.

 

اشتباه 7: طراحی جزیره برای آشپزخانه با فضای کوچک

طراحی جزیره اشپزخانه

اگرچه طراحی جزیره آشپزخانه برای افزایش فضای آماده‌سازی و ذخیره‌سازی عالی است، اما تنها در صورتی پیشنهاد می‌شود که فضای کافی و مناسبی برای قرار دادن جزیره در آشپزخانه وجود داشته باشد؛ یعنی اگر آشپزخانه شما کوچک است، وجود جزیره می‌تواند فضا را هدر دهد. همچنین، قرار دادن یک جزیره در مکان نامناسب، یکی دیگر از اشتباهات رایج در دکوراسیون آشپزخانه است. در واقع، یک جزیره با موقعیت نامناسب می‌تواند جریان حرکت را به سمت سینک، یخچال، اجاق گاز و ایستگاه‌های کاری اولیه مسدود کند و در آشپزخانه شما تنگنا ایجاد کند.

برای جلوگیری از این اشتباه، توصیه می‌شود که تنها در صورتی جزیره آشپزخانه را انتخاب کنید که آشپزخانه شما بتواند آن را در خود جای دهد یا یک جزیره باریک را انتخاب کنید. در واقع لازم است که حدود 1 متر و حتی کمی بیشتر در دو طرف جزیره برای رفت و آمد وجود داشته باشد. بنابراین، تصمیم‌گیری اینکه واحد جزیره شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد به آنچه که برای خانه نیاز دارد و نسبت آشپزخانه شما بستگی دارد. حداقل عرضی که برای جزیره آشپزخانه پیشنهاد می‌شود چیزی در حدود 1.5 متر است. اما اگر قصد نصب سینک یا اجاق گاز بر روی جزیره را ندارید، می‌توانید به عرض کمتر حدود 70 سانتی متر نیز فکر کنید و یک جزیره باریک برای آشپزخانه خود در نظر بگیرید. 

 

پیشنهاد مطالعه: کابینت آشپزخانه کلاسیک سفید + تصاویر و ایده‌های جدید

 

اشتباه 8: فضای ناکافی بین سینک و اجاق گاز

اشپزخانه شیک و مدرن

فضای بین سینک و اجاق گاز، اصلی‌ترین فضا برای آماده سازی غذا است، بنابراین اگرچه هیچ دستورالعمل مشخصی وجود ندارد، اما بهتر است فضای مناسبی از میز را در آنجا داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می‌شود در هنگام طراحی آشپزخانه، مطمئن شوید که چیدمان با نیازهای عملی روزمره آشپزخانه مطابقت دارد و فضای مناسبی را بین سینک و اجاق گاز در نظر بگیرید تا کار کردن در آشپزخانه خسته کننده نباشد.

 

اشتباه 9: درها و کشوهای کابینت با موقعیت نامناسب

اشپزخانه زیبا با طراحی کامل و عالی

گاهی اوقات ممکن است درب‌ها و کشوهای کابینت پس از باز شدن، فضای ورودی آشپزخانه و راهروها را مسدود کنند. بنابراین برای جلوگیری از این اشتباه رایج در دکوراسیون آشپزخانه، لازم است که برنامه ریزی خوبی برای طراحی آشپزخانه وجود داشته باشد. قبل از اینکه به یک چیدمان متعهد شوید، به این فکر کنید که چگونه و کجا همه عناصر آشپزخانه از جمله کمدها، کشوها، یخچال و ماشین ظرفشویی باز می‌شوند، و اینکه چگونه در فضا حرکت خواهید کرد تا در صورت باز بودن درب کابینت‌ها و کشوها، هیچ مشکلی برای رفت و آمد ایجاد نشود.

 

اشتباه 10: عدم استفاده حداکثری از فضای عمودی دیوارهای آشپزخانه

طراحی کابینت اشپزخانه تا سقف

در یک آشپزخانه کوچک، هر ذره از فضا مهم است و دیوارهای آشپرخانه نیز می‌توانند به یک فضای ذخیره سازی ارزشمند تبدیل شوند. بنابراین بهتر است در هنگام طراحی کابینت‌های آشپزخانه، کابینت‌ها را تا سقف طراحی کنید و از این طریق پتانسیل ذخیره سازی را در یک آشپزخانه جمع و جور به حداکثر برساند. 

 

پیشنهاد مطالعه: دیزاین آشپزخانه کوچک + ۱۰ ایده برای تزیین آشپزخانه نقلی شما!

 

کلام آخر

طراحی آشپزخانه‌ای که هم کاربردی باشد و هم از نظر زیبایی چیزی کم نداشته باشد، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست. یک حرکت اشتباه می‌تواند به طور جدی جریان یا عملکرد آشپزخانه را به خطر بیندازد. بنابراین برای اینکه یک آشپزخانه با عمکلرد عالی و در عین حال شیک و مد روز داشته باشید، لازم است اشتباهات رایج در دکوراسیون آشپزخانه را بشناسید و با اجتناب از این اشتباهات، بهترین و مناسب‌ترین آشپزخانه را طراحی کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید