چطور لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در این مطلب، نحوه صحیح تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی را آماده کردیم تا با بهترین و مناسب‌ترین روش، مراقبت خوبی از ماشین لباسشویی خود داشته باشید.

امروزه ماشین‌ لباسشویی، یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در همه خانه‌هاست که روال‌ شستشوی لباس‌ها را ساده کرده است. بنابراین برای اینکه ماشین لباسشویی شما به خوبی کار کند و عمر طولانی‌تری داشته باشد، لازم است به تمیز کردن قسمت‌های مختلف ماشین لباسشویی، از جمله تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تمیز و سالم بودن لاستیک اطراف درب ماشین لباسشویی، برای جلوگیری از نشت آب و اطمینان از چرخه شستشو موثر، بسیار مهم است. این قسمت از ماشین لباسشویی، معمولا با گذشت زمان، می‌تواند کثیفی، آلودگی و کپک را جمع کند و منجر به بوی نامطبوع و کاهش راندمان شستشو شود. به همین دلیل لازم است که برای حفظ عملکرد ماشین لباسشویی، تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی را فراموش نکنید و با این کار به عملکرد بهتر ماشین لباسشویی خود کمک کنید.

به همین منظور، در ادامه این بخش از بساز و بچین، نحوه صحیح تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی را آماده کردیم تا بتوانید با استفاده از بهترین و مناسب‌ترین روش، مراقبت خیلی خوبی از ماشین لباسشویی خود داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی، عمرش را زیاد کنید!

 

چگونه لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

احتمالا اگر متوجه شوید که تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی چقدر ساده است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد، خوشحال خواهید شد! با این حال، قبل از شروع فرآیند تمیز کردن، لازم است این سه احتیاط ایمنی را برای محافظت از خود و ماشین لباسشویی رعایت کنید:

  1. دوشاخه ماشین لباسشویی را از پریز برق جدا کنید تا در طول فرآیند تمیز کردن از هرگونه خطر الکتریکی جلوگیری شود. اگر غیر قابل دسترس است، مطمئن شوید که دستگاه خاموش است.
  2. دستکش لاستیکی بپوشید تا از دستان خود در برابر هرگونه آلرژن یا محرک احتمالی موجود بر روی لاستیک ماشین لباسشویی (کپک، آلودگی و غیره) محافظت کنید.
  3. از مواد پاک کننده سازگار با محیط زیست استفاده کنید (مانند مواردی که در ادامه به ان اشاره کرده‌ایم)، تا از مواد شیمیایی مضری که می‌توانند به لاستیک لاستیکی آسیب برسانند یا برای محیط زیست مخرب هستند، اجتناب کنید.

 

مرحله 1: وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی را آماده کنید

مواد لازم برای تمیز کردن لاستیک لباسشویی

برای تمیز کردن موثر لاستیک ماشین لباسشویی، به لوازم زیر نیاز دارید:

  • آب گرم
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • پارچه میکروفیبر یا اسفنج
  • مسواک قدیمی
  • پد پنبه
  • شوینده ملایم
  • الکل ضد عفونی کننده

 

مرحله 2: لاستیک ماشین لباسشویی را بررسی کنید

بررسی کردن لاستیک ماشین لباسشویی

ابتدا درب ماشین لباسشویی را باز کنید و قسمت داخلی لاستیک ماشین لباسشویی را با دقت بررسی کنید تا هر گونه لکه، تجمع مواد اضافی، کپک و غیره را ببینید. تمام آلودگی و کثیفی موجود در این قسمت را با دستمال بردارید و در حین تمیز کردن، مواردی را که نیاز به توجه بیشتری دارند، یادداشت کنید. اینکار به شما کمک می‌کند تا بهترین تمیز کننده برای از بین بردن کثیفی و آلودگی‌های جمع شده در لاستیک ماشین لباسشویی را تعیین کنید و بدانید به طور خاص، کدام مناطق را باید هدف قرار دهید.

 

مرحله 3: محلول تمیز کننده لاستیک لباسشویی را آماده کنید

ترکیبات عالی برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن لاستیک لباسشویی، لازم است که دو محلول تمیز کننده تهیه کنید:

  • سرکه سفید: قسمت های مساوی (1:1) از آب گرم و سرکه سفید را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. خواص اسیدی سرکه به طور موثری کپک و آلودگی‌های جمع شده در قسمت لاستیکی درب ماشین لباسشوبب را از بین می‌برد و در عین حال باعث از بین رفتن هرگونه بوی نامطبوع نیز خواهد شد.
  • جوش شیرین: برای لکه‌های سرسخت، با استفاده از جوش شیرین و مقدار کمی آب، یک خمیر پاک کننده درست کنید.

 

مرحله 4: لاستیک ماشین لباسشویی را پاک کنید

پاک کردن لاستیک ماشین لباسشویی

یک پارچه میکروفایبر یا اسفنج را در محلول سرکه آغشته کنید و مایع اضافی آن را با فشار دادن پارچه یا اسفنج، خارج کنید. در واقع پارچه باید مرطوب باشد اما از ان آب چکه نکند.

با استفاده از این پارچه، تمام قسمتهای لاستیکی درب ماشین لباسشویی را به آرامی پاک کرده و هرگونه کپک و کثیفی را از این قسمت پاک کنید. برای از بین بردن لکه‌های سخت‌تر، از خمیر جوش شیرین و یک مسواک قدیمی استفاده کنید تا قسمت‌هایی که دارای کپک قدیمی یا کثیفی بیشتر هستند را به آرامی بشویید.

از گوش پاک کن آغشته به محلول سرکه نیز می‌توانید برای تمیز کردن کثیفی‌های موجود در درزها و گوشه و کنار لاستیک ماشین لباسشویی که دسترسی به آن‌ها با پارچه یا مسواک دشوار است، استفاده کنید. 

 

مرحله 5: لاستیک لباسشویی را آبکشی کرده و خشک کنید

خشک کرن لاستیک ماشین لباسشویی

پس از تمیز کردن تمام کثیفی‌های موجود در لاستیک ماشین لباسشویی، از یک پارچه مرطوب تمیز استفاده کنید تا محلول باقیمانده سرکه یا جوش شیرین را از روی لاستیک ماشین لباسشویی، پاک کنید. در واقع باید اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده تمیز کننده‌ای روی سطح لاستیکی باقی نمانده باشد. سپس، قبل از بستن درب ماشین لباسشویی، اجازه دهید قسمت لاستیکی درب لباسشویی، کاملاً در هوای آزاد خشک شود.

 

مرحله 6: تمیز کردن ثانویه

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

اگر لاستیک ماشین لباسشویی هنوز کاملاً تمیز نیست یا دارای رشد سرسخت کپک است، فرآیند تمیز کردن را با مواد شوینده ملایم یا الکل تکرار کنید. این محصولات تمیز کننده، می‌توانند قدرت تمیز کنندگی بیشتری را فراهم کنند، اما برای جلوگیری از آسیب غیرقابل برگشت به لاستیک، باید به مقدار کم و با احتیاط استفاده شوند.

 

لاستیک ماشین لباسشویی چه زمانی نیاز به تمیز کردن دارد؟

چندین شاخص وجود دارد که نشان می‌دهد لاستیک ماشین لباسشویی شما نیاز به توجه و تمیز کردن دارد:

  • بوهای نامطبوع: بوی کپک زدگی که از ماشین لباسشویی می‌آید نشان دهنده رشد کپک یا آلودگی روی لاستیک لباسشویی است. با این حال، بوی بد از ماشین لباسشویی، می‌تواند به دلیل تجمع مواد شوینده، روغن و مو در سایر قسمت های دستگاه نیز ایجاد شود.
  • لکه های قابل مشاهده یا تغییر رنگ: قسمت لاستیکی درب ماشین لباسشویی را برای علائم قابل مشاهده کپک یا کپک بررسی کنید. وجود هرگونه تغییر رنگ یا کثیفی و آلودگی در این قسمت، نشان دهنده این است که لاستیک ماشین لباسشویی شما نیاز به تمیز کردن دارد. کپک معمولا دارای رنگ سفید مایل به خاکستری است و مسطح و پودری است، همچنین ممکن است ظاهر برجسته نیز داشته باشد و مانند لکه‌های سیاه به نظر برسد.
  • نشت آب: اگر در حین یا بعد از چرخه شستشو، متوجه نشت آب از ماشین لباسشویی شدید، ممکن است به دلیل وجود کثیفی در لاستیک ماشین لباسشویی باشد.
  • کاهش راندمان شستشو: کثیف بودن لاستیک لباسشویی، ممکن است با عملکرد ماشین لباسشویی تداخل داشته باشد و منجر به کاهش راندمان شستشو و تمیز نشدن لباس‌ها بعد از اتمام شستشو باشد. همچنین تمیز نشدن لباس‌ها، می‌تواند به دلیل پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی یا سایر مشکلات تعمیر و نگهداری، مانند شلنگ تخلیه مسدود شده باشد.

 

از آنجایی که بسیاری از این شناسه‌ها به مشکلات دیگری در دستگاه شما نیز اشاره می‌کنند، ترکیبی از علائم بالا معمولاً بهترین نشانگر این است که لاستیک ماشین لباسشویی نیاز به تمیز کردن دارد. از طرف دیگر، با تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی هر 1 تا 3ماه (بسته به استفاده) می‌تواند آن را بدون هیچ مشکلی و کاملا تمیز نگه دارید.

پیشنهاد مطالعه: رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با جوش شیرین و سرکه و نمک

 

چگونه از کثیف شدن لاستیک ماشین لباسشویی جلوگیری کنیم؟

اگرچه آشنایی با روش تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی بسیار عالی و کاربردی است، اما آیا بهتر نیست که در وهله اول از کثیف شدن آن جلوگیری کنید؟

در حالی که از بین بردن کامل کپک و آلودگی از این قسمت از ماشین لباسشویی تقریبا غیرممکن است، کارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن، مانع از کثیف شدن و رشد کپک در لاستیک ماشین لباسشویی خود شوید:

  • پس از هر بار استفاده، درب ماشین لباسشویی را کمی باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد و از رشد کپک در قسمت لاستیکی درب لباسشویی جلوگیری شود.
  • شوینده های مایع و نرم کننده‌های پارچه می‌توانند منبع غذایی برای کپک زدن باشند. بنابراین  به طور مرتب قسمت لاستیکی درب لباسشویی را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا باقیمانده مواد شوینده یا نرم کننده پارچه از بین برود.
  • یک چرخه شستشو بدون قرار دادن لباس در داخل ماشین لباسشویی را با آب گرم و سرکه سفید یک بار در ماه اجرا کنید تا قسمت داخلی و لاستیک ماشین لباسشویی کاملا تمیز شود و هرگونه کپک و آلودگی از دستگاه شما از بین برود.
  • از شوینده‌های با راندمان بالا استفاده کنید و از استفاده بیش از حد از نرم کننده‌های پارچه برای به حداقل رساندن تجمع باقی مانده و کاهش احتمال رشد کپک اجتناب کنید.

 

چرا تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی مهم است؟

قسمت لاستیکی درب ماشین لباسشویی، یک مانع ضد آب بین درب ماشین لباسشویی و قسمت داخلی آن ایجاد می‌کند و از نشت آب در طول چرخه شستشو جلوگیری خواهد کرد. ماهیت انعطاف پذیر آن اجازه می‌دهد تا درب محکم بسته شود و با حرکت مداوم قسمت داخلی ماشین لباسشویی سازگار است.

متأسفانه، از انجایی که قسمت لاستیکی درب ماشین لباسشویی محل آب بندی است و در معرض رطوبت قرار دارد، محیط ایده آلی را برای رشد کپک و آلودگی ایجاد می‌کند، همچنین باقیمانده‌های مواد شوینده و رسوبات نرم‌کننده پارچه نیز می‌توانند روی این سطح لاستیکی جمع شوند که منجر به ایجاد بستری مناسب برای رشد باکتری‌ها و بوهای نامطبوع می‌شود. به همین دلیل است که تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی یک کار ضروری و در عین حال ساده است که لازم است برای حفظ سلامت ماشین لباسشویی خود انجام دهید. در حقیقت با تمیز کردن مداوم لاستیک ماشین لباسشویی می‌توانید:

  • از عملکرد بهینه ماشین لباسشویی خود اطمینان حاصل کنید.
  • از نشت آب از درب دستگاه جلوگیری کنید.
  • بهداشت را در محیط شستشوی لباس‌ها را حفظ کنید.

علاوه بر این، نگهداری و تمیز کردن منظم این قسمت، نه تنها عمر ماشین لباسشویی شما را افزایش می‌دهد، بلکه لباس‌های شما را نیز تازه و بدون بو نگه می‌دارد.

پیشنهاد مطالعه: 10 راهکار عملی برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

 

آخرین نکته برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

با پیروی از راهنمای گام به گام بالا برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی و استفاده از اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید لاستیک ماشین لباسشویی خود را در شرایط عالی نگه دارید و از شستشوی تمیز و کارآمد آن برای سال‌های آینده لذت ببرید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید