چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم؟ راهنمای صفر تا صد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

اگر میخواهید روش های پاک کردن تشک خوشخواب را بدانید و پاسخ سوال چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم را کشف کنید، همراه ما باشید.

آیا شما هم با مشکل لکه و کثیف شدن تشک خوشخواب مواجه شده‌اید؟

متاسفانه استفاده مداوم و بی تجربه از تشک خوشخواب موجب می‌شود تا کثیفی، لکه و رنگ نامطلوب به مرور بر روی تشک دیده می‌شود. معمولا پس از شست و شوی ملحفه‌ها متوجه لکه‌های روی تشک می‌شویم و پاک کردن آن برای‌مان چالش بزرگی است. به همین دلیل باید حتما برای آن ترفندهایی را یاد بگیرید تا ضمن پیشگیری از ایجاد لکه بر روی تشک، امکان پاکسازی آن را نیز داشته باشید. این که بدانیم چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم، کمک می‌کند تا بدون دردسر و نگرانی، نظافت و بهداشت محل خواب‌مان را رعایت کنید و فضایی دل انگیز برای استراحت ترتیب دهیم.

اگر شما نیز با چالش "چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم" مواجه هستید، همراه ما باشید تا جزییات ماجرا را بررسی کنیم.

 

آیا لازم است تشک خوشخواب را تمیز کنیم؟

جارو کشی تشک خوشخواب

ممکن است تاکنون به تمیز کردن تشک خود فکر نکرده باشید، شاید با مشاهده لکه‌های حاصل از تعرق، به فکر عوض کردن تشک خوشخواب افتاده باشید. اما بهتر است بدانید که اما عملیات تمیز کردن عمیق تشک خوشخواب بسیار آسان است. کافی است با کمک چند آیتم ساده، تشک را تمیز کنید و لکه‌ های تشک خوشخواب را ازبین ببرید. یادتان باشد که تشک خوشخواب در بهبود کیفیت خواب و بهداشت محیط خوابتان تاثیرگذار است. از آنجایی که ما تقریباً یک سوم زمان زندگی خود را در حال خوابیدن هستیم، قطعا تمیز بودن این فضا و احساس خوب داشتن نسبت به آن اهمیت بالایی دارد.

پیشنهاد مطالعه: راهکارهای پاک کردن و از بین بردن لکه چای روی فرش

 

چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم

راهنمای تمیز کردن تشک خوشخواب

در این راهنمای کوتاه اما کاربردی سعی می‌کنیم تا پاسخ سوال "چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم" را به شکل مطلوبی ارائه کنیم. آموزش تمیز کردن تشک خوشخواب با لوازم ساده‌ای که در دسترس دارید، ایده جذابی است. برای این کار کافی است از جارو برقی ، دستمال و انواع شوینده استفاده کنید. در پایان این 11 مرحله، شما می‌توانید به راحتی تشک خوشخواب را تمیز کنید.

 

مرحله اول: بررسی راهنمای مراقبت

لایه محافظ تشک خوشخواب

قبل از شروع به تمیز کردن تشک خود، همیشه باید راهنمای مراقبت از آن را مطالعه کنید. شما باید بررسی کنید تا مشخص شود که تولیدکننده چه توصیه‌هایی در خصوص شست و شو و نگهداری خوشخواب ارائه کرده است! این اقدام به دلیل وجود انواع مختلف تشک‌ خوشخواب است. در راهنمای مراقبت باید بررسی کنید تا بدانید که آیا نکات و توصیه‌های خاصی وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید؟ همچنین باید بررسی کنید که تشک شما دو رو یا یک روی است؟ زیرا همین مورد مشخص می‌کند آیا می‌توانید هر دو روی تشک را به صورت عمیق تمیز کنید یا فقط باید تمرکزتان را بر یکی از سطوح آن بگذارید.

 

مرحله دوم: تجهیزات تمیز کردن را جمع‌آوری کنید

لوازم تمیز کردن تشک خوشخواب

قبل از اینکه تمیز کردن عمیق تشکتان را آغاز کنید، باید برخی وسایل و تجهیزات را آماده نمایید. در این بخش لیستی از وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن تشک را معرفی می‌کنید. حتما این لوازم را برای نظافت تشک آماده کنید.

  1. جارو برقی  ( اگر جارو برقی  مخصوص تمیز کردن مبلمان دارید یا جارو برقی  آب و خاک دارید، استفاده از آن بسیار کاربردی است)
  2. مایع لباسشویی یا مایع ظرفشویی
  3. جوش شیرین
  4. دستمال یا اسفنج
  5. آب سرد و آب گرم خنک

پیشنهاد مطالعه: مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ راهکارهایی برای انواع مبل

 

مرحله سوم: شست و شوی ملحفه، پتو و بالش‌ها

بالش و پتو تشک خوشخواب را بشویید

ابتدا تمامی روکش‌های ملحفه‌ای را باز کنید و پتو و بالش‌هایتان را بردارید و هرکدام  را در دمای بالا بشویید. اگر امکان دارد، آنها را همچنین در دمای بالا در ماشین خشک کنید. این مرحله بسیار مهم است زیرا باعث ازبین بردن هر گونه باکتری موجود بر روی پتو و بالش‌ها می‌شود. با این اقدام، زمانی که آن‌ها را دوباره روی تشک می‌گذارید، محیط خوابتان تمیزتر و بهداشتی‌تر خواهد بود.

به این نکته توجه کنید که عدم شست و شوی بالشت‌ها، اصلی‌ترین دلیل ایجاد جوش و آکنه در سطح پوست است.

 

یادتان باشد که حتما از دستورات مراقبتی برای دیدن اینکه آیا می‌توانید بالش‌هایتان را در ماشین لباسشویی بشویید یا نه استفاده کنید! در این دستوران مشخص می‌شود که آیا لوازم خواب‌تان دارای کاور جداشدنی هستند که بتوانید بشویید، یا خیر!  تمیز کردن بالش‌هایتان به تجربه خوابتان احساس تازگی مطلوبی می‌بخشد.

 

مرحله چهارم: تشک خود را هوادهی کنید

تشک خوشخواب را هوادهی کنید

پس از برداشتن تمامی پتو و بالش‌ها، پنجره‌های اتاق خواب را باز کنید تا هوا اتاق خواب به خوبی عوض شود. این کار به تازه کردن تشک شما کمک خواهد کرد، زیرا به او اجازه می‌دهید تا  هوا بخورد و بوی ناخوش آیند تعرق یا رطوبت از سطح آن پاک شود.

 

مرحله پنجم: تشک خود را جارو برقی کنید

جارو برقی تشک خوشخواب

با استفاده از جارو برقی  و حرکت‌های دایره‌ای کوچک، سطح رویی تشک را تمیز کنید تا از ذرات گرد و خاک، موهای ریز و درشت و پوست‌های مرده تمیز شود. اگر دستگاه جارو برقی  شما دارای ملحقات مخصوص برای مبلمان باشد، می‌توانید از آن استفاده کنید تا کار جارو برقی کشیدن را راحت‌تر انجام دهید، اما داشتن این لوازم چندان ضروری نیست. باید مطمئن شوید که به دقت کار می‌کنید، زیرا برای مراحل بعدی به یک سطح تمیز نیاز دارید.

 

مرحله ششم: با لکه‌های موجود در تشک مواجه شوید

لکه های تشک خوشخواب

همیشه باید تلاش کنید که هر لکه‌ای را هر چه سریعتر پاک کنید، اما گاهی اوقات این کار ممکن نیست  یا در برخی مواقع متوجه ایجاد لکه نمی‌شوید. به همین دلیل پاک کردن لکه به یک پروسه مهم  تبدیل می‌شود. در بخش سرتیتر "نحوه پاک کردن لکه ها از تشک" راهنمای پاک کردن لکه تشک خوشخواب را مرور کرده‌ایم.

 

مرحله هفتم: عطردهی با جوش شیرین و دوباره جارو برقی کردن

جوش شیرین تشک خوشخواب

وقتی که سطح کاملاً تمیز و خشک شده است، یک لایه نازک از جوش شیرین را به صورت یکنواخت روی تمام تشک بپاشید. این کار به حذف هر بویی که ممکن است در سطح تشک مانده باشد، کمک می‌کند. اگر امکان دارد، جوش شیرین را حداقل چند ساعت روی تشک بگذارید تا بهترین نتیجه را مشاهده کنید.

وقتی تشک شما تمیز و خوشبو شد، با استفاده از جارو برقی تمامی جوش شیرین باقی‌مانده را تمیز کنید. این کار موجب می‌شود تا بدانید سطح تشک شما به طور کامل تمیز است.

 

مرحله هشتم: اسپری کردن ترکیب خودتان از روغن‌های عطری و جوش شیرین

خوشبو کردن تشک خوشخواب

برای حفظ طولانی مدت بوی خوب و تازه در تشک، می‌توانید مقدار کمی از جوش شیرین، آب و روغن‌های عطری را در یک اسپری مخلوط کرده و به صورت افشانه ای روی تشک بپاشید. شما می‌توانید از روغن‌های عطری مانند روغن لوندر برای بوی آرامش ‌بخش و کمک به خواب راحت‌تر استفاده کنید. اگر روغن‌های عطری ندارید یا اگر نمی‌خواهید مخلوط خودتان را تهیه کنید، از یک اسپری تشک یا اتاق می‌توانید استفاده کنید که نتایج مشابهی را ارائه می‌دهد. اما مواظب باشید که تشک را هنگام اسپری کردن بیش از حد مرطوب نکنید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تمیز کردن کابینت های گلاس، نذار از ریخت بیفته!

 

مرحله نهم: تشک خود را برگردانید و مراحل را تکرار کنید

برعکس کردن تشک خوشخواب

دفترچه راهنمای مراقبتی تشک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا تشک شما دو رو دارد یا تک رو است. اگر تشک شما دو رو دارد، آن را برگردانید و مراحل 5 تا 8 را تکرار کنید تا اطمینان حاصل شود که هر دو طرف تشک شما یک تمیزی عمیق دریافت کنند. اگر تشک شما تک رو است، تنها کافی است که زیر تشک را جارو برقی  کنید تا از هر گرد و خاک و مویی که ممکن است در زیر آن جمع شده باشد، پاک شوند.

 

مرحله دهم: تمیز کردن چارچوب تخت

تمیز کردن چارچوب تخت

هر زمان که تشک خود را به طور عمیق تمیز می‌کنید، فرصت خوبی خواهید داشت تا چارچوب تخت یا پایه آن را نیز تمیز نمایید. گرد و خاک چارچوب تخت یا پایه تخت را  به وسیله جارو برقی تمیز نمایید. سعی کنید همه ذرات گرد و خاک که ممکن است بر روی آن نشسته باشند را پاک کنید.  حتما به تخته‌ها و محلی که تشک قرار می‌گیرد توجه ویژه داشته باشید. اگر چارچوب تخت شما پوشیده نشده باشد، باید از یک دستمال مرطوب برای پاک کردن بقیه چارچوب استفاده کنید.

 

مرحله یازدهم: پتو و بالش های تمیز را بر روی تشک بگذارید

پتو و بالش های تمیز را بر روی تشک بگذارید

این آخرین مرحله از پروسه "چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم" خواهد بود!  اکنون که می‌دانید چگونه تشک خود را در خانه عمیقاً تمیز کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پتو و ملحفه‌های تمیز خود را بر روی تشک پهن کنید تا حس بهتری داشته باشید.

 

نحوه پاک کردن لکه‌ها از تشک

نحوه پاک کردن لکه‌ها از تشک

بهترین راه برای پاک کردن لکه‌های تشک، استفاده از مایع لباسشویی رقیق شده یا مایع ظرفشویی  رقیق شده با آب ولرم است. با دستمال یا اسفنج لطیف که آغشته به محلول پاک کننده است، به صورت ضربه ای بر روی تشک ضربه بزنید. یک نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید وقتی تشک خود را در خانه عمیقاً تمیز می‌کنید، نباید از مواد شیمیایی تند، اسیدی یا آب زیاد استفاده کنید، زیرا این کار می‌تواند به سلامت تشک آسیب بزند.بعد از پاک کردن هر لکه، باید تشک را به‌طور کامل تا خشک شدن به طور کامل آزاد بگذارید و هیچ ملحفه یا پتویی روی آن قرار ندهید. اگر با نوع خاصی از لکه روبرو هستید، به راهنمایی‌های زیر مراجعه کنید تا بیاموزید چگونه آن را از تشک خود پاک کنید.

 

 

1- چگونه لکه‌های عرق از تشک پاک کنید

چگونه لکه‌های عرق از تشک پاک کنید

این نوع لکه‌ها رایج و بسیار آسان پاک می‌شوند:

  • مایع لباسشویی رقیق یا مایع ظرفشویی را با آب ولرم مخلوط کنید.
  • مخلوط را با یک دستمال یا اسفنج روی لکه قرار دهید و تا زمانی که لکه کمرنگ‌تر شود، ادامه دهید.

 

2- چگونه لکه‌های ادرار از تشک پاک کنید

چگونه لکه‌های ادرار از تشک پاک کنید

اگر کودکان کوچک دارید یا سالمند از تخت خواب استفاده می‌کند، ممکن است نیاز داشته باشید که چگونه تشک را از لکه‌های ادرار پاک کنید. نگران نباشید، بساز و بچین اینجا است تا به شما کمک کند!

  • مایع لباسشویی رقیق  یا مایع ظرفشویی را با آب ولرم مخلوط کنید.
  • توصیه می‌کنیم از دستمال توالت مرطوب برای فشار دادن به لکه استفاده کنید و کاغذ توالت را هر چند دقیقه یکبار تعویض کنید تا بهداشتی باشد.
  • ضربه زدن به لکه را ادامه دهید. این کار تا زمان از بین رفتن لکه ها و پاک کردن آن ادامه خواهد داشت.

 

3- چگونه لکه‌های خون از تشک پاک کنید

 چگونه لکه‌های خون از تشک پاک کنید

وقتی خون را از تشک پاک می‌کنید ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به خاطر بیاورید این است که همیشه از آب سرد استفاده کنید. چرا که آب سرد پروتئین‌های موجود در خون را سریع‌تر تجزیه می‌کند و تثبیت شدن آن بر روی پارچه را به حداقل می‌رساند. همچنین تلاش کنید زمانی که لکه‌های خون را از تشک پاک می‌کنید، آب زیادی استفاده نکنید. استفاده از یک تکه یخ و دستمال می‌تواند اقدام خوبی باشد. لکه‌های خون ممکن است سخت پاک شوند؛ اما در زیر سه روش کاربردی برای پاک کردن خون از تشک وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

1- روش مایع ظرفشویی

اگر به سرعت متوجه لکه‌های خون بر روی تشک خوشخواب شدید، روش زیر ممکن است برای شما بهترین کار باشد.

  • مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی رقیق را با آب سرد مخلوط کنید.
  • یک دستمال یا اسفنج را با این محلول مرطوب کنید.
  • به صورت ضربه ای بر روی لکه بزنید و با دستمال تمیز آن را حذف کنید.

 

2- روش جوش شیرین

اگر جوش شیرین در دسترس دارید، این روش برای پاک کردن لکه‌های خون خشک از تشکتان سریع و ساده است.

  • یک دستمال را با آب سرد بشویید.
  • با دستمال لکه را تاچ کنید.
  • جوش شیرین را روی لکه بپاشید.
  • آن را برای 30 دقیقه استراحت دهید.
  • دوباره یک دستمال را با آب سرد بشویید.
  • لکه را تاچ کنید و این کار را آنقدر ادامه دهید تا لکه از بین برود.
  • این فرآیند را تا زمانی که نیاز باشد تکرار کنید و بگذارید تا خشک شود.
  • پس از خشک شدن، سطح تشک را برای پاک کردن از جوش شیرین جارو برقی بکشید.

 

کلام آخر

دغدغه ما تمیزی و پاک کردن فضای اتاق خواب و تختخواب‌مان است. با این پاکیزگی حسی از آرامش و امنیت را تجربه می‌کنید. برای ازبین بردن لکه و کثیفی روی تشک خوشخواب می‌توانید حس بهتری داشته باشید. به همین دلیل مراحلی را شرح داده ایم تا پاسخ سوال " چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم" را کشف کنید.

شما چه روشی برای پاک کردن تشک خوشخواب به خاطر دارید؟ آن را برای ما بنویسید.

 

منابع:
How to Deep Clean a Mattress at Home – 11 Steps | Mattress Online
How to Clean a Mattress | Sleep Foundation

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید