مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ راهکارهایی برای انواع مبل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۴

به طور اصولی مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ جادوی جوش شیرین در تمیز کردن مبل، نحوه تمیز کردن چرک مرده‌ها از انواع مبلمان

تمیز‌کردن مبل یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که در نظافت منزل مورد توجه قرار می‌گیرد. معمولا سالی یک یا دو بار تمیزکاری مبل‌ها انجام می‌شود اما ممکن است به هر دلیلی نتوان به موقع مبل‌ها را شستشو داد در این صورت ممکن است بر اثر ماندگار شدن چرک و کثیفی‌ها مبل بیش از حد کدر و مات شود. مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ پاسخ این سوال را در ادامه این بخش از سایت بساز و بچین خواهیم خواند.

 

به طور اصولی مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟

مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم

برچسب و لیبل روی مبل

مبل‌ها به دلیل راحتی و حفظ سلامتی افراد مرتبا مورد استفاده قرار می‌گیرند در نتیجه سریع‌تر از لوازم دیگر موجود در خانه، گرد‌ و غبار را به خود جذب می‌کنند. خرده‌های ریز غذا، لکه‌های نوشیدنی، مداد رنگی تراش شده، خودکار و ... همگی دست به دست هم می‌دهند تا مبلمان را کثیف جلوه دهند. اگر نظافت روزمره، هفتگی یا ماهیانه مبل‌ها به موقع انجام شود شاید هیچ وقت مبل‌ها بیش از حد کثیف نشوند. البته ممکن است نظافت مبل‌ها به صورت اصولی انجام نشود که در این حالت چرک مرده خواهد شد.

مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ سوالی که بسیاری از افراد از خود می‌پرسند را در این مقاله با چند نکته ساده و ارزان خواهیم گفت تا بدون دردسر و هزینه زیاد، به راحتی آن را تمیز کنید. قبل از تمیزکاری اساسی بهتر است چند نکته را به خاطر بسپارید:

  • قبل از تمیز کردن مبلمان با مواد شوینده، ابتدا با جارو برقی ذرات گرد و ‌غبار را از روی نشیمن، تکیه‌گاه و بدنه تمیز کنید و  برای تمیز‌ کردن شیار‌ها از سری باریک و مخصوص مبل موجود در جاروبرقی کمک بگیرید.
  • برای تمیز کردن لکه‌ و چربی‌های چرک مرده شده از برس، فرچه و یا مسواک کوچک نرم استفاده کنید.
  • اگر در خانه حیوان خانگی دارید و جاروبرقی توان لازم در برداشتن موها را ندارد بهتر است از پرزگیر استفاده کنید.
  • برخی از مبلمان‌ دارای قسمت‌های چوبی یا استیل بوده که برای تمیز کردن آن باید از ماده شوینده مناسب و گاهی اوقات مایع ظرفشویی استفاده نمود. همچنین با استفاده از واکس چوب برای می‌توان شکلی تازه به قسمت‌های چوبی مبلمان داد که البته پاک‌کننده مورد نظر را از قبل روی قسمت غیر قابل دید امتحان کنید.
  • قبل از شروع به تمیزکاری مبل، برچسب راهنما و دستورالعمل شستشوی مبل را مطالعه کنید زیرا ممکن است برخی از مبلمان به مواد شوینده و صنعتی موجود در بازار حساس باشند.

 

مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ با جادوی جوش شیرین

تمیز کردن مبلمان

اهمیت دادن به تمیزی مبل

جوش شیرین به سدیم هیدروژن‌کربنات یا سدیم بی‌کربنات (NaHCO3) گفته می‌شود که یکی از نمک‌های سدیم در ترکیب با کربنیک اسید بوده و تنها یک هیدروژن اسیدی این ترکیب با سدیم جایگزین شده ‌است. ترکیب حاصل شده بی‌بو و بدون ‌طعم است که کمی دارای خاصیت بازی است و به حالت پودر سپید و بلورین بوده که به آن جوش شیرین گفته می‌شود.

پودر جوش شیرین یک ماده ویژه برای تمیز کاری مبل‌ها است که قوی‌ترین چرک‌ها را نیز از بین می‌برد. استفاده از جوش شیرین بدون آب هم انجام می‌شود که به حالت کاملا خشک در محل آلودگی مورد مصرف قرار می‌گیرد. جوش شیرین گندزدای قوی بوده که هیچ آسیبی به پارچه وارد نمی‌کند از این رو با اطمینان خاطر می‌توان روی مبلمان پارچه‌ای پودر جوش شیرین خشک را پاشید.

قبل از اقدام به تمیزکاری حتما دفترچه راهنما یا برچسب مبلمان را مطالعه نمایید زیرا ممکن است با توجه به متریال به کار رفته جوش شیرین ماده مناسبی نباشد. در ضمن همیشه قبل از اینکه ماده‌ای را روی مبلمان استفاده کنید آن را در بخش کوچک و دور از دید تست بزنید. اگر رویه مبل آسیب ندید می‌توانید آن را برای پاک کردن بقیه قسمت‌ها به کار برد.

 

نحوه تمیز کردن چرک مرده‌ها از انواع مبلمان

نحوه تمیز کردن چرک مرده‌ها از انواع مبلمان چنین است:

 

مبل مخملی چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟

مبل مخملی کثیف

پارچه‌های مبل مخمل دارای پرز‌های نیمه بلند و ضخیم بوده که بسیار نرم و منعطف هستند. برای اینکه موقع تمیز کاری پرزهای ظریف مخمل آسیب نبینند، نباید به صورت مستقیم برس یا دستمال را روی سطح مبلمان کشید. بلکه نصف استکان آبلیمو و نصف استکان آب ولرم تهیه کرده و کمی از مواد را روی پارچه نرم ریخته و به آرامی و با لطافت با آن قسمت‌های کثیف را پاک کنید.

پس از برطرف شدن لکه با دستمالی خشک و تمیز محل را به طور کامل خشک کنید. سپس با برس نرم روی مخمل را در جهت خواب شانه کنید تا پرزها به حالت اولیه بر گردند. بهتر است آبلیموی استفاده شده طبیعی باشد و از نوع صنعتی که حاوی مواد افزودنی است خودداری شود.

 

مبل ابریشمی چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟

مبل سرمه ای کثیف شده

در بسیاری از مبلمان سلطنتی و کلاسیک از پارچه ابریشمی استفاده می‌شود. ابریشم جزو پارچه‌هایی است که قدرت بالایی در جذب لک و گرد و غبار دارد، از این رو اگر به موقع تمیز نشود ممکن است چرک مرده شود. برای پاک کردن چرک‌های سر سخت و مرده از روی مبلمان ابریشمی، ابتدا کمی پودر جوش شیرین روی آن پاشیده و با دستمالی نرم یا حوله روی آن را بپوشانید. پس از چند دقیقه دستمال را برداشته و رویه را جارو بکشید. سپس کاغذ خشک‌کن را روی لکه قرار داده و اتوی داغ را به کاغذ بچسبانید تا لکه‌ها جذب کاغذ شوند.

 

مبل چرمی چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟

مبل چرم روشن کثیف شده

مبل چرک مرده  چرمی را چگونه تمیز کنیم

چرم روکشی زیبا و با اصالت بوده که در برابر رطوبت بسیار حساس است زیرا موجب کپک زدن رویه چرمی مبل‌ها می‌شود. مبلمان چرم را نمی‌توان با هر شوینده‌ای شستشو داد زیرا نسبت به مواد شیمیایی آسیب پذیر است. برای تمیز کردن لکه و آلودگی‌های روی کاناپه های چرمی می‌بایست از پاک کننده ملایم استفاده کرد. برای ساخت پاک کننده خانگی کافی است مواد زیر را با یکدیگر ترکیب نمایید:

  • یک چهارم فنجان جوش شیرین
  • چند قطره مایع ظرفشویی
  • دو فنجان آب گرم

مواد را در بطری ریخته و تکان دهید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. سپس از محلول به دست آمده روی لکه‌های مبل چرم بپاشید و با دستمال میکروفایبر به آرامی لکه‌ها را محو کنید. باید مراقب بود تا رویه مبلمان بیش از حد خیس و مرطوب نشوند بلکه رطوبت در حدی باشد که بتوان با دستمال لکه‌ها را پاک کرد.

ممکن است لکه‌های قدیمی چرک مرده شده با این روش تمیز نشوند. برای از بین بردن لکه های سر سخت، مقدار کمی الکل مالشی را به پنبه آغشته کرده و لکه را پاک کنید. سپس با دستمال مرطوب باقی‌مانده الکل را تمیز کنید.

 

سایر مبلمان چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟

شستشوی مبلمان چرک مرده

کاربرد مواد شوینده در شستشوی مبلمان چرک مرده

به قدری روکش مبلمان با یکدیگر متفاوت است که مجالی برای نام بردن تک تک رویه‌ها وجود ندارد. ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید لکه‌بری قوی برای تمیز کردن انواع مبل است که چرک مرده‌ها را برطرف می‌کند. مواد لازم برای تمیز کردن مبلمان عبارتند از:

  • ۱۵۰ میلی لیتر الکل
  • ۵۰۰ میلی لیتر آب ولرم
  • ۱۰۰ میلی لیتر سرکه سفید
  • ۲ قاشق مرباخوری جوش شیرین
  • ۱ قاشق غذاخوری نرم کننده پارچه

مواد نام برده شده را با هم ترکیب نموده و آن‌ها را در یک ظرف اسپری بریزید. هرجایی که چرک مرده شده است از محلول حاصل اسپری کنید اما نباید محل بیش از حد خیس شود. با استفاده از برس نرم لکه‌ها را به آرامی مالش دهید و در انتها با یک پارچه تمیز محل را خشک کنید. اگر نیاز است با سشوار در درجه حرارت کم محل را خشک کنید.

 

بخوانید:

 

مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ | آخرین راهکار

شرکت خدماتی و تمیز کردن مبل

گاهی هیچ یک از روش‌های نام برده شده برای تمیز کردن مبل کافی نیستند. به عنوان آخرین راهکار شرکت‌هایی هستند که در زمینه شستشوی مبل فعالیت دارند. شرکت معتبر را یافته و از کارشناسان در تمیز کردن مبل کمک بگیرید. دستگاه‌ها و ماده مورد استفاده شرکت‌های مبل شویی آخرین راهکاری هستند که می‌توان به کمک آن‌ها چرک مرده‌ها را برطرف کرد.

 

بخوانید:

 

کلام آخر

نظافت به موقع و اصولی مبلمان می‌تواند از چرک مردگی جلوگیری کند. برای اینکه هیچ وقت سراغ پاسخ سوال مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم نروید توصیه می‌کنیم به صورت روزانه یا هفتگی روکش مبل‌ها را جارو کرده و دستمال بکشید. هر ماه نیز کمی جدی‌تر امور مربوط به نظافت مبل را پیگیری نمایید تا با تمیز ماندن همیشگی پارچه، مبل‌ها تمیز و زیبا دیده شوند. اگر حیوان خانگی، افراد ناتوان یا کودک دارید می‌توانید با استفاده از روکش مبل برای مدت طولانی‌تری مبل‌های خود را تمیز نگه دارید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
کریمی
۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

میشه مبل حصیری هم بگید؟

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید