محافظ ریشه فرش از کجا بخریم؟ این جاها در دسترس هستند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

ریشه فرش را می‌توان به شیوه‌ کاور کردن در برابر آسیب‌ و کثیفی‌ها محافظت کرد اما محافظ ریشه فرش از کجا بخریم؟

تمیز بودن فرش‌ها فقط مختص قسمت تار و پود آن نیست بلکه ریشه‌ها نیز جزئی از فرش بوده که زودتر از خود فرش کثیف می‌شوند. علت کثیف شدن زودهنگام ریشه فرش تماس آن با کف زمین و در معرض رفت و آمد قرار گرفتن است. حتی ممکن است ریشه فرش با دیوار در تماس باشد که در حاشیه دیوار و قرنیزها بیش از هر جای دیگری خاک می‌نشیند. ریشه فرش را می‌توان به شیوه‌ کاور کردن در برابر آسیب‌ و کثیفی‌ها محافظت کرد و اجازه کثیفی بیش از حد و اندازه را به آن نداد تا عمر فرش هم افزایش یابد اما محافظ ریشه فرش از کجا بخریم؟

 

ریشه فرش و اهمیت آن

ریشه فرش نامرتب

فرش یکی از نفیس‌ترین کالاها است که بعضی از انواع آن در قسمت ابتدا و انتهایی (فرش‌های مستطیلی شکل) یا به صورت سراسری (مانند فرش‌های بیضی و دایره‌ای شکل) دارای ریشه هستند. ریشه فرش می‌تواند از جنس‌های مختلفی باشد، از جمله:

  • پشم
  • ابریشم اصیل
  • ابریشم مصنوعی
  • نخ‌های معمولی (ساده)

ریشه فرش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فرش بوده که بیش از بخش‌های دیگر فرش در معرض آسیب قرار دارد. ریشه‌ها به صورت نخ و عموما در رنگ‌های سفید و کرم (شیری) بوده که به شکل‌های مختلف ساده، توری، زنجیره‌ای و گره خورده وجود دارند. ‌ریشه‌ها باعث می‌شوند فرش از کشیدگی در امان بوده و حالت طبیعی خود را حفظ کند که طول عمر آن افزایش می‌یابد.

راه رفتن زیاد بر روی فرش، شستشوی نادرست، کشیده شدن پایه‌های اجسام مانند صندلی میز ناهارخوری بر روی ریشه، دیر جارو کردن فرش، جارو کردن با برس زبر جاروبرقی و ... از عواملی هستند که باعث می‌شوند ریشه‌ها آسیب دیده، حفاظت فرش کمتر شده و از سویی دیگر ظاهر فرش نازیبا شود. بهترین راه محافظت از ریشه‌ها استفاده از محافظ ریشه فرش است. شاید بپرسید:

  • محافظ ریشه فرش چیست؟
  • انواع کاور ریشه فرش کدامند؟
  • از کجا می‌توان محافظ ریشه فرش تهیه کرد؟

در این بخش از بساز و بچین به سوالات شما پیرامون محافظ ریشه فرش که به آن کاور ریشه فرش هم گفته می‌شود پاسخ خواهیم داد.

 

محافظ ریشه فرش چیست؟ | کاور ریشه فرش چیست؟

محافظ ریشه فرش

ریشه باعث استحکام بیشتر تار و پود فرش می‌شود و گره‌های فرش را محکم در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. هنگامی که ریشه فرش دچار آسیب می‌شود به مرور فرش از کناره‌ها دچار آسیب دیدگی، پارگی، وار رفتگی و ... خواهد شد. هرچند می‌توان توسط هنر ریشه دوزی مجدد صاحب ریشه‌های نو شد اما محافظت از ریشه‌ها کاری بسیار ساده‌تر و راهکاری ارزان قیمت‌تر است. می‌توان ریشه‌ها را زیر فرش پنهان کرد اما همیشگی نبوده و ممکن است حین راه رفتن، مجدد از زیر فرش بیرون بیایند که علاوه بر آسیب دیدگی، کثیف و کهنه شوند.

یکی از بهترین راهکارها استفاده از کاور ریشه فرش است. کاور همچون یک لایه محافظ، ریشه فرش را پوشانده و از آن محافظت می‌کند. چندین سال است که محافظ فرش به بازار آمده است و اتفاقا از همان بدو ورود با استقبال گسترده‌ای برای خرید مواجه شده‌اند. کاور ریشه راهی مطمئن برای محافظت از ریشه‌ها بوده که طول عمر فرش را هم افزایش می‌دهند و آلودگی‌ها را به خود جذب نمی‌کنند.

 

انواع محافظ ریشه فرش | انواع کاور ریشه فرش

ریشه فرش

انواع کاور ریشه فرش (محافظ ریشه فرش) کدامند؟ محافظ ریشه فرش از نظر جنس و مدل انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

 

محافظ ریشه پلاستیکی

محافظ ریشه فرش

کاور ریشه پلاستیکی  دارای رنگ روشن و شفاف بوده که ریشه‌های فرش از درون کاور کاملا پیدا هستند. محافظ ریشه پلاستیکی می‌تواند از کثیفی و چرک شدن ریشه‌ها جلوگیری کرده و جلوه خاصی به حاشیه فرش بدهد. کاور ریشه پلاستیکی دارای دو لبه چسب قوی بوده که بر روی فرش از بیرون و درون چسبیده که ریشه‌ها به کمک شانه کردن درون آن قرار می‌گیرند و تا ابد نظم خود را حفظ می‌کنند.

 

محافظ ریشه توری

محافظ ریشه فرش توری

کاور ریشه توری از جنس پلاستیک بوده که دارای منافذ ریزی است. وجود منافذ باعث می‌شود هوا درون آن جریان یافته و از پوسیدگی ریشه فرش و بید زدگی جلوگیری شود. محافظ ریشه توری یکی از بهترین کاورها برای ریشه فرش‌های دستباف محسوب می‌شود.

 

محافظ ریشه لیفه‌‌ای

کاور ریشه لیفه ای جزو محافظ ریشه بوده که به دو روش بر روی فرش قرار می‌‌گیرند. بعضی از کاورها دارای دو لبه چسبان مقاوم بوده که بر روی هر دو طرف فرش می‌چسبند. در برخی از فرش‌ها با استفاده از کاور پارچه‌ای، ریشه ها را لفافه دوزی کرده تا از به هم ریختگی و کثیفی ریشه جلوگیری شود. محافظ‌های لیفه‌ای ممکن است از جنس جاجیم باشند که در نوع خود برای فرش‌های سنتی و دستباف بسیار زیبا و دیدنی است.

 

محافظ ریشه چسبی

چسب پهن

نوع دیگری از محافظ ریشه فرش وجود دارد که چسب فرش نامیده می‌شود. چسب فرش نسبت به چسب پهن عرض بیشتری داشته که می‌توان ریشه‌ها را به آن چسباند. تنها ایرادی که می‌‌توان به چسب فرش گرفت این است که به ریشه‌ها چسبیده وهنگام لزوم برای جدا کردن باید بسیار دقت کرد.

بخوانید:

 

محافظ ریشه فرش از کجا بخریم؟

کاور ریشه فرش

از کجا می‌توان محافظ ریشه فرش خرید؟ برای خرید محافظ فرش می‌توانید به فروشگاه‌های فرش فروشی مراجعه نموده یا از طریق فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی کالا، ترب، با سلام و ... اقدام نمایید. علاوه بر موارد نام برده شده بسیاری از قالیشویی‌ها اقدام به فروش محافظ ریشه فرش نموده‌اند که می‌توانید از آن‌ها درخواست خرید و نصب آن را بنمایید. قیمت کاور ریشه فرش به جنس و مدل آن وابسته بوده که کیفیت و برند نیز تاثیر مستقیمی روی هزینه نهایی دارند.

بخوانید:

 

کلام آخر

ریشه های مرتب فرش

منتظر چه هستید؟ هرچه سریع‌تر به فروشندگان فرش و موکت در بساز و بچین مراجعه نموده تا بتوانید در اسرع وقت محافظ ریشه فرش مناسب برای فرش‌های خانه خود خریداری نمایید. با این کار لطف بزرگی در تمیز و سالم ماندن ریشه و فرش‌های خود نموده‌اید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید