فرش راه پله، اول تنوع را ببینید بعد بخرید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

فرش راه پله مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟ نکات مهم در انتخاب فرش راه پله، انواع فرش راه پله، راهنمای خرید فرش و موکت راه پله

انتخاب فرش راه پله یکی از ضروری‌ترین کارها برای افرادی است که در خانه خود پله دارند زیرا فرش این قسمت باید با دوام، مستحکم بوده که مانع از سر خوردن افراد شود و زیبایی داشته باشد. ضخامت فرش‌های راه پله باید طوری باشد که هنگام نصب دچار مشکل نشد و رفت و آمد با اطمینان و به دور از نگرانی صورت گیرد. برای داشتن بهترین انتخاب تا انتهای این مقاله در سایت بساز و بچین همراه ما بمانید.

 

فرش راه پله مناسب

فرش راه پله قهوه ای نرم و لطیف

فرش گلیمی برای راه پله

فرش راه پله با طرح کلاسیک

فرش مناسب راه پله، فرشی است که به خوبی گوشه‌ها و کناره‌ راه پله را پر کند که هم باعث زیباتر به نظر رسیدن شده و هم اینکه از لحاظ ایمنی حائز اهمیت است. در هنگام انتخاب فرش برای راه پله توجه به چند نکته اساسی ضروری است:

  • دوام بالا
  • ضخامت فرش
  • داشتن متریال مناسب
  • تطابق رنگ آن با فرش اتاق نشیمن
  • برابری الگوی آن با فرش اتاق نشیمن

منظور از اتاق نشیمن فضایی است که به راه پله نزدیک‌تر است. ممکن است راه پله نزدیک به سالن پذیرایی و یا آشپزخانه باشد که در هر حال بهتر است طرح، رنگ و جنس فرش با سایر قسمت‌های منزل به ویژه نزدیک‌ترین بخش به آن هماهنگی داشته باشد.

 

بخوانید: جذاب ترین ایده ها برای تزیین راه پله + تصاویر

 

نکات مهم در انتخاب فرش راه پله

موکت و فرش راه پله طوسی

فرش راه پله قرمز سنتی

فرش راه پله تکی طوسی

جلوه زیبای فرش راه پله قرمز

برای اینکه فرش راه پله مناسبی را خریداری نمایید، توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. خرید فرش با کیفیت: معمولا در هر خانه‌ای که در آنجا راه پله وجود دارد، در طول روز چندین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرشی که برای راه پله انتخاب می‌شود باید طوری باشد که در اثر رفت و آمد از بین نروند بلکه با سطح صاف پله‌ها و حتی لبه‌های پله که گاهی تیز هستند سازگاری داشته باشد. در صورت انتخاب نوع با کیفیت اینگونه فرش‌ها تا سالیان طولانی نیاز به تعویض آن‌ها نخواهد بود که از نظر اقتصادی به صرفه است.
  2. استفاده از فرش مناسب و با کیفیت: فرشی که برای راه پله طراحی و بافته شده است با فرش مورد استفاده در سالن پذیرایی، اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه و ... از نظر کیفیت و دوام متفاوت است. هنگام خرید این نکته را در نظر داشته باشید که صرفا مشغول خرید فرشی هستید که قرار است در راه پله مورد استفاده قرار گیرد.
  3. در نظر گرفتن ضخامت فرش: فرشی که برای راه پله مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ضخامت مناسبی داشته باشد. ضخامت فرش نباید بیش از حد زیاد باشد زیرا در این حالت به خوبی بر روی پله‌ها نمی‌خوابد و کم بودن بیش از حد ضخامت فرش نیز باعث می‌شود به سرعت از بین برود و غیر قابل استفاده شود.‌ ضخامت فرش باید طوری باشد که گوشه‌های راه پله را کامل پر کند.
  4. انتخاب فرش مقاوم در برابر آسیب دیدگی: ممکن است در راه پله مفروش شده بخواهید با کفش رفت و آمد کنید. در این حالت باید فرشی انتخاب شود که در برابر پارگی مقاوم بوده و هنگام استفاده از کفش و صندل دوام بیاورد.
  5. توجه به شکل ظاهری فرش: یکی از نکته‌های چالش‌برانگیز، انتخاب فرش‌های الگودار است.فرش‌ها باید طوری باشند که از نظر ظاهری الگوی مناسبی داشته باشند تا افراد به هنگام بالا و پایین رفتن دچار خطای دید نشوند.
  6. انتخاب رنگ فرش: در انتخاب رنگ فرش مخصوص راه پله محدودیتی وجود ندارد. اگر خواهان عریض‌تر نشان دادن راه پله هستید می‌توانید آن را به رنگ روشن انتخاب نمایید ولی اگر می‌خواهید راه پله کوچک‌تر دیده شود، رنگ تیره را برگزینید. رنگ فرش راه پله را نیز می‌توان با نرده، دیوار، پرده پنجره کنار راه پله و ... ست کرد.

 

بخوانیدانواع فرش دستباف ایرانی از نظر طرح، اندازه و جنس بشناسید

 

انواع فرش راه پله

گلیم در فرش راه پله

فرش راه پله تکه ای

استفاده از موکت به عنوان فرش راه پله

فرش راه پله سفید مشکی راه راه

فرش‌های راه پله از نظر شکل ظاهری و مدل بسیار متنوع هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • گلیم فرش راه پله: فرش‌هایی که طرح و نقش سنتی دارند به آن‌ها گلیم گفته می‌شود که بسیار زیبا هستند. امروزه بسیاری از گلیم‌ها در اشکال، طرح و رنگ‌های مدرن بافته می‌شوند که زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی می‌بخشند. گلیم‌ها به واسطه بافت خاص خود برای مکان‌های پرتردد مناسب هستند. از سویی دیگر قیمت گلیم پایین بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از فرش‌های دستباف و ماشینی است.
  • فرش راه پله دستباف: فرش‌های دستباف، بافت بسیار ظریفی دارند و راه رفتن بر روی آن ها بسیار لذت بخش است. این فرش‌ها در ابعاد و اندازه‌های گوناگون بافته می شوند و طرح‌های زیبایی دارند.
  • فرش ماشینی راه پله: فرش‌های ماشینی در تنوع بی‌شماری از رنگ و بافت‌ها تولید می‌شوند. فرش‌های ماشینی مخصوص راه پله نیز دارای تنوع بی‌‌نظیر بوده که می‌توان طرح و نقشی دلخواه را در هر سایز و اندازه‌ای خریداری نمود. حتی می‌توان طرح و اندازه مورد نظر خود را سفارش داده تا نمونه سفارشی سازی شده آماده شود البته نفرش راه پله تکمونه‌های سفارشی قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های آماده دارند.
  • : نوع دیگری از فرش‌ها وجود دارند که به صورت تکی در راه پله مورد استفاده قرار می‌گیرند طوریکه در هر پله با هر سایز و اندازه یک فرش تکی جداگانه دیده می‌شود که همچون پادری است. جنس فرش‌های تکی می‌تواند از گلیم، ماشین و حتی دستباف باشد. هر کدام از این فرش‌ها بر روی یک پله قرار می‌گیرد و با استفاده از چسب فرش یا گیره‌های مخصوص راه پله، هر فرش به یک پله متصل می‌شود. فرش‌های تکی را می‌توان در دو و یا چند رنگ تهیه کرد تا هنگام راه رفتن افرادی که از نظر بینایی دچار مشکل هستند یا خطای دید دارند اختلالی پیش نیاید زیرا فرد با توجه به رنگ هر فرش متوجه وجود پله دیگر خواهند شد. همچنین فرش‌های تکی چند رنگ جلوه‌ای جالب و جذاب در خانه به وجود می‌آورد.
  • فرش راه پله موکت: گاهی اوقات به جای خرید فرش از موکت استفاده می‌شود. موکت‌ها می‌توانند پرز بلند یا کوتاه بوده و دارای طرح، نقش و رنگ‌های مختلف باشند. جنس الیاف موکت‌ مورد استفاده در راه پله ممکن است  نایلون یا پلی آمید، پلی استر، پلی پروپیلن، تریکستا پلی استر، پشمی و ... باشد.

 

بخوانید

 انواع نرده راه پله، ۱۷ ایده خلاقانه که مختص شماست!

انواع موکت های طرح دار

 

ست کردن پادری گرد با طرح فرش راه پله

تکه های فرش راه پله

فرش راه پله سفید طوسی

فرش راه پله به رنگ روشن

نمای نزدیک فرش راه پله

زیبایی بی نظیر فرش راه پله

کلام آخر

فرش راه پله جزو عناصر برجسته در دکوراسیون داخلی منزل است. از سویی دیگر بحث ایمنی مطرح می‌شود از این رو نیاز است فرش مناسب انتخاب و خریداری شود. زیبایی پله‌ها زمانی تکمیل می‌شود که فرش مناسبی برای آن خریداری شود تا چشمگیر و خاص دیده شوند.

 

برچسب ها:
فرش
راه پله
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید