انواع کاغذ دیواری را قبل از خرید بشناسید [جنس، طرح و شیوه نصب]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

معرفی انواع کاغذ دیواری از نظر جنس، طرح و شیوه نصب و چسباندن روی دیوار، مزایا و معایب استفاده از کاغذ دیواری چیست؟

امروزه، استفاده از کاغذ دیواری به یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوشش دادن دیوار و ایجاد شکل و ظاهری متفاوت، تمیز و شیک برای دیوارها تبدیل شده و تقریبا برای هر فضایی می‌توان یک مدل زیبا و خاص از کاغذ دیواری را انتخاب کرد و دکوراسیون آن فضا را به بهترین شکل ممکن تغییر داد.

جالب است بدانید که قبل از قرن هجدهم، انواع کاغذ دیواری مختلف وجود داشت و از آنها برای پوشاندن دیوارها و به عنوان یک ماده تزئینی برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌شد که معمولا قشر ثروتمند جامعه برای پوشش دادن دیوارها و دادن رنگ بیشتر به هر فضایی استفاده می‌کردند. در حال حاضر نیز کاغذ دیواری به یک متریال دیوار ضروری برای خانه‌ها، ادارات و سایر مکان‌هایی که به زیباسازی بیشتر نیاز دارند، تبدیل شده است.

اگر شما نیز قصد دارید از کاغذ دیواری استفاده کنید، بهتر است ابتدا با انواع کاغذ دیواری آشنا شوید و سپس با توجه به ویژگی‌هایی که انواع کاغذ دیواری دارند، بهترین گزینه را انتخاب کرده و با استفاده از آن، فضای مورد نظر خود را زیباتر کنید.

در ادامه این بخش از بساز و بچین قصد داریم تا اطلاعات کاملی را در رابطه با انواع کاغذ دیواری و مزایا و معایب استفاده از کاغذ دیواری را در اختیارتان قرار دهیم تا در هنگام انتخاب کاغذ دیواری کاملا هوشمندانه عمل کنید و یک انتخاب عالی داشته باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: چه کاغذ دیواری مناسب اتاق خواب است؟ فضایی رویایی و آرام با انتخابی زیبا

 

آشنایی با انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری بهترین راه برای به روز رسانی دکوراسیون منزل است و انواع مختلفی از کاغذ دیواری برای دیوارها وجود دارد که طیف گسترده‌ای از الگوها و تم‌ها را ارائه می‌دهند. برای اینکه با انواع کاغذ دیواری آشنا شوید، به خواندن ادامه مطلب ادامه دهید:

 

کاغذ دیواری بافت دار (Textured wallpaper)

کاغذ دیواری بافت دار (Textured wallpaper)

کاغذ دیواری‌های بافت‌دار، دارای یک سطح برجسته هستند که نقطه کانونی را به فضای مورد استفاده، اضافه می‌کنند. این کاغذ دیواری‌ها در بسیاری از الگوها و مواد از جمله وینیل، پارچه، پارچه سبز، کاغذ برجسته و غیره موجود هستند. آجر مصنوعی، سنگ، چوب، الگوهای گل، طرح‌های هندسی و نقوش انتزاعی و غیره الگوهای رایج موجود در کاغذ دیواری‌های بافت‌دار هستند. به طور کلی، کاغذ دیواری‌های بافت دار می‌توانند یک دیوار ساده را به یک نقطه کانونی تبدیل کنند و به اتاق‌ها عمق و شخصیت می‌بخشند.

 

کاغذ دیواری وینیل (Vinyl wallpaper)

کاغذ دیواری وینیل (Vinyl wallpaper)

کاغذ دیواری‌های وینیل، معمولا از جنس کاغذ یا پارچه هستند که قسمت جلویی آن با لایه وینیل پوشانده شده است و به همین دلیل، در دسته بندی کاغذ دیواری بادوام قرار می‌گیرند و نگهداری آنها آسان است. همچنین دارای طرح‌های زیادی هستند که همین موضوع باعث شده تا به یک انتخاب محبوب تبدیل شوند.

نکته مهمی که در رابطه با کاغذ دیواری وینل وجود دارد این است که دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد، اما باید بسیار بادقت نصب شوند و در هنگام نصب باید مراقبت ویژه‌ای از این مدل کاغذ دیواری داشته باشید.

 

کاغذ دیواری با الیاف گیاهی (Grasscloth Wallpaper)

کاغذ دیواری با الیاف گیاهی (Grasscloth Wallpaper)

این مدل از کاغذ دیواری بافت و ظاهری طبیعی دارد که از رشته‌های علف، چمن، کنف، نی و سایر مواد طبیعی به همراه کاغذ یا پارچه ساخته می‌شود و ظاهری ارگانیک و طبیعی دارد.

 

کاغذ دیواری برجسته (Embossed Wallpaper)

کاغذ دیواری برجسته (Embossed Wallpaper)

کاغذ دیواری برجسته یکی دیگر از انواع کاغذ دیواری است که دارای بافت یا نقش برجسته بوده و جلوه‌ای سه بعدی به دیوارها می‌دهد. این مدل از کاغذ دیواری را می‌توانید در مدل‌های مختلف و انواع چاپ انتخاب کنید و برای ایجاد ظاهر سه بعدی برای یکی از دیوارها مورد استفاده قرار دهید.

 

کاغذ دیواری متالیک (Metallic Wallpaper)

کاغذ دیواری متالیک (Metallic Wallpaper)

درخشش، عنصر اصلی یک کاغذ دیواری متالیک است. فویل، رنگدانه‌های فلزی و تکنیک‌های بافت مختلف برای ساختن یک سطح کاغذ دیواری متالیک و بازتابنده استفاده می‌شود که وقتی نور روی آن می‌افتد، جلوه شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کند. این مدل از کاغذ دیواری هم در فضاهای تجاری و هم در فضاهای مسکونی زیبا به نظر می‌رسند.

 

کاغذ دیواری چاپ شده (Printed wallpaper)

کاغذ دیواری چاپ شده (Printed wallpaper)

کاغذ دیواری چاپی، یکی از مدل‌های بسیار پرطرفدار کاغذ دیواری است که با استفاده از چاپ دیجیتال، هر طرح و نقشی که تمایل داشته باشید را می‌توانید روی آن چاپ کرده و با استفاده از ان، ظاهری منحصر به فرد و زیبا را برای فضای مورد نظر خود ایجاد کنید. با این حال، لازم است بدانید که این مدل از کاغذ دیواری بیشتر مستعد پاره شدن است و از انجایی که جوهر چاپ بر پایه آب است، هنگام استفاده از آن در آشپزخانه یا حمام باید بیشتر مراقب آن باشید.

 

کاغذ دیواری شلوغ (Flocked wallpaper)

کاغذ دیواری شلوغ (Flocked wallpaper)

کاغذ دیواری فلوک یا فلاک، یکی از انواع کاغذ دیواری است که ظاهری شلوغ و مخملی دارد و به فضایی که در آن استفاده می‌شود شکوه می‌بخشد. کاغذ دیواری فلاک، با استفاده از الیاف یا مواد مصنوعی روی کاغذ ایجاد می‌شود و با استفاده از این الیاف، ظاهری سه بعدی و نرم جمع آوری می‌شود که ظاهر فضا را دگرگون می‌کند.

 

کاغذ دیواری داماسک (Damask wallpaper)

کاغذ دیواری داماسک (Damask wallpaper)

از ویژگی‌های اصلی کاغذ دیواری داماسک این است که الگوهای بزرگ متقارن ایجاد می‌کند و از این طریق غنای خود را تراوش می‌کند.

 

کاغذ دیواری با طرح هندسی (Geometric wallpaper)

کاغذ دیواری با طرح هندسی (Geometric wallpaper)

این مدل از کاغذ دیواری، با استفاده از اشکال هندسی مختلف ساخته می‌شوند که ممکن است برای ایجاد ظاهر بزرگتر یا کوچکتر به فضا استفاده شوند.

 

کاغذ دیواری راه راه (Striped Wallpaper)

کاغذ دیواری راه راه (Striped Wallpaper)

کاغذ دیواری راه راه، یکی دیگر از انواع کاغذ دیواری است که ظاهری کلاسیک و پیچیده دارد و ظاهری تمیز به فضا می‌بخشد.

 

کاغذ دیواری گلدار (Floral wallpaper)

کاغذ دیواری گلدار (Floral wallpaper)

کاغذ دیواری‌های گلدار، از جمله کاغذ دیواری‌های کلاسیکی هستند که جلوه‌ای بسیار محسور کننده به فضا می‌دهند. توجه داشته باشید که اثاثیه استفاده شده در فضا باید با کاغذ دیواری گلدار همگام شود تا ظاهری فوق العاده برای این فضا ایجاد شود.

 

پیشنهاد مطالعه: کاغذ دیواری سقف، بهترین ایده‌های دیزاین دیوار پنجم

 

انواع کاغذ دیواری از نظر الگو

کاغذ دیواری‌ها از نظر الگو نیز دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه رایج‌ترین آن‌ها را معرفی کردیم:

 

انوع کاغذ دیواری

 

  • کاغذ دیواری با الگوی تخت: این نوع الگو فاقد عمق و بعد است و روی هر دیواری قابل استفاده است و می‌توان از آن به عنوان پس زمینه یا در بالای الگوی دیگر استفاده کرد.

 

  • کاغذ دیواری با الگوی سه بعدی: کاغذ دیواری سه بعدی، دارای شکل یا طرح خاصی است که لازم است با ابعاد اتاقی که در آن اعمال می‌شود، تناسب داشته باشد. این نوع از کاغذ دیواری، نیاز به اندازه گیری دقیق قبل از نصب دارد.

 

  • کاغذ دیواری با الگوی سنتی: این سبک از کاغذ دیواری با رنگ پس زمینه صاف و حاشیه‌های طرح‌دار سفید یا سیاه مشخص می‌شود و معمولاً روی دیوارهایی با سقف بلند استفاده می‌شود، اما می‌تواند به عنوان یک دیوار برجسته در ورودی یا راهرو نیز عالی به نظر برسد.

 

  • کاغذ دیواری با الگوی مدرن: کاغذ دیواری مدرن دارای الگوهای هندسی است و اغلب در سایه‌های خاکستری، سفید یا سیاه موجود است. کاغذ دیواری با الگوی مدرن تقریباً بر روی هر نوع دیواری قابل استفاده است. به ویژه در حمام و آشپزخانه محبوب است.

 

  • کاغذ دیواری با الگوی معاصر: این نوع کاغذ دیواری با پالت رنگی پررنگ و بافت و الگوی زیاد مشخص می‌شود. این نوع الگوها در خانه‌هایی با پلان‌های بازتر و اتاق‌های کوچک‌تر که در آن فضا را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، به خوبی کار می‌کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: ترکیب کاغذ دیواری و رنگ در پذیرایی، جمع زیبایی‌ها در خانه!

 

انواع کاغذ دیواری از نظر چسباندن روی دیوار

کاغذ دیواری‌ها از نظر روش چسباندن انها روی دیوار نیز متنوع هستند که در ادامه با انواع کاغذ دیواری از نظر چسباندن روی دیوار آشنا می‌شوید:

 

کاغذ دیواری غیر چسباننده با روش چسباندن خمیر روی دیوار

برای چسباندن این مدل کاغذ دیواری باید خمیر مخصوص برای چسباندن کاغذ دیواری را روی دیوار بزنید و سپس کاغذ دیواری را روی آن بچسبانید. 

نصب کردن این مدل از کاغذ دیواری بسیار ساده‌تر از سایر مدل‌هاست؛ زیرا نیازی به اندازه‌گیری و برش دادن کاغذها قبل از قرار دادن آنها روی دیوار ندارید و می‌توانید آن را در حالی که رول است آویزان کنید، سپس آن را اصلاح کنید. یعنی می‌توانید این کاغذ دیواری را پس از قرار دادن، کمی روی دیوار بکشید که برای تطبیق الگو مفید است.

همچنین لازم است از خمیر مخصوصی که برای چسباندن این مدل کاغذ دیواری تولید شده، استفاده کنید. زیرا با استفاده از این خمیر مخصوص، هم چسباندن کاغذ دیواری و هم جدا کردن آن از روی دیوار بسیار آسان‌تر خواهد بود.

 

کاغذ دیواری غیر چسباننده با روش چسباندن خمیر پشت کاغذ دیواری

این سنتی‌ترین روش برای چسباندن کاغذ دیواری است. برای این منظور باید خمیر را روی کاغذ دیواری بمالید، نه دیوار، زیرا این نوع پوشش پس از استفاده از خمیر کمی منقبض می‌شود و سپس آن را روی دیوار بچسبانید.

برای این مدل از کاغذ دیواری نیز باید از خمیر مخصوص استفاده کنید و از انجایی که این روش چسباندن کاغذ دیواری کمی سخت است، لازم است تخصص و مهارت خیلی خوبی در انجام آن داشته باشید در غیر این صورت ممکن است نتیجه کار رضایت بخش نباشد.

 

کاغذ دیواری با چسب آماده

این مدل از کاغذ دیواری، دارای مواد شیمیایی در قسمت پشت کاغذ دیواری است که با خیس کردن یا اسپری کردن آب چسب آن فعال می‌شود. 

 

کاغذ دیواری با لایه چسب آماده و دارای پوشش

این مدل از کاغذ دیواری نیز دارای چسب در پشت است که نیازی به فعال سازی ندارد و دارای یک لایه محافظ چسب در قست پشت است که برای نصب آن روی دیوار باید لایه پشتی محافظ را جدا کنید و آماده است که به دیوار شما بچسبد. شما می‌توانید با یک چاقوی کاربردی، ابزار صاف کردن و یا یک چاقوی بتونه عملیات چسباندن این مدل از کاغذ دیواری را به راحتی انجام دهید. اما لازم است در هنگام نصب آن بسیار با دقت عمل کنید زیرا در صورت بروز اشتباه در تکرار الگو، باید کاغذ را از روی دیوار جدا کنید که همین کار باعث می‌شود چسبندگی آن کم شده و یا پوشش دیوار را از بین ببرد.

 

چسباندن کاغذ دیواری

 

پیشنهاد مطالعه: انواع مدل کاغذ دیواری اتاق خواب مستر [لاکچری، ساده و گلدار ]

 

مزایا و معایب استفاده از کاغذ دیواری چیست؟

استفاده از انواع کاغذ دیواری مزایا و معایبی به همراه دارد که در ادامه به برخی از این مزایا و معایب اشاره کردیم:

 

مزایای استفاده از کاغذ دیواری

  • نصب آن آسان است زیرا نیازی به استفاده از ابزارهایی مانند میخ یا پیچ ندارید. می‌توانید از انگشتان یا غلتک خود برای فشار دادن آن به طور یکنواخت در کل ناحیه‌ای که می‌خواهید با کاغذ دیواری پوشش دهید، استفاده کنید.
  • با استفاده از رنگ‌ها و بافت‌های مختلف کاغذ دیواری در کنار هم می‌توانید هر طرحی را که می‌خواهید بسازید و این موضوع به شما امکانات بی پایانی را هنگام طراحی کاغذ دیواری خود می‌دهد.
  • کاغذ دیواری‌ها معمولا دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند و فقط در صورتی که از طرح و مدل کاغذ دیواری خسته شدید، می‌توانید آن را تغییر دهید.
  • استفاده از کاغذ دیواری ضخیم و باکیفیت می‌تواند دیوارهای شما را تماشایی کند، حتی اگر شکل متفاوت و خاصی داشته باشند.
  • تمیز کردن کاغذ دیواری را می‌توان با جاروبرقی، جارو، پارچه تمیزکننده یا حتی خمیر کاغذ دیواری انجام داد.

 

معایب استفاده از کاغذ دیواری:

  • برای نصب کاغذ دیواری لازم است از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید تا نتیجه کار عالی و بی عیب و نقص باشد
  • اگر بخشی از دیوار آسیب ببیند، باید کاغذ دیواری را کاملا تعویض کنید و جدا کردن و جایگزینی کاغذ دیواری دشوار است.
  • انتخاب الگوی اشتباه کاغذ دیواری می‌تواند بر اتاق تسلط داشته باشد یا با آن برخورد کند.
  • استفاده از کاغذ دیواری روی دیوارهای مستعد رطوبت (مانند دیوارهای آشپزخانه، حمام یا بیرون از خانه) توصیه نمی شود. زیرا رطوبت کاغذ دیواری را خراب می کند.

 

پیشنهاد مطالعه: کندن کاغذ دیواری، با این روش هیج ردی روی دیوار نمی‌ماند!

 

کلام آخر

برای انتخاب بهترین نوع کاغذ دیواری برای خود، مطمئن شوید که ویژگی‌های هر یک از انواع کاغذ دیواری را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که انتخاب شما برای فضایی که می‌خواهید مناسب باشد.

برچسب ها:
کاغذ دیواری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید