کندن کاغذ دیواری، با این روش هیج ردی روی دیوار نمی‌ماند!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

کندن کاغذ دیواری بدون اینکه ردی از آن بر روی دیوار باقی بماند روش‌های مخصوصی دارد که در این بخش از سایت بساز و بچین با آن آشنا خواهیم شد.

کاغذ دیواری محبوب‌ترین پوشش برای دیوارهاست که در همه جا می‌توان از آن استفاده کرد. ممکن است پس از مدتی از کاغذ دیواری خسته شده باشید و یا تغییر کاربری داده‌اید که بخواهید آن را با طرح جدیدی جایگزین نمایید یا اینکه به جای کاغذ دیواری، دیوارها را رنگ کرده یا از دیوارپوش های دیگر مانند لمینت استفاده کنید. کندن کاغذ دیواری بدون اینکه ردی از آن بر روی دیوار باقی بماند روش‌های مخصوصی دارد که در این بخش از سایت بساز و بچین با آن آشنا خواهیم شد.

 

مراحل کندن کاغذ دیواری

کندن کاغذ دیواری از دیوار

راه‌های مختلفی برای کندن کاغذ دیواری وجود دارند که باید با توجه به جنس کاغذ دیواری و شرایط دیوار انتخاب شوند. برخی از کاغذ دیواری‌ها بدون احتیاج به آب یا هر ماده دیگری به راحتی از دیوار جدا خواهند شد اما نوع دیگری از کاغذ دیواری ها وجود دارند که باید از حلال‌های شیمیایی برای کندن آن از دیوار کمک گرفت. ضمن چگونگی نصب شدن کاغذ دیواری بسیار مهم است تا دیوارها حین کندن کاغذ دیواری آسیب نبینند بنابراین نیاز است همیشه کار را به کاردان سپرد. کندن کاغذ دیواری مراحلی دارد که در ادامه گام به گام بررسی خواهند شد:

 

مرحله اول کندن کاغذ دیواری

کاغذ دیواری های کنده شده

در مرحله اول ابتدا وسایل داخل اتاق را جمع کرده یا روی آن‌ها را با مشما متری بپوشانید، سپس پارچه یا سفره مناسبی را کف اتاق پهن نمایید تا از ریخت و پاش بیش از حد جلوگیری شده و در اثر کندن سایر وسایل کثیف نشوند و آسیبی به آن‌ها وارد نشود. قرنیزها را نیز می‌توان با چسب مخصوص نقاشی پوشاند تا حین کار خراب نشوند.

 

مرحله دوم کندن کاغذ دیواری

استفاده از آب داغ برای کندن کاغذ دیواری

استفاده از بخارشوی برای کندن کاغذ دیواری

مرحله دوم کندن کاغذ دیواری از روی دیوارها به چهار روش انجام می‌شود که می‌توان از قبل توسط سوزن یا کاردک سوراخ‌های ریزی بر روی کاغذ دیواری ایجاد کرد تا عوامل کنده شدن کاغذ دیواری به خوبی در عمق آن نفوذ کنند که عبارتند از:

  • آب داغ: آب داغ یکی از راه حل‌هایی است که باعث می شود که کاغذ دیواری به راحتی از دیوار جدا شود. می‌توان به وسیله آب‌پاش، آب را بر روی سطح کاغذ دیواری پاشیده و یا از غلتک خیس شده استفاده کرد. بهتر است ابتدا آب به درزهای کاغذ دیواری پاشیده شود تا فرایند جداسازی راحت‌تر انجام شود.
  • بخار آب: در این روش از بخار آب جوش برای نرم کردن چسب بین دیوار و کاغذ دیواری استفاده می‌شود طوری که کافی است به سوراخ‌های از قبل ایجاد شده در سطح کاغذ دیواری نفوذ کند. معمولا این کار توسط بخارشوی انجام می‌شود که بخار را با قدرت زیاد به درز و سوراخ‌های کاغذ دیواری وارد می‌کند.
  • حلال‌های شیمیایی: حلال‌های شیمیایی چسب کاغذ دیواری بسیار قوی بوده که در صورت ناموفق بودن مراحل قبل می‌توان از آن استفاده کرد. معمولا زمانی از حلال‌های شیمیایی استفاده می‌شودکه فرصت کم است یا اینکه پس از 10 دقیقه از اسپری کردن و خیساندن کاغذ دیواری گذشته باشد اما نتیجه‌ای حاصل نشده است که نشان دهنده پوشش وینیلی کاغذ دیواری است. حلال‌ها نوعی ماده شیمیایی بوده که چسب پشت کاغذ دیواری را در خود حل کرده و باعث می‌شود کاغذ دیواری به راحتی از دیوار جدا شود. اگر محلول به خوبی درون کاغذ دیواری نفوذ نکرد، می‌توان از غلطک مخصوص رنگ آمیزی استفاده کرده و با آن کاغذ دیواری را به محلول آغشته نمود.
  • سرکه سفید: سرکه سفید ماده‌ای اسیدی بوده که می‌توان از آن برای جدا کردن کاغذ دیواری استفاده کرد. کافی است سرکه سفید با آب گرم ترکیب شده سپس با اسفنج یا اسپری به سطح کاغذ دیواری اعمال شود. پس از گذشت یک ربع می‌توان اقدام به کندن کاغذ از دیوار نمود.

 

مرحله چهارم کندن کاغذ دیواری

کندن کاغذ دیواری با کاردک

بعد از استفاده از ماده‌های مختلف برای کندن کاغذ دیواری، اینک وقت آن رسیده تا شروع به کندن کاغذ دیواری نمایید. برای این کار از پایین دیوار و درز بین دو رول کاغذ دیواری با کاردک شروع کرده و ابتدا لبه کاغذ دیواری را با آن جدا نموده سپس بقیه را با دست به آرامی جدا کنید. ممکن است در این مرحله تکه‌های کوچکی از کاغذ دیواری روی دیوار بماند و همزمان با بقیه جدا نشود، در این حالت با آب‌پاش حاوی آب داغ تکه‌های باقی مانده را خیس کرده و دوباره با کاردک جدا نمایید.

اگر مجدد تکه‌هایی از کاغذ دیواری بر روی دیوار باقی ماند مجدد از آبپاش که درون آن آب داغ قرار دارد کمک گرفته یا اینکه اسفنجی را خیس کرده و به آرامی روی کاغذ دیواری بکشید. کار را تا زمانی ادامه دهید که اثری از کاغذ دیواری سابق بر روی دیوار باقی نماند. استفاده از آب‌پاش در این مرحله تا زمانی جوابگو است که آب آن داغ بوده و اینکه دیوار همچنان مرطوب مانده باشد. اگر آب سرد باشد نتیجه معکوس حاصل می‌شود و دیوار خشک شده کار را سخت‌تر می‌کند.

 

بخوانید:

 

موارد خاص در کندن کاغذ دیواری

کندن کاغذ دیواری به آسانی توسط دو خانم

کاغذ دیواری Strippable

همیشه کندن کاغذ دیواری به این سادگی‌ها نیست. ممکن است کاغذ دیواری روی کاشی یا هر سطح مشابه دیگری چسبانده شده باشد. در این حالت می‌توان مراحل بالا را تکرار کرد به شرط اینکه استفاده از کاردک به حداقل برسد زیرا احتمال خط و خش افتادن بر روی کاشی یا سطح زیاد است. ممکن است کاغذ دیواری بر روی دیوار گچی چسبانده شده باشد که تفاوتی با مراحل بالا نداشته و دیگر نگران کنده شدن و از بین رفتن رنگ لایه زیرین کاغذ دیواری نخواهید بود.

در کاغذ دیواری‌های ضد آب، استفاده از آب داغ جوابگو نبوده و به جای آن باید از بخارشوی استفاده کرد تا با بخار داغ حاصل شده کاغذ دیواری از دیوار جدا شود. در صورت ناموفق بودن در این مرحله، بهتر است از حلال شیمیایی استفاده کرد.

 

توجه: نوع خاصی از کاغذ دیواری‌ها وجود دارند که به آن‌ها کاغذ دیواری قابل جدا شدن گفته می‌شود که پشت آن چسب دارد. کاغذ دیواری‌های پشت چسب دار پوشش موقت (Strippable) بوده که بدون نیاز به آب یا هیچ مواد شوینده دیگر به راحتی از روی سطح دیوار و یا وسایل کنده می‌شوند.

 

بخوانید:

 

کلام آخر در باب کند کاغذ دیواری

کندن کاغذ دیواری از روی سطوح و دیوار

کاغذ دیواری پوششی برای دیوار است که از آن برای زیبایی استفاده می‌شود. برای کندن کاغذ دیواری‌ها از روی دیوار با احتیاط و به آرامی مطابق مراحل بالا عمل کنید تا به دیوار و سطح آسیبی نرسد.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید