7 عظیم ترین شاهکار معماری جهان باستان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در این مقاله، شما را با 7 شاهکار معماری جهان آشنا می‌کنیم. بناهایی که همواره به عنوان برترین ساختمان های دنیا شناخته می‌شوند.

طراحی و معماری، هنر جدانشدنی زندگی هر کدام از ما است. هر ساله، هزاران بنای جدید، در سراسر دنیا ساخته می‌شوند و هزاران بنای قدیمی، بازسازی و ترمیم می‌گردند. اما در این میان، شاهکارهایی از معماری وجود دارند که همواره مورد ستایش همگان هستند. بناهای بی‌نظیری که فرقی نمی‌کند چه زمانی ساخته شده‌اند؛ مهم نیست معماری کلاسیک دارند یا مدرن و یا این‌که در چه کشور یا قاره‌ای احداث شده‌اند. تنها چیزی که مهم است، شکوه و زیبایی خارق‌العاده آن‌هاست.

عظیم ترین مجموعه های ساختمانی و شاهکار معماری جهان باستان

در این مقاله، شما را با 7 شاهکار معماری جهان آشنا می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

1. کلیسای نور، شاعرانه‌ ترین کلیسای جهان

کلیسای نور، شاعرانه‌ ترین کلیسای جهان

فضای داخلی کلیسای نور

 

کلیسای نور (کلیسای نورانی) توسط تادائو آندو در ژاپن طراحی و ساخته شد. این کلیسا یکی از زیباترین و شاعرانه‌ ترین کلیساهای جهان است. بسیاری از شما می‌دانید: عنصر نور، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در طراحی و معماری است. تادائو آندو، از نور به عنوان متریال و یکی از فاکتورهای مهم در طراحی استفاده کرده است. کلیسای نور، بر پایه‌ افکار و سبک آندو، یعنی اهمیت دادن به طبیعت و مینیمالیسم (ساده‌گرایی) در معماری ساخته شده است؛ همچنین استفاده از نور در فضا به گونه‌ای است که محیطی خاص را ایجاد کرده و با توجه به کاربری بنا، ادارک متفاوتی را به بازدیدکنندگان و نیایش‌کنندگان انتقال می‌دهد.

نور، آشنایی با لایه های نورپردازی

 

2. آمفی تئاتر کولوسئوم رم، یکی از عجایب هفتگانه جهان

آمفی تئاتر کولوسئوم رم، یکی از عجایب هفتگانه جهان

تصویری از فضای آمفی تئاتر کولوسئوم رم

 

آمفی تئاتر کولوسئوم یکی از شاهکارهای معماری رم باستان شمرده می‌شود. همچنین، آن را بزرگترین آمفی تئاتر جهان باستان می‌دانند. ساخت این بنا در سال 1972 آغاز و در سال 1980 به پایان رسید و فعالیت خود را با برگزاری مبارزه‌های گلادیاتوری آغاز کرد. این بنا، در سال 1990 در میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در سال 2007، به لیست عجایب هفتگانه دنیا اضافه گشت. 

کولوسئوم، بنایی بیضی‌شکل است. این ساختمان عظیم، ارتفاعی به بزرگی ۴۸ متر دارد و قطر بزرگ آن ۱۸۸ متر و قطر کوچک آن ۱۵۶ متر است. کولوسئوم، نمای خارق‌العاده‌ای دارد که از سنگ مرمر ساخته شده‌ است. از زیبایی‌های این بنا، می‌توان به وجود ۱۶۰ مجسمه‌ شگفت‌انگیز در طاق‌های طبقات اشاره کرد که به ظاهر آن، جلوه‌ای بی‌نظیر بخشیده‌اند.

بهترین بناهای معماری جهان

 

3. معبد پانتئون رم، شاهکار مهندسی و معماری جهان

معبد پانتئون رم، شاهکار مهندسی و معماری جهان

تصویری از نمای معبد پانتئون

 

پانتئون، یک واژه یونانی است به معنای "به احترام تمام خدایان". در اصل پانتئون، اولین بار به عنوان معبدی برای تمام خدایان ساخته شده بود. بدون شک، رم، منبع شاهکارهای مهندسی و معماری جهان است. معبد پانتئون، به عنوان نماد مهندسی و معماری رم شناخته می‌شود و یکی از زیباترین بناهای ساخته شده در جهان است. عظمت و زیبایی این بنا به طرز خارق‌العاده‌ای، نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. اگر به تصویر بالا دقت کنید می‌توانید طراحی فوق‌العاده، شکوه، هماهنگی و تناسب این سازه عظیم را کاملا احساس کنید که همگی این نکات، یادآور معماری بی‌نظیر و خیره‌کننده امپراطوری رم هستند.

زمانی که میکل آنژ برای اولین بار پانتئون را دید،گفت: " این کار بیشتر شبیه به کار فرشتگان است تا اثری از آدمیزاد."

 

 

4. برج کج پیزا، نماد کشور ایتالیا

برج کج پیزا، نماد کشور ایتالیا

تصویری از برج کج شده پیزا در ایتالیا

 

ایتالیا، کشوری است که کاخ‌ها و کلیساهای خاص و متفاوتی دارد اما برج پیزا به عنوان نماد اصلی معماری و مهندسی این کشور شناخته می‌شود. به صورتی که هر وقت نام کشور ایتالیا به میان می‌آید در کنارش تصویر برج پیزا تداعی می‌شود. هر ساله، جمعیت زیادی از  گردشگران و توریست‌ها، از جای‌جای دنیا به قصد دیدن برج کج پیزا، به ایتالیا سفر می‌کنند؛ برج خارق‌العاده‌ای که ساخت آن حدود 200 سال به طول انجامید. 

علت اصلی و مهم معروف شدن این بنا، کج بودن آن است. در گذشته، مردم تصور می‌کردند که کج بودن برج پیزا، با هدف قبلی شکل گرفته و جزء طرح‌های اولیه معمار آن بوده است. اما با پژوهش‌هایی که بر روی بنا شکل گرفت، متوجه شدند طرح اولیه این برج، به صورت کاملا عمودی و قائم بوده و حین ساخت فرم عمودی خود را از دست داده است. نکته‌ای که برج پیزا را با گذشت این همه سال از ساخت آن، محبوب کرده، پایداری و استحکام آن است که با وجود کج بودن، هنوز هم استوار و زیباست. برج پیزا با تخریب‌ها و مشکلات زمینی و آسمانی زیادی روبرو بوده است. اما امروزه کارشناسان سعی دارند با طراحی زیر ساخت ها و مهندسی‌های پیشرفته از کج شدن بیش از پیش برج جلوگیری کنند.

 

5. موزه هنری کیمبل با نورپردازی شگفت‌انگیز

موزه هنری کیمبل با نورپردازی شگفت‌انگیز

تصویری از نمای خارجی موزه هنری کیمبل

 

کی کیمبل، موسس یک شرکت صنایع غذایی است. او به همراه همسرش (ولما) در سال 1931 یک تابلو نقاشی تاریخی خریدند و پس از مدتی با گسترش کلکسیون، تصمیم به ساخت موزه هنری کیمبل گرفتند. این موزه، یکی از پروژه‌های ساخته شده توسط لویی کان است که در شهر فورت وورث در تگزاس آمریکا قرار گرفته.

در بنای موزه هنری کیمبل، اولین مشخصه‌ای که به چشم مخاطب برخورد می‌کند ایوان‌ها هستند. این ایوان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را یکی از ویژگی‌های معماری کان دانست. کان در ساخت این بنا، سعی کرده عناصر سبک‌های مختلف را با هم ترکیب کند. در این ساختمان، ایوان‌ها و حیاط‌های مرکزی که از عناصر سنتی معماری هستند به کار برده‌ شده‌اند. کان، از طریق طاق‌های مدور بتنی، ارتباط محیط داخلی به محیط خارجی را ایجاد کرده است. و ایوان ورودی موزه، ابتدا مخاطب را وارد فضایی نیمه تاریک و پس از ورود به موزه مخاطب را با نوری ملایم و یکنواخت که سرتاسر فضا را پرکرده است، مواجه می‌کند. همچنین این طاق‌ها خط آسمان زیبایی را تعریف کرده‌اند که از لحاظ بصری مخاطب را به سمت خود هدایت می‌کند. 

مشخصه‌ی دیگری که بعد از ایوان‌ها به چشم می‌خورند استفاده از مصالح بتن به همراه تراورتن است. این نمای پوشیده‌ شده از بتن، ماهیت درون‌گرایی موزه را تقویت می‌کند و حس کنجکاوی و دعوت‌کنندگی شدیدی در مخاطب برمی‌انگیزد. استفاده از این متریال یکی از ویژگی‌های مشترک ساختمان‌های لویی‌کان است که در کنار آن از مصالح دیگری چون آجر، سنگ یا چوب نیز استفاده کرده‌است. 

 

6. معبد پارتنون، شاهکار یونان باستان

معبد پارتنون، شاهکار یونان باستان

تصویری از معبد پارتنون

 

گذشت زمان و بلاهای زمینی و آسمانی، باعث فرسایش و از بین رفتن برخی قسمت‌های بنا پارتنون شده است. اما با این حال هنوز هم زیبایی و عظمت خود را حفظ کرده است و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این بنا به شهر آتن یونان سفر می‌کنند. 

یونانی‌ها در قرن 5 قبل از میلاد، پارتنون را که یکی از مهم‌ترین بناهای معماری دوره کلاسیک یونان به شمار می‌رود بنا کردند. اینپرستشگاه برای الهه‌ای به نام "آتنا" ساخته شده است. یونانیان بر این باور بودند که آتنا، نگه‌دارنده مردم شهر است.

تارا ایمانی، موسس "طراحی تارا ایمانی" می‌گوید: "این فرم معماری، زیبایی ناب است. ستون‌های قرنتسی (قرنتس: شهری باستانی)، ستون‌هایی با انحنای جزئی برای اطمینان از باریک نبودن ستون‌ها از نمای دور، قرار گرفتن این بنا بر روی یک تپه، همه این‌ها به ما الفبای معماری را نشان می‌دهند که ما می‌توانیم امروزه برای بهبود کارهایمان از آن استفاده کنیم.

 

7. مرکز ژرژ پمپیدو، نماد معماری مدرن فرانسه

مرکز ژرژ پمپیدو، نماد معماری مدرن فرانسه

مرکز هنری ژُرژ پمپیدو فرانسه

 

در دهه 70 میلادی، بین سال‌های (1969 تا 1974)، مرکز ژرژ پمپیدو احداث شد. این بنا، به دستور رئیس جمهور فرانسه (ژرژ پمپیدو) و با هدف ایجاد مجتمعی فرهنگی، در مرکز شهر پاریس ساخته شد.در طراحی این بنای فوق‌العاده، سعی شده، فضایی به یادماندنی در مرکز شهر ایجاد شود. رنزو پیانو و ریچارد راجرز، معماران این بنای عظیم هستند. بنایی که به عنوان نماد معماری مدرن فرانسه از آن یاد می‌شود.

ژرژ پمیدو (موسس): "مشتانه می‌خواهم پاریس، دارای یک مرکز فرهنگی باشد. جایی که هنر، موسیقی، سینما، ادبیات و ... گرد هم آیند."

 

سخن آخر

دنیای اطراف ما، پر است از طراحی‌ها و معماری‌های خیره‌کننده و شگفت‌انگیز. از آثار هنری با طراحی‌های خاص و حیرت‌آور امروزی بگیرید تا ساختمان‌های تاریخی و فضاهای باستانی؛ از بناهای ابتدایی تا معماری‌های خاص و پیچیده. این بناها، در مورد دوره‌‌ای خاص یا عملکردی ویژه، لب به سخن گشوده‌اند. به خواندن این مطلب اکتفا نکنید! به دیدن تصاویر برترین‌های هنر و معماری بسنده نکنید! سفر کنید و از نزدیک نظاره‌گر بناها و آثار خارق‌العاده باشید.

تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
کارن صادقی
۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

تخت جمشید

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید