چگونه دوغاب کاری کاشی را تمیز نماییم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

چگونه دوغاب کاری کاشی را تمیز نماییم؟؛ در این مقاله به پاسخ به این پرسش پرداخته ایم.

چه کاشی کف باشد با کاشی دیوار هر کدام که چربی، صابون، کپک یا حتی کثیفی ساده داشته باشد در هر صورت تمیزکاری دوغاب نیازمند دو چیز است: قلم موی دوغاب کاری و تمیز کننده ای مناسب. قلم موی دوغاب یک قلم موی نایلونی خشک است که در اندازه های با دسته بلند و کوتاه موجود می باشد. می توانید به جای آن از مسواک استفاده کنید اما برس آن نرم بوده و نمی تواند تمیزکاری را به خوبی انجام دهد. تمیزکننده های متفاوتی نیز وجود دارد و شما باید تمیز کننده مناسب کاشی خود را خریداری نمایید. همچنین به جای استفاده از تمیزکننده های شیمیایی، می توانید از موادی که در دست دارید تمیز کننده بسازید. اگر بخواهید پس از تمیزکرده دوغاب را ببندید، زمان مورد نظر به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.

 

دوغاب کاری

 

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب کاشی را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال سرامیک کار در تهران باشید یا می‌توانید سفارش نصب سرامیک ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

 

هر چند وقت یک بار کاشی خود را تمیز نماییم؟

هر زمان که کاشی کثیف، بی رنگ، یا کپکی می شود باید آن را تمیز کنید، اما تعداد دفعات آن به مکان مورد نظر و میزان سنگینی سطح بستگی دارد. ممکن است دیوارهای کاشی شده به ندرت و کاشی های حمام به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت زیاد به طور هفتگی، به این تمیزکاری نیاز پیدا کنند. بهترین قاعده سرانگشتی: هر زمان دوغاب بی رنگ یا کثیف شد، آن را تمیز کنید.

لوازم/ وسیله ها:

قلم موی دوغاب کاری

اسفنج

عینک محافظتی

دستکش

حوله

سطل یا ظرف بزرگ

موارد:

تمیز کننده قلیایی

سفید کننده پودری اکسیژنه

سفید کننده دارای کلر

مهر کننده دوغاب (دلخواه)

دستورالعمل ها

 

چگونه دوغاب کاری را با تمیز کننده قلیایی تمیز کنیم؟

انجمن کاشی آمریکا برای کاشی استفاده از تمیزکننده قلیایی را پیشنهاد می دهد. تمیزکننده های قلیایی برای تمیزکاری دوغاب های کثیف و چرب آشپزخانه مناسب اند.

تمیزکننده را ترکیب کنید

طبق دستورالعمل تمیز کننده را داخل یک سطل به همراه آب مخلوط کنید. بیشتر از میزان پیشنهاد شده، از مواد تمیز کننده استفاده نکنید چرا که در میزان تمیز کنندگی محلول تاثیری ندارد.

تمیز کننده را اعمال کنید

محلول تمیزکننده را با استفاده از اسفنج روی خطوط دوغاب کاری شده اعمال کنید. اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند.

 

کاشی کاری

 

خطوط دوغاب کاری شده را پاک کنید

با استفاده از قلم مو، خطوط دوغاب کاری را محکم پاک کنید تا لکه ها از بین بروند. متوجه خواهید شد با انجام این کار رنگ حقیقی دوغاب ظاهر می شود.

محلول را پاک کنید

محلول اضافی را پاک رده و سپس روی کاشی آب بریزید. برای تکمیل خشک کردن، آب باقی مانده را با اسفنج پاک کنید.

سطح را خشک نمایید

برای پاک کردن کامل، از حوله استفاده کنید. اجازه دهید کاشی در طول شب در معرض هوا قرار گرفته و خشک شود.

دوغاب را دوباره مهر و موم کنید

حال دوغاب کاری شما تمیز می باشد. قبل از استفاده دوباره، حتما دوباره آن را مهر و موم کنید.

 

چگونه دوغاب کاری کاشی را با استفاده از محلول سفید کننده انجام دهیم؟

برخلاف محلول دارای کلر، سفید کننده اکسیژنه سمی نبوده و برای محیط ایمن است و بوی شیمیایی آزار دهنده نیز ندارد. همچنین رنگ دوغاب را تغییر نمی دهد. هیدروژن پراکسید نوعی سفید کننده اکسیژنه است؛ اما به صورت محلول رقیق شده می باشد که در این حالت برای دوغاب کاشی تاثیری ندارد. سفید کننده اکسیژنه آجاکس یا محصولی پودری مانند آن گزینه مناسبی خواهد بود.

سفید کننده پودری اکسیژنه را با آب مخلوط کنید

سفید کننده پودری اکسیژنه را با آب مخلوط کنید تا ماده ای خمیری مانند خمیر دندان به دست آید. برای این کار پودر اکسیژنه و آب را به نسبت دو به یک ترکیب نمایید.

خمیر را اعمال کنید

با استفاده از اسفنج  خمیر سفید کننده اکسیژنه را روی دوغاب اعمال کنید. اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه باقی بماند. در هنگام این کار حتما از دستکش استفاده نمایید.

خطوط دوغاب کاری شده را فرچه بزنید

با استفاده از قلم موی محکم، خطوط دوغاب کاری شده را فرچه بزنید. خیلی سریع شاهد سفید شدن آن خواهید بود.

خمیر را پاک کنید

با استفاده از آب تمیز خمیر را از بین برده و سپس با پارچه تمیز کاشی را خشک نمایید. اجازه دهید کاشی در طول شب کاملا خشک شود.

 

چگونه دوغاب را با محلول کلر تمیز نماییم؟

یکی از روش های سنتی تمیزکاری خطوط دوغاب کاری شده، استفاده از سفید کننده دارای کلر است. سفید کننده خانگی معمول دارای کلر برای تمیزکاری دوغاب مناسب است، اما چون با تمام قدرت از آن استفاده می کنید، باید احتیاط کنید.

از لباس های محافظتی استفاده کنید

از عینک و دستکش محافظتی و لباس های کهنه ای استفاده کنید که در صورت لکه شدن مشکلی ایجاد نکنند. سفید کننده به پوست آسیب زده و می تواند رنگ روی لباس را از بین ببرد.

تهویه مکان مورد نظر را فراهم کنید

برای تهویه مناسب، پنجره ها را باز کنید. سفید کننده سمی بوده و بوی سمی دارد. در حمام هم هواکش را روشن کرده و هم پنجره را باز کنید تا تهویه مناسبی داشته باشید.

خطوط دوغاب کاری شده را فرچه کنید

قلم مو را آغشته به محلول کرده و آن را روی دوغاب اعمال کنید. سپس محکم فرچه کنید.

کاشی را بشویید

با استفاده از آب و اسفنج کاشی را بشویید تا هر گونه سفید کننده از روی آن حذف شود. این گام را دوباره تکرار کنید. حتما قبل از دوغاب کاری مجدد، تمام سفید کننده را از بین ببرید.

بخش مورد نظر را خشک کنید

با استفاده از پارچه یا حوله تمیز مکان مورد نظر را خشک کنید. قبل از دوغاب کاری مجدد اجازه دهید کاشی در طول شب هوا بخورد و کاملا خشک شود.

 

سرامیک

 

نکاتی برای تمیز نگه داشتن طولانی مدت دوغاب

دوغاب هرگز با کاشی همسطح نبوده و همیشه کمی پایین تر از آن قرار دارد. این یعنی هر تمیز کننده ای که برای کاشی استفاده کنید مناسب نبوده و باید نوع خاصی را استفاده نمایید. از آن جایی که کثیف شدن دوغاب موضوعی اجتناب ناپذیر است، می توانید با استفاده از حصیر، در آوردن کفش قبل از ورود، استفاده از تمیزکننده های درست، و دوغاب کاری مجدد پس از تمیز کاری بخش های از آن را تمیز نگه داشته و اجازه ندهید کثیف شود.

از محلول جوش شیرین و سرکه استفاده نکنید

برای تمیز کردن دوغاب، از محلول جوش شیرین و سرکه استفاده نکنید. تمیزکننده های قلیایی انتخاب بهتری هستند چرا که دوغاب سیمان دارد که این سیمان می تواند در تمیزکننده های اسیدی مانند سرکه حل شود. برای تمیزکاری دوغاب از تمیزکننده های اسیدی و سرکه استفاده نکنید.

سرکه و دیگر اسیدها برای کاشی های سنگی مناسب نیستند. جوش شیرین یکی دیگر از تمیزکننده های قلیایی است، اما برای تمیز کردن دوغاب تاثیرگذار نمی باشد.

خطوط دوغاب کاری شده را مجددا مهر کنید

تمیزکاری خطوط دوغاب کاری دشوار و فیزیکی می باشد. وقتی دوغاب تمیز شد، دوباره آن را مهر کنید تا از ایجاد لکه های آینده جلوگیری شود. حتما برای این کار از دستورالعمل سازنده پیروی کنید. کاشی باید تمیز بوده و کاملا خشک شود و قبل از مورد استفاده قرار دادن مهار کننده باید بخش کاشی ماری شده را کاملا ترمیم نمایید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید