اصول کود دادن به گیاهان خانگی و بهترین زمان آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه با اصول کود دادن به گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید و اینکار را به سادگی در خانه انجام دهید، حتما در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه بمانید.

بسیاری از افرادی که گل و گیاه آپارتمانی دارند، معمولا به یاد می آورند که گیاهان آپارتمانی خود را آبیاری کنند، اما ممکن است کمتر به فکر کود دادن به گیاهان خانگی خود باشند. کود دادن به گیاهان آپارتمانی به دو دلیل مهم است: 1) گیاهان برای سلامت کلی به مواد مغذی معدنی خاصی نیاز دارند و 2) آبیاری مواد مغذی موجود در مخلوط گلدان را از بین می برد.

همچنین لازم است به یاد داشته باشید که گیاه سال‌ ها در ظرف خود زندگی می‌ کند یا خواهد بود و مانند گیاهی که در بیرون زندگی می‌ کند، راهی برای دریافت مواد مغذی ندارد. بنابراین به کوددهی نیاز دارد. اگرچه برخی از مواد مغذی در مخلوط خاک گلدان وجود دارد، اما هر بار که گیاه را آبیاری می کنید، برخی از مواد مغذی اصلی را از بین می برید .

به طور کلی، کود دادن به گیاهان خانگی، باید ریشه ها و ساقه های قوی، شاخ و برگ های پر جنب و جوش، شکوفه های روشن و پاجوش‌ های تازه را به همراه داشته باشد و کود دادن به گیاهان آپارتمانی در طول فصل رشد، می تواند مواد مغذی ضروری مورد نیاز آنها برای رشد از جمله نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) را فراهم کند.

برای اینکه با اصول کود دادن به گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید و اینکار را به سادگی در خانه انجام دهید، حتما در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با انواع گل و گیاهان بهاری : لیست کامل

 

کود چیست؟

کود دادن به گیاهان خانگی

اول از همه، باید بدانید که کود غذای گیاهان نیست! گیاهان غذای خود را با استفاده از نور خورشید در فرآیندی به نام فتوسنتز می سازند و کود بیشتر شبیه یک مولتی ویتامین است که رشد جدید و سالم گیاهان را تشویق می کند. همچنین می توان از آن برای جایگزینی مواد مغذی ضروری که مخلوط گلدان گیاهان ما با رشد گیاهان در طول زمان از دست می دهد استفاده کرد.

کودها می توانند حاوی مقدار کمی مواد مغذی باشند، مواد مغذی اصلی یا درشت مغذی ها عبارتند از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند.

 

چه زمانی باید کود دادن به گیاهان خانگی را انجام داد؟

مانند نور زیاد یا آب زیاد، کود بیش از حد نیز می تواند به گیاهان خانگی و آپارتمانی آسیب برساند. در واقع، کوددهی گیاهان آپارتمانی آن هم به مقدار کم در طول فصل رشد گیاه یعنی اوایل بهار تا اواخر تابستان توصیه می شود.

در این زمان، گیاهان به طور فعال رشد می کنند و زمانی است که از مواد مغذی تازه بیشترین بهره را می برند. به طور کلی، بسته به کودی که استفاده می کنید، می توانید گیاهان خود را هر دو هفته یکبار یا ماهانه کود دهید. حتماً برچسب روی بسته بندی کود را بخوانید، زیرا توصیه‌ های مربوط به رقیق‌ سازی و جدول زمانی ممکن است بسته به برند آن، متفاوت باشد.

گیاهانی که به تازگی در گلدان قرار داده شده اند یا دوباره گلدان شده اند، معمولا نیازی به کود دهی ندارند. زیرا مخلوط خاک گلدان تازه آنها مملو از مواد مغذی است که هنوز از آنها استفاده نکرده اند! بنابراین برای جلوگیری از آسیب احتمالی گیاهانی که به تازگی گلدان آن را تغییر داده اید، بهتر است 2 تا 3 ماه صبر کنید و سپس در طول فصل رشد گیاه، کود دهی را انجام دهید. اگر در ماه‌ های پاییز و زمستان گل‌ کاری کرده‌ اید، می‌ توانید تا فصل رشد بعدی از کود دهی به گیاهان خودداری کنید.

نکته قابل توجهی که در رابطه با کود دادن به گیاهان خانگی وجود دارد و باید در نظر بگیرید این است که کود برای گیاهان در محیط های کم نور، ضروری نیست زیرا فعالیت متابولیک آنها کندتر است.

 

پیشنهاد مطالعه: جابجایی گیاهان آپارتمانی : به این نکات توجه کنید!

 

اعداد روی کود به چه معناست؟

کوددهی به گیاهان آپارتمانی

حدود 17 ماده مغذی ضروری برای گیاهان وجود دارد، اما 3 مورد از آنها به طور برجسته در قسمت جلویی اکثر کودها به چشم می خورد. سه عددی که می بینید نسبت N-P-K هستند: N برای نیتروژن، P برای فسفر و K برای پتاسیم. این موارد، درشت مغذی های اولیه مورد نیاز برای گیاهان هستند.

نسبت N-P-K روی برچسب کود ممکن است چیزی شبیه به 10-5-8 به نظر برسد. کودهایی با نسبت بالاتر غلیظ تر از کودهایی با نسبت کمتر هستند. به خاطر داشته باشید که اگر یک کود اعداد بالاتری دارد، لزوماً به این معنی نیست که کود بهتری نسبت به کود با تعداد کمتر است - در واقع یعنی آن کود غلیظ تر است و قبل از استفاده نیاز به رقیق شدن بیشتری با آب دارد.

کود شما ممکن است دارای ریز مغذی ها نیز باشد که آن را به یک کود کامل تبدیل می کند. این ریز مغذی ها می توانند شامل آهن، منگنز، روی، مس، بور، مولیبدن، کلر و غیره باشند. هر ریز مغذی نقشی در فرآیندهای آنزیمی، سلولی و رشدی گیاه دارد - اما در مقادیر زیاد مانند درشت مغذی های NPK مورد نیاز نیست. ریز مغذی های کود به احتمال زیاد در پشت ظرف ذکر شده است.

برای کود دادن به گیاهان خانگی می توانید از کودهای کاملاً متعادل (مثال: 5-5-5) استفاده کنید، یا می توانید کودی را انتخاب کنید که نسبت مواد مغذی مورد نیاز برای گیاه شما بیشتر از سایر موارد باشد. به عنوان مثال، کودی با نسبت نیتروژن بالاتر برای افزایش تولید برگ بهترین است، در حالی که نسبت فسفر بالاتر به بهبود باردهی و گلدهی کمک می کند.

 

پیشنهاد مطالعه: چه گیاهانی برای تراس مناسب است ؟ | گیاهان همیشه سبز برای بالکن

 

کود جامد بهتر است یا مایع؟

کود مایع برای گیاهان خانگی

کودها به اشکال مختلف وجود دارند. انتخاب نوع کود برای استفاده بیشتر یک اولویت است. چراکه هر کدام از این کودها، مزایا و معایبی دارند و هر دو مواد مغذی ضروری مورد نیاز گیاهان را تامین می کنند.

کودهای مایع و کودهای پودری رایج ترین نوع کود برای گیاهان خانگی هستند. بسته به میزان غلظت این نوع از کودها، یعنی نسبت N-P-K  می توانید یک نوع مناسب برای گیاهان آپارتمانی خود را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانند مقرون به صرفه ترین باشند. استفاده از کودهای مایع و پودری نیز آسان است و با آب رقیق می شوند. بسیاری از کودهای پودری را نیز می توان مستقیماً به مخلوط خاک گلدان اضافه کرد.

کودهای جامد که کودهای خشک یا دانه ای نیز نامیده می شوند، مسلماً برای گیاهان آپارتمانی کمتر رایج هستند. زیرا رقیق کردن آنها به آسانی نیست، و چون برخی از کودهای دانه ای دارای زمان رهاسازی هستند، می توانید خطر کوددهی بیش از حد یا کوددهی را در زمانی که گیاه به دلیل نور کم خواب است یا کند رشد می کند، در معرض خطر قرار دهید.

 

پیشنهاد مطالعه: نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت

 

کود شیمیایی بهتر است یا ارگانیک؟

کودهای مصنوعی یا شیمیایی، معمولاً غلیظ تر و با مقدار تقریباً عالی از هر ماده مغذی ماکرو و میکرو فرموله می شوند. همچنین می توانند مقرون به صرفه تر باشند، به خصوص اگر آنها را به شکل مایع برای رقیق کردن خریداری کنید. می توانید کمتر استفاده کنید و به همان میزان مواد مغذی دریافت کنید.

کودهای ارگانیک از مواد کاملاً طبیعی مانند ضایعات مواد غذایی بازیافتی ساخته می شوند، بنابراین غلظت کمتری دارند و همین موضوع باعث شده تا برای گیاهان آپارتمانی بسیار ملایم و مناسب باشند. 

کود آلی نیز می تواند کمی گرانتر از انواع دیگر باشد، اما یک جایگزین بی خطر و بدون مواد شیمیایی است. اگر حیوان خانگی دارید، استفاده از کودهای آلی ممکن است بهترین باشد.

به طور کلی، کودهای آلی و شیمیایی کار یکسانی را به روش‌ های مختلف انجام می‌ دهند: نیترات، یون‌ های پتاسیم و فسفات‌ ها را به گیاهان می‌ رسانند.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین گیاهان آپارتمانی در فنگ شویی [14 گیاه انرژی‌ساز]

 

نکات کلیدی و کاربردی برای کود دادن به گیاهان خانگی

با در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه به ان اشاره کردیم می توانید کود دادن به گیاهان خانگی و آپارتمانی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید:

 

  • فصل بهار بهترین زمان برای شروع کود دادن به گیاهان است زیرا در آن زمان است که گیاهان شروع به رشد فعال می کنند. گیاهانی که سریع‌ تر رشد می‌ کنند باید بیشتر از گیاهانی که آهسته رشد می‌ کنند، مانند کاکتوس، یا غیرفعال هستند (یعنی اکثر گیاهان در زمستان) کود دهی شوند.

 

  • بهتر است کود مورد نظر را رقیق کنید و به مقدار من کود دادن به گیاهان خانگی را شروع کنید. اگر در مخلوط گلدان کمبود مواد مغذی وجود دارد و در طول یک سال یا بیشتر کود نداده اید، می توانید با اضافه کردن آب کمتر در هنگام رقیق کردن کود، قدرت کود را افزایش دهید.

 

  • گیاهانی که میوه یا گل می دهند در طول عمر خود به کود بیشتری نیاز دارند. وقتی میوه‌ ها یا گل‌ ها را می‌ چینیم، آن مواد مغذی را از بین می‌ بریم و باید آنها را بازیابی کنیم.

 

  • مقادیر N-P-K مورد نیاز برای گیاهان خود را بشناسید. این نسبت عناصر درشت مغذی مورد نیاز گیاه شما و آنچه باید در کود باشد است. این موضوع چیزی شبیه 10-8-10 به نظر می رسد. اگر این را روی بسته بندی نمی بینید، کود دیگری پیدا کنید.

 

  • ریز مغذی ها به اندازه درشت مغذی ها مهم هستند، گیاهان فقط به کمتری از آنها نیاز دارند. بیشتر کودها حاوی ریز مغذی‌ها هستند - این موارد معمولا به‌طور برجسته در جلوی ظرف کود نشان داده نمی‌شوند و برای بررسی میزان ریز مغذی های موجود در کود لازم است پشت بسته بندی کود را نیز مطالعه کنید.

 

کلام آخر

گیاهان خانگی در طول بهار، تابستان و پاییز رشد می کنند. در این مدت، یک غذای منظم به حفظ سلامت آنها کمک خواهد کرد. ریشه‌ های گیاهان باغی می‌ توانند برای یافتن مواد مغذی در خاک پخش شوند، اما گیاهان آپارتمانی که در گلدان رشد می‌ کنند، برای مواد معدنی مورد نیاز خود به کود دهی نیاز دارند. از این راهنما برای کود دادن به گیاهان خانگی خود استفاده کنید و کشف کنید که چه زمانی و چگونه گیاهان آپارتمانی خود را تغذیه کنید.

شما چه توصیه و نکاتی برای کود دادن به گیاهان خانگی دارید، تجربیات خود را در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید