آشنایی با انواع گل و گیاهان بهاری : لیست کامل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر شما هم عاشق بهار و حال و هوای آن هستید یا میخواهید برای آشنایی با گیاهان بهاری جستجو کنید، همراه ما باشید.

یکی از کارهای لذتبخشی که در اسفند ماه پس از خستگی‌های خانه تکانی انجام می‌دهیم، خرید گل و گیاه است. استقبال از بهار و ایجاد حال و هوای بهاری در خانه یکی از جذاب‌ترین اقداماتی است که می‌تواند به ما حس بهتری ببخشد. شما نیز می‌توانید با ایجاد حال و هوای بهار، شکل و فرم خانه را تغییر داده و شرایطی جذاب در دکوراسیون داخلی یا فضای بالکن ایجاد کنید. آشنایی با گیاهان بهاری به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین و جذاب‌ترین گیاه را انتخاب کنید و از زیبایی بصری آن حسابی لذت ببرید.

اگر شما هم عاشق بهار هستید و میخواهید برای آشنایی با گیاهان بهاری دست به کار شوید، همراه ما بمانید.

 

چرا باید برای خانه گل و گیاه بهاری بخریم؟

چرا باید برای خانه گل و گیاه بهاری بخریم؟

خریدن گل و گیاه بهاری برای خانه، حس و حال جذابی دارد. بسیاری از افراد برای تجربه یک روز هیجان انگیز، رفتن به بازار گل را انتخاب می‌کنند. تجربه حضور در چنین فضایی قطعا دلپذیر است. اما در این بخش قصد داریم به دلایل خرید گل و گیاه بهاری اشاره کنیم! چه چیزی داشتن گیاهان بهاری را برای ما تا این اندازه جذاب کرده است؟ در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

  1. زیبایی بصری گل و گیاهان بهاری با رنگ‌ها و طرح‌های زیبا، می‌توانند جذابیت بصری بی حد و اندازه‌ای ایجاد کنند. با کمک زیبایی بصری هر کدام از این گیاهان، حال و هوای خانه شما تغییر می‌کند و حسی از طراوت را تجربه می‌کنید.
  2. تأثیر آرامش ‌بخش گل و گیاهان بهاری، احساس آرامش و شادابی را به خانه می‌آورند و می‌توانند به طور مستقیم بر روحیه و حال و هوای افراد تاثیر مستقیمی داشته باشند.
  3. تصفیه هوا گیاهان عمدتاً از طریق فتوسنتز اکسیژن تولید می‌کنند و این اکسیژن می‌تواند هوای داخلی خانه را تصفیه کند و کیفیت آن را بهبود بخشد. به همین دلیل در محیط‌ شهری، داشتن گل و گیاه به شدت توصیه یم‌شود.
  4. مراقبت از محیط زیست با پرورش گل و گیاه، می‌توانید به حفظ محیط زیست کمک کنید و از تنوع زیستی مطلوبی حمایت کنید. به این ترتیب حس ارزشمندتری را تجربه خواهید کرد.
  5. فعالیت آموزشی پرورش گل و گیاهان می‌تواند به عنوان یک فعالیت آموزشی و خلاقانه برای خانواده‌ها و کودکان باشد. ایجاد حس مسئولیت پذیری، مراقبت و تجربیات ارزشمند در این خصوص برای کل اعضای خانواده جذاب است.

یادتان باشد که داشتن گل و گیاه از نظر روانشناسی نیز، ایده خوبی برای درمان برخی بیماری‌های روحی است و میتواند حس و حال فوق العاده ای را ایجاد کند. پس داشتن گیاهان بهاری و آشنایی با آن‌ها، بهترین اقدام برای شروع یک سال جدید است.

 

نکات مهم در خرید گیاهان بهاری چیست؟

نکات مهم در خرید گیاهان بهاری چیست؟

خرید گیاهان بهاری می‌تواند با توجه به نیازها و شرایط محیطی خاص شما تغییر کند. اما آگاهی از برخی نکات مهم در خرید گیاهان بهاری، کمک می‌کند تا بتوانید گیاهان مقاومی را تهیه کنید و متناسب با شرایط اقلیمی محل زندگی یا منزل‌تان، دست به خرید بزنید.

  • نور کافی بیشتر گیاهان بهاری نیاز به نور فراوان دارند. بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید، مکانی که قرار است گیاهان در آن قرار بگیرند، نور مناسب برای آن‌ها دارد یا خیر! اگر در محیط کم نوری زندگی می کنید و پنجره نورگیر ندارید، باید از گیاهان بهاری گزینه هایی را انتخاب کنید که نیاز نور کمی دارند و سایه دوست هستند.
  • آبیاری برخی گیاهان بهاری نیاز به آبیاری مداوم دارند در حالی که برخی دیگر نیاز به خاک خشک‌تر دارند. بنابراین، نیازهای آبیاری گیاه را مطالعه کرده و آن را به متناسب با شرایط خود انتخاب کنید.
  • خاک و کود اطمینان حاصل کنید که گیاهان بهاری شما در خاک مناسب و با تغذیه کافی رشد می‌کنند. با درک این موضوع باید خاک و کود مناسب هر گیاه را بدانید و در زمان خرید از همان خاک در بستر گلدان قرار دهید تا رشد گیاه به بهترین شکل ادامه پیدا کند.
  • دمای محیطی برخی گیاهان بهاری به تغییرات دمای محیط حساس هستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که محیط زندگی گیاهان شما دارای دمای مناسب است و گیاهان بهاری که تهیه می‌کنید دارای چنین حساسیت دمایی نیستند!
  • انتخاب گیاهان سالم در هنگام خرید گل و گیاه بهاری، به ویژگی‌های گیاه مانند رنگ، برگ‌ها، وجود آفت یا بیماری‌های قابل تشخیص دقت کنید و گیاهان سالم و بدون علایم بیماری را انتخاب کنید.
  • مکان مناسب برای قرار دادن گیاه برخی گیاهان بهاری به مکان‌های خاصی نیاز دارند، برای مثال برخی از آن‌ها به نور مستقیم خورشید نیاز دارند در حالی که برخی دیگر به نور غیر مستقیم علاقه دارند. باید تمام شرایط گیاه را براساس شرایط خانه بررسی نمایید.

 

آشنایی با گیاهان بهاری

آشنایی با گیاهان بهاری

آشنایی با لیست گیاهان بهاری، به شما کمک می‌کند تا بتوانید انتخابی هوشمندانه رقم بزنید و بدون نگرانی از خراب شدن گیاه، جذاب‌ترین گزینه را متناسب با شرایط خانه انتخاب کنید.

 

1. گل سنبل

گیاه سنبل

حوالی روزهای آخر سال، گل سنبل یکی از محبوب‌ترین گل‌های بهاری است که در تمام گل فروشی‌ها دیده می‌شود. گلدان‌های سنبل با رنگ و لعاب جذاب می‌توانند هر کسی را به سمت خودشان جذب کنند. این گیاهان نیازمند خاک مرطوب و آبیاری مرتب هستند. نگهداری از گل سنبل در محیط آفتابی با نور کافی بسیار ضروری است. به همین دلیل باید فضایی در نزدیکی‌های پنجره برای این گیاه تدارک ببینید.

 

2. زعفران

گیاه زعفران

زعفران یکی از زیباترین و سرزنده‌ترین گل‌های بهاری است که مقدار زیادی گرده هم برای زنبورهای ملکه فراهم می‌کند. کاشت این گل خوش رنگ و لعاب در  گلدان و داشتن آن در خانه، میتواند حس و حال فوق العاده ای داشته باشد. رشد این گیاه در برابر نور آفتاب بسیار عالی است و زهکشی خوب برای تامین رطوبت مورد نیاز بسیار ضروری است. شما میتوانید این گیاه را در حال و هوای خانه نگهداری کنید و شاهد زیبایی گل های بنفش آن باشید.

 

3. گل نرگس

گل نرگس

گل نرگس یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گل‌های بهاری است که بیشتر آن‌ها زرد هستند اما انواع سفید و حتی صورتی سالمونی این گیاه نیز موجود است.  بعضی از انواع نرگس کوتاه و بعضی دیگر بلند هستند و بعضی زودتر گل می‌دهند و بعضی دیگر دیرتر! نگهداری از نرگس در خانه میتواند عطر خانه شما را تغییر دهد و حسی فوق العاده ایجاد نماید. این گیاه در مقابل نور آفتاب رشد مطلوبی دارد و میتواند با زهکشی مناسب و آبیاری مرتب، تا مدتی حس و حال خانه شما را به مطلوب تری شکل ممکن تغییر دهد.

 

4. گل فراموشم مکن

گل فراموشم مکن

اگر عاشق رنگ آبی باشید، قطعا گل فراموشم نکن یکی از بهترین گیاهانی است که میتوانید در خانه داشته باشید. این نوع گیاه در حال و هوای خانه میتواند به بهترین شکل ممکن زیبایی بصری مورد نیازتان را تامین کند. این گلها بسیار شاداب هستند و میتوانند در خاک مناسب رشد کنند. تکثیر این گل به شدت آسان است و خود به خود انجام می شود. رنگ آبی و زرد در این گیاه میتواند هر چیزی که برای یک فضای خاص نیاز دارید را فراهم کند.

 

5. گل پامچال

گل پامچال

گل پامچال یکی از محبوب‌ترین گل‌های بهاری است که به عنوان گیاه بومی بریتانیا شناخته می شود. این گل دارای رنگ‌های متنوع و زیبایی است که داشتن آن در خانه ایده جذابی است تا حال و هوای بهاری را تجربه کنید. وجود گلبرگ‌های زرد ملایم و برگ‌های سبز چروک، گل های آبی، قرمز، صورتی و سرخابی از انواع رنگ های گل پامچال است. این گیاه میتواند در هر گلدانی کاشته شود. ارتفاع کم در این گیاه موجب میشود تا شکل و فرمی جذاب پیدا کند. نور کافی یکی دیگر از نیازهای این گل محسوب می شود.

 

6. گل لاله

گل لاله

گل لاله با رنگ‌ها، شکل و اندازه‌های متنوع، یکی از محبوب‌ترین گل‌های گل‌دار در دنیاست. این گل می‌تواند با رنگ‌های مختلف، باغچه‌ی شما را زیباتر کند و حتی با برگ‌های سبزش، منظره‌ی دیدنی‌ای ایجاد کند. گل لاله برای حشرات گرده‌افشان جذاب نیست، اما زیبایی خیره‌کننده‌ای به باغچه می‌دهد.

 

7. گیاه خاکشیر 

خاکشیر تلخ یا شب بوی خیری

گیاه خاکشیر یکی دیگر از گیاهان بهاری است که میتوانید با تجربه وجود گلدان آن در خانه، حس و حال بهتری را تجربه کنید. این گیاه با گل های زرد رنگ حس گیاهان وحشی را تداعی می کند! کاشت آن در محیط خانه نیز ایده جذابی است اما باید بدانید که این گل ها دو ساله هستند و معمولا در فصل بهار گل می دهند! رشد آن ها در فضای خانه باید در محیطی نیمه سایه باشد، به این ترتیب وجود اندکی سایه و اندکی نور کفایت می کند!

 

8. گل برفی

 گل برفی

گل برفی یکی از آن گل‌های بهاری است که معمولاً زودتر از بقیه‌ی گیاهان گل می‌دهد و حتی در زمستان هم گل‌دهی آن شروع می‌شود. این گیاه با گل‌های زنگوله‌ای و سفیدش، برای رشد در محیط‌های سایه‌دار مناسب است، به همین دلیل به عنوان یک گیاه سایه دوست شناخته می شود. بهترین خاک برای پرورش این گیاه، خاک مرطوب است. این گل به مرور زمان و طی سال‌ها، تکثیر می‌شود و به همین دلیل تکثیر کردن و پخش کردن آن در باغچه و حتی کاشتن در جای دیگر بسیار راحت است.

 

9. لاله واژگون

لاله واژگون

لاله واژگون به عنوان یکی از گل های جذاب و دوست داشتنی بهاری شناخته می شود! هرچند این گیاه معمولا در باغچه و طبیعت رشد می کند اما سایه دوست بودن آن موجب شده تا در برخی موارد در خانه نیز قابل نگهداری باشد. حس و حال این گیاه بسیار خاص و جذاب است و فرم واژگون شده گلبرگ های گل میتواند به شدت دوست داشتنی و جذاب به نظر برسد.

 

10 گل زنبق

زنبق

گل زنبق از جمله گل‌هایی است که در فصل بهار زیبا می‌شکفد. این گل با گلبرگ‌های بنفش با لکه‌های زردرنگ، آرایشی خاص به فضا می‌بخشد. با ارتفاع حدود ۱۵ سانتیمتر، به راحتی می‌توان آن را در گلدان‌های مختلف قرار داد. گل زنبق به عنوان یک گیاه پیازی شناخته می‌شود که هر ساله پس از کاشتن پیاز، گل می‌دهد.

 

۱1. گیاه هدر 

گیاه هدر 

گیاه هدر یکی از گیاهان دوست داشتنی و خوش رنگی است که در فصل زمستان و بهار گل می‌دهد. این گیاه در نزدیکی های بهار گل های خوش رنگی را نمایش می دهد و از اولین گیاهانی است که حس و حال بهاری را تداعی میکنند! این گیاه به راحتی در گلدان رشد می کند و میتوانید با داشتن آن، حسی از جذابیت بصری را به دکوراسیون داخلی خانه اضافه کنید و لذت ببرید.

.

۱2. گیاه خربق

خربق زرد 

این گیاه چند ساله از جمله گیاهان بسیار مقاومی است که گلدهی را در بعضی مواقع در اواسط زمستان آغاز می کند! این گل در رنگ های زرد و صورتی دیده می شود و جذابیت بصری آن بالا است. به دلیل مقاومت بالا میتوانید گیاه خربق را در گلدان یا باغچه بکارید و از نمای آن لذت ببرید. این گیاه نیمه سایه است و خاک مرطوبی نیاز دارد. به همین دلیل زهکشی مناسب از اولویت های اصلی برای نگهداری این گیاه محسوب میشود.

 

۱3. گیاه بنفشه

بنفشه

گیاه بنفشه آفریقایی یکی از محبوب ترین گل و گیاه های بهاری است که میتوانید از زیبایی آن در بسیاری از فصل ها لذت ببرید. زمان کاشت این گیاه بهار است و میتوانید از گل های رنگارنگ آن با تنوع بالایی لذت ببرید. میزان نور مورد نیاز این گیاه کاملا در فضای خانه و نزدیکی های پنجره تامین می شود. آب دهی باید براساس زمان کاهش رطوبت خاک انجام شود تا این گیاه به خوبی در خانه رشد کند.

 

14. گیاه آلیوم (سیر وحشی)

گیاه آلیوم

اگر به گیاهان خاص علاقه داشته باشید، قطعا آلیوم  یکی از گزینه های جذاب برای شما است. این گیاه با گل‌های ارغوانی خود، منبع خوبی برای زنبوران است. عمر طولانی گلبرگ‌های این گیاه، آن را به گل‌ی فوق العاده برای داخل خانه تبدیل کرده است. اما توجه داشته باشید که میزان نیاز این گیاه به نور بالا است و باید حتما برای لذت بردن از زیبایی این گل بهاری جذاب، میزان نور کافی در اختیارش قرار دهید. حفظ رطوبت خاک نیز، نکته مهم دیگری است که باید مدنظر داشته باشید.

 

15.گیاه سینرر

گیاه سینرر

در تمام عیدهای نوروز گلدان های سینرر در مقابل گلفروشی ها خودنمایی میکنند. اصلا امکان ندارد که این گلدان ها را ندیده باشید! این گلدان باید در دمای هوای خنک نگهداری شود. شما میتوانید به راحتی از این گیاه لذت ببرید و آبیاری متوسطی داشته باشید. نیاز این گیاه به نور متوسط است و تابش مستقیم نور آفتاب برای آن مناسب نیست. با مراقبت از این گیاه میتوانید تا مدت ها جذابیت بصری آن را مشاهده کنید. رنگ های متنوع گیاه سینرر به شدت میتواند حس و حال ویژه ای برای شما ایجاد کند.

 

کلام آخر

اگر شما هم عاشق گل و گیاه هستید و میخواهید برای آشنایی با گیاهان بهاری، جزییاتی را بدانید، قطعا برای هر کدام از گیاهان در بالا توضیحاتی که ارائه کرده ایم کوتاه و کاربردی است. شما میتوانید براساس تصاویر، گیاه مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید و از نزدیکترین گل فروشی یا بازار گل، اقدام به خرید آن کنید. گل و گیاه ها میتوانند حال و هوای دکوراسیون داخلی شما را بهاری کنند و فضایی بی نظیر برایتان خلق نمایند. پس دست به کار شوید و گیاه محبوبتان را کشف کنید.

انتخاب شما برای بهار کدام گیاه است؟ نظرتان را برای ما بنویسید.

 

برچسب ها:
گل و گیاه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید