نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

نکات نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی برای زمانی که در مسافرت و تعطیلات هستید تا دیگر نگران نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت نباشید.

اگر جز افرادی هستید که به نگهداری گل و گیاه طبیعی در خانه علاقمند هستید، احتمالا وقت زیادی را برای نگهداری از گیاهان خود صرف می‌کنید و همیشه مراقب هستید تا تمام شرایط مورد نیاز گیاهانتان به بهترین شکل ممکن تأمین شود. شاید در ابتدا نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی را به عنوان یک سرگرمی انتخاب کرده باشید، اما با گذشت زمان، نگهداری از گیاهان اولویت بالایی پیدا می‌کنند و هر هفته بخش قابل توجهی از وقت خود را به این گیاهان اختصاص خواهید داد. با این شرایط، ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که در زمان مسافرت یا مواقعی که لازم است چندیدن روز در خانه نباشید، چه اتفاقی برای گیاهان می‌افتد؟ در این مواقع باید به فکر راه حل‌هایی برای نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت باشید!

شاید سپردن گیاهان به یکی از دوستان یا اعضای خانواده اولین راه حلی باشد که به ذهنتان برسد، اما با توجه به نیازهای مختلف گیاهان به آبیاری و نور، ممکن است نگهداری و مراقبت از گیاهان برای انها سخت و پیچیده شود! اما نگران نباشید؛ چراکه همیشه راه‌های بهتری نیز وجود دارد. زیرا این شرایط تقریبا برای هر کسی که در خانه خود چند گل و گیاه آپارتمانی دارد، ایجاد می‌شود و مطمئنا روش‌های کاربردی و مناسبی برای نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت به ذهنشان رسیده است!

به همین منظور، در ادامه این بخش از بساز و بچین، نکاتی را برای نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی برای زمانی که در مسافرت و تعطیلات هستید را گردآوری کردیم تا دیگر نگران نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت نباشید.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان مضر برای حیوانات خانگی؛ پت دارید، این گیاهان را نخرید!

 

گیاهان را در کنار هم جمع کنید

گیاهان را در کنار هم جمع کنید

اگر همه گیاهان خود را در کنار هم قرار دهید، گیاهان آب و هوای مناسبی را ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند تا رطوبت بیشتری در آن فضا حفظ شود. زیرا رطوبت می‌تواند به رشد گیاهان  کمک کند. بعلاوه، اگر تصمیم دارید که از یک دوست یا اعضای خانواده بخواهید که از گیاهان شما مراقبت کند، گروه بندی گیاهان با برنامه آبیاری مشابه راهی عالی برای کمک به پیگیری آنها است، به خصوص زمانی که تعداد زیادی گیاه دارید.

پیشنهاد می‌شود که یک کاغذ یادداشت در کنار گیاهان خود قرار دهید و بهترین زمان آبیاری گیاهان را روی کاغذ یادداشت کنید تا فردی که قرار است برای مراقبت از گیاهان بیاید، بداند که چه روزی باید به گیاهان آب دهد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گیاهان آپارتمانی در فنگ شویی [14 گیاه انرژی‌ساز]

 

گیاهان را در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید

گیاهان را در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید

شاید این کار کمی غیر منطقی به نظر برسد؛ زیرا برخی از گیاهان واقعاً به نور مستقیم خورشید نیاز دارند، اما همانطور که می‌دانید تابش نور خورشید، خاک گیاه را سریعتر خشک می‌کند. بنابراین برای نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمان مسافرت و محدود کردن میزان خشک شدن خاک گیاه، بهتر است از قرار دادن گیاهان در طاقچه پنجره و از اتاق‌های رو به جنوب خودداری کنید.

به طور کلی، جابجایی گیاهان در فاصله چند متری از پنجره، تفاوت زیادی در میزان نور دریافتی گیاهان در طول روز ایجاد می‌کند و از آنجایی که اگر یک روز بیش از حد گرم باشد، برای جابجایی گیاهان در خانه نخواهید بود، بهتر است قبل از رفتن به مسافرت، گیاهان را جابجا کنید تا نسوزند.

پیشنهاد می‌شود که پنجره را با یک پرده سفید شفاف بپوشانید و نور را فیلتر کنید تا گیاهان شما کاملاً در معرض تابش مستیم نور خورشید قرار نگیرند.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان خانگی رنگی که زیبایی دکور شما را دوبرابر می‌کنند

 

از گلوب آبیاری استفاده کنید

از گلوب آبیاری استفاده کنید

بهترین روش برای نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت این است که از گلوب آبیاری، سنبله آبیاری یا کره آبیاری استفاده کنید. اگرچه این مورد جایگزین آبیاری خوب نمی‌شود، اما بسیاری از کره‌های آبیاری وجود دارند که با خشک شدن خاک، آب را به آرامی آزاد می‌کنند و برای گیاهانی که به خاک مرطوب نیاز دارند، بسیار مناسب است. 

گلوب آبیاری به شکل یک بطری شیشه‌ای که یک لوله باریک به آن متصل است، طراحی شده است. درون این کره با آب پر می‌شود و لوله آن درون خاک گلدان قرار می‌گیرد و آب درون گلوب آبیاری، به آرامی خارج می‌شود تا خاک گلدان را مرطوب نگه دارد.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان آپارتمانی که گل می‌دهند + نکاتی برای گل دادن گیاهان گلدار

 

یک یادداشت حاوی اطلاعات مورد نیاز برای مراقبت از گیاهان آماده کنید

آبیاری گیاهان خانگی

اگر قرار است برای نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که هر از چند گاهی به منزل شما بیاید، بهتر است یک یادداشت مفید برای او آماده کنید تا بتوانید مراقبت از گیاهان را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. البته توصیه می‌شود از شخصی برای اینکار درخواست کنید که تجربه نگهداری از گیاهان آپارتمانی را داشته باشد تا خیالتان کمی راحت باشد.

در این یادداشت می‌توانید این موارد را ذکر کنید:

  • بررسی خاک: به آنها یادآوری کنید که قبل از آبیاری با استفاده از انگشت، میزان خشک بودن خاک گلدان را بررسی کنند و تنها زمانی گلدان را آبیاری کنند که خاک مرطوب نیست.
  • نکات غیرمعمول اما قابل توجه: اگر چیز عجیبی در مورد یکی از گیاهان شما وجود دارد حتما آن را یادداشت کنید (مثلاً باید از گیاهان دیگر دور نگه داشته شود؛ سینی برای گرفتن آب اضافی ندارد و باید در سینک یا وان حمام آبیاری شود، و غیره)
  • برنامه آبیاری: مشخص کنید که کدام گیاهان در چه زمانی نیاز به آبیاری دارند. اگر احساس می‌کنید آن شخص نام گیاهان را نمیشناسد می‌توانید از توصیف شکل برگ یا رنگ‌بندی گیاه یا محل قرار گرفتن آن برای مشخص کردن بهترین زمان آبیاری استفاده کنید. به عنوان مثال گیاهان برگ تیره در دوشنبه آبیاری شوند و گیاهانی که در سمت چپ قرار دارند را روز چهارشنبه آبیاری کنید.

پیشنهاد مطالعه: ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی، موردتایید متخصصان باغبانی

 

قبل از رفتن به مسافرت، گیاهان را به مقدار زیاد و سخاوتمندانه آبیاری کنید

آبیاری گیاهان خانگی

اگر مدت زمان مسافرت شما کوتاه است و یا نمی‌توانید از سایر افراد بخواهید که برای مراقبت از گیاهان شما بیایند، بهتر است قبل از سفر، گیاهان را به مقدار زیاد آبیاری کنید. برای این منظور می‌توانید گیاهان را در سینک یا وان بگذارید و آبیاری کنید و مطمئن شوید که آب از سوراخ‌ها کف گلدان خارج می‌شود. سپس گیاهان را برای حدود یک ساعت در همان محل قرار دهید تا کاملاً تخلیه شوند و زمانی که گیاهان را در محل اصلی خود قرار می‌دهید، چکه نکنند!

وقتی گیاهان به طور کامل آبیاری شوند، تا چند روز و حتی یک هفته آینده دیگر به آب نیاز ندارند و خیالتان از بابت نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت راحت خواهد بود. البته لازم است به یاد داشته باشید که پس از بازگشت به خانه حتما به گیاهان خود آبیاری زیادی بدهید تا برگهای تازه رشد کرده گیاه نیز بتوانند آب مورد نیاز خود را دریافت کنند و رشد گیاه به بهترین شکل ممکن ادامه پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان آپارتمانی برگ پهن، برای آن‌ها که جسورند!

 

نظر شما درباره مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمان مسافرت

مراقبت از گیاهان به توجه بسیار زیادی نیاز دارد و یکی از چالش‌های افرادی که در خانه و اپارتمان خود از گیاهان خانگی مراقبت می‌کنند این است که نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت را چگونه انجام دهند. با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم می‌توانید در زمان مسافرت خیالتان از بابت نگهداری گیاهان آپارتمانی راحت باشد و نگران خراب شدن گیاهان خود نباشید.

شما چه ترفند و توصیه‌ای برای نگهداری گیاهان خانگی در زمان مسافرت دارید؟

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید