فرش چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ راهکارهایی برای انواع فرش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این بخش از بساز و بچین، راهنمای گام به گامی را به شما ارائه می‌دهیم تا به طور موثر فرش چرک مرده را کاملا تمیز کنید و زیبایی فرش را دوباره بازیابی کنید.

فرش، یک افزودنی زیبا برای هر خانه‌ای است که هم گرما و هم سبک را به فضای زندگی ارائه می دهد. با این حال، با گذشت زمان، این فرش‌ها می‌توانند گرد و غبار، کثیفی و لکه‌ها را جمع کنند و کثیف، چرک مرده، کسل کننده و غیر جذاب به نظر برسند. بنابراین برای اطمینان از اینکه فرش شما زیبایی و عملکرد خود را حفظ می‌کند، تمیز کردن منظم آن ضروری است. پس اگر به این فکر می کنید که چگونه شستشوی فرش چرک مرده را انجام دهید تا زیبایی و طراوت آن را بازیابی کنید، به جای درستی آمده‌اید.

در ادامه این بخش از بساز و بچین، راهنمای گام به گامی را به شما ارائه می‌دهیم تا به طور موثر فرش چرک مرده را کاملا تمیز کنید و زیبایی قرش را دوباره بازیابی کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ راهکارهایی برای انواع مبل

 

چگونه شستشوی فرش چرک مرده را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟

قبل از شروع فرآیند تمیز کردن و شستشوی فرش چرک مرده، اماده کردن لوازم مورد نیاز بسیار مهم است. برای این منظور به این لوازم و محصولات شوینده نیاز خواهید داشت:

 

وسایل مورد نیاز برای شستشوی فرش چرک مرده

  • جاروبرقی با ضمیمه برس
  • شوینده مایع ملایم
  • سطل
  • فرچه قالیشویی
  • سرکه سفید
  • پارچه ها یا اسفنج های تمیز و سفید
  • شلنگ و آب

وسایل مورد نیاز برای شستشوی فرش چرک مرده

مراحل شستشوی فرش چرک مرده

حتی اگر به طور مرتب از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده کنید، باز هم فرش‌های شما می‌توانند به مرور زمان گرد و غبار را جمع کنند و کثیف شوند. بنابراین به منظور افزایش عمر و حفظ ظاهری تازه برای فرش‌های خود، مهم است که حداقل یک بار در سال فرش ها را بشویید و تمیز کنید. 

شستشوی فرش چرک مرده و خشک کردن آن در خارج از منزل آسان‌ترین کار است، بنابراین روزی را انتخاب کنید که هوا خوب بوده و به اندازه کافی گرم باشد تا اینکار را به راحتی انجام دهید.

در ادامه مراحل شستشوی فرش چرک مرده را توضیح داده ایم:

 

  • فرش را جاروبرقی بکشید: تمام مبلمان و وسایلی که روی فش قرار دارند را بردارید. سپس با استفاده از بالاترین درجه مکش جاروبرقی، به طور کامل تمام قسمت‌های فرش را جارو برقی بکشید تا گرد و غبار و موها از روی فرش برداشته شود. سپس فرش را برگردانید و قسمت پشت آن را نیز جاروبرقی بکشید.

جاروبرقی کشیدن روی فرش

  • گرد و غبار فرش را پاک کنید: اگر این امکان وجود دارد، فرش را بیرون بیاورید و روی نرده، دیوار یا نیمکت آویزان کنید. سپس از یک چوب یا یک جسم سفت دیگر برای ضربه زدن به فرش استفاده کنید. بعد از هر ضربه، ابرهای غباری را خواهید دید که از فرش بیرون می‌آیند. وقتی دیگر گرد و غباری از فرش خارج نشد، می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

 

  • لکه‌های چرک مرده فرش را با بخار شوی تمیز کنید: فرش را بر روی فضایی که قرار است آن را بشویید، پهن کنید. برای از بین بردن لکه‌های بزرگ و قسمت‌های چرک مرده فرش از محصولات شوینده فرش یا بخارشوی استفاده کنید. بخارشوی از بخار آب داغ برای از بین بردن کثیفی‌های به دام افتاده در فرش استفاده می‌کند. این دستگاه بخار را به عمق فرش پخش می‌کند، لکه‌ها تمیز می‌کند و آب کثیف را به مخزن می‌ریزد. بخارشوی بهترین گزینه برای پاک کردن لکه‌های چرک مرده از روی فرش است که کمک می‌کند تا فرش را ضد عفونی کنید و ظاهری تازه و تمیز برای فرش ایجاد می‌کند.

 

  • از مواد شوینده برای تمیز کردن لکه‌های چرک مرده استفاده کنید: برای درست کردن خمیر لکه‌بر فرش خود، 1 قسمت پودر لکه‌بر لباسشویی (که معمولاً به عنوان بوراکس شناخته می‌شود)، 1 قسمت نمک و 1 قسمت سرکه را با هم ترکیب کنید. خمیر را روی لکه ها یا قسمت‌های کثیف و چرک مرده فرش بمالید و اجازه دهید چند ساعت بماند تا خشک شود. سپس باقیمانده آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

پاک کردن لکه چرک مرده فرش

  • شستشوی فرش را شروع کنید: تمام قسمت‌های فرش را با آب خیس کنید و سپس مقداری از پودر لباسشویی را بر روی فرش بپاشید و با استفاده از فرچه مخصوص فرش، تمام قسمت‌های فرش را به خوبی فرچه بکشید. البته لازم است دقت داشته باشید، که بسیار از محصولات شوینده ممکن است باعث تحریک پوست شوند. بنابراین توصیه می‌شود هنگام کار با این مواد شیمیایی از دستکش لاستیکی استفاده کنید.

شستن فرش

  • فرش را آبکشی کنید: با استفاده از شنلگ آب، تمام مواد شوینده را از روی فرش بشویید و آبکشی کنید. برای اینکه مواد شوینده به طور کامل از داخل فرش خارج شوند می‌توانید از یک پارو استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک سطل را پر از آب کنید و به یکباره روی فرش خالی کنید تا با فشار آب درون سطل، مواد شوینده از داخل فرش خارج شود. هنگامی که آب شفاف شد، فرش را بلند کنید تا آب اضافی آن خارج شود. بهتر است برای اینکار از چند نفر کمک بگیرید؛ زیرا فرش بسیار سنگین‌تر از قبل خواهد شد.

 

  • فرش را روی نرده یا دیوار پهن کنید: بعد از اینکه آب اضافی فرش خارج شد، آن را دوباره روی نرده، دیوار یا نیمکت پهن کنید. فرش را به صورت دوره‌ای بچرخانید تا مطمئن شوید که تمام قسمت‌های آن خشک می‌شود. با توجه به اندازه و سایز فرش و آفتابی بودن هوا، ممکن است یک یا چند روز طول بکشد تا فرش به طور کامل خشک شود.

 

پیشنهاد مطالعه: شستشوی مبل در منزل با روش های ساده + فیلم شستن مبل در خانه بدون دستگاه

 

نکاتی برای شستشوی فرش چرک مرده بر اساس نوع فرش

هنگام تمیز کردن و شستشوی فرش، مهم است که بدانید، فرش شما از چه موادی ساخته شده است. فرش‌ها معمولا از پشم، پنبه، جوت، سیزال، پوست گوسفند، پلی استر، پلی پروپیلن، الیاف پلاستیکی و غیره بافته می‌شوند و همانطور که می‌دانید که هر کدام از این مواد، به مراقبت متفاوتی نیاز دارند. در ادامه، دستورالعمل‌های گام به گام در مورد نحوه شستشوی فرش چرک مرده بر اساس نوع فرش ارائه خواهیم داد.

 

نحوه تمیز کردن و شستشوی فرش پشمی

برای شستشوی فرش پشمی، بهتر است که یک روز آفتابی را انتخاب کنید و با چند ابزار به بیرون بروید تا فرش پشمی خود را در کمترین زمان بشویید و تمیز کنید. ابتدا دو طرف فرش را جاروبرقی بکشید. فرش را از یک دیوار یا حصار آویزان کنید و از یک چوب برای ضربه زدن به هر دو طرف استفاده کنید. این کار آلودگی و زباله‌های پنهان شده در الیاف فرش را از بین می‌برد.

اگرچه فرش‌های پشمی بادوام هستند، اما برای تمیز کردن و شستشوی این فرش‌ها، به یک شوینده پشمی ملایم نیاز است. آب سرد و مواد شوینده را به یک سطل اضافه کنید. یک ناحیه کوچک از فرش را با این ترکیب آزمایش کنید تا مطمئن شوید که رنگ فرش خراب نمی‌شود. اگر چنین شد، شستشوی فرش را متوقف کنید و شستشوی فرش پشمی خود را به متخصص بسپارید.

اما در صورتی که رنگی از فرش خارج نشد، از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید تا مخلوط شوینده را روی فرش بمالید، مراقب باشید که آن را خیس نکنید. این کار را در بخش‌های کوچک انجام دهید تا زمانی که کارتان تمام شود. سپس، دوباره از یک اسفنج مرطوب و آب سرد برای شستشوی فرش استفاده کنید و این کار را نیز در بخش‌های کوچک ادامه دهید تا تمام قسمتهای فرش را تمیز کنید. برای جذب آب اضافی از حوله یا پارچه تمیز استفاده کنید. بگذارید فرش بیرون بماند تا خشک شود.

اگر فرش آنتیک یا فرش خاصی دارید، آن را نزد متخصصی ببرید که در شامپو کردن فرش و شستن فرش تخصص دارد.

 

نحوه تمیز کردن فرش جوت

برای تمیز کردن فرش‌های جوت، نباید از آب استفاده کنید؛ زیرا باعث از بین رفتن الیاف فرش می‌شود. در عوض، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا با خیال راحت فرش جوت خود را تمیز کنید.

از محلول شستشوی فرش یا پودر مخصوص فرش استفاده کنید که می توانید روی فرش خود بپاشید و آن را با جارو روی فرش پخش کنید. اجازه دهید محلول یا پودر به مدت 30 دقیقه یا زمانی که روی محصول شما درج شده است، روی فرش جوت بماند. سپس فرش خود را جاروبرقی بکشید.

 

نحوه تمیز کردن فرش شگی

فرش شگی، دارای الیاف زیاد و بلندی است که باعث می‌شود تا گرد و غبار و موها به سادگی به اعماق الیاف این فرش بروند.  برای تمیز کردن فرش شگی، توصیه می‌شود از پودر مخصوص فرش استفاده کنید. پودر را روی فرش بپاشید و اجازه دهید یک ساعت یا بیشتر بماند. سپس از تنظیمات مکش عمیق روی جاروبرقی خود برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم؟ راهنمای صفر تا صد

 

چگونه لکه‌های چرک مرده را از روی فرش تمیز کنیم؟

اگر متوجه ایجاد لکه روی فرش نشده‌اید و مدت زمان زیادی از روی ان گذشته است، احتمالا با یک لکه چرک مرده روی فرش مواجه هستید. لکه های کوچک را می توان با محلول قالیشویی یا محلول خانگی پاک کرد. یک محلول ساده خانگی که با مخلوط کردن قسمت‌های مساوی سرکه سفید و آب تهیه می‌شود، می‌تواند به شما در شستشوی لکه چرک مرده فرش کمک کند. محلول را روی لکه بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه خیس بخورد. سپس از یک اسفنج یا پارچه سفید برای تمیز کردن محلول و لکه استفاده کنید و سپس محل را با آب گرم بشویید.

 

تمیز کردن لکه روغن از روی فرش

دستمال کاغذی را روی لکه روغن قرار دهید. اتو را روی دمای گرم تنظیم کنید و روی دستمال کاغذی به مدت 10 ثانیه اتو کنید. این مراحل را چندین بار تکرار کنید تا تمام روغن از روی فرش پاک شود.

 

تمیز کردن لکه نوشیدنی‌های قرمز و رنگی از روی فرش

ابتدا تا جایی که ممکن است نوشیدنی که روی فرش ریخته شده است را از سطح پاک کنید. سپس روی لکه فرش را با نمک بپوشانید و اجازه دهید نمک به مدت 10 تا 15 ساعت روی لکه بماند. بعد از گذشت این مدت زمان، نمک را با قاشق بردارید، آن را دور بریزید و سپس نمک باقی مانده را از روی فرش پاک کنید.

تمیز کردن لکه نوشیدنی قرمز از روی فرش

تمیز کردن لکه خون از فرش

مانند بسیاری از لکه ها، کلید از بین بردن لکه خون این است که آن را در اسرع وقت تمیز کنید. اگر لکه تازه است، یک بطری اسپری را با آب سرد پر کنید و روی لکه را اسپری کنید، اما فرش را اشباع نکنید. سپس، لکه را پاک کنید. فرآیند پاشیدن آب سرد و پاک کردن لکه را با یک قسمت تمیز از حوله تکرار کنید تا لکه از بین برود.

برای تمیز کردن لکه‌های خون خشک شده، ممکن است این روش موثر باشد. ابتدا از یک فرچه فرش برای فرچه زدن آن ناحیه استفاده کنید. این کار باعث شل شدن خون از الیاف فرش می‌شود و سپس می‌توانید ناحیه را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس از یک توپ پنبه استفاده کنید تا پراکسید هیدروژن را به دقت روی لکه بمالید. لکه را بیش از حد اشباع نکنید، زیرا پراکسید هیدروژن می تواند به لایه فرش نفوذ کند. چند دقیقه صبر کنید و سپس از یک پارچه سرد و مرطوب برای از بین بردن لکه استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با ریختن نمک در یک کاسه و اضافه کردن مقداری آب به آن خمیری از نمک و آب درست کنید. سپس خمیر را روی لکه بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. خمیر اضافی را بتراشید و محل را بمالید تا لکه از بین برود.

 

تمیز کردن لکه چای یا قهوه از روی فرش

قهوه و چای اسیدی هستند و حذف آن دشوار است. اگر لکه تازه است، ابتدا لکه را با یک پارچه سفید خشک و تمیز یا حوله کاغذی پاک کنید تا مایع اضافی آن جذب شود. سپس محلولی از 2 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با 1 قاشق غذاخوری صابون مایع را مخلوط کنید. این محلول را روی لکه چای و قهوه روی فرش بمالید چند دقیقه صبر کنید و سپس محلول را با انگشتان خود یا یک برس نرم روی فرش بکشید. لکه را با آب سرد بشویید، اما فرش را کاملاً اشباع نکنید و در نهایت لکه خشک کنید. این روند را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید.

تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی فرش

تمیز کردن لکه لاک ناخن از روی فرش

وسایل روزمره خانگی مانند الکل مالشی، پاک کننده پنجره، اسپری مو و لاک پاک کن بدون رنگ و بدون استون به دلیل توانایی در شکستن و حل کردن لاک ناخن، می‌توانند لکه‌های لاک را از روی فرش پاک کنند.

ابتدا لکه را با دقت پاک کنید تا لاک اضافی از روی فرش پاک شود. در مرحله بعد، محصول مورد نظر خود را روی یک تکه پنبه، پارچه یا حوله کاغذی سفید بریزید و به آرامی روی لکه بکشید تا محو شود. با مخلوطی از صابون مایع شفاف و آب گرم شستن لکه را ادامه دهید. آب اضافی را با یک پارچه سفید تمیز یا حوله کاغذی جذب کنید و اجازه دهید تا فرش خشک شود.

 

تمیز کردن لکه رنگ از روی فرش

از بین بردن لکه‌های رنگ از روی فرش بستگی به نوع رنگ، یعنی روغنی یا آبی بودن رنگ، دارد. برای رنگ‌های بر پایه آب، لکه را با یک پارچه مرطوب یا حوله کاغذی پاک کنید. از قسمت‌های مختلف پارچه استفاده کنید یا به‌طور دوره‌ای پارچه را بشویید و فشار دهید تا رنگ بلند شده را دوباره روی فرش منتقل نکنید. اگر رنگ خشک شده است، از مخلوطی از صابون مایع ملایم و شفاف و آب داغ روی لکه استفاده کنید. همچنین می‌توانید رنگ را با یک حوله کاغذی مرطوب پاک کنید اما مالش ندهید، زیرا ممکن است رنگ را به الیاف فرش بکشد. سپس روی لکه را اسپری آب بزنید و اینکار را ادامه دهید تا لکه رنگ به طور کامل از روی فرش پاک شود.

تمیز کردن رنگ های روغنی کمی سخت‌تر است. اگر رنگ خشک شده است، قسمت بالایی فرش را با یک قیچی برش دهید. در مرحله بعد، از آب داغ و صابون مایع برای نرم شدن رنگ استفاده کنید. شامپو فرش، پراکسید هیدروژن، استون یا تینر رنگ همگی برای از بین بردن لکه‌های رنگ روغنی کار می‌کنند. با این حال، پیشنهاد می‌شود ابتدا این محلول‌ها را روی قسمتی از فرش آزمایش کنید. زیرا پراکسید هیدروژن ممکن است فرش تیره را تغییر رنگ دهد، بنابراین فقط روی فرش روشن استفاده کنید.

محلول مورد نظر خود را روی لکه اسپری کنید تا آن را مرطوب کنید. همچنین می‌توانید آن را روی یک پارچه مرطوب بریزید تا اشباع شود و سپس از ان پارچه برای پاک کردن لکه رنگ روغنی از روی فرش استفاده کنید. بعد از اینکه لکه از روی فرش پاک شد، آن قسمت را با استفاده از آب داغ و یک پارچه، کاملا تمیز کنید تا هیچ اثری از مواد پاک کننده روی فرش باقی نماند.

تمیز کردن لکه چرک مرده از روی فرش

پیشنهاد مطالعه: تمیز کردن گاز شیشه‌ای، کاری کنید همیشه برق بزند!

 

کلام آخر

مراقبت از فرش طول عمر آن را افزایش داده و رنگ آن را روشن نگه می‌دارد. برای تمیز کردن و شستشوی فرش چرک مرده لازم است که بدانید کدام روش و مواد شوینده برای فرش شما مناسب است تا در کنار ایجاد ظاهری تمیز و تازه برای فرش، هیچ آسیبی نیز به بافت فرش وارد نشود.

شما از چه روشی برای شستشوی فرش چرک مرده استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را در قسمت کامنت برای ما بنویسد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید