تمیز کردن گاز شیشه‌ای، کاری کنید همیشه برق بزند!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

چگونگی تمیز کردن گاز شیشه ای با مواد طبیعی، تمیز کردن روزانه گاز شیشه ای، تمیز کردن ماهیانه و هفتگی صفحه شیشه ای گاز

وجود گاز به آشپزخانه معنا می‌بخشد. گاز وسیله‌ای است که در طول روز چندین بار از آن جهت پخت و پز، دم کردن چای و قهوه و ... استفاده می‌شود. بدیهی است که صفحه گاز به سرعت کثیف شود. نوع خاصی از گازها وجود دارند که صفحه شیشه‌ای داشته که تمیز کردن آن‌ها قلق خاصی دارد. تمیز کردن گاز شیشه‌ای مبحثی است که در این بخش از سایت بساز و بچین به آن پرداخته شده است تا آشپزخانه‌ای تمیز و زیبا داشته باشید.

 

اهمیت تمیز کردن گاز شیشه‌ای

بانویی در حال تمیز کردن گاز شیشه‌ای

مردی در حال تمیز کردن گاز شیشه‌ای

گاز رومیزی شیشه‌ای ظاهر مدرن و شیکی دارد که از آن در آشپزخانه‌های کوچک هم می‌توان استفاده کرد. گاز شیشه‌ای همانطور که از نام آن پیداست دارای صفحه شیشه‌ای بوده که در مقایسه با سایر مدل‌های موجود تمیز کردن آن متفاوت‌تر است. از یک طرف تمیزکردن چنین اجاق‌گازهایی کمتر وقت می‌گیرد زیرا شبکه فلزی و مشعل وجود ندارد اما ذرات چربی و لکه ها اگر به موقع و اصولی تمیز نشوند، روی شیشه ماندگار خواهند شد و ظاهر زشتی به گاز می‌دهند.

 

اصول اولیه تمیز کردن گاز شیشه‌ای

تمیز کردن گاز شیشه‌ای با دستمال مناسب

استفاده از دستمال نرم برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای

گاز شیشه ای تمیز

پیش از تمیزکاری گاز شیشه‌ای خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید تا فرایند نظافت با سرعت و کیفیت بهتر انجام شود:

1. هنگامی که اجاق‌ گاز سرد است، آن را تمیز کنید (شیشه روی اجاق گاز را وقتی که سطح آن هنوز داغ است، تمیز نکنید.)

 2. در تمیز کاری زیاده‌روی نکنید. به عبارتی دیگر نیازی نیست که از شوینده‌های قوی‌ برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای استفاده کنید زیرا ممکن است بقایای پاک‌کننده‌های شیمیایی روی سطح گاز باقی مانده و در زمان آشپزی طی حرارت ایجاد شده بسوزند. گازهای متصاعد شده از سوختن مواد شیمیایی برای افراد مضر بوده و به دلیل قدرت سایندگی بالا موجب ایجاد خط ‌و خش روی سطح گاز شیشه‌ای خواهند شد.

3. گاهی برای تمیزکردن بعضی از انواع اجاق گازهای شیشه‌ای باید از محصولات پاک‌کننده خاصی استفاده کرد. دستورالعمل‌های شرکت سازنده اجاق‌گاز شیشه‌ای بهترین راهنما بوده که از طریق سایت یا دفترچه قابل مشاهده است. در صورت عدم رعایت شرایط نظافت ممکن است گاز از گارانتی شرکت سازنده خارج شود که در این‌باره هیچ مسئولیتی متوجه شرکت سازنده نخواهد بود.

4. هرچند که شیشه روی اجاق ‌گاز مقاوم و محکم است اما برای تمیز کردن آن نباید از وسایل زبر و خشن استفاده کرد. دستمال یا اسفنج‌های زبر، برس‌های خشن، کاردک، سمباده و ... می‌تواند روی سطح آن خط و خش ایجاد کند، بنابراین بهتر است که از ابزارهای نرم‌تر مانند دستمال یا اسفنج‌های میکروفایبر استفاده کرد.

5. در اسرع وقت مواد غذایی ریخته شده روی سطوح شیشه‌ای را پاک کنید. اگر مواد غذایی روی شیشه گاز باقی بمانند تبدیل به لک خواهند شد و چربی آن جذب شیشه می‌شود و حتی ممکن است موجب ایجاد حفره و ترک در آن شوند. در نتیجه هنگامی که سطح گاز به ‌اندازه کافی خنک است، می‌بایست کثیفی‌ها را فورا پاک کرد.

 

تمیز کردن گاز شیشه‌ای به ‌صورت روزانه

تمیز کردن روزانه گاز شیشه ای

تمیز کردن گاز شیشه‌ای به صورت همیشگی

هرچقدر چربی و لکه‌ها از روی گاز شیشه‌ای زودتر پاک شوند تمیزکاری آن راحت‌تر بوده و عمر محصول طولانی‌تر خواهد شد. بهتر است گاز شیشه‌ای پس از هر بار استفاده تمیز شود تا از تجمع باقی‌مانده غذاها، چربی، گرد و غبار و ... روی آن جلوگیری شود. مواد و ابزار مورد نیاز برای تمیزکاری روزانه گاز شیشه‌ای عبارتند از:

  • بطری اسپری آب یا سرکه سفید تقطیرشده
  • دستمال میکروفایبر

برای تمیز کردن صفحه گاز ابتدا  صبر کنید تا اجاق ‌گاز به اندازه کافی خنک شود. سپس آب یا سرکه سفید را روی دستمال میکروفایبر اسپری کنید و آن را روی اجاق گاز بکشید و بعد با دستمالی خشک، تمام ردهای باقی مانده را پاک کنید تا اجاق گاز برق بیفتد.

حتی می‌توان از دستمال مرطوب ویژه تمیز کردن گاز استفاده کرد که به راحتی روی صفحه شیشه‌ای کشیده شده و در انتهای کار در صورت لزوم می‌توان با دستمال میکروفایبر تمیز رد به جا مانده را محو کرد. دستمال‌های مخصوص تمیز کردن گاز در فروشگاه‌های مختلف موجود هستند که می‌توان به صورت حضوری یا آنلاین نسبت به خرید آن‌ها اقدام نمود.

 

بخوانید: چگونه دوغاب کاری کاشی را تمیز نماییم؟

 

تمیز کردن گاز شیشه‌ای به صورت هفتگی یا ماهانه

تمیز کاری گاز شیشه‌ای

استفاده از سرکه سفید در تمیز کردن گاز شیشه‌ای

اگر گاز شیشه‌ای را هر هفته یا ماهانه تمیز می‌کنید، سرکه سفید و دستمال جوابگو نبوده و نیاز است از جوش‌شیرین، بطری اسپری سرکه سفید تقطیر شده، حوله نرم تمیز، آب داغ و چند دستمال میکروفایبر استفاده کنید.

 پس از خنک‌شدن اجاق ‌گاز شیشه‌ای، روی سطح آن سرکه سفید اسپری کنید سپس روی آن جوش ‌شیرین بپاشید. حوله را با آب داغ خیس کرده در حدی که مرطوب شود سپس آن را روی سطح آغشته به جوش‌شیرین و سرکه قرار دهید تا بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی مواد باقی بماند. در این بازه زمانی چرک و کثیفی تجمع یافته بر روی اجاق‌گاز خیس خورده و سست می‌شوند. حوله را بردارید و با دستمال میکروفایبر، جوش‌شیرین و سرکه را از روی صفحه شیشه‌ای پاک کنید.

مجدد روی سطح گاز سرکه اسپری کنید و با استفاده از دستمال میکروفایبر تمیز دیگر، لکه‌های باقی‌مانده را پاک کنید. مراحل گفته شده را تا زمانی تکرار کنید که همه کثیفی‌ها و لکه‌ها از روی اجاق‌گاز پاک شوند.

 

بخوانید: نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی، عمرش را زیاد کنید!

 

تمیز کردن گاز شیشه‌ای با تیغ شیشه پاک کن

تیغ شیشه پاک کن و تمیز کردن گاز شیشه‌ای

تمیز کردن گاز شیشه‌ای با مواد شوینده

با وجود اینکه تاکید شده است از ابزار و وسایل تیز برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای استفاده نشود اما گاهی ناگریز هستیم که از تیغ برای تمیز کردن گاز استفاده کنیم. ریختن سس، مربا، رب گوجه فرنگی و ... روی سطح شیشه‌ای اجاق‌ و سوختن آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است. همچنین مواد سوخته اطراف مشعل‌ گاز وجود دارند که به دلیل سوختگی یا غلظت بیش از حد به راحتی پاک نمی‌شوند از این رو نیاز است از تیغ شیشه پاک کن استفاده کرد.

در این حالت از تیغ شیشه پاک کن برای پاک کردن صفحه شیشه‌ای اجاق گاز استفاده می‌شود و در کنار آن نیاز به بطری اسپری محتوی سرکه سفید تقطیرشده و دستمال میکروفایبر است. پس از خنک شدن سطح شیشه‌ای اجاق گاز، روی تمام قسمت‌های کثیف و آلوده سرکه اسپری کرده تا مواد با خیس خوردن در چند دقیقه نرم شوند. به ‌آرامی و با دقت کافی طی حرکات یکنواخت و ملایم مواد باقی‌مانده را با تیغ بتراشید و جدا کنید. در صورت لزوم می‌توان مراحل را مجدد تکرار کرد.

هر بار فقط روی یک لکه کار کنید تا از ایجاد خط و خش بر روی شیشه جلوگیری شود. به هیچ عنوان از گوشه‌های تیغ استفاده نکنید، زیرا سطح اجاق‌ گاز را می‌خراشد بلکه تا حد امکان تیغ را صاف نگه دارید و به ‌آرامی مواد باقی ‌مانده خشک ‌شده را از روی سطح گاز را بتراشید تا چیزی روی سطح شیشه‌ای باقی نماند و کاملا تمیز شود.

نکته: قبل از استفاده از تیغ برای تمیز کردن گاز ابتدا دستورالعمل‌ سازنده اجاق‌گاز را مطالعه نموده و در صورتیکه گفته شده است نباید از تیغ استفاده شود، به هیچ عنوان صفحه شیشه‌ای اجاق گاز را با چنین روشی تمیز نکنید.

 

بخوانید: نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی، دانستنی‌های مهم!

 

کلام آخر

تا حد امکان بهتر است اجاق ‌گاز شیشه‌ای را همیشه تمیز نگه داشت تا بدون لکه و سالم بماند. در این حالت اجاق گاز شیشه‌ای سال‌ها بدون اینکه از نظر ظاهری معیوب شود و کیفیت اولیه خود را از دست بدهد، کار خواهد کرد که با آن می‌توان غذاهای به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز پخت.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید