ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی، موردتایید متخصصان باغبانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در این مقاله بهترین ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی که مورد تایید متخصصان باغبانی هستند را گردآوری کردیم.

سرعت رشد گیاهان آپارتمانی با توجه به نوع گیاه متفاوت است. با این حال، عوامل خاصی نیز وجود دارند که می‌توانند به رشد سریع گیاهان آپارتمانی کمک کنند. بنابراین اگر به دنبال تقویت رشد گیاهان آپارتمانی خود هستید، چند کار مختلف وجود دارد که می‌توانید آنها را در روال نگهداری از گیاهان آپارتمانی خود بگنجانید تا رشد این گیاهان را سریعتر کنید. به همین منظور در ادامه این بخش از بساز و بچین، بهترین ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی که مورد تایید متخصصان باغبانی هستند را گردآوری کردیم تا بتوانید با استفاده از این ترفندها، شاهد رشد زیبا و سریع گیاهان آپارتمانی خود باشید.

پیشنهاد مطالعه: انواع گل و گیاه رونده آپارتمانی، شراره‌های سبز بر تن خانه شما

 

مقدار آبیاری گیاهان آپارتمانی را تنظیم کنید

ابیاری گیاه

یکی از دلایل اصلی از بین بردن هر نوع گیاه، آبیاری بیش از حد است. زیرا با آبیاری زیاد، فضاهای هوا در خاک، با آب خفه می‌شوند و از آنجایی که ریشه گیاهان به همان اندازه که به آب و مواد مغذی نیاز دارند به هوا نیز نیاز دارند، کاهش هوای موجود در خاک، می‌تواند باعث از بین بردن گیاه شود.

بنابراین بهتر است قبل از آبیاری گیاه آپارتمانی خود، میزان آب موجود در خاک گلدان را بررسی کنید. خاک گلدان باید حدود 5 سانتی‌متر خشک باشد و فقط خشک بودن سطح خاک برای آبیاری مجدد گیاه کافی نیست. بنابراین زمانی که خاک گلدان به اندازه کافی خشک شده بود، آبیاری کاملی به گیاه خود انجام دهید و اجازه دهید تا آب اضافی از قسمت انتهای گلدان به طور کامل تخلیه شود. پس از اتمام کار آبیاری، حتما ظرف زیر گلدان را از آب اضافی خالی کنید و اجازه ندهید ظرف زیر گلدان پر از آب بماند. 

 

خاک مناسبی برای گلدان گیاهان آپارتمانی تهیه کنید

گل و گیاه آپارتمانی

گیاهان به مواد مغذی موجود در خاک نیاز دارند. قانون طلایی این است که یک خاک عالی باید تمام مواد مغذی از جمله مواد آلی، هوا، آب، نیتروژن، فسفر و پتاسیم را تامین کند. بنابراین، برای بهبود کیفیت خاک گلدان و رشد سریع گیاهان آپارتمانی، هرگز نباید فراموش کنید که این مواد مغذی را به موقع اضافه کنید!

برای مثال افزودن کمپوست می‌تواند یکی از راه‌های جوان‌سازی مواد مغذی باشد. با این حال، نیازهای فردی هر گیاه ممکن است متفاوت باشد.

 

گیاهان خود را به طور منظم تغذیه کنید

کود دهی به گیاهان

وقتی به رشد سریع گیاهان آپارتمانی فکر می‌کنید طبیعی است که این موضوع ذهنتان را درگیر کند که بهترین کود برای تغذیه رسانی به گیاهان کدام است؟

خوشبختانه امروزه تنوع زیادی از انواع کودها به طور ویژه برای گیاهان آپارتمانی فرموله شده‌اند که می‌توانید با استفاده از این محصولات، به رشد سریع گیاهان آپارتمانی خود کمک کنید.

نکته قابل توجهی که در رابطه با کودها وجود دارد این است که کود گیاهان آپارتمانی با کودی که برای گیاهان بیرون استفاده می‌شود، متفاوت است. همچنین در طول زمستان، گیاهان آپارتمانی نیازی به کود ندارند.

کود حاوی مواد مغذی است که گیاهان از طریق ریشه جذب می‌کنند. اما باید مراقب باشید بیش از حد به گیاهان کود ندهید؛ زیرا کودها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است به گیاهان آسیب برسانند.

اینکه هر چند وقت یکبار به گیاهان خود کود بدهید به نوع گیاه بستگی دارد، با این حال، برخی از دستورالعمل های کلی وجود دارد که می توانید از آنها پیروی کنید:

  • کود دهی به گیاهان آپارتمانی را از اوایل بهار، قبل از شروع رشد جدید گیاه، آغاز کنید.
  • ماهی یک بار با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی که رقیق شده، گیاه را تغذیه کنید. 
  • با توجه به نیاز گیاه خاص، یک یا دو بار در ماه از یک کود همه منظوره خوب استفاده کنید.
  • به گیاهان در زمستان که خواب هستند کود ندهید. اما گیاهان زمستانی یا گیاهانی که در زیر نورهای مصنوعی رشد می‌کنند استثنا هستند و می‌توانید کوددهی برای این گیاهان داشته باشید.
  • در هنگام انتخاب کود مناسب برای گیاهان اپارتمانی، به دنبال محصولی باشید که حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است، زیرا این ترکیبات سه بلوک ساختمانی ضروری برای رشد خوب گیاهان هستند.
  • اگر گیاه شما در حال رشد است، زمان خوبی است که به فکر حمایت از آن با کود متعادل باشید و هنگامی که رشد یا فعالیت آشکاری وجود ندارد (معمولاً در ماه های زمستان) به آن استراحت دهید.
  • محصولات محلول در آب بهتر از کودهای دانه ای عمل می‌کنند.
  • در کود دادن به گیاهان آپارتمان دقت داشته باشید و در این کار زیاده روی نکنید. زیرا وجود بیش از حد مواد مغذی در اطراف ریشه می‌تواند مضر باشد. 

 

اجازه دهید نور وارد شود و گیاهان را تمیز نگه دارید

تمیز کردن برگ گیاهان

برای اینکه نور به اندازه کافی به گیاهان برسد، لازم است برگ گیاهان آپارتمانی را به طور مرتب تمیز نگه دارید. زیرا گرد و غبار، نور لازم برای فتوسنتز را که گیاه را تغذیه می‌کند، کاهش می‌دهد.

برای تمیز کردن برگ گیاهان، از پارچه تمیز و آب گرم استفاده کنید یا کل گیاه را زیر آب بگیرید. این یک راه خوب برای از بین بردن آفاتی مانند شته‌ها، حشرات آردآلود، فلس و کنه‌های عنکبوتی است. برای جلوگیری از بیماری، تغییر رنگ را با حذف برگ‌های قهوه‌ای و مرده به پایان برسانید.

پنجره‌ها را نیز تمیز نگه دارید تا نور، آفتاب و گرما وارد شود. همانطور که خورشید در پاییز از شمال به جنوب حرکت می‌کند، ورود نور از طریق پنجره‌ها نیز تغییر می‌کند. بنابراین بهتر است گیاهان خود را به اطراف حرکت دهید تا حداکثر نور و گرما را دریافت کنند. همچنین توصیه می‌شود گیاهان آپارتمانی را از بخاری‌ها، دستگاه‌های تعدیل کننده دما و پنجره های سرد دور نگه دارید.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان آپارتمانی برگ پهن، برای آن‌ها که جسورند!

 

رطوبت را افزایش دهید

تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی

برای مبارزه با هوای خشک داخل خانه، سنگ یا سنگریزه را در ظرف زیر گلدان قرار دهید و آن را با آب پر کنید. البته باید مطمئن شوید که ته گلدان با آب تماس نداشته باشد یا در آب قرار نگیرد. برای ایجاد طروبت بیشتر برای گیاهان آپارتمانی، بهتر است گیاهان را در کنار هم قرار دهید و یا یک دستگاه رطوبت ساز تهیه کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاهان تامین شود.

به طور کلی، اکثر گیاهان زمانی که در یک جو مرطوب نگهداری شوند بهترین شکوفا می‌شوند و اگر کمبود رطوبت وجود داشته باشد، ممکن است علائمی مانند افتادن برگ‌های پایینی را نشان دهند. اگر این علائم را مشاهده کردید سعی کنید گیاهان را به نقاط مرطوب منتقل کنید و یا رطوبت محیط اطراف گیاهان را افزایش دهید.

 

از گیاهان آپارتمانی در برابر آفات و بیماری‌ها محافظت کنید

آفت گیاه آپارتمانی

برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی، باید مطمئن شوید که از آنها در برابر بیماری‌ها و آفات محافظت می‌کنید. یکی از رایج‌ترین مسائلی که ممکن است متوجه آن شوید، کپک است که اغلب با قرار گرفتن در یک محیط با رطوبت بالا ایجاد می‌شود. 

برخی از بیماری های بالقوه دیگری که ممکن است نیاز به مقابله با آنها داشته باشید عبارتند از:

  • پوسیدگی یا زنگ زدگی برگ گیاهان
  • کپک دوده ای
  • کپک سیاه

به طور کلی، نوع بیماری که در گیاهان ایجاد می‌شود، نحوه درمان آن را تعیین می‌کند. برای برخی از بیماری‌ها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از مقداری روغن باغبانی استفاده کنید. اگر بیماری گسترده‌تری وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد از ترکیبی از پراکسید هیدروژن و آب استفاده کنید.

 

برای افزایش رشد گیاهان، آنها را هرس کنید

هرس کردن گیاه

هرس کردن گیاهان، راه دیگری برای رشد سریعتر گیاهان داخل خانه است. با هرس منظم، گیاهان آپارتمانی خود را تشویق کنید تا سریعتر رشد کنند و شکوفاتر شوند. البته این موضوع نیز به هر گیاه بستگی دارد، اما در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد:

  • زمانی که گیاهان به طور فعال رشد می‌کنند، هرس کنید. گیاهانی که شکل خود را از دست داده‌اند یا شاخه‌های ناسالمی دارند، کاندیدای مناسبی برای هرس هستند.
  • خیلی تهاجمی هرس نکنید. برای پرپشت و بوته ماندن یک گیاه، برخی از شاخه‌ها را دوباره به اندازه پایه گیاه هرس کنید و اجازه دهید برخی از شاخه‌ها طولانی‌تر بمانند.
  • ساقه ها را درست بالای یک گره برگ (محلی که برگ ها به ساقه چسبیده‌اند) برش دهید. برای بهترین نتیجه، از قیچی هرس برای بریدن ساقه‌ها در حدود 2 سانتی متر بالای گره برگ یا سایر شاخه‌ها استفاده کنید.
  • در صورت نیاز، شکوفه‌های قدیمی را از گیاهان گلدار آپارتمانی جدا کنید. این فرآیند گیاهان را تشویق می‌کند تا شکوفه‌های بیشتری تولید کنند.

به طور کلی، هرس کردن سبک، به رشد گیاهان کمک می‌کند تا شکل متعادلی پیدا کنند و باعث رشد جدید برگ‌ها، ساقه‌ها و گل‌ها می‌شود. هرس بخشی ضروری از مراقبت از گیاهان آپارتمانی است، اگرچه برخی از گیاهان در این بخش بیش از سایرین نیاز به توجه دارند.

پیشنهاد مطالعه: خرید گیاهان آپارتمانی، نکات کلیدی و بهترین بازارهای گل تهران

 

گلدان را به طور دوره‌ای بچرخانید

چرخاندن گلدان

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفته شود جهت تابش نور به گیاهان است. گیاهان آپارتمانی معمولاً بیشتر نور خود را از یک جهت (پنجره ای که به آن نزدیک هستند) دریافت می‌کنند. برای به حداکثر رساندن فتوسنتز و بهبود رشد، برگها شروع به چرخش و رشد به سمت این منبع نور می‌کنند تا بتوانند نور خورشید را جذب کنند. با گذشت زمان، این موضوع می‌تواند باعث کج شدن گیاهان آپارتمانی شود. برگها همه به یک طرف متمایل می‌شوند و برگهای جدید احتمالا فقط در یک طرف گیاه ظاهر می‌شوند. این نه تنها باعث می‌شود تا گیاه نامرتب به نظر برسد، بلکه برای سلامت گیاه نیز مناسب نیست. اگرچه در این شرایط، گیاه می‌تواند زنده بماند، اما قسمت‌هایی که نور کافی دریافت نمی‌کنند ممکن است کاهش یابند یا شروع به از بین رفتن کنند و بر رشد کلی گیاهان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند آنها را در برابر مشکلات آفات و بیماری‌ها آسیب پذیرتر کند.

خوشبختانه، راه حل ساده است؛ حدود یک یا دو بار در هفته، گلدان‌های خود را کمی بچرخانید. با این کار، این اطمینان حاصل می‌شود که همه برگ‌ها در طول زمان مقدار یکسانی از نور خورشید را دریافت می‌کنند و رشد کلی گیاه را بهبود می‌بخشد.

 

نکات کلیدی برای تحریک رشد گیاهان آپارتمانی

گیاه آپارتمانی

  • دمای 70 درجه فارنهایت یک دمای مطلوب برای اکثر گیاهان آپارتمانی است. با حفظ این دما برای گیاهان، شرایط مناسبی را برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی فراهم کنید.
  • خاک مناسب بر اساس گونه‌های گیاهی متفاوت است. برای اکثر گونه‌های گیاهی، یک خاک گلدان با کیفیت خوب دارای ورمیکولیت (vermiculite)، پرمیت (permite) و پیت ماس (peat moss) است.
  • عنصر اصلی برای تحریک رشد سریع گیاهان آپارتمانی، نیتروژن (nitrogen) است. گیاهان برای رشد سالم به 16 ماده مغذی نیاز دارند که سه مورد اصلی عبارتند از نیتروژن، فسفر و پتاسیم. همه کودها با اعدادی که مقدار هر کدام را به صورت N, P, K نشان می‌دهند، هستند. اولین عدد نیتروژن است و باید بالاترین عدد از هر سه باشد. هنگامی که سایر مواد مغذی به مقدار کافی در دسترس باشند، افزودن کود با مقادیر زیاد نیتروژن سرعت رشد گیاه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. غنی ترین خوراک گیاهان نیتروژن موجود، کود (13-0-0) است.
  • اکثریت قریب به اتفاق گیاهان خانگی از مناطق استوایی سرچشمه می‌گیرند که در آن سطوح رطوبت بالا، اغلب بالای 50٪ است. بنابراین تنها شرط دیگری که باید در خانه خود داشته باشید سطح رطوبت مناسب است. می‌توانید رطوبت خانه خود را با رطوبت سنج اندازه گیری کنید. سطح رطوبت نسبی ایده آل برای گیاهان بین 40 تا 50 درصد است.

 

کلام آخر

با پیروی از مراحل توصیه شده در اینجا، گیاهان شما شاخ و برگ‌های سرسبزی خواهند داشت و شکوفه‌های زیبایی برای گیاهان آپارتمانی که گل می‌دهند رشد می‌کنند! بنابراین اگر گیاهان داخل خانه خود را در محیط ایده آل قرار دهید، می‌توانید شاهد این موضوع باشید که گیاهان آپارتمانی سریعتر رشد می‌کنند و ظاهر سرسبزتر و شاداب‌تری دارند.

شما از چه ترفندها و توصیه‌هایی برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید