آشپزخانه مینیمال، بی‌نظمی کمتر جذابیت بیشتر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اگر می‌خواهید آشپزخانه‌ای به سبک مینیمال داشته باشید، با نکات کلیدی یک آشپزخانه مینیمال آشنا شوید و جدیدترین نمونه‌های آشپزخانه مینیمال را ببینید، بخوانید.

برای بسیاری از خانواده ها، آشپزخانه نقطه کانونی خانه است. نه تنها والدین هر روز ساعت‌ها را صرف آشپزی در این فضا می‌کنند، بلکه بچه‌ها نیز برای خوردن تنقلات بعد از مدرسه یا حتی برای انجام تکالیف در آشپزخانه رفت و آمد دارند. بنابراین از آنجایی که آشپزخانه اهمیت زیادی در فعالیت‌های روزمره افراد خانواده دارد، ساده کردن فضا به گونه‌ای که با زیبایی شناسی مینیمالیستی مطابقت داشته باشد، احساس راحتی بیشتری را فراهم می‌کند. شاید به همین دلیل است که امروزه بسیاری از افراد به سبک آشپزخانه مینیمال علاقمند شده‌اند و سعی می‌کنند تا با ساده و مرتب نگه داشتن آشپزخانه، آن را به فضایی آرامش بخش و عالی برای خود و سایر اعضای خانوده تبدیل کنند.

اگر شما نیز به آشپزخانه مینیمال علاقمند هستید و می‌خواهید آشپزخانه‌ای به این سبک داشته باشید، حتما در ادامه این با بساز و بچین همراه بمانید تا با نکات کلیدی یک آشپزخانه مینیمال آشنا شوید و جدیدترین نمونه‌های آشپزخانه مینیمال را ببینید و ایده بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون مینیمال اتاق خواب (سبک مینیمال در دکور اتاق خواب)

 

آشپزخانه مینیمال چیست؟ نکات کلیدی برای ایجاد یک آشپزخانه مینیمال

آشپزخانه مینیمال با کابینت چوبی

یک آشپزخانه مینیمالیستی به معنای از بین بردن مقداری از بهم ریختگی موجود در فضای آشپزخانه است تا بتوانید آنچه را که بیشتر استفاده می‌کنید، به راحتی پیدا کنید. در واقع به این معنی است که مواد غذایی و ابزار خود را در راحت‌ترین مکان ممکن بچینید تا در عین حال که استفاده از این وسایل و ابزارها راحت و در دسترس باشد، باعث شلوغ شدن فضا نیز نشود.

در ادامه به برخی از ملزومات و نکات کلیدی برای ایجاد یک آشپزخانه مینیمالیستی آشپزخانه اشاره کردیم که می‌توانید با به کار گیری این نکات، آشپزخانه خود را به سبک مینیمال بچینید!

 

تجهیزات آشپزخانه را جمع آوری کنید

 آشپزخانه مینیمال با کابینت چوبی سفید

اگر وسایل آشپزی زیادی دارید که روی کانتر، دیوارها و پشت کابینت چیده شده‌اند و بیشتر از چیزی که واقعاً استفاده می‌کنید، سبزیجات، جا گلدانی و کفگیر دارید،  وقت آن رسیده است که ابزارهای کم استفاده و تکراری را جمع آوری کنید. یک قانون خوب برای ایجاد سبک مینیمال در آشپزخانه یا هر فضای دیگری این است که فقط آنچه را که در سال گذشته استفاده کرده‌اید ذخیره کنید و بقیه را جز خروجی قرار دهید.

 

ظروف اضافی را جدا کنید

آشپزخانه مینیمال با کابینت چوبی

مانند ابزارهای آشپزی، واقعا به ظروف زیادی هم در آشپزخانه نیاز ندارید. فقط آنچه را که در 6 ماه گذشته استفاده شده است، از جمله قابلمه‌ها، ماهی تابه، ظروف سرو غذا، بشقاب سالاد و دسر، لیوان قهوه و چای و کاسه را که واقعا به آن نیاز دارید را نگه دارید. تعداد این ظروف را با توجه به تعداد افراد خانواده و یا تعداد مهمان هایی که ممکن است داشته باشید، تنظیم کنید و سعی کنید ظروف و وسایل اضافی که حتی سالی یکبار هم استفاده نمی‌شوند را در دسته بندی خروجی‌ها قرار دهید. در واقع، هدف از ایجاد آشپزخانه مینیمال این است که  تعدادی از ظروف نگهداری شود تا نیاز خانواده را در طول روز برطرف کرده، به علاوه در مواقعی که مهمان دارید نیز بتوانید پذیرایی مناسبی با ظروف مناسب و کافی داشته باشید.

 

قابلمه و تابه‌ها را سازماندهی کنید

آشپزخانه مینیمال بتنی

در حالی که داشتن تعداد زیادی قابلمه و تابه می‌تواند احساس خوبی داشته باشد، اما یک آشپزخانه مینیمالیستی تنها با تعدادی از شکل‌ها و اندازه‌های کاربردی از قابلمه و تابه، کامل می‌شود. بنابراین بهتر است در مورد نحوه استفاده خانواده از قابلمه و ماهیتابه فکر کنید و با توجه به نیاز خود، قابلمه و تابه‌های مورد نیاز خود را نگه دارید و موارد اضافی را از آشپزخانه خود خارج کنید.

 

چاقوهای اضافی را کنار بگذارید

آشپزخانه مینیمال و مدرن

هر آشپزخانه ای به چند چاقو خوب نیاز دارد، به خصوص این سه:

  • یک چاقوی سرآشپز
  • یک چاقوی دندانه دار
  • یک چاقوی تمیز کردن گوشت و مرغ

همچنین اطمینان حاصل کنید که یک چاقو تیزکن عالی نیز در کیت چاقو آشپزخانه داشته باشید. آویزان کردن چاقوها روی یک نگهدارنده مغناطیسی که درست در دیوار سوراخ شده است، یک حرکت مینیمالیستی در آشپزخانه است.

 

ظروف مخصوص ذخیره سازی مواد غذایی خود را مرتب کنید

آشپزخانه مینیمال و ساده

نگه داشتن ظروف ماست و خامه استفاده شده برای نگهداری غذا، یک سنت با ارزش و صرفه جویانه است و هیچ خجالتی نباید برای انجام این کار وجود داشته باشد. اما آیا هر بار که در کابینت را باز می کنید، با انبوهی از این ظروف مواجه می‌شوید؟

برای اینکه یک آشپزخانه مینیمال و عالی داشته باشید، بهتر است مجموعه ظرف‌هایی که برای نگهداری مواد غذایی ذخیره کرده‌اید را مرور کنید و فقط اقلامی را نگه دارید که واقعا به آن نیاز دارید و باقیمانده ظروف را در سطل بازیافت قرار دهید.

به‌عنوان یک گزینه جایگزین، یک مجموعه‌ چندتایی از ظروف ذخیره‌ سازی همسان تهیه کنید تا در مواقع نیاز بتوانید از این ظروف یک شکل و یک اندازه برای ذخیره سازی باقی مانده غذا و سالاد و غیره استفاده کنید. البته این کار تنها در صورتی قابل قبول است که از شر تمام ظروف خالی ماست خلاص شوید.

 

لوازم آشپزخانه بدون کاربرد را جمع آوری کنید

آشپزخانه مینیمال با جزیره شیک

اگر می‌خواهید یک آشپزخانه مینیمال داشته باشید، باید با خودتان صادق باشید و به این سوال صادقانه جواب دهید:

  • آیا لوازمی دارید که یک سال است از آنها استفاده نکرده اید؟

تمام لوازم برقی آشپزخانه را یک جا جمع کنید و با خود مرور کنید که هر کدام چقدر برایتان کارایی دارند و چند وقت یکبار مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوازمی که چند بار در سال استفاده می‌شوند می‌توانند داخل کابینت بروند و برای لوازم کوچکی که هر روز (یا هفتگی) استفاده می‌کنید، یک کابینت یا کشو مخصوص در نظر بگیرید و این لوازم را در انجا قرار دهید و یا یک قسمت از کانتر را به آن اختصاص دهید (البته مراقب باشید که کانتر را خیلی شلوغ نکنید) و در نهایت لوازمی که کاربرد چندانی برایتان ندارند را جمع اوری کنید و در جایی خارج از آشپزخانه (انباری) قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه: 50 مدل مبل مینیمال برای تکمیل زیبایی خانه [1402]

 

به اقلام موجود در کابینت مواد غذایی نیز رسیدگی کنید

آشپزخانه مینیمال با کابینت سبز

اگر می خواهید ضایعات مواد غذایی را کاهش دهید و از خرج کردن بیش از حد برای مواد غذایی اجتناب کنید، کابینت مواد غذایی خود را مرتب نگه دارید و همه چیز را در آن نمایان کنید تا بتوانید در یک نگاه ببینید چه چیزی دارید و به چه چیزهایی نیاز دارید.

  • هر ماه، کابینت و قفسه‌های مخصوص مواد غذایی را بررسی کنید و آنچه را که تاریخ مصرف گذشته است یا هیچ کسی نمی‌خواهد بخورد، بیرون بیاورید.
  • چیزهایی را که باید زود خورده شوند را بیرون بیاورید یا در جلوی چشم قرار دهید تا زودتر مصرف شوند.
  • این کابینت یا قفسه را به گونه‌ای مرتب کنید که برای تمام افراد خانه قابل استفاده باشد. به عنوان مثال، جعبه‌های پاستا را در کنار شیشه‌های سس نگه دارید یا یک بخش میان وعده داشته باشید. 
  • اقلام مشابه، مانند قوطی را با هم ذخیره کنید.
  • اقلام فله را در ظروف شفاف قرار دهیدیا با یک برچسب، محتوای موجود در هر بسته بندی را نام گذاری کنید تا پیدا کردن آن راحت باشد.

 

یخچال را تمیز کنید

آشپزخانه به سبک مینیمال

یک یخچال مملو از باقیمانده‌های مواد غذایی، نوشیدنی‌های نیمه‌خالی و چاشنی‌های مختلف از جمله چیزهایی است که ممکن است در هر خانه‌ای دیده شود. اگر تصمیم دارید سبک مینیمالیستی را در آشپزخانه خود اجرا کنید، باید به فکر تمیز و مرتب کردن یخچال نیز باشید. با برنامه‌ریزی برای تمیز کردن و سازمان‌دهی یخچال، این وسیله کلیدی در آشپزخانه، خانواده‌ها می‌توانند در هزینه و زمان تلاش برای کشف آنچه در آن وجود دارد، صرفه‌جویی کنند.

  • هر هفته قبل از تهیه لیست خرید، یخچال را تمیز کنید.
  • اقلامی را که باید بخورید را بیرون بیاورید و وعده‌های غذایی را با توجه به این اقلام برنامه ریزی کنید.
  • مقدار سس‌ها و چاشنی‌ها را محدود کنید، موارد مورد علاقه همه افراد خانواده را یادداشت کنید و سس‌هایی را که عمدتاً خالی هستند یا هیچ کس دوست ندارند را دور بریزید.
  • برنامه غذایی خود را قبل از خرید برنامه ریزی کنید تا مقدار مواد غذایی که در یخچال قرار می‌گیرند، زیاد نباشد.

پیشنهاد مطالعه: نظم دهنده یخچال، با این مدل‌ها دیگه غذایی فاسد نمی‌شه!

 

قسمت کانتر آشپزخانه را مرتب کنید

کانتر آشپزخانه مینیمال

تنها چیزهای که روی پیشخوان یا کانتر آشپزخانه قرار می‌گیرند باید شامل مواردی باشد که هر روز از آن استفاده می‌کنید و هر چیزی که برای حرکت در اطراف آشپزخانه مانع ایجاد می‌کند و باعث ناراحتی می‌شود را از آن خارج کنید.

  • قهوه جوش یا چای ساز: راه های زیادی برای تهیه قهوه و چای وجود دارد و معمولا در یک خانه به گزینه‌های متعدد نیاز نیست. بنابراین یک روش برای درست کردن قهوه و چای را انتخاب کنید و بقیه وسایلی که با این هدف در آشپزخانه وجود دارند را از روی کانتر بردارید.
  • ادویه جات: بهتر است ادویه هایی که همیشه از ان استفاده می‌کنید مانند نمک و فلفل را در ظروف یکسان بریزید و در نزدیک‌ترین فضا به اجاق گاز قرار دهید و سایر ادویه جات را در کابینت نگهداری کنید تا فضای روی کانتر خیلی شلوغ نشود.
  • توستر: درست کردن نان تست روزانه بخشی از زندگی برخی از افراد است و اگر برای شما نیز اینطور است، این وسیله را در دسترس داشته باشید و در غیر اینصورت ان را از روی کانتر بردارید.
  • ابزار آشپزخانه: ابزارهایی که در حین آشپزی کردن به ان نیاز دارید را به شکل مرتب در یک ظرف قرار دهید و در کنار اجاق گاز بگذارید. در آشپزخانه مینیمال، باید کمترین تعداد از وسایل و ابزارهای آشپزخانه روی کانتر وجود داشته باشد. پس فقط اقلامی را روی کانتر آشپزخانه نگهدارید که هر روز از ان استفاده می‌کنید.

 

تمیز کردن آشپزخانه را فراموش نکنید

آشپزخانه مینیمال سفید

رعایت نکاتی که در بالا به ان اشاره کردیم، به شما کمک می‌کند تا یک آشپزخانه به سبک مینیمال داشته باشید. اما این کافی نیست! چرا که یکی از مولفه‌های کلیدی برای حفظ یک آشپزخانه مینیمالیستی این است که هر شب آن را تمیز کنید.

اکنون که آشپزخانه را سازماندهی کرده‌اید، وظایف روزانه را به اعضای خانواده خود محول کنید: شستن ظروف، تخلیه ماشین ظرفشویی، بیرون آوردن زباله‌ها، جارو کردن زمین و هر چیز دیگری که لازم است برای مرتب کردن آشپزخانه انجام دهید را با همکاری اعضای خانواده انجام دهید و هر شب آشپزخانه را مرتب کنید. 

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون منزل مینیمال، خانه‌ات را ساده اما زیبا بچین!

 

ایده‌های متنوع از آشپزخانه مینیمال

در ادامه نمونه‌های مختلفی از آشپزخانه مینیمال را برای ایده گرفتن شما همراهان عزیز آماده کردیم:

اشپزخانه مینیمال با کابینت طوسی و جزئیات مسی و خاص

بهترین مدل از اشپزخانه مینیمال

شیک ترین مدل اشپزخانه مینیمال با کابینت سفید و جزئیات قرمز

مدل آشپزخانه مینیمال با قسمت جزیره

طراحی اشچزخانه به سبک مینیمال با کاینت سفید و چوبی

طراحی اشپزخانه شیک به سبک مینیمال

مدل اشپزخانه ساده و شیک با کابینت سفید و چوبی

ساده ترین مدل طراحی آشپزخانه با کابینت سفید

طراحی اشپزخانه کوچک به سبک مینیمال

بهترین طراحی آشپزخانه به سبک ساده و مینیمال

مدل طراحی آشپزخانه باریک به سبک مینیمال با ترکیب رنگ سفید و مشکی

طراحی آشپزخانه لوکس به سبک مینیمال

طراحی اشپزخانه با کابینت سفید و چوبی به سبک مینیمال

مدل اشپزخانه سفید و ساده

بهترین ایده برای طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال

آشپزخانه شیک و ساده به رنگ سفید

طراحی اشپزخانه اپن به سبک مینیمال

آشپزخانه مینیمال با کابینت چوبی و شیک

برای طراحی آشپزخانه خود به هر سبک و سیاقی که دوست دارید، با ثبت درخواست در بساز و بچین، از بهترین طراحان داخلی کمک بگیرید.

 

خلاصه‌ای از نکات طراحی آشپزخانه مینیمال

وقتی صحبت از دکوراسیون خانه می‌شود، گاهی اوقات کمتر، بیشتر است (less is more). این شعار سبک مینیمالیسم است. مینیمالیسم با تمرکز بر بهبود سبک زندگی شما از طریق ساده سازی، نه تنها یک فلسفه زندگی است، بلکه یک تم تزئینی محبوب است. آشپزخانه به دلیل کارایی و تمایل به درهم ریختگی، اتاقی است که واقعاً می‌تواند از این نوع طراحی ساده بهره‌مند شود. با اجرای چند استراتژی طراحی آشپزخانه مینیمال، متوجه خواهید شد که آشپزخانه شما نه تنها از نظر بصری جذاب‌تر است، بلکه استفاده از آن نیز آسان‌تر خواهد بود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله