طراحی حیاط خلوت باریک، ایده‌های کاربردی برای این فضای سبز کوچک

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

حیاط خلوت چیست؟ اهمیت دکوراسیون و طراحی حیاط خلوت باریک، روش‌های طراحی حیاط خلوت کوچک و باریک، معرفی طراحان و مجریان فضای سبز

در بسیاری از خانه‌های ویلایی و حتی آپارتمان‌ها در طبقه همکف، فضایی وجود دارد که به آن حیاط خلوت گفته می‌شود. حیاط خلوت همانند سایر بخش‌های خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و داشتن آن غنیمت است. اگر حیاط خلوت کوچک و باریک باشد طراحی آن به روش خاصی نیاز دارد که در این بخش از سایت بساز و بچین به چگونگی طراحی حیاط خلوت باریک پرداخته‌ایم.

 

حیاط خلوت چیست؟

حیاط خلوت با کف سنگ و شن

حیاط خلوت فضای آزاد پشت ساختمان است که یک چهاردیواری بوده که بخشی از دیوار چهارم به درب اختصاص یافته است. درب حیاط خلوت می‌تواند به اتاق یا آشپزخانه، سالن منزل و گاهی از حیاط به درون خانه باز شود. عموما سقف حیاط خلوت باز بوده که فضایی نورگیر حساب می‌شود در نتیجه برای خانه‌هایی که پنجره زیادی ندارند یا پشت به آفتاب هستند بسیار ایده‌آل خواهد بود زیرا با رسیدن نور از بالا، درون خانه روشن‌تر خواهد شد.

از حیاط خلوت به عنوان مکانی برای نگهداری گل و گیاه، تاسیسات و ... استفاده می‌شود که گاهی می‌توان با کمی خلاقیت فضای حیاط خلوت را به شیوه‌ای دیگر مورد استفاده قرار داد. حیاط خلوت یکی از محبوب‌ترین فضاها در معماری خانه‌ها بوده که در بیشتر کشورها مورد استقبال قرار گرفته است.

حیاط خلوت در زبان انگلیسی Backyard نامیده می‌شود که معنی آن چنین است:

an open area behind a house that is part of the homeowner's property: یک محوطه باز پشت خانه که بخشی از دارایی صاحب خانه است.

باز بودن حیات خلوت به سقف آن اشاره دارد که در صورت اختصاصی بودن می‌توان روی آن را توسط نورگیرها پوشاند. به عنوان مثال در آپارتمان‌هایی که طبقه همکف آن پارکینگ است ممکن است سقف موتورخانه توسط طبقه اول مورد استفاده قرار گیرد و روی آن حیاط خلوت بنا شود. حیاط خلوت همیشه بزرگ نیست بلکه گاهی کوچک و باریک بوده که دکوراسیون و طراحی آن به روش خاصی نیاز دارد. از این رو بر آن شدیم در این بخش از سایت بساز و بچین به طراحی حیاط خلوت باریک و کوچک بپردازیم.

 

اهمیت دکوراسیون و طراحی حیاط خلوت باریک

طراحی حیاط خلوت باریک

دکوراسیون و چیدمان حیاط خلوت باعث زیباتر به نظر رسیدن آن می‌شود. علاوه بر ایجاد زیبایی می‌توان حیاط خلوت را به فضایی کاربردی تبدیل کرد و برخی از وسایل را به آنجا منتقل کرد. بودن حیاط خلوت یکی از بهترین مزیت‌ها در هر خانه‌ای است که نمی‌توان از آن گذشت حتی اگر هم کوچک باشد باز هم کاربردی و قابل زیباسازی است.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند حیاط خلوت خانه را به منظور آشپزخانه دوم مورد استفاده قرار دهند. چنین ایده‌ای می‌تواند کاربردی باشد اما این مسئله را باید در نظر گرفت که ممکن است بوی غذا به طبقات بالاتر رسیده و منجر به آزار و اذیت ساکنین شود در نتیجه بهتر است یا دودکش و هواکش را طوری تعبیه کرد که بوی آن در ساختمان نپیچد یا اینکه از غذا پختن در آن پرهیز کرد و منظور دیگری از آن استفاده کرد.

 

بخوانید: دیزاین حیاط کوچک با ایده‌هایی که کوچک نیستند!

 

روش‌های طراحی حیاط خلوت کوچک و باریک

حیاط خلوت باریک و ساده

باریک و کوچک بودن حیاط خلوت دلیلی بر بی استفاده ماندن آن نیست بلکه ایده‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان نهایت استفاده را از آن برد و برخی از ایده‌های طراحی و دیزاین حیاط خلوت‌های کوچک و باریک عبارتند از:

 

استفاده از گل و گیاه در حیاط خلوت باریک

گل و گیاه در حیاط خلوت

استفاده از حیاط خلوت

گل‌ها و گیاهان بخشی از طبیعت هستند که زیبایی را به درون منزل می‌آورند. از آنجایی که حیاط خلوت فضایی نورگیر است می‌توان از گل‌های طبیعی در آن استفاده کرد. شاید به نظر برسد که گل‌ها و گیاهان جاگیر باشند اما نوع خاصی از گلدان‌ها وجود دارند که از سقف آویزان شده یا به دیوار نصب می‌شوند. حتی برخی از گیاهان با رشد خود روی دیوار را پوشانده و نمایی زیبا به وجود می‌آورند.

گوشه‌ای از حیاط خلوت باریک که رفت و آمد به آنجا کمتر است را می‌توان با کمی خاک و سنگریزه و حتی شن سفید پوشاند و آنجا گل کاشت. استفاده از آبنمای مصنوعی و حوضچه کوچک ایده دیگری است که به زیباتر شدن حیاط خلوت و ایجاد مکانی پر آرامش کمک می‌کند. از زیبایی ساقه‌های خشک بامبو، گیاهان مصنوعی نیز می‌توان در حیاط خلوت استفاده کرد.  

 

نورپردازی حیاط خلوت کوچک

نورپردازی حیاط خلوت باریک

نورپردازی کردن حیاط خلوت باریک و دراز

ریسه‌های نوری از جنس LED را می‌توان به دیوار نصب کرد یا از سقف آویزان کرد. ریسه‌های نوری با ایجاد نور روشنایی خاصی در حیاط خلوت ایجاد کرده و باعث جذاب‌تر نشان داده شدن آن می‌شوند. با نصب مهتابی و یا آیوزان کردن لوستر‌های کوچک در حیاط خلوت باریک نور و روشنایی به وجود آمده که هم فضا را می‌توان بهتر دید و هم اینکه منجر به بزرگ‌تر دیده شدن آن می‌شود. نورپردازی فضایی روشن در شب به وجود آورده که حیاط خلوت را قابل استفاده کرده و همه جا را دیدنی می‌کند.

 

سقف حیاط خلوت کوچک و باریک

سقف برای حیاط خلوت باریک

مسقف کردن حیاط خلوت

مسقف کردن حیاط خلوت کوچک باعث افزایش فضای مسکونی می‌شود. هنگامی که حیاط خلوت با سقف پوشانده می‌شود می‌توان از آن به عنوان آشپزخانه دوم، اتاق کودک، انباری داخل خانه و ... استفاده کرد. پوشش سقف باید توسط متریال مناسبی انجام شود که هنگام بارش باران با برخورد قطرات آب، بیش از صدا درون خانه و سایر واحدهای آپارتمان نپیچد و آب روی آن جمع نشود.

سقف باعث می‌شود امنیت بیشتری درون ساختمان به وجود آمده و حریم شخصی مناسبی برای ساکنین طبقه اول به وجود آید. از سویی دیگر منجر به صرفه جویی در انرژی می‌شود که هدر رفتن سرما و گرمای درون ساختمان تا حدی جلوگیری می‌کند. سقف‌های سبک و کاذب بهترین گزینه برای مسقف کردن حیاط خلوت کوچک هستند.

 

بیشتر بدانیم: در طراحی سقف حیاط خلوت باید مشاع بودن یا نبودن آن دقت کرد. اگر حیاط خلوت جزو فضای مشاع باشد عمومی بوده و حق مسقف کردن آن مگر با جلب رضایت تک تک اعضای آپارتمان وجود ندارد. اگر در سند قید شده باشد که حیاط خلوت متعلق به طبقه اول است که در این حالت غیر مشاع بوده و می‌توان راحت‌تر نسبت به اجرای دکوراسیون در آن و مسقف نمودن تصمیم گرفت.

 

استفاده از صندلی‌های کم جا و تاشو در حیاط خلوت کوچک

صندلی های کم جا و تاشو در حیاط خلوت

صندلی در گوشه ای از حیاط خلوت

بعضی از حیاط خلوت‌ها با وجود اینکه باریک هستند می توان داخل آن از صندلی تاشو یا کم جا استفاده کرد. صندلی تاشو جمع شده و در موارد غیر نیاز به دیوار تکیه داده می‌شوند یا در جایی دیگر جاسازی می‌شود. وجود صندلی در کنار گل و گیاهان بسیار زیبا و دیدنی خواهد بود.

 

سبک طراحی در حیاط خلوت دراز و باریک

سبک طراحی حیاط خلوت باریک

حیاط خلوت کوچک چه به درازا افتاده باشد و یا اینکه متراژ کمی داشته باشد را می‌توان به سبک‌های مدرن و سنتی طراحی کرد. در طراحی حیاط خلوت مدرن از ابزارها و وسایل ساده و مینیمال استفاده می شود اما در طراحی حیاط خلوت‌ سنتی از وسایل عتیقه و قدیمی استفاده خواهد شد که پیوند دهنده زمان با گذشته‌های دور است. کفپوش و دیواره نیز با توجه به سبک انتخابی تعیین خواهند شد.

 

طراحی دیواره‌های حیاط خلوت

photo wallpaper back yard  عکس برای دیوار حیاط خلوت

دیوارهای حیاط خلوت را می‌توان همچون دیوارهای خانه زیبا کرد. علاوه بر استفاده از دیوارپوش می‌توان تابلو یا بنر به دیوار نصب کرد. در حیاط خلوت‌های کوچک استفاده از بنر و تابلوهای روشن به بزرگ‌تر دیده شدن آن کمک می کند.

 

بخوانید:

 

کلام آخر

طراحی حیاط خلوت باریک کمی دشوار است اما با کمک گرفتن از عکس‌ها و مراجعه به خانه‌های متعدد می‌توان ایده گرفته و با کمی خلاقیت آن را به زیبایی تمام آراست. در همین راستا گروهی از مجریان و فروشندگان در سایت بساز و بچین گرد هم آمده‌اند تا نیازهای شما را برای طراحی و ساخت یک حیاط خلوت شیک و زیبا یاری کنند. با کمک این متخصص‌ها حیاط خلوت خود را مجدد مورد بازبینی قرار داده و آن را به شیوه‌ای جذاب و دلنشین مورد استفاده قرار دهید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید