دیزاین آشپزخانه کوچک + ۱۰ ایده برای تزیین آشپزخانه نقلی شما!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید برای داشتن یک فضای دل انگیز اقدام کنید، باید اصول دیزاین آشپزخانه کوچک را بدانید. در اینجا همراه ما باشید تا ایده های دیزاین آشپزخانه کوچک را مرور کنیم.

آیا شماهم برای دیزاین آشپزخانه کوچک دچار تردید و سردرگمی هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است بدانید که افراد زیادی دقیقا حس مشابهی با شما دارند. دیزاین آشپزخانه کوچک یکی از چالش‌هایی است که زندگی امروزه به ما تحمیل کرده است. کوچک شدن فضای زندگی و محدودیت‌های مختلف آن، اصلی‌ترین دلیلی است که ابعاد آشپزخانه‌ها را کوچکتر کرده است. اما خیال‌تان را راحت کنیم که برای دیزاین چنین فضایی، اصلا نیاز به دغدغه ذهنی نیست! با کمی آگاهی از چگونگی دیزاین آشپزخانه کوچک می‌توانید فضا را به شکلی هوشمندانه دیزاین کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

اگر شما نیز علاقه‌مند به کشف این موضوع هستید و میخواهید تکنیک‌ها و روش‌های دیزاین چنین فضایی را کشف کنید، همراه ما باشید.

 

چرا دیزاین آشپزخانه کوچک اهمیت دارد؟

چرا دیزاین آشپزخانه کوچک اهمیت دارد؟

فضاهای کوچک باید هوشمندانه دیزاین شوند. رسیدگی به زیبایی ظاهری و جذابیت بصری فضا در شرایطی که محدودیتی در آن وجود دارد، کار نسبتا پیچیده و دشواری است. خوشبختانه با آگاهی از اصول طراحی و دکوراسیون داخلی در ناحیه آشپزخانه، می‌توانید تا حد بسیار زیادی این فضا را کاربردی و جذاب دیزاین کنید. به همین دلیل در ادامه به بررسی دقیق ضرورت دیزاین آشپزخانه کوچک می‌پردازیم.

  • استفاده از فضا: آشپزخانه کوچک، نظم دهی را دشوار می‌کند. در این مدل آشپزخانه هر سانتی متر اهمیت دارد. به همین دلیل شما باید هوشمندانه از فضا استفاده کنید و بهترین کاربرد را از فضای آشپزخانه کوچک تجربه نمایید.
  • حس فضای باز: دکوراسیون مناسب در آشپزخانه کوچک می‌تواند حس فضای باز و بسیار شاد و مطلوب را تداعی کند. اما باید با آگاهی این فضا را ایجاد کنید و با درنظر گرفتن پارامترهای مطرح برای دیزاین فضا، ساختاری بی نقص و بدون گرفتگی ایجاد نمایید.
  • جلوه زیبایی: آشپزخانه، به عنوان یکی از مهمترین فضاهای خانه، مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل نیاز به جلوه زیبایی دارد تا کل فضای خانه را مطلوب نمایش دهد. دکوراسیون آشپزخانه به عنوان بخش مهمی از طراحی داخلی، می‌تواند جلوه زیبایی و سلیقه شخصی شما را به نمایش بگذارد.
  • رفاه و آسایش: یک آشپزخانه زیبا و منظم می‌تواند رفاه و راحتی خوبی برای گذران وقت ایجاد کند. در آشپزخانه باید همه چیز سازمان دهی شده باشد و جزییات با بالاترین استانداردها ارائه شوند. به این ترتیب آسایش شما در این فضای کوچک نیز اولویت قرار می‌گیرد.
  • دسترسی آسان: در فضاهای کوچک، نباید به شکل پازلی و روی هم چیدمانی را مدنظر بگیرید. اولویت قرار دادن دسترسی آسان اصلی ترین موضوعی است که در دیزاین آشپزخانه کوچک هدف قرار می‌گیرد.
  • انعکاس سلیقه و شخصیت: دکوراسیون آشپزخانه نمایانگر سلیقه و شخصیت ساکنان خانه است. انتخاب رنگ‌ها، مواد و الزامات دیگر در آشپزخانه می‌تواند داستان خود را برای مهمانان بگوید.

 

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

تا اینجا متوجه ضرورت توجه به سبک دیزاین آشپزخانه کوچک شده‌اید. آشپزخانه کوچک پر چالش‌ترین بخشی است که می‌توانید در منزل تجربه کنید. این فضا باید از تجهیزات کافی، فضای کاربردی و نظم پیروی کند. راز موفقیت در یک آشپزخانه کوچک، خلاقیت است. شما باید این فضا را خلاقانه و براساس ایده‌های اثبات شده و اثرگذار در فضا بچینید. به همین دلیل در این بخش به بررسی دقیق نحوه دیزاین آشپزخانه های کوچک اشاره می‌کنیم تا شما نیز اصول اجرای آن را بدانید.

 

1- پالت رنگی روشن

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

یکی از اقدامات مهم برای آشپزخانه های کوچک، دیزاین برای بزرگ نشان دادن فضا است. شما باید با آگاهی از ضرورت دید بصری، فضایی دل انگیز خلق کنید. گرفتگی فضا با لوازم بزرگ و جاگیر اشتباه بزرگی است که می‌تواند شما را چالش های جدی روبه‌رو کند. به همین دلیل باید حتما از ترفندهایی استفاده کنید که فضا را بزرگ‌تر نشان می دهند. استفاده از پالت رنگی روشن ایده مناسبی برای فضاهای کوچک است. به این ترتیب می‌توانید هوشمندانه اقدام کنید و فضایی جذاب و زیبا خلق نمایید.

 

2- سطح کاری چند منظوره بسازید

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

برای تجربه یک فضای آشپزخانه مناسب، باید چند منظوره سازی را اولویت قرار دهید. یک آشپزخانه باید دارای فضای کاری مناسبی باشد. در این فضا می‌توانید چند کار را در کنار هم اجرایی کنید و بیشترین عملکرد را شاهد باشید. معمولا سطح کاری را با تکنیک‌ها و ابزارهای خاصی اجرا می‌کنند تا امکان استفاده چند منظوره فراهم شود. به این ترتیب می‌توانید از فضاهای ذخیره سازی برای یک تجربه هیجان انگیز کمک بگیرید. یادتان باشد که پر کردن بیش از اندازه فضای کاری اقدام اشتباهی است. شما باید متناسب با کاربرد مدنظرتان، این فضا را خلق کنید. عده ای با یک میز تاشوی صبحانه خوری این کار را عملی می‌کنند، عده دیگر با استفاده از یک کانتر جزیره با سینک و ظرفشویی این اقدام را انجام می‌دهند. در واقع هر فرد براساس نیاز سنجی خاص خودش دست به کار می‌شود.

 

3- کابینت های ساده

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

شما به راحتی می‌توانید با استفاده از کابینت‌های ساده، فضایی شیک و جذاب خلق نمایید. تعداد زیادی کابینت در یک آشپزخانه کوچک ممکن است احساس حضور در فضای تنگ را ایجاد کنند. حتی گاهی دید بصری نیز دچار مشکل می‌شود و رفت و آمد داخل این فضا با مشکل مواجه می‌گردد. پس سعی کنید برای فضاهای مدرن، از کابینت های مدرن، بدون دستگیره، ساده و بدون طرح استفاده کنید. هر کدام از این پارامترها با خلاقیت طراح قابل استفاده هستند، اما باید باز هم به جزییات دقیق‌تری بپردازید.

 

4- مدیریت و یکپارچه سازی لوازم آشپزخانه

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

یکی از اشتباهات رایج در خصوص دیزاین آشپزخانه کوچک، خرید لوازم آشپزخانه بدون کاربرد است. شما باید در فضاهای کوچک تلاش کنید تا همه چیز را براساس نیازتان تهیه کنید. خرید لوازمی که دارای کاربردهای مختلفی هستند و هرکدام به شما اجازه می‌دهند تا برای اهداف متفاوتی از آن‌ها استفاده کنید، ایده بهتری در فضاهای محدود خواهند بود. حتی برای سینک، گاز و سایر لوازم ضروری نیز، باید سادگی، کاربرد و ابعاد را اولویت قرار داد

 

5- ذخیره‌ سازی وسایل غیرضروری

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

یکی از ایده های دیزاین آشپزخانه کوچک، مربوط به دخیره سازی لوازم غیر ضروری است. به این ترتیب باید با آگاهی از چگونگی دیزاین و ذخیره سازی لوازم، هوشمندانه عمل کنید و بدون شلوغ کردن فضا و برهم زدن تناسب، فضایی دل انگیز و خاص خلق نمایید. یادتان باشد که استفاده از ابزارها و اکسسوری های مخصوص کابینت، امکان زیادی برای ذخیره سازی وسایل غیرضروری ایجاد می‌کند. پس با خیال آسوده دست به اقدام بزنید.

 

6- استفاده از نور طبیعی

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

در فضاهای کوچک، نور اهمیت بالایی دارد. شما باید حتما برای دیزاین آشپزخانه کوچک، از منبع نور طبیعی کمک بگیرید. نور طبیعی اجازه می‌دهد تا فضایی شیک و ساده با دید بصری مطلوب مشاهده کنید. نور طبیعی در آشپزخانه از پنجره و بالکن تامین می‌شود. پس استفاده از پرده اصلا توصیه نمی‌شود! چرا که این فضا به دلیل پخت و پز بسیار چرب و کلافه کننده است و نظافت آن کارتان را سخت می‌کند. نکته مهم دیگر، محدود کردن نور فضا است! شما به راحتی می توانید با استفاده از ایده پردازی برای استفاده از نور طبیعی، بیشترین انعکاس نور در فضا را مشاهده کنید.

 

7- شیشه‌ و ویترین

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند دید بصری آشپزخانه کوچک را افزایش دهد، استفاده از ویترین و شیشه است! شما می‌توانید درب برخی کابینت‌ها را شیشه ای کنید تا بدون ایجاد گرفتگی در فضا، چیدمانی خاص و جذاب ایجاد نمایید. شیشه و ویترین برای آشپزخانه به عنوان ایده های ساده اما کاربردی در دیزاین آشپزخانه کوچک مدنظر قرار می‌گیرند.

 

8- استفاده از ویژگی‌های لمسی به جای دستگیره

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

شاید تصور نکنید که وجود دستگیره تا چه اندازه می‌تواند فضا را تحت تاثیر قرار دهد و دیزاین اشپزخانه کوچک را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل لازم است تا هوشمندانه اقدام کنید و با استفاده از کابینت‌های مگنتی و لمسی، فضایی ساده، شیک و بدون گرفتگی خلق کنید. حتی استفاده از پریز و کلیدهای برق لمسی نیز، ایده جذابی است تا همه چیز به شکلی مطلوب خودش را نشان دهد.

 

9- آینه و سطوح با درخشندگی مطلوب

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

 یکی از تکنیک‌های عالی برای دیزاین آشپزخانه کوچک، استفاده از آینه است. آینه ها انعکاس بصری خوبی ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید با این آینه ها فضایی خاص را تجربه کنید. انعکاس تصویر در آینه می‌تواند دید بصری را گسترش داده و فضایی خواستنی در یک محدوده کوچک ایجاد نماید. آشپزخانه کوچک به شما امکان می‌دهد تا خلاقانه عمل کنید. در همین راستا، انتخاب سطوحی که انعکاس نور و تصویر ایجاد می‌کنند، ایده مطلوبی است تا بتوانید دید بصری را افزایش دهید. به همین دلیل کابینت های های گلاس به شدت محبوب شده‌اند و سطوح با انعکاس آینه‌ای مورد توجه قرار دارند.

 

10- کابینت هوایی را محدود کنید

چگونه برای دیزاین آشپزخانه کوچک اقدام کنیم؟

یکی از عوامل گرفتگی در فضای آشپزخانه، استفاده از کابینت های هوایی است. این کابینت‌ها دید بصری را محدود می‌کنند و حس ناخوش آیندی در فضا ایجاد می‌نمایند. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از کابینت های زمینی و شلف، فضایی دل انگیز در آشپزخانه خلق کنید.

 

کلام آخر

با کوچک شدن فضای خانه‌ها، همه چیز از دسترس ما خارج شده است. بسیاری از افراد زندگی در  فضاهای کوچک را کلافه کننده می‌دانند. اما به هر حال زندگی شهری و تورم اصلی‌ترین دلایلی است که موجب شده تا این سبک خانه ها افزایش یابند. چاره برطرف کردن این مشکل، ایده پردازی برای دیزاین آشپزخانه کوچک است. شما به راحتی می‌توانید با کمک ایده هایی که در بالا مطرح شد، فضایی زیبا، کاربردی و جذاب خلق کنید.

ایده شما برای دیزاین آشپزخانه کوچک چیست؟ حتما نظرتان را برای ما بنویسید.

 

منبع: Design Tips for Small Kitchens | Small Fitted Kitchens | Wren Kitchens

برچسب ها:
آشپزخانه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید