طرح باغچه حیاط، از این سبک‌های طراحی ایده بگیرید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۱

اگر می‌خواهید انواع سبک طراحی باغچه حیاط را بشناسید و ایده های جدید از طرح باغچه حیاط مشاهده کنید، همراه ما باشید.

این روزها که همگی ما درگیر زندگی‌های شهری هستیم، قطعا دسترسی به طبیعت به شدت مشکل شده است. متاسفانه کار و مشغله روزانه فرصت حضور در طبیعت را کم می‌کند. اکثر افراد با نیاز شدیدی به آرامش روزهای خودشان را می‌گذرانند بدون آن که بدانند همین حضور در طبیعت یک تراپی رایگان اما پر نفوذ است. طراحی باغچه در حیاط خانه‌های امروزی ما اهمیت زیادی دارد. چرا که فرصتی فراهم می‌کند تا قسمتی از طبیعت را به منزل بیاوریم. جذابیت و زیبایی طرح باغچه حیاط، به همان میزان که در جذابیت بصری اثرگذار است، برای ارزش افزوده ملک نیز مدنظر قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید در خصوص طرح باغچه حیاط بیشتر بدانید و اصول طراحی باغچه و انواع ایده آن را مشاهده کنید.

اگر شما نیز علاقه‌مند هستید در خصوص طرح باغچه حیاط بیشتر بدانید، در این مقاله همراه ما باشید.

 

چرا طرح باغچه حیاط اهمیت دارد؟

 طرح باغچه حیاط مجهز و جذاب

با توجه به توضیحاتی که در مقدمه ارائه شد، متوجه اهمیت طراحی باغچه حیاط شده‌اید! این باغچه‌ها هرچند یک فضای محدود را اشغال می‌کنند اما اثربخشی بسیار زیادی دارند. برای ساختمان‌هایی که دارای متراژ بالا در حیاط یا وروردی هستند، طراحی باغچه اهمیت زیادی دارد. چرا که به طور کامل می‌تواند بر روحیه افراد اثرگذار باشد. طراحی و ایجاد باغچه حیاط به دلایلی که در ادامه بررسی می‌کنیم، مهم است!

  • ایجاد محیط زیبا و آرامش‌بخش: باغچه حیاط با ایجاد فضای سبز، درختان، گیاهان و گل‌ها، محیطی زیبا و آرامش‌بخش را ایجاد می‌کند که به شما اجازه می‌دهد از طبیعت لذت ببرید و از استرس‌های روزانه دور باشید.
  • تولید خوراکی‌های خانگی: اگر کمی خوش ذوق باشید و محدودیتی نداشته باشید، می‌توانید در باغچه حیاطتان فضای کافی برای کاشت گیاهان مختلف داشته باشید. شما به راحتی می‌توانید انواع سبزیجات، میوه‌ها یا حتی گیاهان دارویی خودتان و اهالی ساختمان را پرورش دهید و از محصولات خوراکی خانگی استفاده کنید.
  • حفظ محیط زیست و ترازوی اکولوژیکی: ایجاد فضای سبز در باغچه حیاط به عنوان یک راه برای حفظ محیط زیست و کمک به توازن اکولوژیکی منطقه محسوب می‌شود. گیاهان به عنوان فیلترهای طبیعی هوا عمل کرده و به بهبود هوا و محیط زیست شما کمک می‌کنند.
  • افزایش ارزش ملک: دیزاین باغچه حیاط و طراحی‌ حرفه ای آن، می‌تواند ارزش ملک شما را افزایش دهد. یک باغچه زیبا و مرتب می‌تواند جذابیت خانه شما را به افراد دیگر نشان دهد و ارزش افزوده خوبی برای ملکتان باشد.
  • تمرکز بر پایداری محیط زیست: با کاشت گیاهان محلی و متناسب با اقلیم منطقه خود، می‌توانید به ترویج مفهوم پایداری در باغچه حیاط خودتان کمک کنید.
  • تأثیر مثبت بر روحیه: تماشای رشد گیاهان، دیدن گل‌هایی که به شکوفایی رسیدند و زیبایی منظره ایجاد شده در حیاط، تأثیر مثبتی بر روحیه شما خواهد داشت و می‌تواند به بهبود وضعیت روحی کمک کند.
  • فضای تفریحی: باغچه حیاط می‌تواند به عنوان یک فضای تفریحی برای خانواده و دوستان شما عمل کند. استفاده از این فضا با توافق سایر افراد حاضر در آپارتمان یا مجتمع شما می‌تواند ایده مناسبی باشد.
  • فرصت آموزش و یادگیری: مراقبت از گیاهان و محیط زیست باغچه حیاط می‌تواند فرصتی برای یادگیری در زمینه باغبانی و مراقبت از گیاهان به شما ارائه دهد.
  • ارتباط با طبیعت: در شهرها و محیط‌های شلوغ، باغچه حیاط می‌تواند به شما امکان اتصال به طبیعت و دنیای پیرامونی را بدهد و احساس کنار گذاشتن روزمرگی‌ها را به شما هدیه کند.

 

پیشنهاد مطالعه: طرح گلکاری باغچه، ایده‌هایی که هر جا نمی‌بینید!

 

از سبک های مختلف طراحی باغچه حیاط بدانید

 طرح باغچه حیاط با ترمود

طراحی باغچه حیاط می‌تواند با توجه به سلیقه شخصی، فضای موجود، منطقه جغرافیایی و اهداف مختلف، در انواع مختلفی اجرا شود. در زیر، به برخی از سبک‌های معمول در طراحی باغچه حیاط اشاره شده است:

 

1. سبک فرمال در طرح باغچه حیاط (Formal)

 سبک فرمال در طرح باغچه حیاط (Formal)

این سبک از طرح باغچه حیاط معمولاً شامل طراحی با کمک طرح‌های هندسی، خطوط راست و منظم در فضای حیاط است. معمولاً در این مدل طراحی از فلاور باکس، گل‌خانه، ستون‌ها و میله‌های تزئینی استفاده می‌شود. ترتیب و نظم در این سبک بسیار مهم است. معمولا در فضاهای کلاسیک یا ساده از این سبک طراحی مشاهده می‌کنید که بسیار جذاب است.

 

2. سبک غیرفرمال در طرح باغچه حیاط (Informal)

سبک غیرفرمال در طرح باغچه حیاط (Informal)

در این سبک، طراحی آزادتر و با ترکیب مختلف اجزاء صورت می‌گیرد. در طراحی باغچه حیاط به این سبک، خطوط منعطف‌تر و منحنی‌های طبیعی بیشتر دیده می‌شوند. این سبک اغلب به دلیل ظاهر طبیعی‌تر و غیررسمی‌تر، برای فضاهای خانگی مناسب است و معمولا در مجتمع‌های بزرگ یا اداری انجام نمی‌شود.

 

3. سبک ژاپنی در طرح باغچه حیاط (Japanese)

سبک ژاپنی در طرح باغچه حیاط (Japanese)

طراحی باغچه‌های ژاپنی به اصولی مانند تعادل، سادگی، هماهنگی با طبیعت و استفاده از اجزاء مینیمال تکیه دارد. استفاده از متریال‌های مرتبط با اقلیم ژاپن در این سبک طراحی رایج است. معمولا متریال ها شامل سنگ‌ها، تخته‌های چوبی، پل‌ها و آب‌نماها هستند. کاشت درختچه‌های رنگی که حس و حال شکوفه‌های گیلاس ژاپن را تداعی کنند، بخش مهمی از ویژگی‌های این فضا را نشان می‌دهد.

 

4. سبک مدیترانه‌ای در طرح باغچه حیاط (Mediterranean)

سبک مدیترانه‌ای در طرح باغچه حیاط (Mediterranean

این سبک شامل استفاده از گل‌ها و گیاهان خشک‌محیطی، سنگ‌ها، فلزات و آب‌نماها می‌شود. این طراحی اغلب با تأثیرات مناطق جنوبی اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه در طراحی‌ها همراه است. معمولا استفاده از سبک مدیترانه ای خصوصا در ایران، محدود است و تنها برای ویلاهای خاص یا فضاهای این‌چنینی که طراح تاکید بر سبک مدیترانه‌ای دارد، اجرایی می‌شوند.

 

5. سبک اکولوژیک در طرح باغچه حیاط (Ecological)

سبک اکولوژیک در طرح باغچه حیاط (Ecological)

در این سبک طراحی باغچه حیاط، تمرکز بر حفظ محیط زیست، استفاده از گیاهان بومی منطقه و حفظ تنوع زیستی در کنار طراحی پایدار مدنظر قرار می‌گیرد. باغچه‌های اکولوژیک معمولاً از مصرف بهینه آب، جلوگیری از تخریب خاک و ارتقاء بیوتوپ‌های محلی بهره می‌برند. این سبک طراحی به شدت شایان توجه است. خصوصا در شرایطی که با کمبود منابع آبی مواجه هستیم، می‌توان با این مدل طراحی باغچه حس و حال عالی در محیطی سرسبز را به همراه کمترین اتلاف انرژی تجربه کرد.

 

6. سبک مدرن در طرح باغچه حیاط (Modern)

 سبک مدرن در طرح باغچه حیاط (Modern)

در طراحی باغچه‌های مدرن، از خطوط ساده، فضاهای باز و تمیز، استفاده می‌شود. اجزاء معمولاً کم و کاربردی هستند و به هندسه و ساختار تأکید دارند. در سبک مدرن سادگی به شدت مدنظر قرار می‌گیرد. استفاده از جزییات، پیچ و خم‌ها و مواردی مثل این منسوخ شده است و همه چیز در یک خط صاف یا منحنی‌های حساب شده طراحی و پیاده سازی می‌شوند. متریال مدرن در محدود سازی یا زیباسازی این فضاها حرف اول را می‌زند.

 

پیشنهاد مطالعه: جدیدترین طراحی باغچه ویلا و حیاط منزل

 

7. سبک روستیک در طرح باغچه حیاط (Rustic)

 سبک روستیک در طرح باغچه حیاط (Rustic)

این سبک با اجزاء سنتی و روستایی مانند چوب، آجر و پرده‌های کشوری ادغام می‌شود. گل‌ها، سبزیجات و ظروف گلدانی نیز قسمتی از این طراحی هستند. سبک روستیک در دکوراسیون داخلی نیز رایج است و همان حس و حال را می‌توانید در طراح باغچه حیاط با استایل روستیک مشاهده کنید و لذت ببرید.

 

8. سبک آسیایی در طرح باغچه حیاط (Asian)

سبک آسیایی در طرح باغچه حیاط (Asian)

این سبک شامل عناصری از فرهنگ‌های آسیایی مانند ژاپن، چین، کره و تایلند است. استفاده از سنگ‌ها، آب‌نماها، تخته‌های چوبی و گیاهان آسیایی در طراحی این باغچه‌ها به شدت رایج است. المان‌های آسیایی در طراحی محوطه این سبک استفاده می‌شود. در طرح باغچه حیاط به سبک آسیایی می‌توانید به راحتی المان‌ها را استفاده کنید و از نتیجه آن نیز لذت ببرید.

 

المان‌های مهم در طرح باغچه حیاط

 طرح باغچه حیاط با آلاچیق

شناخت المان‌های مهم در طرح باغچه حیاط به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه در این خصوص اقدام کنید. چرا که می‌دانید چه متریال هایی در این خصوص وجود دارد و چه المان هایی می‌تواند فضا را برای شما جذاب‌تر نشان دهد. این المان‌ها همگی در بهترین حالت ممکن ارائه می‌شوند تا بتوانید دیزاین بی نظیری را رقم بزنید. طراحی باغچه حیاط به استفاده از عناصر و المان‌های مختلف نیاز دارد تا فضای زیبا، عملی و هماهنگ ایجاد شود. در زیر، المان‌های مهمی که در طرح باغچه حیاط باید در نظر گرفته شوند را بررسی می‌کنیم.

  • گل و گیاه بومی: انتخاب گیاهان و گل‌های مناسب و بومی که با شرایط اقلیمی محل زندگی‌تان همخوانی دارند، می‌تواند فضای حیاط را دلپذیر کند. شما باید بر اساس شرایط اقلیمی منطقه دست به انتخاب بزنید. از گل‌ها، درختان، درختچه‌ها و گیاهان رونده استفاده کنید تا زیبایی طبیعی فضا را افزایش دهید.
  • پوشش‌های خاکی: انتخاب پوشش‌های خاکی مختلف می‌تواند به جذابیت و ارتباط بین گیاهان کمک کند و همچنین از رشد علف‌های هرز جلوگیری کند. استفاده از چمن‌ در این فضا بسیار دلپذیر است. اما یادتان باشد که مصرف آب چمن بالا است! پس اگر منطقه‌ای هستید که با محدودیت آب مواجه می‌شوید، حتما از چمن مصنوعی استفاده کنید تا استایل فضا را حفظ کنید.
  • آب‌نماهای مخصوص فضای باز: آب‌نماها و فواره‌ها می‌توانند عناصر زیبا و آرامش‌بخشی به باغچه حیاط اضافه کنند. اگر یک حوض کوچک داشته باشید، قطعا فواره حس و حال بی نظیری را ایجاد می‌کند.
  • نورپردازی: اضافه کردن روشنایی‌های مختلف مانند چراغ‌های زمینی، آویزها و تابلوهای نوری، به شما اجازه می‌دهد فضای باغچه را در شب نیز بهره‌برداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.
  • نشیمن‌های فضای باز: ایجاد نواحی برای نشستن و تفریح با مبلمان مخصوص فضای باز، نیمکت یا بلوک‌های سیمانی به فضای باغچه حیاط شما جذابیت و کاربرد بیشتری اضافه می‌کند.
  • مسیر و راه: ایجاد مسیرها با استفاده از سنگ‌ها، تایل‌ها یا المان‌های دیگر به شما امکان می‌دهد فضا را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید و به ترتیب و نظم اجزای باغچه حیاط دسترسی داشته باشید.
  • ساختارهای محدود کننده: استفاده از ساختارهای چوبی، آهنی یا سنگی می‌تواند فضای باغچه را تغییر دهد. این المان‌ها به شما اجازه می‌دهد مناطق مختلفی مانند ناحیه‌های خصوصی، ناحیه‌های بازی یا حتی پناهگاه‌ها را محدود کنید.
  • اکسسوری‌های فضای باز: با استفاده از عناصر دکوری مانند تخته‌های چوبی، سنگ‌ها، تندیس‌ها یا ظروف گلدانی، می‌توانید به فضای باغچه حس و حال خوبی را هدیه کنید.

در نهایت، هدف اصلی طراحی باغچه حیاط، ایجاد فضایی مناسب برای تفریح، آرامش و ارتباط با طبیعت است. با در نظر گرفتن این المان‌ها و تطابق آن‌ها با سلیقه و نیازهای خود، می‌توانید یک باغچه حیاط زیبا و کارآمد ایجاد کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: طراحی های جدید باغچه مصنوعی داخل منزل [شیک و مدرن]

 

ایده های خلاقانه طرح باغچه حیاط

راه سازی در  طرح باغچه حیاط

این روزها استفاده از جدیدترین تکنیک‌های خلاقانه برای طراحی باغچه حیاط رایج است. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از جدیدترین تکنیک‌ها، نسبت به طراحی فضای باغچه اقدام کنید. زیبایی محیطی و جذابیت بصری از مزایایی است که با ایده پردازی و اجرای مناسب تجربه می‌کنید. معمولا این ایده‌ها باید متناسب با شرایط هر سازه و فضا اجرایی شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی چگونگی طراحی و اجرای ایده های خلاقانه در طرح باغچه حیاط بپردازیم.

 طرح باغچه حیاط ساده و کم هزینه

گم هزینه ترین طرح باغچه حیاط با استفاده از بلوک چینی و ایجاد فلاور باکس سنگی

 

 طرح باغچه حیاط چند سطحی با پله

مدرن ترین طرح باغچه حیاط با استفاده از فلاور باکس های چوبی و گلدان های ساده لابه لای طراحی محوطه

 

 طرح باغچه حیاط از نمای بالا

جذاب ترین ایده طرح باغچه حیاط با استفاده از چمن کاری و کاشت شمشادهای پر و طرح دار اطراف محل نشیمن

 

 طرح باغچه حیاط گرد

ساده ترین طرح باغچه حیاط با استفاده از فضای سبز و درختان حاشیه ای دیواری و گلدان های ساده

 

 طرح باغچه حیاط چمن و سنگ چین

ساده ترین طرح باغچه حیاط با استفاده از استایل محوطه سازی ژاپنی و طراحی نشیمن های کنده درخت

 

 طرح باغچه حیاط لاکچری با المان های مختلف

لوکس ترین طرح باغچه حیاط با استفاده از المان های مختلف، فلاور باکس های چوبی و کف ترموود

 

 طرح باغچه حیاط با نشیمن های رنگی

جذاب ترین ایده طرح باغچه حیاط با استفاده از گلدان های طبیعی و درختچه های اطراف فضای خاکی و سبز

 

 طرح باغچه حیاط با آبگیر

طبیعی ترین طرح باغچه حیاط با استفاده از فضای سبر و ایجاد آبگیر همراه با سنگ های بزرگ وسط چمن

 

 طرح باغچه حیاط چمن کاری

جذاب ترین و ساده ترین طرح باغچه حیاط با استفاده از چمن طبیعی و باغچه گوشه حیاط

 

فضای سبز حیاط

پر هزینه ترین طرح باغچه حیاط با استفاده از دیواره های بلند باغچه ای پله پله مناسب فضاهای خاص

 

 طرح باغچه حیاط با نشیمن

کوچک ترین استایل و طرح باغچه حیاط با استفاده از متریال های کف سازی و ایجاد فضای خالی

 

ساده ترین  طرح باغچه حیاط

ارزان ترین  طرح باغچه حیاط با استفاده از دیواره های چوبی و ایجاد راه سازی مناسب اجرای سریع

 

 طرح باغچه حیاط سرسبز و لوکس

زیباترین طرح باغچه حیاط با استفاده از گل های شیک در کنار راه ترموود مناسب نشیمن با مبلمان فضای باز

 

کلام آخر

اگر عاشق گل و گیاه هستید و فضای طبیعت به شما آرامش می‌دهد، بدیهی است که طرح باغچه حیاط برای‌تان اولویت دارد. ایجاد فضای آرامش بخش و زیبا برای گذراندن ساعاتی از روز، هدیه بزرگی است که می‌توانید به خودتان بدهید. با مشاهده عکس‌ها و بررسی نکات ذکر شده می‌توانید بهترین طرح باغچه حیاط را برای خودتان انتخاب کنید و از طراح حرفه‌ای بخواهید تا آن را برای‌تان طرح ریزی و اجرایی کند.

شما چه المانی را در باغچه دوست دارید؟ حتما برای ما بنویسید.

اگر این محتوا برای شما کاربردی بود، حتما به ما امتیاز و ستاره بدهید.

برچسب ها:
باغچه حیاط
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید