دیزاین حیاط کوچک با ایده‌هایی که کوچک نیستند!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

بهترین ایده ها برای تزئین و چیدمان حیاط کوچک خانه، دیزاین حیاط کوچک با استفاده از گل و گیاه، مبلمان، کفپوش و دیوارپوش های جذاب

در دنیای امروزی داشتن حیاط یکی از آرزوهای زیبایی است که هر فردی می‌تواند داشته باشد. اگر حیاط بزرگ باشد به حد کافی فضا برای دکوراسیون و ایجاد زیبایی بصری وجود دارد. شاید تصور بر این باشد حیاط کوچک را به دلیل متراژ کم نمی‌توان به راحتی دیزاین کرد اما چنین نبوده و راهکارهایی برای زیبا کردن چنین حیاطی وجود دارد. دیزاین حیاط کوچک موضوعی است که در این بخش از سایت بساز و بچین به آن پرداخته شده است.

 

روش‌های دیزاین حیاط کوچک

دیزاین حیاط کوچک

برای دیزاین کردن حیاط کوچک راهکارهای متفاوتی وجود دارد. حیاط بخشی از خانه است که ممکن است حیاط اصلی به شمار رود یا اینکه در پشت خانه قرار داشته باشد که به آن حیاط پشتی گفته می‌شود. در ادامه بیشتر با چگونگی دیزاین حیاط کوچک آشنا خواهیم شد:

 

گل و گیاه در دیزاین حیاط کوچک

دیزاین حیاط کوچک با گل و گیاهان و درخت

نمایی از دیزاین حیاط کوچک

هنگامی که نام حیاط شنیده می‌شود اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، محوطه‌ای با درخت، گل و گیاهان متعدد است. خوشبختانه در دیزاین حیاط کوچک می‌توان همانند حیاط‌های بزرگ از گل و گیاهان استفاده کرد. گل و گیاهان مورد استفاده در چنین حیاط‌هایی بستگی به سلیقه صاحبخانه و متراژ حیاط دارد. عموما در حیاط‌های کوچک از گیاهانی استفاده می‌شود که به صورت عمودی رشد می‌کنند تا از ارتفاع استفاده شود.

 

گلدان‌های طبقاتی و دیوار سبز در دکوراسیون حیاط کوچک

استفاده از گل در دیوار حیاط

نردبان گل و گیاه

آویز گل و گیاه

در دیزاین حیاط کوچک به دلیل اینکه فضا محدود است از دیوارها استفاده می‌شود. دیوار حیاط به جای اینکه خالی بماند با گل و گیاهان پوشانده می‌شود. برای چنین کاری می‌توان از گلدان‌های طبقاتی استفاده کرد یا اینکه گیاهانی را کاشت که خودرو بوده و عمودی رشد می‌کنند تا دیوار سبز ایجاد کنند. نوع دیگری از گلدان‌ها وجود دارند که از سقف آویزان می‌شوند که برای تزئین حیاط‌های کوچک مناسب هستند.

 

چمن مصنوعی در حیاط کوچک

چمن مصنوعی در دیزاین حیاط کوچک

در دکوراسیون و طراحی حیاط کوچک می‌توان از چمن مصنوعی استفاده کرد. چمن مصنوعی از الیاف‌های پلیمری و پلاستیک ساخته شده است که به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. چمن‌های مصنوعی همیشه سر سبز بوده و آلرژی ایجاد نمی‌کنند. چنین چمن‌هایی به دلیل مصنوعی بودن نیاز به هرس کردن نداشته در نتیجه نیاز به رسیدگی خاصی ندارند و برای افرادی که زمان کافی نداشته یا در امور شستشو و نظافت توانایی لازم را ندارند مناسب است.

 

نورپردازی در دیزاین حیاط کوچک

نورپزدازی حیاط با ریسه ها

در طراحی حیاط خانه، نور نقش مهمی را ایفا می‌کند. نورپردازی محوطه می‌تواند توسط لامپ‌های معمولی، مهتابی، چراغ حیاط زمینی، چراغ حیاطی و حتی ریسه‌های نوری انجام شود تا آن را تبدیل به محیطی جذاب و دوست داشتنی به هنگام غروب آفتاب و شب نماید.

 

منقل در دیزاین حیاط کوچک

منقل مرکزی

چیدمان صندلی دور تا دور منقل

در حیاط کوچک می‌توان همانند حیاط‌های بزرگ کباب و جوجه درست کرد. منقل وسیله‌ای جمع و جور و کاربردی بوده که می‌تواند به صورت ثابت در گوشه‌ای از حیاط نصب شود یا اینکه قابلیت حمل را داشته باشد. منقل مورد استفاده هر چقدر جمع ‌و جور باشد بهتر است.‌ منقل‌ها نه تنها مناسب کباب کردن هستند بلکه می‌توان در فصول سرد سال چند تکه چوب یا زغال روی آن انداخته و به عنوان وسیله گرمایشی از آن استفاده کرد.

 

کفپوش حیاط کوچک

کفپوش حیاط کوچک

انتخاب کفپوش مناسب برای حیاط

کفپوش‌ حیاط نقش مهمی در دیزاین ایفا می‌کنند. جنس کفپوش به کار رفته در حیاط می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • چوب پلاست
  • سنگریزه
  • سرامیک
  • کاشی
  • سنگ
  • پلیمر
  • بتن
  • آجر
  • ...

کفپوش انتخابی بهتر است طوری باشد که بتوان به راحتی روی آن راه رفت، آن را شست و با کفپوش‌های دیگر ترکیب کرد. کفپوش حیاط نه تنها باعث زیباتر شدن فضا می‌شود بلکه ایمنی بیشتری را هنگام رفت و آمد و بازی کودکان فراهم می‌آورد.

 

دیزاین حیاط کوچک با آبنما

استفاده از آبنما در حیاط کوچک

در طراحی حیاط کوچک می‌توان از آبنما و حوض استفاده کرد. هر کجا که آب باشد در آنجا حس زندگی و شادابی جریان دارد. آبنما یا حوض به کار رفته در دیزاین حیاط می‌بایست در سایز کوچک تهیه شود تا هماهنگی بیشتری با محیط داشته و فضای چندان زیادی را اشغال نکند. از آبنما می‌توان در وسط یا گوشه‌ای از حیاط استفاده کرد و درو آن را با گلدان، گل، سنگ و ... آراست.

 

بخوانیدجدیدترین مدل های طراحی استخر کوچک برای حیاط خانه

 

صندلی در دکوراسیون حیاط کوچک

نیمکت در دیزاین حیاط کوچک

صندلی در دیزاین حیاط کوچک

در طراحی حیاط‌های کوچک می‌توان از صندلی یا نیمکت استفاده کرد. صندلی مورد استفاده در حیاط کوچک می‌تواند به صورت ست کامل یا چند تایی و حتی تکی باشد. نیمکت‌ها نیز ایده‌ای کاربردی در دکوراسیون حیاط کوچک هستند که می توان آن را به دیوار چسباند یا در وسط حیاط چید و فضایی برای نشستن همزمان چند نفر فراهم آورد.

 

تاب و هاموک در فضای حیاط

تاب تاب عباسی...

هاموک در حیاط خانه

در دیزاین حیاط‌های کوچک می‌توان از تاب استفاده کرد. بعضی از انواع تاب به سقف وصل شده و نوع دیگری از تاب‌ها به درخت یا هر محافظ دیگری بسته می‌شوند. تاب یکی از دوست داشتنی‌ترین وسیله‌هایی است که بودن آن حال و هوایی دیگر به حیاط بخشیده و آن را جذاب‌تر می‌کند.‌

 

دیوارپوش‌ در دیزاین حیاط کوچک خانه

دیوار کاهگلی در دیزاین حیاط کوچک

دیوارپوش چوبی در دیزاین حیاط کوچک

دیوار حیاط کوچک نیز یکی دیگر از آیتم‌هایی است که در دیزاین به آن توجه می‌شود. دیوارپوش حیاط می‌تواند از جنس سنگ، چوب یا آجر باشد و یا با بتن کار شده باشد. دیوارپوش چارچوب حیاط را شکل داده که می‌توان آن را به عنوان جدا کننده حیاط از کوچه، خیابان، حیاط همسایه و ... در نظر گرفت. دیوار حیاط بهتر است استحکام لازم را داشته، تمیز و مرتب بوده و در برابر ضربه و خط و خش مقاومت بالایی داشته باشد. دیوار حیاط را می‌توان رنگ کرد و یا اجازه داد نمای طبیعی آن خودنمایی کند.

 

بخوانید: نمای بیرونی دیوار حیاط ویلایی را زیباتر طراحی کنید!

 

سقف و سایبان در دیزاین حیاط کوچک

استفاده از سیستم سرمایشی و گرمایشی در سقف حیاط کوچک

سایبان در دیزاین حیاط کوچک

حیاط مکانی است که در معرض تابش مسقیم نور آفتاب و بارندگی‌ها قرار دارد. می‌توان گوشه‌ای از سقف حیاط را پوشاند تا در هنگام آفتاب به سایه پناه برد و در فصل بارش برف و باران از خیس شدن در امان بود. سقفپوش‌ها می‌توانند طوری باشند که به آن سیستم سرمایشی و گرمایشی نصب کرد.

 

بخوانید: سایبان حیاط چه کاربری هایی دارد و بر چه اساس طراحی می شود؟

 

دیزاین حیاط کوچک

نمایی از دیزاین حیاط کوچک

کلام آخر

دیزاین حیاط کوچک یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توان برای ایجاد نمای بصری زیبا به کار برد و آن را برای استفاده در طول شبانه روز مناسب ساخت. حیاط‌های کوچک همانند حیاط‌های بزرگ می‌توانند به عنوان مکانی برای آرامش و دورهمی مورد استفاده قرار گیرند که با تزئین کردن به چشم جذاب‌تر به نظر خواهند رسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله