طراحی استخر سرپوشیده، اصول مهم و ایده های جذاب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

با در نظر گرفتن نکات کلیدی در طراحی استخر سرپوشیده و ایده گرفتن از مدل های مختلف این مدل استخر، یک استخر سرپوشیده عالی و اصولی طراحی کنید

اگرچه شنا کردن در یک استخر روباز احساس بسیار خوبی را به همراه دارد، اما این احساس فقط در روزهای گرم سال و یا روزهایی که آب و هوا بسیار معتدل است، وجود خواهد داشت و در سایر شرایط کمتر کسی به سراغ استفاده از استخر روباز می‌رود و ترجیح بر این است که از یک استخر سرپوشیده برای شنا کردن و گذراندن اوقات فراغت استفاده شود.

به همین دلیل است که در چند سال اخیر طراحی استخر خانگی و سرپوشیده محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اگرچه اتاق یا محوطه استخر به طور قابل توجهی به هزینه استخر می‌افزاید، اما شرایط شنای عالی را در تمام طول سال تضمین می‌کند. با این حال، استخرهای سرپوشیده نیازمند ملاحظات دقیق در طراحی هستند تا فضایی راحت و جذاب را فراهم کنند که سالیان دراز دوام بیاورد.

بنابراین اگر قصد دارید با نکات و ایده‌های مربوط به طراحی استخر سرپوشیده بیشتر آشنا شوید و جدیدترین ایده‌های طراحی استخر سرپوشیده را ببینید، حتما در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه بمانید.

 

مزایا و معایب داشتن استخر سرپوشیده چیست؟

استخر سرپوشیده جدید با پنجره های بزرگ و شیشه ای رو به حیاط

به طور کلی، طراحی استخر سرپوشیده برای ویلا یا آپارتمان معمولا مزایا و معایب مختلفی را به همراه دارد که در ادامه این مزایا و معایب را به اختصار توضیح داده‌ایم:

 

مزایای استخر سرپوشیده

  • امکان شنا در تمام طول سال فراهم می‌شود
  • تعمیر و نگهداری کمتر، زیرا زباله های فضای باز وارد استخر نمی شوند
  • استفاده کمتر از مواد شیمیایی، زیرا نور خورشید، سطح کلر و مواد ضدعفونی کننده را کاهش نمی دهد

 

معایب استخر سرپوشیده

  • هزینه ساخت و ساز به طور قابل توجهی بالاتر است
  • به دلیل گرم کردن فضای هوا و آب استخر، هزینه انرژی بالاتری نیاز است
  • نمی‌توان از نور مستقیم خورشید برای آفتاب گرفتن (در صورت تمایل) استفاده کرد

 

پیشنهاد مطالعه: صفر تا صد مراحل ساخت استخر + تجهیزات و هزینه‌ها

 

در هنگام طراحی استخر سرپوشیده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در هنگام ساخت استخر سرپوشیده لازم است نکات اصولی را در نظر بگیرید تا یک استخر کاملا استاندارد طراحی کنید و از نتیجه کار راضی باشید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره کردیم:

 

اندازه، شکل و محل استخر سرپوشیده را تعیین کنید

استخر سرپوشیده کوچک با شکل دایره ای

زمانی که به طراحی و ساخت یک استخر سرپوشیده فکر می‌کنید، باید برنامه ریزی آن را از اصول اولیه مانند اندازه، شکل و مکان استخر شروع کنید. یک استخر سرپوشیده را می‌توان با گانیت (Gunite - سیمان آبکی که توسط دستگاه تپانچه مانندی بر روی سیم بندی یا بدنه پولادی پاشیده می‌شود و پس از سفت شدن تبدیل به دیواره محکمی می‌گردد و در ساختن استخر و غیره کاربرد دارد)، آستر وینیل یا فایبرگلاس بر اساس شکل و اندازه استخر، ساخت.

آیا در حال حاضر فضایی دارید که می‌تواند به فضای استخر تبدیل شود یا در حال کار بر روی اضافه کردن ساختار جدیدی هستید که استخر در آن قرار گیرد؟ در واقع این فضای موجود است که شکل و اندازه استخر را تعیین می‌کند. بنابراین، باید مطمئن شوید که فضای مناسبی برای طراحی استخر سرپوشیده دارید. هنگامی که اندازه استخر را تعیین می‌کنید، باید فضایی را برای امکانات رفاهی و تجهیزات استخر نیز در نظر بگیرید. در واقع این فضا باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا تجهیزات را در خود جای دهد و همچنین باید فضای کافی و در دسترسی برای تمیز کردن، نگهداری و تعمیر داشته باشد.

 

مجوزهای برنامه ریزی و مقررات ساخت استخر سرپوشیده را بررسی کنید

استخر سرپوشیده شیک با پنجره های بزرگ و نورگیر روی دیوار

نکته بعدی این است که قوانین و مقررات ساختمانی شهر خود را برای ساخت استخر سرپوشیده در داخل ویلا یا آپارتمان بررسی کنید. برای اطلاع از نیاز به مجوز برای ساخت استخر سرپوشیده می‌توانید به شهرداری مراجعه کنید. در غیر این صورت، می‌توانید با سازندگان استخرهای سرپوشیده مشورت کنید زیرا آنها در مورد قوانین و مقررات نگهداری و تعمیرات آگاه هستند.

 

یکپارچگی ساختاری و ضد آب بودن استخر را در نظر داشته باشید

استخر سرپوشیده اصولی

این یکی از مهمترین موارد از نظر ایمنی است که باید در هنگام طراحی استخر سرپوشیده در نظر داشته باشید. اگر یک استخر سرپوشیده به درستی ضد آب نباشد، آب نه تنها می‌تواند باعث رشد کپک شود، بلکه می‌تواند به اعضای باربر سازه نفوذ کند و بر استحکام آنها تأثیر بگذارد. بنابراین، شما باید تاکید بیشتری بر ضد آب بودن استخر داشته باشید. برخی از سازندگان استخرهای سرپوشیده معتقدند که یک دیوار خشک ضد آب برای اتاق استخر سرپوشیده کافی است در حالی که برخی دیگر گزینه‌های دقیق‌تری را برای ضد آب کردن کامل منطقه در نظر می‌گیرند.

 

گرمایش و تهویه هوا مناسبی برای استخر سرپوشیده به کار ببرید

استخر سرپوشیده جدید

نکته بعدی در طراحی استخر سرپوشیده این است که هزینه عملیاتی گرمایش و تهویه را در نظر بگیرید زیرا کیفیت هوای استخرهای سرپوشیده یکی از مهم‌ترین قوانینی است که حتما باید به آن توجه شود. در حالی که این مدل از استخرها کمتر در معرض نور خورشید هستند، نیازی به نگرانی در مورد کلر و PH ندارید، اما باید رطوبت را در 60٪ و دمای مطلوبی که بتوانید تبخیر را کنترل کنید، حفظ کنید. بنابراین، باید روی یک رطوبت‌گیر با کیفیت خوب برای فضای استخر سرمایه‌گذاری کنید که بتواند هوای مرطوب را جایگزین هوای تازه کند. با کاهش رطوبت، تبخیر آب می‌تواند زیاد باشد و باید با دما تنظیم شود. به همین دلیل است که تجهیزات مورد استفاده در استخرهای سرپوشیده معمولا هزینه بالایی به همراه دارند.

 

هزینه ساخت و ساز استخر سرپوشیده را برآورد کنید

ایده طراحی استخر سرپوشیده

اینجاست که باید با یک سازنده استخر حرفه‌ای و متخصص مشورت کنید. به دلیل استفاده از تجهیزات ویژه برای تهویه، ضد آب بودن و دلایل ساختاری، هزینه استخرهای سرپوشیده بیشتر از استخرهای روباز است. تکنیک‌های ساخت نیز با توجه به طراحی استخر سرپوشیده، مقاومت سازه‌ای و کیفیت خاک متفاوت است. بنابراین لازم است قبل از شروع به طراحی و ساخت استخر سرپوشیده یک برآورد هزینه کلی داشته باشید و با در نظر گرفتن هزینه عملیاتی، تصمیم آگاهانه بگیرید.

 

نکات کلیدی که باید در طراحی استخر سرپوشیده در نظر بگیرید

  1. تفاوت عمده بین استخر سرپوشیده و روباز این است که یک استخر سرپوشیده برای مقابله با رطوبت نیاز به یک سیستم HVAC کامل دارد. بنابراین استخرهای سرپوشیده باید با مقررات گرمایشی با تهویه مناسب و کنترل شده طراحی شوند.
  2. شیب عرشه در استخر سرپوشیده به سمت استخر است تا آب را از سطوح دور نگه دارد. با این حال، استخرهای روباز باید شیب عرشه را از استخر دور کنند تا از ورود زباله و روان آب به داخل استخر جلوگیری شود.
  3. در هنگام طراحی استخر سرپوشیده باید شکاف‌های عایق برای کپسوله کردن دیوارها ایجاد شود؛ این کار از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کند. گزینه دیگر استفاده از روش دیوار خشک مقاوم در برابر آب است.
  4. در هنگام طراحی استخر سرپوشیده باید فضای کافی را برای قرار گرفتن ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در استخر را در نظر بگیرید. همچنین دسترسی به اتاق تجهیزات باید از بیرون باشد.
  5. برنامه تهویه مناسب را برای کنترل رطوبت حفظ کنید. سطح رطوبت توصیه شده برای استخر سرپوشیده 50-60٪ است.
  6. سعی کنید نور طبیعی را از طریق پنجره‌ها و نورگیرها به فضای داخل استخر سرپوشیده داشته باشید. پنجره‌های سقفی شیشه‌ای را می‌توان برای این منظور استفاده کرد. همچنین بهتر است از نورپردازی بالای سر خودداری کنید؛ زیرا نگهداری و تعمیر آن دشوار است.

 

پیشنهاد مطالعه: جدیدترین مدل های طراحی استخر کوچک برای حیاط خانه

 

کلام آخر

همانطور که می‌دانید محبوبیت استخرهای سرپوشیده در حال افزایش است به این دلیل که یک استخر سرپوشیده نسبت به استخر روباز مزایای زیادی مانند شنا کردن 365 روز در سال، بدون توجه به آب و هوا را فراهم می‌کند و می‌توانید در تمام روزهای سال از این فضای خصوصی برای گذراندن اوقات فراغت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، می‌توانید طراحی استخر سرپوشنده را بهتر انجام دهید و از نتیجه کار راضی باشید. 

در صورت تمایل برای طراحی استخر سرپوشیده و یا خرید تجهیزات مورد نیاز برای استخر، می‌توانید با شرکت‌های معتبر فعال در زمینه ساخت استخر، سونا و جکوزی که مورد تایید بساز و بچین هستند، همکاری داشته باشید.

برچسب ها:
استخر
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید