جکوزی خانگی، چگونه بسازیم کجا بسازیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

نکات کلیدی برای طراحی و ساخت جکوزی خانگی و ایده‌های بهترین فضاها برای ساخت جکوزی خانگی

یک جکوزی خانگی که به صورت سفارشی و ویژه ساخته شده باشد، افزودنی فوق العاده برای هر خانه‌ای است که در کنار فواید جسمی و روحی زیادی که به همراه دارد، می‌تواند فوراً به ارزش ملک اضافه کند. بنابراین اگر شما نیز به این موضوع فکر می‌کنید، می‌توانید با کمی خلاقیت، مکان مناسبی را برای جکوزی خانگی جدید خود برنامه‌ریزی کنید یا ایده‌های جدیدی را برای تازه کردن جکوزی خانگی موجود خود به کار بگیرید.

به همین منظور، در ادامه این بخش از بساز و بچین، به چند نکته مهم برای طراحی و ساخت جکوزی خانگی اشاره کردیم.

 

پیشنهاد مطالعه: طراحی استخر خانگی کوچک، از کجا شروع کنیم؟

 

قوانین و نکات کلیدی برای راه اندازی جکوزی خانگی

هنگام ساخت جکوزی، آزادی زیادی دارید و می‌توانید یک پروژه منحصر به فرد بسازید، اما قبل از شروع باید به چند نکته را در نظر بگیرید:

 

فضای مناسبی برای جکوزی خانگی انتخاب کنید

بهتر است قبل از هر کاری ابتدا، حیاط خلوت، تراس و هر فضای دیگری که احساس می‌کنید برای راه اندازی جکوزی خانگی مناسب است را ارزیابی کنید تا مکان مناسبی برای جکوزی خود پیدا کنید. اندازه گیری‌ها را برای وان‌های استاندارد بررسی کنید و ببینید آیا منطقه مورد نظر شما می‌تواند تجهیزات جکوزی را در خود جای دهد یا خیر. 

به خاطر داشته باشید که فضای اضافی در طرفین را نیز در نظر بگیرید، زیرا به فضایی برای رفتن به داخل جکوزی و خارج شدن از آن نیز نیاز دارید.

 

قسمت پایه جکوزی را آماده کنید

هنگامی که مکان مناسبی را برای اره اندازی جکوزی پیدا کردید، لازم است پایه آن را آماده کنید. قسمت مورد نظر را حفاری کنید و سطح زمین را صاف کنید و مطمئن شوید که سطح زمین تراز و عاری از زباله‌های غیر ضروری است. سپس یک پوشش پایه پلاستیکی و محکم تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که قسمت پایه جکوزی، در برابر آب و هوا مقاوم است و به اندازه کافی ضخیم است که وان آب گرم از سطح زمین دور بماند. پس از نصب پایه، روی آن بتن بریزید و چند روز صبر کنید تا سفت شود.

 

دیوارهای جکوزی را بسازید

اکنون که ساخت قسمت پایه جکوزی به پایان رسیده است، وقت آن است که دیواره های جکوزی خانگی را بسازید. برای ساخت دیوار بهتر است ابتدا با یک متخصص باتجربه در زمینه ساخت جکوزی مشورت کنید و  بهترین مصالح موجود را برای ساخت دیوارهای جکوزی تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. 

همچنین بهتر است از اعضای خانواده بپرسید چه ارتفاعی برای آنها راحت‌تر است. اگر وان آب گرم شما توسط کودکان استفاده می‌شود، بهتر است به دلایل ایمنی ارتفاع را کم نگه دارید. اما اگر این فضا عمدتاً توسط بزرگسالان استفاده می‌شود، می‌توانید برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی بیشتر، ارتفاع بیشتری را در نظر بگیرید.

جکوزی خانگی

پیشنهاد مطالعه: صفر تا صد مراحل ساخت استخر + تجهیزات و هزینه‌ها

 

مسیر پیاده روی ایجاد کنید

در نظر بگیرید که چه نوع فضای پیاده روی را برای دسترسی آسان به جکوزی می سازید. آیا یک مسیر بتنی کوچک ایجاد خواهید کرد؟ یا شاید چند کاشی صخره‌ای زیبا در امتداد مناطق اطراف بچینید. راه حلی بیابید که نه تنها عملی باشد، بلکه از نظر بصری نیز جذاب باشد، زیرا می‌خواهید این فضا تا حد امکان آرام و شبیه اسپا باشد.

 

لوله کشی و فواره آب را نصب کنید

برای این مرحله بهتر است از تخصص یک لوله کش ماهر و باتجربه استفاده کنید. در مورد محل فواره‌های جکوزی تصمیم بگیرید و لوله کشی لازم را برای پمپاژ آب به داخل جکوزی نصب کنید. البته لازم است به یاد داشته باشید که هرچه فواره‌ها قدرتمندتر باشند، به لوله کشی پیشرفته‌تری نیاز خواهند داشت. قطعاتی را انتخاب کنید که از نظر مصرف آب کارآمد هستند تا مطمئن شوید که هزینه زیادی در قبض آب پرداخت نمی‌کنید.

 

سطح جکوزی خانگی را زیبا کنید

داخل جکوزی خود را با کاشی‌هایی بپوشانید که مطابق با سلیقه زیبایی شناسی شما باشد. از گزینه‌هایی برای زیباتر کردن سطح جکوزی و اطراف آن استفاده کنید که این فضا را به استراحتگاهی شبیه اسپا تبدیل کنید. خوشبختانه گزینه‌های بی پایانی برای زیباسازی جکوزی و فضای اطراف ان وجود دارد که می‌توانید با کمی جستجو در اینترنت و مشاهده نمونه‌های مشابه، بهترین گزینه را برای جکوزی خانگی خود انتخاب نمایید.

جکوزی خانگی زیبا

ایجاد تهویه کافی برای جکوزی بسیار مهم است

اگر جکوزی را در فضای بسته راه اندازی کرده‌اید باید به فکر ایجاد تهویه کافی برای این فضا نیز باشید، زیرا یک جکوزی داخلی مقدار زیادی رطوبت در اتاق ایجاد می کند و برای جلوگیری از کپک و آسیب ساختاری به یک سیستم کامل برای حذف رطوبت از هوا نیاز خواهید داشت و لازم است کمی بیشتر به فکر تهویه هوا باشید.

 

از زهکشی و ضد آب بودن فضای اطراف جکوزی اطمینان حاصل کنید

پاشیدن آب و تجمع آب از جمله مواردی هستند که ممکن است بعد از راه اندازی جکوزی، مشکل ساز شوند. افرادی که وارد جکوزی می‌شوند در طول مسیر آب می‌ریزند، کودکانی که در حال بازی هستند نیز معمولا آب را به اطراف می‌پاشند و سرریز شدن جکوزی نیز نیز یک اتفاق عادی است که باید برای آن برنامه ریزی کنید. بنابراین لازم است که زهکشی کافی را در اطراف جکوزی خود انجام دهید. تاسیسات داخلی برای جمع آوری آب و انتقال آن به خارج از اتاق نیاز به زهکشی در کف دارند. حتی اگر جکوزی را در فضای باز نصب کنید، باز هم خشک نگه داشتن زمین مهم است. زیرا:

  • آب راکد خطر ایمنی ایجاد می‌کند و ممکن است افراد روی کاشی‌ها، بتن یا عرشه چوبی بلغزند.
  • آبی که روی هر سطحی جمع می‌شود می‌تواند به عایق رطوبتی نفوذ کند و به کاشی‌ها، بتن یا کفپوش‌های چوبی آسیب برساند.
  • اگر اتفاق فاجعه‌باری رخ دهد (مانند نشت آب 1000 گالن را در نظر بگیرید)، به راهی برای خلاص شدن از شر مقدار زیادی آب نیاز دارید.

 

به همه این دلایل، باید اطمینان حاصل کنید که فضای اطراف جکوزی خانگی دارای کانال‌های زهکشی خوب است تا به طور منظم و سریع از شر آب اضافی خلاص شوید.

 

زیرساخت مناسب برای نیازهای الکتریکی جکوزی خانگی ایجاد کنید

در طول فرآیند نصب جکوزی، باید نیازهای الکتریکی را ارزیابی کنید و از یک برقکار کمک بگیرید تا جکوزی شما را به درستی وصل کند. اکثر جکوزی‌ها به مدار جداگانه، برق اضافی و دسترسی آسان نیاز دارند تا مطمئن شوید که تعمیر و نگهداری جکوزی تا حد امکان آسان است.

جکوزی‌های کوچکتر پمپ‌های کمتری داشته و نیاز به گرمایش کمتری نیز دارند. از طرف دیگر، برای راه اندازی تجهیزات جکوزی‌های بزرگتر به قدرت بسیار بیشتری نیاز است. برای انجام این کار، ممکن است به یک منبع تغذیه بزرگتر و جعبه برق اختصاصی نیاز داشته باشید.

 

به تعمیر و نگهداری از جکوزی فکر کنید

به طور کلی، جکوزی نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد، بنابراین اگر محل جکوزی خود را با در نظر گرفتن تعمیر و نگهداری طراحی کنید، بارها و بارها از خود تشکر خواهید کرد. به عنوان مثال ، ممکن است فیلتری به صورت ماهانه به تعویض یا تمیز کردن نیاز داشته باشد. اگر این فیلتر در پشت یک محفظه تجهیزات شلوغ قرار گیرد و دسترسی به آن دشوار باشد، هر بار که نیاز به تعویض آن داشته باشید، احساس ناراحتی خواهید کرد.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود در هنگام ساخت جکوزی، نیازهای تعمیر و نگهداری جکوزی را نیز ارزیابی کنید و مکان‌های بالقوه برای ساخت جکوزی و قرار دادن تجهیزات را برنامه ریزی کنید تا تعمیر و نگهداری تا حد امکان آسان شود.

 

یک پوشش محافظ برای جکوزی تهیه کنید

بعد از ساخت جکوزی، لازم است اقدامات لازم برای محافظت از ان را نیز به بهترین شکل ممکن انجام دهید. برای این منظور پیشنهاد می‌شود که بر روی خرید یک پوشش محافظ باکیفیت سرمایه گذاری کنید تا از جکوزی خانگی خود در صورت عدم استفاده تمیز و عاری از برگ و زباله نگه دارد. همچنین این پوشش‌ها یک راه عالی برای دور نگه داشتن کودکان کنجکاو از جکوزی نیز هستند.

 

جکوزی خانگی روی تراس

 

پیشنهاد مطالعه: جدیدترین دکوراسیون استخر خانگی لاکچری و شیک 

 

بهترین فضاها برای ساخت جکوزی خانگی کجاست؟

اکنون که با مهم‌ترین قوانین و نکات برای نصب و راه اندازی جکوزی آشنا شدید ، بیایید به بخش هیجان‌انگیز آن بپردازیم و به چند ایده الهام‌بخش برای اینکه چگونه می‌توانید یک جکوزی رویایی و فضایی برای استراحت شخصی خود را بسازید، نگاهی بیاندازیم:

 

ساخت جکوزی خانگی روی زمین و در حیاط

ساخت جکوزی خانگی روی زمین و در حیاط

با نصب جکوزی در زمین می توانید فضاهای شگفت انگیزی ایجاد کنید. اگرچه برای ساخت این مدل از جکوزی ممکن است کار بیشتری انجام دهید تا جکوزی ایده آل و مناسبی بسازید، اما می‌توانید یک جکوزی عالی در حیاط خلوت خود داشته باشید.

 

ساخت جکوزی خانگی کمی بالاتر از زمین

ساخت جکوزی خانگی کمی بالاتر از زمین

گزینه دیگری که برای طراحی و ساخت جکوزی وجود دارد این است که دیوارهای جکوزی را روی زمین کار کنید تا جکوزی کمی بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد. این مدل از جکوزی، گزینه‌های بیشتری برای قرار دادن آبنما، نورپردازی تزئینی و اتصال به سایر ویژگی‌ها مانند استخر کامل یا عرشه باربیکیو در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

نصب و راه اندازی جکوزی روی تراس

نصب و راه اندازی جکوزی روی تراس

می‌توانید جکوزی جدید خود را طوری نصب کنید که یک طرف آن سطح زمین باشد و طرف دیگر آن در معرض دید قرار گیرد. این نوع نصب سطوح تقسیم شده برای حیاط خلوت یا فضاهای شیبدار بسیار عالی است.

 

ساخت جکوزی در فضای اختصاصی

ساخت جکوزی در فضای اختصاصی

قرار دادن جکوزی خانگی بر روی یک دال بتنی در وسط حیاط خلوت نیز می‌تواند فرصت‌های طراحی الهام بخش را ایجاد کند و این امکان را فراهم می‌کند تا اطراف جکوزی را با وسایل و تزئینات زیبا احاطه کنید، سایبان روی آن قرارد هید و یک فضای دنج و آرامش بخش ایجاد کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: جدیدترین مدل های طراحی استخر کوچک برای حیاط خانه

 

کلام آخر

پیروی از این قوانین ساده و نگاه کردن به این ایده‌ها برای الهام گرفتن به شما کمک می‌کند تا یک جکوزی خانگی درخشان ایجاد کنید و لحظات آرامش بخشی را تجربه کنید.

شما چه ایده‌ای برای طراحی و ساخت جکوزی دارید؟
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید