آبنمای خانگی، از زیبایی طبیعت تا ایجاد سلامتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

آبنمای خانگی چیست؟ ویژگی‌ها و مکانیسم آبنمای خانگی چیست؟ مزایای استفاده از آبنما در خانه، مدل‌های مختلف آبنمای خانگی، ایده‌های مختلف از آبنمای خانگی

طراحی آبنمای خانگی، نه تنها یک نقطه کانونی در دکوراسیون خانه شماست، بلکه احساس آرامش بخش و خیلی خوبی را نیز در فضای منزل ایجاد می‌کند. اگر چشم‌های خود را ببندید و به صدای چکیدن قطره‌های آب روی سنگ فکر کنید، قطعا احساس آرامش بخش و خوشایندی را تجربه خواهید کرد، وجود آبنمای خانگی نیز دقیقا همین حس را در فضای منزل شما ایجاد می‌کند.

اگر شما نیز به فکر طراحی یک آبنمای خانگی هستید، حتما در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه بمانید. در این مقاله، در رابطه با انواع مختلف آبنمای خانگی و مزایای استفاده از آبنما در خانه، صحبت کرده‌ایم.

 

آبنمای خانگی چیست؟

ابنمای خانگی با چوب بامبو

آب نماهای داخلی یا خانگی، دقیقا چیزی شبیه یک آبنما در فضای باز است، به گونه‌ای که آب را به صورت کنترل شده و محدود برای اهداف صرفاً تزئینی به گردش در می‌آورد. خوشبختانه امروزه مدل‌های بسیار متنوعی از آبنمای خانگی از مدلهای کلاسیک تا مدرن گرفته یا ساده و با طراحی کاملا دقیق موجود هست و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود و فضایی که قرار است آبنما را قرار دهید، بهترین و زیباترین مدل از آبنمای داخلی را انتخاب کرده و از این طریق فضایی آرامبخش و آرام را برای خانه خود ایجاد کنید..

معمولا آبنمای خانگی یا بر روی دیوار نصب می‌شود و یا با توجه به ترجیحات شما روی میز قرار می‌گیرند و یا فضای مشخصی از کف به این موضوع اختصاص داده می‌شود.

برای ساخت آب نمای داخلی معمولا از رزین، بتن، فایبرگلاس و سنگ استفاده می‌شود و هزینه و قیمت آن، به عوامل مختلفی مانند اندازه، متریال مورد استفاده و طراحی بستگی دارد. به عنوان مثال، آب نماهای ساخته شده از رزین در مقایسه با نمونه‌های ساخته شده از سنگ ارزان‌تر هستند.

 

ویژگی‌ها و مکانیسم آبنمای خانگی چیست؟

ابنمای خانگی شیک و مدرن

آبنمای خانگی به گونه‌ای طراحی می‌شود که آب را به گردش در می‌آورد بنابراین به روشی مستقیم کار می‌کند. در واقع مکانیسم یک آبنما به این صورت است که درون آبنما یک مخزن تعبیه شده که معمولا در پایین‌تر قسمت آن قرار دارد. این مخزن حاوی آبی است که در سراسر آب نما توسط یک پمپ به گردش در می‌آید. این مکانیسم با پمپاژ آب از مخزن به بالای آبنما، آب را به حرکت درمی‌آورد تا اثر آبشاری ایجاد شود. پمپ مورد استفاده در یک آبنمای خانگی باید به اندازه کافی قدرتمند باشد تا آب را دوباره به گردش درآورد و آن اثر آبشاری را حفظ کند. به عنوان مثال، یک آبنمای داخلی با اندازه متوسط، به پمپی نیاز دارد که ظرفیت پمپاژ 100 تا 200 گالن آب در ساعت را داشته باشد.

همانطور که می‌دانید پمپ با برق کار می‌کند و موتور پمپ مورد استفاده در یک آبنما از نوع ضد آب است و به گونه‌ای طراحی شده است که به طور ایمن در آب کار کند. این پمپ دارای یک پروانه است که شامل یک چرخ کوچک با چندین پره یا تیغه است که آب را از لوله به سمت بالای آب نما هدایت می‌کند. هنگامی که آب از قسمت بالای آب نما به پایین می‌ریزد، قبل از جمع آوری مجدد در مخزن، روی سطح صافی جمع می‌شود. این چرخه به طور مداوم تکرار می‌شود و به آبنما اجازه می‌دهد آب را بارها و بارها به جریان درآورد و یک اثر زیبا و آرامش بخش ایجاد کند.

 

مزایای استفاده از آبنما در خانه

آوردن طبیعت به داخل خانه فواید زیادی دارد. چیزی در مورد صدای ملایم چکیدن آب وجود دارد که به بهبود خلق و خوی، کمک بسیاری می‌کند. در ادامه مزایای نصب آب نما در خانه آورده شده است:

 

آبنما باعث آرامش می شود

صدای ریزش ملایم آب اثر آرامش بخشی بر بدن دارد. بنابراین، نه تنها یک وسیله عالی برای خانه‌هاست، بلکه در ساختمان‌های اداری که افراد استرس زیادی را تجربه می‌کنند نیز مناسب است. علاوه بر این، صدای حرکت آب می‌تواند سر و صدا را مسدود کرده و به تمرکز بهتر کمک کند. به همین دلیل است که این وسیله خاص برای مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، لابی‌های مطب و مطب‌های دندانپزشکی مناسب است زیرا می‌تواند به کاهش اضطراب در افراد کمک کند.

 

آبنما یون‌های منفی به فضا اضافه می‌کند

زندگی امروزه به گونه‌ای شده است که در داخل خانه‌ها به دلیل وجود وسایل برقی زیاد، یون های منفی از بین می‌روند. اما وجود یون‌های منفی می‌تواند مزایای سلامتی خاصی داشته باشد و آب متحرک می‌تواند یون‌های منفی تولید کند. یون‌های منفی به افزایش جریان اکسیژن به مغز کمک می‌کنند و در نتیجه تمرکز بیشتر، کاهش خواب‌آلودگی و حالت روانی بهتر را در پی دارند.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که یون‌های منفی از بدن در برابر میکروب‌های موجود در هوا محافظت می‌کنند و در نتیجه علائم آسم و سایر مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهند. یون های منفی همچنین می‌توانند سطح سروتونین (یک ماده شیمیایی که خلق و خو را بهبود می‌بخشد) را افزایش دهند. افرادی که سطح سروتونین بالایی دارند اغلب شاد هستند و نسبت به افرادی که سروتونین کمی دارند، وضعیت روانی بهتری خواهند داشت.

 

آبنما رطوبت محیط را افزایش می‌دهد

وجود آبنمای خانگی می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در افزایش رطوبت محیط داشته باشد. این موضوع به ویژه در مکان‌هایی که دما به طور مداوم توسط گرمایش مرکزی یا تهویه مطبوع کنترل می‌شود مفید است. استفاده از تهویه مطبوع اغلب باعث می‌شود هوای اتاق بسیار خشک شود و اغلب افراد دچار خشکی و ترک پوست شده که باعث ناراحتی می‌شود.

 

آبنمای خانگی طراحی داخلی را زیباتر و خاص‌تر می‌کند

ترکیب عناصر طبیعی در یک فضا با استفاده از آب نما می‌تواند طراحی داخلی فضای شما را بهبود بخشد. بهترین چیز در مورد این وسیله خاص این است که می‌توانید مدل‌های مختلف آن را با توجه به فضا انتخاب کنید. بنابراین چه طراحی داخلی خانه شما روستیک باشد، چه مدرن یا کلاسیک، آب نماهایی وجود دارد که با تم شما مطابقت دارند. علاوه بر این، افزودن عنصر آب، تاثیر زیادی در ایجاد آرامش و معنویت در فضای داخلی خانه یا محیط کار خواهد داشت.

 

آبنما از نظر فنگ شویی نیز بسیار عالی است

به گفته کارشناسان فنگ شویی، آب جاری نماد رفاه و ثروت است. بنابراین، یک آبنمای خانگی نه تنها یک نقطه کانونی در دکوراسیون ایجاد می‌کند، بلکه باعث اقبال خوب نیز می‌شود!

علاوه بر این، وجود آب در خانه، جزء جدایی ناپذیر فنگ شویی یا ژئومانسی است که از نیروهای انرژی برای هماهنگ کردن افراد با محیط خود استفاده می‌کند. بر اساس این باورها، آبنما بهترین راه برای آوردن انرژی مثبت به خانه هاست.

 

پیشنهاد مطالعه: انواع نورپردازی داخلی با چراغ‌های LED، از پنل تا لوستر و آباژور

 

آشنایی با مدل‌های مختلف آبنمای خانگی

در ادامه با انواع مختلف طرح‌های آبنمای خانگی و بهترین موقعیت برای قرار دادن آبنما بیشتر آشنا می‌شوید:

 

آبنمای دیواری برای فضای داخلی خانه

ابنمای دیواری

ایده آبنمای دیواری برای خانه، از نظر طراحی مفهومی، مدرن‌تر است و معمولاً در لابی هتل‌ها و فضاهای عمومی نصب می‌شوند تا به مناطق پرتردد جذابیت بصری بیشتری دهند. همچنین جز گزینه‌های بسیار عالی برای فضای داخلی آپارتمان‌ها نیز محسوب می‌شود و می‌توانید حتی در کوچکترین آپارتمان نیز از این مدل آبنمای خانگی استفاده کنید و از این طریق، زیبایی و طراوت را به خانه خود اضافه کنید. زیرا فضای کاربردی شما را اشغال نمی‌کنند.

بنابراین می‌توانید به جای استفاده از اکسسوری و وسایل دکوری معمولی روی دیوار، از یک آبنمای دیواری استفاده کنید و از آنجایی که به دیوار نصب شده است، دسترسی به آن برای کودکان و همچنین حیوانات خانگی دشوارتر است.

 

آبنمای خانگی روی زمین

ابنمای روی زمین

ایده‌ آبنمای خانگی روی زمین، معمولاً حس و حال بسیار سنتی و خاکی را ایجاد می‌کند. این مدل از آبنماها معمولا از سنگ حکاکی شده یا از سفال  و سرامیک ساخته شده‌اند و می‌توانند در داخل خانه نصب شوند. برای نصب این مدل از آبنمای خانگی بهتر است نقطه‌ای را انتخاب کنید که نه تنها تمام توجهات را به خود جلب می‌کند، بلکه مانعی برای حرکت در خانه ایجاد نمی‌کند.

به طور کلی، این مدل از آبنمای داخلی، یک راه عالی برای تزئین یک منطقه باریک در خانه یا محل کار است.

 

آنمای خانگی رومیزی

ابنمای رومیزی

اگر احساس می‌کنید استفاده از آبنمای دیواری یا زمینی، برای فضایی که دارید بیش از حد بزرگ است و یا ممکن است خیلی زود از وجود آبنما در داخل منزل خسته شوید، بهترین پیشنهاد این است که از آبنمای رومیزی استفاده کنید. آبنماهای رومیزی معمولاً کوچکتر از آبنماهای دیواری و زمینی هستند و اغلب در بالای یک میز قرار می‌گیرند، بنابراین به این نام شناخته شده هستند.

از آنجایی که این مدل از آبنماها کوچک هستند، در مقایسه با دو آبنمای دیگر، مقرون به صرفه‌تر بوده و به شما کمک می‌کنند تا همچنان از وجود یک آبنما در خانه خود لذت ببرید. همچنین بسیار آسان و سریع تنظیم می‌شوند و نیازی به مونتاژ پیچیده ندارند و از انجایی که در سبک‌ها و طرح‌های زیادی عرضه می‌شوند، بنابراین انتخاب موردی که برای فضای داخلی خانه شما مناسب باشد، آسان و لذت‌بخش خواهد بود.

 

پیشنهاد مطالعه: مدل های آباژور ایستاده کلاسیک و شیک مناسب برای پذیرایی

 

ایده‌های مختلف از آبنمای خانگی

در زیر نمونه‌های متنوع و زیبا از انواع آبنما خانگی را ببینید و ایده بگیرید:

 

ابنمای سنگی تزیین شده با گیاهان طبیعی برای گوشه خانه

 

زیباترین نمونه از آبنمای خانگی سنگی

 

شیک ترین مدل آبنمای رومیزی بسیار ظریف و زیبا

 

آبنما خانگی ایستاده برای گوشه خانه یا محل کار

 

ساده ترین نمونه از آبنما رومیزی به رنگ مشکی

 

آبنما رومیزی با سایز کوچک و زیبا

 

شیک ترین نمونه از آبنمای خانگی دیواری ب طراحی خاص

 

مدل آبنماب خانگی رومیزی ترکیب شده با گیاه طبیعی

 

آبنمای خانگی طراحی شده به شکل پله در گوشه یک فضای داخلی

 

آبنمای دیواری شیک برای لابی

 

زیباترین نمونه از آبنمای دیواری به شکل آبشاری

 

مدل آبنمای دیواری شیک و خاص در کنار پوشش گیاهی جذاب

 

مدل آبنمای شیک برای کنار مبل

 

ابنمای رومیزی شیک و ساده

 

 

زیباترین مدل آبنمای خانگی برای قرار دادن در یک گوشه از خانه

 

مدل آبنمای سنگی شیک و زیبا برای گوشه خانه

 

شیک ترین مدل طراحی آبنما خانگی برای تراس

 

مدل آبنمای رومیزی با چوب بامبو

 

اینمای خانگی شیک و جذاب روی دیوار

 

مدل آبنمای خانگی به شکل آبشاری روی دیوار

 

آبنمای خانگی رومیزی ترکیب شده با گیاه بونسای

 

مدل آبنمای رومیزی ساده و شیک به رنگ سفید

 

پیشنهاد مطالعه: نمای بیرونی دیوار حیاط ویلایی را زیباتر طراحی کنید!

 

کلام آخر

شنیدن صدای آب همیشه با ایجاد احساس آرامش همراه بوده است. اگر می‌خواهید این احساس آرامش را در هر لحظه از زندگی خود داشته باشید، بهترین پیشنهاد این است که یک آبنمای خانگی را به دکوراسیون داخلی خانه خود اضافه کنید و از شنیدن صدای آب لذت ببرید.

به نظر شما کدام مدل از آبنما می‌تواند بهترین انتخاب برای فضای خانه‌های امروزی باشد؟

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید