طراحی استخر خانگی کوچک، از کجا شروع کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

داشتن استخر در خانه چه پیش‌نیازهایی دارد؟ مراحل ساخت و طراحی استخر خانگی کوچک، ایده‌های طراحی استخر کوچک در خانه و...

داشتن استخر رویای شیرینی است که هر فردی دوست دارد هرطور که شده آن را تجربه کند. هرچند استخرهای مختلفی در اطراف محل زندگی هستند که می‌توان به ازای پرداخت هزینه از آن‌ها استفاده کرد اما استخری که در هر ساعت از شبانه روز بتوان از آن استفاده کرد لذت دیگری دارد. طراحی استخر خانگی کوچک پیش‌نیازهایی دارد که با شناخت آن‌ها و به کار بردن ایده‌های مختلف می‌توان از داشتن استخر لذت برد.

 

طراحی استخر خانگی کوچک در انواع مختلف

استخر در حیاط خانه

لذت شنا در استخر در فصل زمستان

استخرهایی که به صورت خانگی ساخته می‌شوند بر اساس موقعیت قرارگیری در ساختمان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • استخر خانگی سرپوشیده: استخر خانگی سرپوشیده در محیط‌هایی مانند اتاقک گوشه باغ و ویلا، پارکینگ، زیر پله و ... ساخته می‌شوند.
  • استخر خانگی روباز: استخرهای خانگی روباز در حیاط، باغ، تراس و پشت بام ساخته می‌شوند.

 

نکات مهم در طراحی استخر خانگی کوچک

بازی کودکان در استخر کوچک خانگی

استخر خانگی کوچک شیک و زیبا

 

در طراحی استخر خانگی کوچک باید به پیش‌نیازها توجه کرد. پیش نیازها از نکات مهم در طراحی استخر به شمار می‌روند که عبارتند از:

  1. مصالح و متریال: بدنه استخر و کف آن باید مقاومت زیادی داشته باشد تا در اثر استفاده مداوم و به دلیل پر آب بودن فرسوده نشوند. متریال و مصالح به کار رفته باید کیفیت لازم را داشته باشند و با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت قرارگیری استخر انتخاب شوند. بعضی از انواع استخرها پیش ساخته و آماده بوده که متریال‌هایی مانند فایبرگلاس، وینیل و ... استفاده می‌شود که هزینه کمتری نسبت به ساخت نمونه سفارشی دارند.
  2. موقعیت قرارگیری: موقعیت قرارگیری استخر یکی از فاکتورهای بسیار مهم است که از همان ابتدا می‌بایست سرپوشیده یا روباز بودن آن را در نظر گرفت. اگر در فضای سرپوشیده از استخر استفاده می‌شود باید در جایی قرار گیرد که زمین مقاومت خوبی داشته و برای گودبرداری مناسب باشد. در فضاهای روباز نیز درختان و گیاهان را باید در نظر گرفت. رشد ریشه درخت و گیاهان باعث آسیب دیدن ساز و کار استخر می‌شود و ممکن است به سیستم لوله کشی و تخلیه آب نیز نفوذ کند. از سویی دیگر برای گرم کردن آب نیاز به سیستم گرمایشی بوده که می‌توان از تابش نور خورشید کمک گرفت. در مکان های سرپوشیده معمولا پنجره جایی تعبیه می‌شود که بتوان از حداقل تابش نور خورشید برای گرم کردن آب بهره‌مند شد و در مکان‌های روباز نیز موقعیتی در نظر گرفته می‌شود که در طول روز از نور آفتاب بتوان استفاده کرد.
  3. متراژ فضای استخر: طراحی استخر خانگی کوچک با توجه به متراژ فضا انجام می‌شود. متراژ فضا نقش مهمی در انتخاب طول، عرض، قطر و حتی عمق استخر دارند.
  4. مدل استخر: در طراحی استخر خانگی کوچک انتخاب مدل یکی از جذاب‌ترین کارهاست که ممکن است به شکل دایره، نیم دایره، مربع، مستطیل یا آزاد انجام شود.

 

مراحل ساخت و طراحی استخر خانگی کوچک

استخر در زیر راه پله

استخر خانگی مستطیلی

داشتن استخر خانگی کوچک تنها وابسته به طراحی کردن نیست بلکه قبل از آن باید مراحلی طی شود، از جمله:

  • گرفتن پروانه‌های ساختمانی و مجوزهای لازم
  • دریافت توضیحات لازم و مشخصات دقیق از مسئول ساخت و ساز
  • دریافت مجوز برق از شهرداری (در بعضی از مناطق)
  • انتخاب پیمانکار مطمئن (خاک‌برداری، شیب بندی، بتن ریزی، جایگذاری تاسیسات استخر، چیدن بلوک‌های سیمانی، عایق بندی، کاشی کاری، زیباسازی و ...)

 

بخوانید: جدیدترین دکوراسیون استخر خانگی لاکچری و شیک 2022

 

ایده‌های طراحی استخر خانگی کوچک

استخر جعبه ای در پشت بام

استخر درون خانه

استخر روباز

استخر خانگی با پله و بدون نرده

طراحی استخر خانگی کوچک با ایده‌های خلاقانه زیباتر می‌شود، اگر:

  • محل قرارگیری استخر در کنار آلاچیق باشد. آلاچیق فضایی را به وجود می‌آورد تا زمانیکه از استخر استفاده نمی‌شود با نشستن در آن از زیبایی فضا لذت برد.
  • استخر خانگی به صورت جعبه‌ای طراحی شود تا بتوان کاربری آن را به جکوزی تغییر داد و هزینه‌ها را کاهش داد.
  • دیواره‌های استخر از جنس شیشه باشند تا درون آن دیده شود.
  • دو استخر کوچک به صورت دوبل ساخته شود تا در یکی از آن‌ها آب گرم و در دیگری آب سرد قرار گیرد.
  • استخر به صورت روکار ساخته شود که با ریشه گیاهان برخورد نخواهد داشت.
  • دور تا دور استخر پله دار باشد تا برای فرو رفتن در آب نیاز به ورود از یک قسمت خاص نباشد.

 

بخوانید: هزینه ساخت استخر چقدر است؟

 

طراحی استخر خانگی در پشت بام

استخر در پشت بام

منظره غروب زیبای آفتاب در پشت بام در کنار استخر

همیشه در فضای داخلی خانه یا حیاط فضای کافی و مناسب برای ساخت استخر وجود ندارد. طراحی استخر خانگی کوچک در پشت بام یکی از بهترین راهکارهایی است که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. برای ساخت استخر در پشت بام نیاز است ساختمان مقاومت کافی داشته باشد، در این حالت می‌توان طعم شیرین شنا در ارتفاع را تجربه کرد.

طراحی استخر در پشت بام نیاز به برنامه ریزی دقیق داشته تا اطمینان حاصل شود که ساختمان وزن آب و بدنه استخر را تا چه حد می‌تواند تحمل کند در نتیجه زیر ساخت‌ها، ستون و دیواره‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند. نشت آب موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد و سقف پشت بام باید به خوبی عایق بندی شود.

استخرهای پیش ساخته یکی از گزینه‌های مناسب است که می‌توان از آن‌ها در پشت بام منزل استفاده کرد. در ساخت استخر خانگی پشت بام‌ها هیچ محدودیت خاصی وجود نداشته و با توجه به فضا صفر تا صد آن طراحی و اجرا می‌شود.

 

بخوانیدصفر تا صد مراحل ساخت استخر + تجهیزات و هزینه‌ها

 

طراحی استخر خانگی کوچک در تراس

استخر در تراس برج

استخر کوچک خانگی در تراس

تراس بعضی از خانه‌ها به قدری بزرگ است که حکم حیاط دارد. تراس به ویژه در طبقات بالا یکی از مکان‌های مناسب برای طراحی استخر خانگی کوچک است که طرفداران بسیاری دارد. ساخت استخر در تراس مشابه پشت بام بوده که در آن باید به مقاومت ساختمان، نحوه ورود و خروج آب، سیستم لوله کشی و ... توجه کرد.

برای ساخت استخر در تراس می‌بایست منظره رو به رو بدون مانع و مزاحم باشد تا بتوان در آنجا استخری ساخت. طراحی استخر خانگی کوچک در تراس می‌تواند در گوشه‌ای از آن باشد یا اینکه فضای مرکزی تراس را به استخر اختصاص داد.

 

بخوانید: جدیدترین مدل های طراحی استخر کوچک برای حیاط خانه

 

استخر خانگی پر آب

کلام آخر

طراحی استخر خانگی کوچک یکی از راهکارهای جذاب دوست داشتنی است که در برخی از خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌ها قابل اجرا است. ساخت استخر خانگی را به پیمانکاران حرفه‌ای بسپارید تا شرایط را به طور کامل بررسی کرده و با در نظر گرفتن موانع استخری کاملا شیک، ایمن و زیبا طراحی کرده و بسازند.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله