هزینه بازسازی خانه، کلی و به تفکیک فضاها در سال ۱۴۰۲

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

عوامل موثر بر هزینه بازسازی خانه، هزینه‌های بازسازی فضاهای مختلف و هزینه‌ کلی بازسازی خانه در سال ۱۴۰۲

هر خانه‌ای عمر مفیدی دارد که پس از مدتی نیاز به بازسازی کردن خواهد داشت. لزوما همیشه بازسازی خانه به دلیل قدیمی و فرسوده شدن ساختمان نیست بلکه گاهی برای ایجاد زیبایی بیشتر و یا کم و اضافه کردن فضا انجام می‌شود. با این حال صاحب خانه باید بداند که حدود هزینه تمام شده جهت بازسازی چقدر خواهد بود از این رو عوامل موثر بر هزینه‌ها، هزینه‌های بازسازی فضاهای مختلف و هزینه‌ کلی در سال ۱۴۰۲ را در این بخش از سایت پربازدید بساز و بچین را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

عوامل موثر هزینه بازسازی خانه

بازسازی خانه قبل و بعد

طرح شماتیک بازسازی آشپزخانه

هزینه بازسازی هر خانه با خانه‌ای دیگر متفاوت است زیرا برخی از خانه‌ها نیاز به خرده کاری بیشتری دارند اما بازسازی برخی دیگر جزئی بوده و چندان زمان‌بر نیست. هزینه بازسازی خانه از لحاظ اقتصادی از هزینه ساخت آن بسیار کمتر است بنابراین بسیاری از مالکان بازسازی ملک را به تخریب کامل بنا ترجیح می‌دهند. با در نظر گرفتن هزینه بازسازی ساختمان، بازسازی عملیاتی در هر بخش از خانه به صرفه‌تر بوده و بهترین راه برای نوسازی منزل محسوب می‌شود.

رایج‌ترین عوامل موثر در هزینه بازسازی خانه عبارتند از:

  • نوع طراحی و سبک مورد نظر: نوع طراحی و سبک با توجه به پیچیدگی و سادگی در طراحی قیمت‌های متفاوتی دارد. سبک‌های مدرن از سادگی تبعیت می‌کنند اما در سبک‌های کلاسیک طراحی پیچیده‌تری نیاز است که در آن از جزئیات، کنده کاری و منبت کاری های بسیار استفاده شده است. اجرای سبک سلطنتی به دلیل فاخر و اشرافی بودن هزینه بسیار بیشتری نسبت به سبک‌های دیگر دارد. هرچقدر در سبک دلخواه جزئیات بیشتری وجود داشته باشد، هزینه‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.
  • نوع بازسازی و کاربری: نوع بازسازی با توجه به اینکه در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد قیمت‌های متفاوتی را شامل می‌شود. بازسازی یک مجتمع با بازسازی یک واحد منزل مسکونی از نظر قیمت متفاوت است. از سوی دیگر نوع کاربری نیز بر هزینه تاثیرگذار است زیرا متریال و مصالح استفاده شده در آشپزخانه با مواد مصرفی در اتاق خواب یا حمام متفاوت است.
  • درصد تخریب فضاها: با توجه به درصد تخریب دیوارها و یا کف هزینه بازسازی متغیر است زیرا گاهی برای تخریب نیروی انسانی با ابزارهای ساده کافی بوده و گاهی دیگر نیاز است از ماشین آلات استفاده شود که ممکن است نیاز به نظارت و مجوز داشته باشد. حمل نخاله‌ها و مصالح تخریبی نیز بر روی هزینه بازسازی تاثیر می‌گذارد.
  • لوکیشن و مرکز قرارگیری: با توجه به رفت و آمد نیروی انسانی و تیم اجرایی، محل قرارگیری خانه بر هزینه تاثیر می‌گذارد. خانه‌های دور از شهر و دارای مسیر صعب العبور هزینه بیشتری بابت حمل نخاله،  حمل متریال‌های مصرفی و ... می‌طلبند.
  • دستمزد تیم اجرایی و نیروی کار: با توجه به متراژ و شدت بازسازی نیاز است تعداد نیروی کار انسانی متناسب در نظر گرفته شود تا کار در موعد مقرر تمام و تحویل داده شود از این رو دستمزد تیم اجرایی از خانه‌ای به خانه دیگر متفاوت است. از سویی دیگر تجربه و دانش تیم نیز بر هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد؛ تیم کاربلد به دلیل کسب مهارت‌های بیشتر و حرفه‌ای قادر است کار را به صورت اصولی و سریع‌تر تحویل دهد از این رو دستمزد بیشتری را خواهد خواست.
  • نوع متریال مصرفی و درجه کیفیت آن: نوع مصالح مصرفی از تاثیرگذارترین عوامل بر روی هزینه است. برخی از متریال‌ها علاوه بر گران یا ارزان بودن با توجه به کیفیت نیاز به شیوه خاص برای نصب دارند که هزینه بازسازی را تغییر می‌دهند.
  • متراژ ساختمان: هر چقدر ساختمان از نظر متراژ بزرگ‌تر باشد، هزینه‌های طراحی و اجرای بازسازی نیز بالاتر است.
  • فصل بازسازی: هزینه بازسازی در فصول مختلف سال به دلیل شرایط آب و هوایی با یکدیگر متفاوت است.
  • قدمت ساختمان: خانه‌های کلنگی که به خوبی مقاوم سازی نشده‌اند و فاقد پایه محکم هستند هزینه بازسازی آن‌ها نسبت به خانه‌های نوساز کمی بیشتر است.

 

هزینه بازسازی خانه در بخش‌های مختلف

خانه در حال بازسازی

مراحل بازسازی خانه

بازسازی پذیرایی خانه قبل و بعد

بازسازی کف خانه

بازسازی لزوما برای همه قسمت‌های منزل انجام نمی‌شود بلکه ممکن است تنها بخشی از آن را شامل شود. در بخش‌های مختلف خانه هزینه بازسازی متفاوت بوده که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • آشپزخانه: کابینت، کاشی بین کابینت، کفپوش آشپزخانه، شیرآلات مربوط به ظرفشویی، سینک ظرفشویی، گچ کاری سقف، نقاشی آشپزخانه و ... به ازای هر متر مربع حدود 2500 الی 10 میلیون تومان
  • سرویس بهداشتی: هزینه تخریب، لوله کشی آب و فاضلاب، عایق بندی، خرید کاشی، نصب کاشی و سرامیک، تعویض روشویی و شیرآلات، برق کشی مجدد، گچ کاری و تعمیر سقف سرویس بهداشتی و ... به ازای هر متر مربع از 200 الی 500 هزار تومان
  • اتاق خواب: پنجره، درب، کانال کشی کولر، گچ بری سقف، کفپوش، دیوارها (رنگ کردن، گچ‌کاری، کاغذ دیواری، لمینت و ...)، اصلاح یا ایجاد کمد دیواری یا شلف (قفسه)، ایجاد حمام و سرویس بهداشتی مستر و ... به ازای هر متر مربع حدود 200 هزار الی 3500 میلیون تومان
  • سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن: سقف، دیوار، کفپوش، اصلاح یا ایجاد شومینه، ایجاد کمد دیواری، پنجره، درب، جا به جایی تیغه‌ها، باریک کردن ستون و ... به ازای هر متر مربع از 200 الی 500 هزار تومان

 

قیمت‌های اعلام شده از سوی سایت بساز و بچین برای بازسازی خانه در سال 1402 حدودی است. توصیه می‌شود قبل از اقدام به بازسازی از طراح داخلی و پیمانکار ساختمانی استعلام قیمت بگیرید.

 

نکته مهم در تعیین هزینه بازسازی خانه

بازسازی آشپزخانه

تغییر دکوراسیون آشپزخانه

بازسازی سالن پذیرایی

پیمانکاران در حال بازسازی خانه

قیمت مصالح و دستمزد کارگران و پیمانکاران در کشوری مثل ایران به دلیل وجود تورم، روز به روز بیشتر می‌شود بنابراین هزینه بازسازی ملک تابعی از قیمت روز بوده و نمی‌توان برای آن رقمی ثابت در نظر گرفت. از این رو هزینه‌هایی که در این بخش از سایت بساز و بچین عنوان شدند کلی بوده و ممکن است هزینه تمام شده متفاوت باشد. مالک برای تعیین هزینه بازسازی منزل باید از قبل به سوالاتی پاسخ دهد، از قبیل:

  • کدام فضاهای ساختمان بازسازی شوند؟
  • چقدر می‌توان برای بازسازی هزینه کرد؟
  • کاربری فضاها پس از بازسازی چه خواهد بود؟
  • در بازسازی آپارتمان کدام سبک را (کلاسیک، نئوکلاسیک، مدرن و سلطنتی یا...) انتخاب می‌کنید؟
  • چه نوع متریال و مصالحی استفاده شود؟
  • چه مقدار بودجه در نظر گرفته شده است؟
  • ...

بهترین راه برای تخمین هزینه‌ها، کمک گرفتن از افراد متخصص و خبره در این کار است. چنین افرادی پیمانکار بوده و می‌توانند هزینه‌ها را دقیق‌تر برآورد نمایند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که گاهی در هزینه اعلام شده مغایرت‌هایی پیش می‌آید که به دلیل اضافه شدن مصالح، تغییر خدمات، عوض شدن درخواست‌ها و ... است. تیم بساز و بچین توصیه می‌کند اندکی بیشتر از مبلغ اعلام شده کنار بگذارید تا در تمام مراحل آسوده خاطر باشید.

 

بخوانید:

 

کلام آخر

هزینه بازسازی خانه ثابت نبوده و عوامل مختلفی بر روی آن تاثیرگذار است که در این بخش از سایت بساز و بچین به آن پرداخته شد.

آیا تاکنون تجربه بازسازی خانه را داشته‌اید؟ هزینه آن چقدر شده است؟

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
دنیا
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱

در کنار هزینه بازسازی خونه، وقت و زمان صرف شده خیلی مهمه

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید