نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی، دانستنی‌های مهم!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

راه های تمیز کردن داخل و بیرون ماشین ظرفشویی، چه زمانی باید ماشین ظرفشویی تمیز شود؟ دلایل و مزایای تمیز کردن ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از بهترین اختراعات بشر بوده که ظرف شستن را ساده‌تر کرده و زمان آن را به نصف کاهش داده است. ماشین ظرفشویی که وظیفه شستن ظروف را به عهده دارد خود نیازمند تمیز کردن به موقع است تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی مطلبی است که در این قسمت از سایت بساز و بچین به آن پرداخته شده است.

 

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف

ماشین ظرفشویی از دو بخش داخلی و بیرونی تشکیل شده است که هر کدام جداگانه نیاز به تمیز کردن دارند. تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی بسیار ساده و راحت بوده طوریکه کافی است از دستمال نرم یا میکروفایبر استفاده شود و آن را کمی مرطوب کرده و بدنه ماشین را تمیز کرد. اگر بدنه ماشین ظرفشویی بسیار چرب و کثیف است می‌توان از یکی از موارد زیر استفاده کرد:

  • صابون
  • سرکه
  • ماده تمیز کننده سطوح با توجه به جنس بدنه

و در انتها پس از زدودن آلودگی‌ها با دستمالی مرطوب آن را مجدد تمیز کرد و برای جلوگیری از لک شدن با دستمال نرم دیگر بدنه را خشک کرد. نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و ضد عفونی کردن داخل آن شامل چند مرحله است:

 

نحوه تمیز کردن قسمت فیلتر ماشین ظرفشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی محفظه‌ای استوانه‌ای شکل است که در کف دستگاه و در ابتدای پمپ تخلیه قرار دارد تا ذرات و رسوبات ناشی از شستن ظروف به داخل راه نیابد. برای تمیز کردن فیلتر، ابتدا آن را برخلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و بیرون بیاورید. صافی را از فیلتر جدا کرده و هر دوی آن‌ها را زیر آب گرفته و با یک برس یا مسواک کهنه ته مانده‌های مواد غذایی در شیارها تمیز کنید.

 

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی قسمت شلنگ تخلیه

ماشین ظرفشویی وسیله ای کاربردی

شلنگ تخلیه زیر ماشین ظرفشویی تعبیه شده که به پمپ متصل است. شلنگ را باز کرده، با آب بشویید و بررسی کنید که هیچ گرفتگی نداشته باشد.

 

تمیز کردن قسمت بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی

آبپاش ماشین ظرفشویی

آبپاش ماشین ظرفشویی در کف، بالا و قسمت میانی دستگاه قرار دارد. برای تمیز کردن آبپاش کافی است آن را از میل شفت جدا کرده و درپوش آن را باز کنید. سپس با ضربه ملایم به آن، رسوب‌ها را تخلیه کنید. سپس محلولی از آب گرم همراه با سرکه و کمی مایع ظرفشویی آماده کرده و آن را داخل آبپاش بریزید و 5 دقیقه زمان دهید در محلول درون آبپاش باقی بماند.

پس از 5 دقیقه با سوزن سوراخ‌ها را باز کرده تا کاملا محلول از آن خارج شود. سپس آبپاش را آبکشی کرده تا هیچ اثری از محلول درون آن باقی نماند.

 

نحوه تمیز کردن قسمت سبد ماشین ظرفشویی

سبد ماشین ظرفشویی

سبد ماشین ظرفشویی قسمتی برای چیدن ظروف داخل آن است. سبد را از ماشین ظرفشویی در آورده سپس توسط مسواک یا برس نرم آغشته به مواد شوینده و ضد عفونی مناسب آن را تمیز کنید.

 

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی قسمت واشر درب

تمیز کردن قطعات ماشین ظرفشویی

واشر در ب ماشین ظرفشویی مانع از نشتی آب می‌شود. از آنجایی که واشر مدام در تماس با آب قرار دارد می‌بایست به موقع تمیز شود. برای تمیز کردن واشر درب ماشین ظرفشویی از پارچه یا اسفنج آغشته به ماده شوینده یا سرکه استفاده کنید. اگر واشر درب دستگاه خراب شده باشد نیاز به تعویض دارد.

 

تمیز کردن قسمت بدنه داخلی ماشین ظرفشویی

استفاده از جوش شیرین در تمیز کردن ماشین ظرفشویی

استفاده از سرکه سفید در تمیز کردن ماشین ظرفشویی

بدنه داخلی دستگاه ماشین ظرفشویی را می‌توان با استفاده از موارد زیر تمیز کرد:

  • سرکه سفید: دو پیمانه از سرکه سفید را داخل یک کاسه تمیز بریزید و کاسه را در سبد بالا قرار دهید. در این حالت هیچ ظرف دیگری نباید داخل ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد؛ سپس دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید فرایند شستشو با آب و سرکه انجام شود. به هنگام استفاده از سرکه سفید نباید مواد شوینده، قرص، نمک، جلا دهنده و ... در ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد.
  • جوش شیرین: جوش شیرین ماده تمیز کننده دیگری است که نیاز است ابتدا کل ماشین ظرفشویی خالی باشد. سپس در محفظه ظرفشویی دو پیمانه جوش شیرین ریخته و فرصت دهید تا یک دور کامل فرایند شستشو با دمای بالای آب انجام شود. جوش شیرین باعث می‌شود بوی نامطبوع و رسوبات از بین رفته و داخل دستگاه برق بیفتد.
  • جرمگیر: ابتدا داخل دستگاه را از وجود هرگونه ظرف خالی کنید، سپس مایع یا پودر جرمگیر را کف ظرفشویی بریزید. در این حالت نیاز به استفاده از هیچ شوینده دیگری جهت جرمگیری نمی‌باشد و فقط کافیست برنامه Automatic یا Sensitive را اجرا کنید.

 

بخوانید: سینک گوشه ای ظرفشویی چیست؟ + مدل های جدید

 

مزایای آشنایی با نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی

 تمیز کردن ماشین ظرفشویی به روش اصولی

یادگیری هر چیزی که به علم و دانش فرد بیفزاید عالی است. دانستن چگونگی و نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی باعث می‌شود باقی مانده مواد غذایی از داخل دستگاه از بین برود و به دنبال آن بوی بد ندهد. هنگامی که ماشین ظرفشویی تمیز و ضد عفونی می‌شود به عمر دستگاه افزوده شده و ظروف تمیز و براق‌تر می‌شوند. از سویی دیگر هزینه‌های ناشی از تعمیرات و سرویس دستگاه کاهش یافته که از نظر اقتصادی گزینه‌ای مقرون به صرفه خواهد بود.

 

بخوانید: بررسی دلایل خرابی ماشین ظرفشویی ال جی

 

چه زمانی باید ماشین ظرفشویی تمیز شود؟

استفاده از مسواک در  تمیز کردن ماشین ظرفشویی

با نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی آشنا شدیم اما هر چند وقت یک بار باید دستگاه را تمیز و ضد عفونی کرد؟

زمان تمیز کردن ماشین ظرفشویی بستگی به نحوه و میزان استفاده از دستگاه دارد. اگر هر روز از ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود بهتر است ماهی یک بار نسبت به تمیز کردن دستگاه اقدام نمود. اگر به صورت هفتگی، ماهانه یا در فواصل نامنظم از ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود بهتر است پس از هر بار شستشو فیلتر را چک کرده و در صورت نیاز پاکسازی نمایید. در این مواقع که کمتر از ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود، هر سه ماه یک بار تمیز کردن ماشین ظرفشویی کافی است.

بخش خارجی ماشین ظرفشویی نیز بهتر است به صورت مرتب مثلا هفته‌ای یک بار تمیز شود تا هم همیشه تمیز به نظر رسد و هم اینکه مجموعه‌ای از چربی و غبار روی هم انباشته نشود.

 

بخوانید: رادمن پاسخ می دهد: "ماشین ظرفشویی در کدام طرف سینک قرار می گیرد؟

 

کلام آخر

ماشین ظرفشویی که چندین سال است پای خود را به خانه‌ها باز کرده و تبدیل به یک لوازم ضروری و اساسی شده است همانند سایر وسایل نیاز به رسیدگی دارد. آشنایی با نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی باعث می‌شود به طور اصولی با آن رفتار کرده و به سلامت دستگاه افزوده شود.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله