انواع نرده راه پله، ۱۷ ایده خلاقانه که مختص شماست!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید با انواع نرده راه پله آشنا شوید و جزییات انتخاب و طراحی نرده های خلاقانه را بدانید، در این مقاله همراه ما باشید.

نرده‌های راه پله یکی از المان‌های استراتژیک در طراحی ساختمان است که با ضوابط سخت گیرانه‌ای اجرا می‌شود. این نرده‌ها معمولا برای حفظ امنیت و ایمنی طراحی و نصب می‌شوند. شاید باور نکنید که نرده‌ها در زیبایی بصری و طراحی داخلی سازه تا چه اندازه اهمیت دارند. حتی اگر معماری حرفه‌ای برای طراحی فضا و سازه مدنظرتان استخدام کرده باشید، باز هم لازم است تا مطابق سلیقه و استانداردهای مهم انواع نرده راه پله را انتخاب کنید.

اگر قصد دارید با انواع نرده راه پله آشنا شوید و جزییات آن را درک کنید، تا پایان همراه ما باشید.

 

ویژگی‌های انواع نرده راه پله

انواع نرده راه پله

اگر کمی به عکس‌های به جا مانده از خانه‌های قدیمی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که پل‌های قدیمی با نرده‌های ساده تا چه اندازه فضا را خسته کننده نشان می دادند. درواقع، این فضا با دارا بودن نرده‌هایی بدون خلاقیت و دیزاین خاص، کاملا به شکلی خسته کننده جلوه می‌کند. اما شکل و فرم نرده‌های کلاسیک کاملا متفاوت است! تا جایی که بسیاری از افراد برای بازسازی خانه‌ها، تلاش می‌کنند تا فرم این نرده‌ها را دست نخورده نگهدارند و زیبایی فضا را چند برابر کنند. نرده‌ها نیز می‌توانند با تلفیق سبک‌های متفاوت زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای به فضا اضافه کنند. به همین دلیل لازم است تا انواع نرده راه پله بشناسید و برای استفاده در فضای داخلی ویژگی‌های هرکدام را درک کنید.

 

با انواع نرده راه پله آشنا شوید

نرده چوبی راه پله

همان‌طور که می‌دانید نرده‌ها انواع مختلفی دارند. هرکدام با ویژگی‌های خاص خودشان می‌توانند شکل و ظاهری بی نظیر داشته باشند. خوشبختانه این روزها درک و آگاهی در حوزه طراحی داخلی افزایش یافته است و افراد در تلاش هستند تا اطلاعاتی در زمینه انواع نرده راه پله کسب کنند. به همین دلیل در بساز و بچین قصد داریم مطابق با اطلاعات روز دنیا انواع نرده را بررسی کنیم و ویژگی‌های بصری هرکدام را مرور کنیم.

 

پیشنهاد مطالعه: خرید نرده شیشه ای درتیس برای راه پله و بالکن

 

1- نرده‌های مدرن ویلایی

انواع نرده مدرن ویلایی

در خانه‌هایی که در کنار مزرعه ساخته می‌شوند یا به عنوان خانه ویلایی در فضاهای غیرشهری آن‌ها را می‌شناسیم، استفاده از نرده‌های مدرن به شدت می‌تواند مطلوب باشد. این نرده‌ها با دارا بودن استایل ساده و فلزی، مقاومت مطلوبی دارند. رنگ مشکی این نرده‌ها به خوبی تضاد رنگی مدنظر طراح را ایجاد کرده است.

معمولا برای خانه‌های مدرن از همین نرده‌های فلزی صیقلی با استایل ساده استفاده می‌شود.

 

2- نرده‌های الهام گرفته از هنر دکو

انواع نرده الهام گرفته شده از آرت دکو

طراحی نرده‌ها با شکل و فرمی هنری، یکی از اقدامات خلاقانه‌ای است که توسط میشل سالز اسمیت یک طراح بی نظیر در استودیو معماری سرفیس رقم خورده است. به عقیده این طراح، استفاده از ظرافت و هنر در طراحی چیزی مثل نرده که اصلا تصورش را نمی‌کنید، می‌تواند به شدت در زیبایی محیط تاثیرگذار باشد. انواع نرده راه پله معمولا با شکل و فرمی رایج اجرا می‌شوند و نو آوری در این حوزه به شدت می‌تواند بازخورد مطلوبی داشته باشد.

 

3- نرده‌های صنعتی ساده

نرده‌های صنعتی ساده

در سازه‌هایی که همه چیز به شکلی شیک و ساده اجرا می‌شود، استفاده از نرده‌های صنعتی ایده بسیار مناسبی است. این سبک نرده‌ها به شکل ساده و بدون پیچ و خم طراحی و پیاده سازی می‌شوند. ظاهر آن‌ها بسیار ساده و کم هزینه به نظر می‌رسد. در این تصویر پس از بازسازی فضای آشپزخانه در خانه ویلایی دور از دریا، چنین طرحی برای نرده‌های کنار آشپزخانه انتخاب شده است تا بتوان تمرکز را از روی پیچیدگی نرده‌ها برداشت.

 

4- نرده راه پله با میله های آهنی

نرده‌هایی با میله های آهنی

یکی از طراحی‌های بی نظیر امیلی هندرسون، همین نرده‌هایی است که به شکل عمودی با کمک میله‌های فلزی اجرا شده است. طبق اطلاعات ارائه شده توسط هندرسون، این نرده ها با ظاهری بسیار ساده اما شکیل، دور از پیچیدگی و طراحی‌های خاص اجرایی شده‌اند. همه چیز با فلز ساخته شده است و تنها پله‌ها از جنس چوب کف سازه اجرا شده‌اند که هارمونی بصری مطلوبی در معماری داخلی آن ایجاد کرده است.

 

5- نرده سفید و روشن برای راه پله

نرده‌های سفید و روشن

با نگاهی عمیق متوجه خواهید شد که نرده‌های این طراحی داخلی اصلا به چشم نمی‌آیند! ظرافت استفاده از نرده‌های باریک موجب شده است تا نور آفتاب مانع از به نمایش گذاشتن نرده‌ها و تمرکز بر روی آن شود. خطوط باریک سفید برای ایجاد نرده‌هایی ایمن، ایده مناسبی است تا همه چیز در این فضا خودش را نشان دهد.

با تابش نور آفتاب تمرکز بصری بر روی مبلمان و دکوراسیون باقی می‌ماند و نرده‌ها مانعی برای این زیبایی محسوب نمی‌شوند.

 

6- نرده راه پله با الهام از مجسمه سازی

نرده‌های مجسمه سازی

یکی از ایده‌های معماری به نام کارا مان، ساخت نرده‌هایی با الهام از مجسمه سازی است. در این سبک طراحی همه چیز به شکلی خنثی می‌تواند خودنمایی کند. استفاده از فضای خنثی برای طراحی نرده‌های مینیمال ایده بسیار جذابی است. شکل و فرم این نرده‌های مینیمال سفید رنگ به همراه میله‌ مشکی رنگی که بر روی آن نصب شده است، فضایی با کنتراست مناسب خلق می‌کند که به شدت چشم نواز است.

 

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با انواع دیوارپوش + مزایا و معایب

 

7- نرده‌های ترکیبی با دیوارپوش چوبی

نرده‌های دیوار چوبی

زمانی که پله‌ها در فضای خانه دیده می‌شوند، چیزی شبیه به پارتیشن چوبی به شکلی خاص خودنمایی می‌کند. نرده‌های ساده و عمودی در این سبک طراحی به شدت محبوب شده‌اند. جن تالبوت طراح نرده‌های دیواری چوبی، تاکید زیادی به استفاده از رنگ‌های گرم در ایجاد هارمونی با نرده‌های چوبی دارد. جالب توجه است که نرده‌های چوبی نه تنها بر روی پله‌ها، بلکه در امتداد تا کف زمین آمده‌اند. همین موضوع نشان دهنده تاکید بر دیزاین دکوراسیون داخلی با کمک نرده‌ها است.

 

8- نرده راه پله با چوب گردو و شیشه

نرده با چوب گردو و شیشه

یکی از ترکیب‌های فوق‌العاده در طراحی نرده، استفاده از چوب و شیشه در کنار یکدیگر است. زمانی هدف ایجاد فضایی باز با چیدمانی مطلوب باشد، قطعا چنین طراحی می‌تواند ایده برنده باشد. این طرح در بازسازی یک خانه قدمی  در لندن اجرایی شده است و عبور نور به همراه زاویه دید گسترده از جمله ویژگی‌های مهم آن است. ایجاد حسی از طراحی به سبک مدرن در نرده‌های شیشه‌ای با رویه چوب دیده می‌شود که به شدت محبوب است.

 

9- نرده راه پله با تور ماهی گیری

نرده با ترو ماهی گیری

یکی از خلاقانه‌ترین طرح‌هایی که در این روزها دیده می‌شود، استفاده از تور ماهیگیری برای ایجاد یک فضای امن است. انواع نرده راه پله در این تصویر با کمک تور ماهیگیری طراحی شده‌اند. در بالای پله‌ها وجود فضایی برای استراحت و تفریح دیده می‌شود که نقاط نا ایمن آن به وسیله همین تورهای ماهیگیری پوشیده شده است. استفاده از چنین ایده ای ضمن کاهش هزینه‌های اجرا، موجب می‌شود تا نور کافی از نرده ها عبور کرده و فضا را به شکلی پویا روشن نماید. هرچند بهتر است بدانید زمانی که از متریال‌های نامتعارف برای دیزاین فضا استفاده می‌کنید، باید حواس‌تان به قوانین ساخت و ساز باشد تا مشکلی در مجوزها و اقدامات بعدی تجربه نکنید.

 

10- نرده‌های فولادی راه پله

نرده‌های فولادی

یکی از انواع نرده راه پله که این روزها به شدت محبوب شده است، نرده‌های فولادی است. این مدل طراحی در ابتدا توسط یک تیم طراحی داخلی در لندن اجرا شد. این نرده‌های فولادی با ظاهری خاص توانسته‌اند زیبایی بصری فضا را تامین کنند و از نظر کارایی نیز، سطح مطلوبی را ارائه کنند. همین موضوع موجب شده است تا نرده‌های فولادی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند و سفارش چنین نرده هایی افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

 

11- نرده‌های مینیمال برای راه پله

نرده‌های مینیمال

این روزها طراحی مینیمال به شدت محبوب شده است. جالب است بدانید که در پروژه بازسازی یک خانه قدیمی در مرکز لندن، یک نرده ساده با برش‌های لیزری CNC طراحی و پیاده سازی شده است. این طراحی مینیمال به شدت موفق به خلق فضایی یونیک شده است. طراحان این نرده مینیمال با درک اهمیت پرداختن به فضای داخلی و خلق فضایی ایمن و زیبا، اقدام به اجرای این پروژه کرده اند.

 

12- نرده‌های فلزی آبی

نرده‌های فلزی آبی

در طراحی نرده های فلزی آبی رنگ، آن چه مشخص است، ضرورت عبور نور از بین صفحات سوراخ داری است که در بین نرده‌ها کار شده است. نرده‌هایی که با قوطی فلزی مستحکم و صفحات سوراخ دار طراحی شده‌اند و همگی به رنگ آبی خودنمایی می‌کنند. ایجاد نقطه کانونی با نحوه طراحی این نرده‌ها، از جمله اقدامات هنرمندانه‌ای است که توسط طراح این مجموعه انجام شده است.

 

پیشنهاد مطالعه: کابینت آشپزخانه | راهنمای خرید انواع کابینت + قیمت

 

13- نرده‌های فولادی قرمز

نرده‌های فولادی قرمز

 طراحی نرده‌هایی که شکل و فرم خاصی دارند و با رنگ قرمز می‌توانند هویت فضا را تعیین کنند، ایده بسیار جذابی است. نرده‌های فولادی با سیم‌های شبکه‌ای فلزی که می‌تواند فضا را ایمن‌تر کند و ظاهری متفاوت به نرده ها ببخشد. این طراحی الهام گرفته از جزییاتی است که در ذهن طراح به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

14- نرده راه پله به شکل مربع

نرده‌های مربعی

شرکت طراحی ولد با ایده پردازی شگفت انگیزی موفق به طراحی نرده‌های خلاقانه‌ای شده است. نرده هایی که به شکل مربع هستند و به کمک اشکال هندسی، حال و هوای دکوراسیون داخلی را مشخص می‌کنند. جالب است بدانید که در این مدل طراحی، فضایی برای کتابخانه، شلف و چیدمان خاص درنظر گرفته شده است که به شدت محبوبیت دارد.

 

15- نرده راه پله با شیشه معلق

نرده‌هایی با شیشه معلق

در این سبک طراحی نرده های خاص، به جای استفاده از صفحات ضخیم فلز که نور را کاهش می‌دهند، از شیشه‌های مخصوصی استفاده شده است که جلوه‌ای شناور با چشم اندازی گسترده ایجاد می‌کنند. با این نرده‌ها، ضمن حفظ ایمنی و امنیت می‌توانید زیبایی بصری نرده های چوبی را به همراه داشته باشید.

 

16- نرده‌های سیم کشی شده

نرده‌های سیم کشی شده

در این سبک طراحی شاهد پله‌هایی هستیم که به شکلی معلق خودنمایی می‌کنند و با طراحی خاص، نرده‌های سیم کشی شده‌ای وجود دارند که انگار وزن پله‌ها را متحمل می‌شوند. هرچند سبک طراحی این پله‌ها کاملا معلق است و نرده‌ها تنها برای خلق زیبایی بصری در این فضا وجود دارند؛ اما طراحی فوق‌العاده این فضا به شدت در زیبایی دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

 

17- نرده‌های نئوکلاسیک

نرده‌های کلاسیک نوین

حفظ زیبایی نرده‌های کلاسیک و قدیمی در خانه‌هایی که با داشتن یک راه پله زیبا و شیک، هویت خاصی پیدا کرده‌اند بسیار ضروری است. زمانی که نرده‌های کلاسیک قابل بازسازی هستند، با اندکی خلاقیت می‌توان ضمن حفظ سبک خاص طراحی نرده‌ها، فضایی بی نظیر ایجاد کرد. به این تغییر و بازسازی، خلق نرده‌های نئوکلاسیک گفته می‌شود که این روزها بسیار ارزشمند است.

 

کلام آخر

با درک انواع نرده راه پله می‌توانید خلاقیت را در ذهن‌تان بیدار کنید و ضمن تلفیق این ایده‌ها، بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید. یادتان باشد که توجه به ایمنی، زیبایی و عبور نور پارامترهای مهمی است که در انتخاب انواع نرده راه پله باید در نظر داشته باشید.

به نظر شما کدام یک از ایده‌های بالا کاربردی و انتخاب شما است؟ برای ما نظرتان را کامنت کنید.

 

منبع:  thespruce.com

برچسب ها:
نرده
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید