پارتیشن چوبی، جداکننده‌‌ای از جنس طبیعت در دکوراسیون

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

پارتیشن چوبی چیست؟ اهداف نصب پارتیشن چوبی، انواع پارتیشن چوبی از نظر جابه‌جایی، ایده‌های طراحی پارتیشن چوبی، چوب‌های مورد استفاده در ساخت پارتیشن چوبی

پارتیشن‌ها نوعی دیوار جدا کننده هستند که این دیواره‌ها به صورت مدولار و متناسب با فضا طراحی شده‌اند و در محل مورد نظر نصب می‌شوند. امروزه به دلیل کمبود فضاهای ساختمانی، استفاده از پارتیشن‌ برای تقسیم‌بندی فضا برای استفاده بهینه در طراحی داخلی افزایش یافته است. پارتیشن‌ها به ویژه پارتیشن چوبی با طراحی‌ها و ویژگی‌های متفاوت مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند.

 

پارتیشن چوبی چیست؟

استفاده از پارتیشن چوبی در راه پله

جدا کردن آشپزخانه از سالن با پارتیشن چوبی

دیوارهای پارتیشن جداکننده‌ عمودی بوده که برای تفکیک فضاهای داخلی ساختمان به اتاق‌های متعدد و مناطق گردشی استفاده می‌شوند. با استفاده از پارتیشن‌ها می‌توان از فضاهای داخلی ساختمان به صورت بهینه استفاده کرد. با پارتیشن‌بندی فضاهای بزرگ را می‌توان تقسیم ‌بندی کرد و چندین فضا در اختیار کاربران قرار داد.

میان انواع متریال‌های مورد استفاده در ساخت پارتیشن‌، نوع چوبی بسیار محبوب شده است زیرا چوب عنصری از طبیعت است که حس سرزندگی و شادابی را به داخل فضا می‌آورد. پارتیشن‌های چوبی در طیف گسترده‌ای از طرح و نقش موجود هستند که از آن در ساختمان‌های مختلف اداری، تجاری، فرهنگی، آموزشی، مسکونی، بیمارستانی، مساجد و ... استفاده می‌شود.

تنوع در پارتیشن‌های چوبی زیاد بوده که می‌توان آن‌ها را به صورت کوتاه یا بلند، پهن و عرض، دکوری یا کاربردی و ... استفاده کرد از این رو جزو اجناس پر فروش در فروشگاه‌ها است که می‌توان آن را در رنج قیمت‌های مختلف تهیه کرد.

 

اهداف نصب پارتیشن چوبی

پارتیشن چوبی مینیمال

تفکیک فضا به کمک پارتیشن چوبی

پارتیشن چوبی حصیری

هدف از نصب پارتیشن چوبی در مکان‌های مختلف عبارتند از:

  • ایجاد حریم خصوصی: دیوارهای پارتیشن برای حفظ حریم خصوصی کاربرد دارند. برخی از قسمت‌های ساختمان‌های اداری یا حتی بخش‌هایی از منزل مسکونی نیاز به حریم خصوصی دارند که پارتیشن این نیاز را برطرف می‌کند.
  • تقسیم فضا: از پارتیشن برای تقسیم فضاهای بزرگ ساختمان به فضای کوچک و جداسازی از یکدیگر استفاده می‌شود. گاهی اوقات فضا بزرگ نبوده و تنها بر اساس کاربرد، نیاز به تفکیک به وجود می‌آید طوریکه راهروی ورودی به سرویس بهداشتی از سالن پذیرایی توسط پارتیشن تفکیک می‌شود.
  • پایداری سقف: گاهی از پارتیشن چوبی همچون یک ستون به عنوان عضو پشتیبان برای نگه داشتن سقف در موقعیت خود و عدم جابه‌جا شدن آن، استفاده می‌شود.
  • دکوراسیون و تزئین فضا: همیشه هدف استفاده از پارتیشن چوبی، جدا کردن و تقسیم بندی فضا نیست بلکه از آن برای تزئین و زیباسازی فضای داخلی استفاده می‌شود که می‌توان روی آن را با گذاشتن وسیله و اکسسوری زیباتر کرد یا اینکه طوری طراحی می‌شوند که به خودی خود فضا را زیباتر نشان دهند.

 

بخوانید: پارتیشن چیست؟ + انواع پارتیشن

 

انواع پارتیشن چوبی از نظر جابه‌جایی

پارتیشن چوبی عمودی

پارتیشن چوبی 8 پانلی

پارتیشن‌های چوبی به دو شکل ساخته می‌شوند:

  • پارتیشن ثابت: پارتیشن‌های چوبی ثابت با پیچ، مهره یا چسب به زمین متصل شده و ارتفاع آن‌‌ها متغیر است طوریکه برخی از آن‌ها بلند بوده و به سقف متصل می‌شوند.
  • پارتیشن متحرک (شناور): پارتیشن چوبی شناور به عنوان عنصر دکوراتیو در طراحی داخلی منزل به‌ کار می‌رود. پارتیشن‌های متحرک قابلیت باز و بسته شدن داشته و می‌توان آن‌ها را جا به جا کرد که آن را تبدیل به پارتیشنی انعطاف پذیر نموده است. پارتیشن‌های متحرک چوبی ممکن است ریلی، پاراوان، لولایی، چرخ دار و آکاردئونی باشند.

 

ایده‌های طراحی پارتیشن چوبی

استفاده از پارتیشن چوبی در اتاق

دیوار جدا کننده محیط

پارتیشن چوبی با شلف

پارتیشن‌های چوبی می‌توانند طرحی کاملا ساده و مینیمال داشته باشند یا اینکه همراه با آیتم‌های دیگر طرحی خاص و منحصر به فرد پیدا کنند. برای طراحی پارتیشن‌های چوبی ایده‌های مختلفی وجود دارد، از جمله:

  1. پارتیشن چوبی لانه زنبوی: لانه زنبور طرحی خاص دارد که می‌توان از آن در ساخت مدل پارتیشن ایده گرفت. حتی می‌توان طرح لانه زنبور را کمی تغییر داد و آن را به شکل شطرنجی و امثال آن درآورد. فضاهای به وجود آمده همچون یک حفر داخل پارتیشن بوده که از آن برای قرار دادن وسایل می‌توان استفاده کرد.
  2. پارتیشن چوبی با خطوط مستقیم: گاهی پارتیشن‌ها به صورت خطوط صاف و مستقیم بوده که از آن برای جدا سازی محیط استفاده می‌شود. صفحات عمودی یا افقی چنین پارتیشن‌هایی می‌توانند کاملا به هم چسبیده بوده یا اینکه با فاصله از یکدیگر قرار گرفته باشند.
  3. پارتیشن چوبی به صورت شلف: طراحی پارتیشن چوبی به شکل شلف ایده دیگری است که از آن نه تنها به عنوان جداسازی و تفکیک مکان‌ها می‌توان استفاده کرد بلکه فضایی کاربردی برای قرار دادن وسایل در آن به وجود می‌آید.
  4. ترکیب پارتیشن چوبی با اجزای دیگر: می‌توان از گیاهان برای تزئین پارتیشن‌ها استفاده کرد یا حتی آن‌ها را طوری انتخاب و چیدمان کرد که دیوار سبز به وجود آورند. در این حالت فضا زیباتر شده و از گیاهان نیز استفاده می‌شود. حتی می‌توان درون پارتیشن‌ها ریسه‌های نوری قرار داد تا هم باعث جذاب‌تر دیده شدن پارتیشن شد و هم اینکه روشنایی محیط را افزایش داد.
  5. تلفیق پارتیشن چوبی با سایر متریال‌ها: پارتیشن‌های چوبی را می‌توان به راحتی با متریال‌های دیگر ترکیب کرد. به عنوان مثال استفاده از شیشه این امکان را به وجود آورده که همچون اتاقی با پنجره بتوان به درون و بیرون نگریست. فلز، سنگ، طلق، سیمان، گچ، آجر، بتن، سفال و ... متریال‌هایی هستند که می‌توانند به صورت جزئی یا کلی با چوب ترکیب شوند و ایجاد یک پارتیشن ترکیبی و حتی سفارشی نمایند.

 

بخوانید: پارتیشن ورودی منزل، از راهنمای خرید تا جدیدترین ایده‌ها

 

چوب‌های مورد استفاده در ساخت پارتیشن چوبی

پارتیشن چوبی زیبای سفید

پارتیشن چوبی قهوه ای سوخته

پارتیشن چوبی اداری

پارتیشن‌های چوبی نه تنها از نظر شکل و کاربرد بلکه از نظر نوع چوب با یکدیگر متفاوت هستند. افرا، راش، بلوط، گیلاس و ... چوب درختانی هستند که می‌توان از آن‌ها در ساخت پارتیشن چوبی استفاده کرد. چنین پارتیشن‌هایی عموما گران قیمت بوده و در مکان‌های لوکس به کار می‌روند تا شکوه و جلال خود را به رخ بکشند و بتوان روی آن‌ها کنده کاری ایجاد کرد. سایر متریال‌هایی که می‌توان از آن‌ها در ساخت پارتیشن چوبی استفاده کرد، عبارتند از:

  • پی وی سی: از خمیر چوب می‌توان در جهت ساخت پارتیشن چوبی PVC استفاده کرد که دارای تنوع در رنگبندی و طرح هستند که مقاومت نسبتا بالایی دارند.
  • اچ پی ال: اچ به ال که به صورت مخفف HPL نوشته می‌شود از واژه High Pressure Laminate آمده است که نوعی ورق با روکش‌های مختلف است. اچ پی ال در برابر آب مقاوم بوده اما نسبت به باکتری و قارچ مقاومت زیادی ندارد.
  • ترموود: ترموود که از آن در ساخت پارتیشن‌های چوبی استفاده می‌شود ضد آب بوده و عایق به شمار می‌رود. از سویی دیگر مقاومت بالایی در برابر آب، حشرات موذی و موریانه دارد.
  • لترون: تحته چوبی لترون از ترکیب چند لایه طراحی و ساخته شده است که ذرات آن از ام دی اف بزرگ‌تر هستند و می‌توان برای پارتیشن‌هایی که خیلی از آن استفاده نمی‌شود، به کار برد.
  • ام دی اف: MDFها محبوب‌ترین متریالی هستند که از آن‌ها در ساخت پارتیشن چوبی استفاده می‌شود. ام دی اف از فراورده‌های چوبی بوده که قیمت مناسبی هم دارند.

 

بخوانید: پارتیشن شیشه ای اداری مناسب چه فضاهایی است؟

 

ترکیب پارتیشن چوبی با شیشه

کلام آخر

پارتیشن‌های چوبی می‌توانند تحول بی‌نظیری در فضای داخلی ساختمان‌ها ایجاد کنند. هنگامی که بنا و سازه به طور کامل ساخته شده باشند نیاز است با هزینه مجدد و سنگین آن‌ها را به شکل دیگری در آورد اما پارتیشن‌ها کار را راحت‌تر کرده‌اند که با دیوار جدا کننده خود در کوتاه ترین زمان ممکن فضای لازم را به وجود می‌آورند.

از پارتیشن می‌توان برای محدود کردن دید فضاهای مختلف استفاده کرد، مکانی جدید به وجود آورد و یا با هدف زیباسازی محیط از آن استفاده کرد. پارتیشن چوبی، محبوب‌ترین نوع پارتیشن موجود بوده که هر روز بر تنوع آن افزوده شده و مشتریان زیادی دارد.

برای تهیه انواع پارتیشن می‌توانید از سازندگان و فروشندگان پارتیشن در بساز و بچین کمک بگیرید.

 

برچسب ها:
پارتیشن
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید