انواع نورپردازی داخلی با چراغ‌های LED، از پنل تا لوستر و آباژور

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر علاقه‌مند به زیبایی دکوراسیون داخلی هستید و می‌خواهید با معجزه نورپردازی داخلی با چراغ‌های LED آشنا شوید، با این مطلب همراه ما باشید.

اگر نگاهی ریزبینانه به عملکرد موجودات زنده در سطح زمین داشته باشید، قطعا متوجه جایگاه نور طبیعی در زیست آن‌ها خواهید شد. موجودات زندگی همگی با معجزه نور به حیات خودشان ادامه می‌دهند. نورپردازی در فضاهای داخلی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که منبع تغذیه انرژی انسان و خالق حالات روحی او است. همین جزییات نشان می‌دهد که طراحان داخلی تا چه اندازه باید بر روی استفاده از انواع نورپردازی داخلی با چراغ‌های LED و پنل‌های مخصوص، هوشمندانه عمل کنند. برای آشنایی بیشتر در زمینه نورپردازی با چراغ های LED، نکات و جزییاتی را آماده کرده‌ایم که می‌توانید آگاهی خودتان را ارتقا دهید.

اگر شما نیز مشتاق هستید در خصوص انواع نورپردازی داخلی با چراغ‌های LED بیشتر بدانید، تا پایان همراه ما باشید.

 

نورپردازی چیست؟

نورپردازی داخلی

نورپردازی به فن و هنر استفاده از نور برای ایجاد جلوه‌های بصری و تأثیرات زیبایی در فضاهای داخلی و خارجی گفته می‌شود. این اقدام شامل استفاده از منابع نوری مختلف، مانند چراغ‌ها، فانوس‌ها، نورافکن‌ها، لامپ‌ها و سایر روش‌های نورپردازی است. هدف اصلی نورپردازی، ایجاد اثرات مثبت و تغییرات در تجربه بصری و احساسات افراد، زمان حضور در یک فضا است. نورپردازی در فضای داخلی دکوراسیون ،می‌تواند با استفاده از نور مستقیم و غیرمستقیم، نورهای روشن و خاموش، نورهای رنگی و سایر انواع نور، متناسب با نیاز فضا و اهداف طراحی، انجام شود. این فرایند شامل انتخاب رنگ، نوع و قدرت نور، جهت و زاویه تابش، توزیع نور و نحوه کنترل آن است. همچنین، استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند نور شکسته، تراکم نور، نورپردازی نقطه‌ای، نورپردازی فاصله، نورپردازی معماری و سایر روش‌ها در نورپردازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از نورپردازی مناسب، می‌توانید زیبایی و جذابیت فضا را افزایش داده، عناصر دکوراتیو را برجسته کرده، ابعاد فضا را تغییر دهید. این هنر در طراحی داخلی، معماری، رویدادها، نمایشگاه‌ها، فضاهای عمومی، فروشگاه‌ها و سایر مکان‌ها استفاده می‌شود تا تجربه بصری افراد را از حضور در یک فضا تغییر دهد.

 

پیشنهاد مطالعه: نورپردازی سقف پذیرایی و آشپزخانه ساده [هالوژن،کناف،نورمخفی]

 

کاربرد نورپردازی در فضای داخلی چیست؟

کاربرد نورپردازی در فضای داخلی

نورپردازی در فضای دکوراسیون داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل طراحان داخلی برای ایجاد طراحی جذاب و هیجان‌انگیز در فضا، تلاش می‌کنند تا از معجزه نورپردازی کمک بگیرند. این موضوع تاحدی تخصصی است که برخی شرکت‌ها به شکل متمرکز تنها بر روی نورپردازی و طراحی آن کار می‌کنند. برای درک بهتر کاربرد نورپردازی در فضا، موارد زیر را مطالعه کنید.

  • ایجاد جذابیت بصری: نورپردازی مناسب قادر است تأثیر زیادی بر فضای داخلی اعمال کند. با استفاده از نور به طرز مناسب، می‌توانید عناصر دکوراتیو را برجسته کرده، ابعاد فضا را تغییر دهد و جذابیت بصری منحصر‌به ‌فرد را به فضا بخشید.
  • تأثیر روحی روانی: نورپردازی مناسب می‌تواند بر حالت‌های روحی و احساسات افراد تأثیرگذار باشد. با استفاده از نورهای روشن و تنوع رنگی، می‌توانید حس آرامش، روشنی، دلپذیری، رویایی یا انرژی را در فضا ایجاد کنید.
  • ایجاد فضاهای مختلف: با استفاده از نورپردازی، می‌توانید فضاهای مختلفی را در یک فضای بزرگ ایجاد کنید. مثلاً با استفاده از نورهای متمرکز و مستقیم می‌توانید یک فضای کاری یا فضای مطالعه را تعریف کنید و با استفاده از نورهای نرم و پراکنده می‌توانید فضایی راحت و آرام برای استراحت ایجاد کنید.
  • برجسته‌سازی ویژگی‌های معماری: با استفاده از نورپردازی می‌توانید ویژگی‌های معماری فضا را برجسته کرده و جلوه‌ای زیبا و خاص برای آن ایجاد کنید. مثلاً با نورپردازی مناسب، می‌توانید کف‌های سنگی، دیوارهای تزئینی، ستون‌ها یا سقف را به تأثیرگذاری بیشتری برسانید. تمرکز بر روی جزییات یکی از دستاوردهای نورپردازی اصولی است.
  • بهینه‌سازی استفاده از نور طبیعی: با استفاده هوشمندانه از نورپردازی، می‌توانید بهینه‌ترین استفاده از نور طبیعی را داشته باشید. با جذب نور طبیعی و منعکس کردن آن در سایر مناطق در یک فضای داخلی، می‌توانید صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشید و همچنین فضایی با اتمسفر روشن و دلپذیر ایجاد کنید.

 

نکات مهم نورپردازی داخلی با LED

نورپردازی داخلی با LED

به طور کلی، نورپردازی داخلی با چراغ LED به پارامترهای مختلف وابسته است. شما به عنوان فردی متخصص در این زمینه باید حتما به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید و همه چیز را به شکلی تخصصی ارزیابی کنید. نورپردازی به همان میزان که در طراحی داخلی اثرگذار است، انتخاب اشتباه آن نیز می‌تواند اثرات نامطلوبی بر محیط تحمیل کند. پس حتما به نکاتی که ادامه اشاره می‌کنیم، توجه داشته باشید.

 

1- شاخص دمای رنگ نور

دمای رنگ نور به عنوان یک مفهوم در علم نورپردازی و رنگ‌شناسی استفاده می‌شود. این مفهوم به ارتباط بین رنگ و دما برمی‌گردد. به بیان ساده‌تر، دمای رنگ نور، به میزان گرمی یا سردی رنگ اشاره دارد. این دما با استفاده از یک سیستم اندازه‌گیری به نام کلوین (Kelvin) بررسی می‌شود. در این سیستم، ارزش کلوین کمتر، معادل رنگ‌های سرد و ارزش کلوین بیشتر معادل رنگ‌های گرم است.

به طور کلی، نور روز در فضای باز یا لامپ‌های LED سفید، به عنوان دماهای بالای 5000 کلوین و به عنوان رنگ‌های سرد تلقی شناخته می‌شوند. اما دماهای زیر 5000 کلوین به عنوان رنگ‌های گرم تلقی می‌شوند. رنگ‌های گرم مانند نور زرد در شب یا لامپ‌های نور مهره‌ای است. دمای رنگ نور در کاربردهای گوناگونی از جمله روشنایی داخلی، عکاسی، صنعت تلویزیون و نورپردازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

2- شاخص نمود رنگ یا CRI

احتمالا شما هم تجربه خرید از مغازه‌هایی را داشته‌اید که رنگ لباس در فضای فروشگاه متفاوت از رنگ واقعی آن لباس است. چیزی که انعکاس رنگ را غیرواقعی می‌کند، همین CRI نور است. شاخص نمود رنگ (Color Rendering Index یا CRI) پارامتری است که برای ارزیابی قابلیت یک منبع نور در بازتاب دقیق رنگ‌ها استفاده می‌شود. CRI از ۰ تا ۱۰۰ اندازه‌گیری می‌شود و بیشترین مقدار آن به معنای بازتاب دقیق‌تر رنگ‌ها است. شاخص نمود رنگ با مقایسه روشنایی یک منبع نور با یک منبع نور مرجع استاندارد، مشخص می‌شود. هرچقدر مقدار CRI نزدیکتر به ۱۰۰ باشد، منبع نور در انعکاس رنگ‌ها واقعی‌تر عمل می‌کند.

منابع نور با CRI بالا معمولاً توانایی بهتری در بازتاب رنگ‌ها دارند و رنگ‌ها را با دقت و صحت بیشتری نمایش می‌دهند. این مورد در بسیاری از کاربردهای نورپردازی و نور محیطی اهمیت دارد. برای فضاهای خاص مثل دکوراسیون داخلی، فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و صنعت عکاسی، میزان بازتاب رنگ‌ها اهمیت دارد. مقدار CRI یک منبع نور می‌تواند بین ۰ تا ۱۰۰ باشد. منابع نور با CRI بالاتر از ۸۰ به عنوان منابع نور با بازتاب رنگ مطلوب شناخته می‌شوند.

 

پیشنهاد مطالعه: نکاتی مهم برای نورپردازی نمای ساختمان + 20 نمونه لوکس

 

3- تغییر شدت نور

تغییر شدت نور در محیط‌های مختلف می‌تواند اهمیت بسیاری داشته باشد. کاهش و افزایش شدت نور، بر روی حالات روحی، کارایی و راحتی افراد تأثیرگذار است. در ادامه به برخی مزایای تغییر شدت نور اشاره می‌کنیم.

  1. راحتی بینایی: شدت نور مناسب، باعث ایجاد راحتی بینایی در فضا می‌شود. نور کافی و مناسب، فرایندهای بینایی را تسهیل کرده و خستگی چشم را کاهش می‌دهد.
  2. کارایی و عملکرد: در فضاهای کاری، تغییر شدت نور می‌تواند بر کارایی و عملکرد افراد تأثیر بگذارد. نور کافی و مناسب برای فضاهای کاری، مطالعه و فضاهایی که افراد در آن جا نیاز به تمرکز دارند، اهمیت فراوانی دارد.
  3. ایجاد اثرات روانی: تغییر شدت نور می‌تواند تأثیر مستقیم بر حالت روحی و احساسات افراد داشته باشد. نور روشن و فراوان می‌تواند انرژی و خوشحالی را القا کند، در حالی که نور کم می‌تواند آرامش و امنیت را به ارمغان بیاورد.
  4. استفاده بهینه از انرژی: تغییر شدت نور در زمان‌های مختلف روز و نیازهای محیط، می‌تواند منجر به استفاده بهینه از انرژی نور شود. به عنوان مثال، در ساعات روز با نور طبیعی فراوان، می‌توان شدت نور مصنوعی را کاهش داد و در نتیجه، هزینه انرژی و میزان آن را کاهش داد.

یادتان باشد که در طراحی روشنایی، باید نیاز کارفرما مورد بررسی قرار گیرد و طبق استانداردها و سلیقه او، طراحی رقم بخورد. در نهایت، تغییر شدت نور با توجه به نیازهای محیط و فعالیت‌های تعریف شده در آن محیط، می‌تواند بر راحتی، کارایی و سلامتی افراد تأثیر زیادی داشته باشد.

 

انواع نورپردازی داخلی با چراغ LED

انواع نورپردازی داخلی با چراغ LED

استفاده از چراغ‌های LED برای نورپردازی خانه‌ها بسیار رایج شده است. خوشبختانه در دسترس بودن این منبع نوری جذاب و توانایی بالای آن در محیط داخلی، موجب شده است تا کار متخصصین در این زمینه آسان‌تر شود. اصول نورپردازی در فضاهای مختلف و درک نیاز هر فضا متناسب با افرادی که در آن حضور دارند، نکته مهمی است که باید حتما به آن توجه کنید. در ادامه به بررسی انواع نورپردازی داخلی با چراغ LED می‌پردازیم.

 

1- نورپردازی سقف کاذب با LED

نورپردازی سقف کاذب با LED

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید کاربرد چراغ‌های LED چیزی فراتر از نمای ظاهری آن‌ها است. طراحان با کمک خلاقیت و ایده پردازی موفق شده‌اند تا از نورپردازی در سقف کاذب، زیبایی بصری دیگری را خلق کنند. در این مدل پانل‌هایی با چاپ باکیفیت در سقف کاذب قرار می‌گیرند و چراغ‌های LED در پشت این پانل‌ها نورپردازی را برعهده می‌گیرند. نتیجه نهایی داشتن یک سقف با تصویری از طبیعت، کهکشان، آسمان و فضاهای این‌چنینی است. این مدل نورپردازی حتی برای نواحی بدون پنجره نیز کاربرد دارد و استایلی شبیه به پنجره و طبیعت واقعی را تداعی می‌کند.

 

پیشنهاد مطالعه: اصول طراحی نورپردازی اتاق خواب

 

2- نورپردازی با پنل‌های LED

نورپردازی با پنل‌های LED

بسیاری از فضاها پذیرای نور مستقیم نیستند. در این شرایط استفاده پنل‌های LED به شدت رایج است. شما می‌توانید با کمک این پنل‌ها پخش نور عالی در فضا ایجاد کنید و هرگونه کلافگی و خستگی چشم ناشی از نورهای مستقیم را ازبین ببرید. کمک گرفتن از پنل‌های مخصوص LED می‌تواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و نور مناسب محیط را در متعادل‌ترین حالت ممکن تامین کند.

 

3- نورپردازی با هالوژن LED

نورپردازی با هالوژن LED

استفاده از هالوژن خصوصا در فضاهای دارای سقف کاذب، کناف و رابیتس به شدت رایج است. هالوژن نورهای نقطه‌ای با فواصل نسبتا نزدیک به هم را ایجاد می‌کند. معمولا در فضای سالن پذیرایی، سالن غذاخوری، آشپزخانه و اتاق خواب از هالوژن LED استفاده می‌شود. طول عمر بالای این هالوژن‌ها بدون افت کیفیت نور و مصرف انرژی پایین از جمله انگیزه‌های مهم برای استفاده از آن به شمار می‌رود.

 

4- نورپردازی با LED نواری

نورپردازی با نواری LED

بعد از نورپردازی سقف با هالوژن، پرکاربردترین نوع نورپردازی در فضاهای اداری، خانگی و تجاری، نورپردازی با LED نواری است. شما به راحتی می‌توانید از LED نواری استفاده کنید و به شکل نور مخفی ظاهر فضاهای مختلف را از یکدیگر مجزا کنید. کمک گرفتن از این سبک نورپردازی به شکلی هوشمندانه می‌تواند حال و هوای فضا را تغییر دهد. حتی اگر اهل استفاده از نور مستقیم نباشید، باز هم استفاده از LED  برای خلق فضای دکوراتیو جذاب است.

 

5- نورپردازی لوستر و آباژور با لامپ LED

نورپردازی لوستر و آباژور با لامپ LED

استفاده از انواع لامپ در معماری بسیار رایج است. معمولا نورپردازی فضاهای مختلف متناسب با نیاز آن فضا طراحی و پیاده سازی می‌شود. استفاده از دیوارکوب، لوستر و آباژورهایی که نور کافی برای نواحی مختلف را تامین می‌کنند، بسیار پرطرفدار هستند. لامپ‌های LED با تامین نور کافی و مصرف انرژی بسیار پایین، انتخابی اقتصادی و هوشمندانه برای فضای داخلی محسوب می‌شود.

 

کلام آخر

بهتر است بدانید که استفاده از انواع نورپردازی داخلی در فضا، نقش مهمی را ایفا می‌کند. کیفیت و جذابیت یک فضا، وابسته به نورپردازی است. طراحی هوشمندانه نورپردازی یک محیط علاوه‌بر ایجاد حس مطلوب، می‌تواند یک نتیجه یونیک و بی نظیر ایجاد کند. با شناخت انواع نورپردازی داخلی با چراغ LED و درک مزایا و معایب آن می‌توانید انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

تجربه شما از چراغ های LED در فضای خانه و محل کارتان چیست؟ حتما نظرتان را در کامنت بنویسید.

 

برچسب ها:
نورپردازی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید