طراحی و چیدمان اتاق های کوچک خانه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم که چطور اتاق های کوچک خانه را به گونه ای بچینید که در کنار بهترین عملکرد، دارای دکوراسیون زیبایی نیز باشد.

با گذشت زمان و افزایش مشکلات اقتصادی که بر خانواده های ایرانی وارد میشود، آن ها مجبور می شوند به دنبال خانه های کوچک بروند و زندگی خود را سپری کنند. و خوب می دانید که خانه های کوچک طبعا دارای اتاق های کوچک با کاربری های متفاوت هستند. به همین علت ما در بسازوبچین تلاش کرده ایم در این مقاله و مقاله بعدی بیشتر در مورد اتاق ها و مبلمان های کوچک مطلب و نمونه قرار بدهیم تا بتوانید از آن ها برای فضاها و اتاق های کوچکتان ایده بگیرید و براحتی کوچک بودن فضا را به فرصت تبدیل کنید و از آن لذت ببرید.

 

آشپزخانه کوچک

یکی از محبوب ترین فضاها در خانه آشپزخانه است. اگر در خانه ی شما یکی از اتاق های کوچک، آشپزخانه است سعی کنید با رعایت نکات زیر آن را بزرگتر جلوه بدهید.

  • استفاده از رنگ روشن: خوب میدانید که رنگ روشن، فضا را بزرگتر و روشنتر نشان می دهد. پس در فضای آشپزخانه کوچک خود از رنگ های روشن استفاده کنید. سعی کنید تمامی رنگ های تیره و قدیمی موجود در فضا را پاک کرده و رنگ های روشن را جایگزین آن کنید و شاهد یک تغییر چشم گیر شوید. از نظر روانشناسی هم رنگ های روشن حس و حال زندگی را در فضا افزایش می دهند.
  • استفاده از سقف های بلند: اگر آشپزخانه شما در کنار کوچک بودن، دارای سقفی کوتاهی است سعی کنید آن را از طریق راهکارهایی بلندتر نشان دهید. به عنوان مثال: اگر سقف کاذبی دارید که امکان برداشتن آن وجود دارد اینکار را انجام دهید یا میتوانید از کابینت ها ایستاده وبلند استفاده کنید تا باعث بلندتر دیده شدن فضا شود.
  • استفاده از مصالح چوب یا آجر: مصالحی مانند چوب یا آجر، گرما و صمیمیت را در فضا ایجاد میکنند. شما می توانید در گوشه ای از از فضا از یکی از این متریال ها یا مشابه آن استفاده کنید تا فضای خود را در کنار کوچک بودن، صمیمی و گرم نشان دهید.
  • استفاده از کوچک ترین فضاها:سعی کنید از هر گوشه آشپزخانه خود به درستی استفاده کنید. به اصطلاح همه سوراخ سنبه ها را پر کنید! سعی کنید وسیله ای را در سطح کابینت آشپزخانه یا روی میز قرار ندهید. زیرا شلوغی فضا خود عاملی برای کوچکتر دیده شدن فضا است. شما با این کار میتوانید علاوه بر اینکه وسایل ها و تجهیزات آشپزخانه را سروسامان بدهید فضا را نیز بزرگ و مرتب جلوه میدهید.

 

- مطلب پیشنهادی: 8 ایده کابینت آشپزخانه که ظاهری مدرن و کلاسیک به آشپزخانه شما می دهد.

اتاق های کوچک خانه - آشپزخانه کوچک

 

حمام کوچک

معمولا در خانه ی ما ایرانی ها، فضای حمام یا سرویس بهداشتی آخرین فضا در خانه است که به دکوراسیون و چیدمانش توجه می کنیم. به همین علت (بی اهمیتی به فضای حمام) در اکثر طراحی های خانه، کوچکترین متراژ را به فضای حمام اختصاص می دهند. که این تفکر و طرح کار اشتباهی است؛ شما باید به چیدمان و دکوراسیون حمام کوچک منزل خود مانند دیگر اتاق های کوچک فضایتان اهمیت بدهید. 

شما میتوانید با رعایت نکات زیر فضای حمام خود را بزرگتر جلوه بدهید.

  • استفاده از رنگ روشن
  • استفاده از کاشی ها کوچک: سعی کنید کاشی هایی که در فضای حمام خود استفاده می کنید، دارای ابعاد و اندازه های کوچک باشند اینگونه تعداد کاشی ها بیشتر و در کنار آن فضای حمام بزرگتر دیده می شود.
  • استفاده از کاشی با طرح های راه راه: طرح های راه راه در کاشی، علاوه بر اینکه فضای حمام را شلوغ نمیکند باعث زیباتر دیده شدن فضا وبزرگتر شدن حمام کوچک شما میشود. 
  • استفاده از شلف های دیواری: به کمک شلف دیواری، می توانید از شلوغ شدن حمام جلوگیری کنید و تجهیزات حمام را سروسامان بدهید. این کار علاوه بر اینکه به بزرگتر دیده شدن فضای حمامتان کمک میکند بلکه فضایی با جلوه ای زیبا به شما می دهد.
  • استفاده از آینه: آینه نیز از عواملی است که باعث بزرگتر دیده شدن فضا میشود. فقط توجه کنید آینه را در فضای مناسبی از حمام نصب کنید.

 

- مطلب پیشنهادی: ایده کاربردی و مفید برای دکوراسیون حمام با چند طراحی زیبا و ارزان!

اتاق های کوچک - حمام مستر کوچک

 

اتاق نشیمن کوچک

اتاق نشیمن، از اتاق هایی است که شما و مهمان هایتان بیشترین زمان را در آن صرف می کنید. پس باید کمی خلاقیت داشته باشید که با چیدمان مناسب، فضایتان را به بهترین فضا و عملکردی درست، طراحی کنید. زمانی که اسم اتاق نشیمن با متراژ کوچک می آید اولین گزینه ای که ذهن ما به سمت آن میرود انتخاب مبلمان های کوچک است. اما شما میتوانید با رعایت اصول چیدمان درست، فضای خود را بزرگتر جلوه بدهید یا حتی از چند دست مبلمان، متناسب با فضایتان استفاده کنید. در زیر نکاتی را که به شما برای بزرگتر کردن اتاق نشیمن کمک میکند، آورده ایم. 

  • استفاده از رنگ روشن برای دیوارها و مبلمان و از بین بردن تمام رنگ های تیره
  • چیدمان درست و اصولی مبلمان
  • استفاده از آینه های بزرگ و قدی در فضا
  • استفاده از مبلمان های کوچک که در مقاله بعدی راجع به این مورد مفصل توضیح میدهیم.
  • استفاده از مصالحی مانند: چوب و...

اتاق های کوچک - اتاق نشیمن کوچک

 

اتاق خواب مستر کوچک

اتاق خواب، جزء مهم ترین اتاق ها برای هر خانه است پس میتوان گفت: اتاق خواب مستر، خود خانه ای دیگر در دل خانه شماست. چرا که در دل خود، اتاق نشیمن، حمام و سرویس را در کنار سرویس خواب دارد. 

  • استفاده از رنگ روشن یکی از موثرترین تکنیک ها که در هر فضایی کارآمد است. باید میشود نور بیشتری در فضا منعکس شود.
  • اگر هنوز اتاق خواب شما طراحی نشده است، سعی کنید از پنجره های بزرگ در طراحی آن استفاده کنید. پنجره های بزرگ نور بیشتری را به داخل خانه هدایت میکند و باعث میشود فضا روشن تر و دلبازتر دیده شود.
  • از سبک مینیمال در طراحی اتاق خواب استفاده کنید. این سبک دارای خطوط و طرح های ساده با کمترین جزئیات هستند. شلوغی و جزئیات زیاد، فضا را کوچکتر جلوه می دهد.
  • هرچقدر فضا نورانی تر باشد، بزرگتر دیده می شود. پس سعی کنید از نورپردازی به مقدار زیاد در فضا استفاده کنید. یا اگر پرده ای در اتاق خواب مسترتان وجود دارد، آن را در روز کنار بزنید و از نورطبیعی در فضا لذت ببرید.

 

- مطلب پیشنهادی: نورپردازی اتاق خواب را اصولی با نکات کلیدی و روش های صحیح طراحی کنید.

اتاق های کوچک - اتاق خواب مستر کوچک

 

اتاق غذاخوری کوچک

امروزه بسیاری از خانه ها اتاق غذاخوری جداگانه رسمی ندارند. معمولا در فضاها، اتاق غذاخوری کوچکی در اتاق نشیمن یا آشپزخانه قرار میگیرد و گاهی ممکن است کانتر آشپزخانه را به میزناهارخوری تبدیل و آن را دوکاربره کنند. اما برخی، هنوز اتاق غذاخوری رسمی خود را در خانه حفظ کرده اند فقط ممکن است این اتاق خیلی کوچک باشد. در این صورت سعی کنید اگر محیط اتاق، مربع است از میزهای مربع یا دایره استفاده کنید تا فضا، بهترین کاربری را داشته باشد. یا اگر محیط آن مستطیل است، از میز مربع یا مستطیل استفاده کنید فقط سعی کنید اگر میزتان فرم مستطیل دارد آن را عمود بر طول اتاق قرار بدهید تا باعث کشیده دیده شدن اتاق نشود. در این اتاق کوچک هم استفاده از رنگ روشن در دیوارها یا مبلمان، استفاده از مصالحی مانند چوب، پنجره های بزرگ، آینه، اجازه ورود به نور طبیعی و ... را فراموش نکنید.

 

- مطلب پیشنهادی: انواع میز ناهارخوری (فرم+مصالح+سبک+ظرفیت)

اتاق های کوچک - اتاق غذاخوری کوچک

 

اتاق رختشویی کوچک (اتاق لباسشویی)

اتاق رختشور خانه، معمولا در اکثر خانه ها موجود است. اما برخی به خاطر کمبود فضا آن را در حمام یا آشپزخانه قرار داده اند. ماشین لباسشویی یا خشک شویی، وسایل اتو و... در هر جایی از خانه قرار دارند سعی کنید از کوچکترین فضاها استفاده کنید. به عنوان مثال: از فضای خالی کنار لباسشویی استفاده کنید و وسایلی مانند مایع لباسشویی و... را در آن جا قرار بدهید یا می توانید از چارچوب در استفاده کنید و لباس هایتان را که بر روی چوبلباسی قرار دارند را روی آن آویزان کنید. سعی کنید از شلف های دیواری استفاده کنید. در کل سعی کنید از وسایل هایی که قابلیت جم شدن را دارند استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

اتاق های کوچک - اتاق رخشتشویی کوچک

 

  • ما در بسازوبچین در مقاله بعدی در مورد انواع مبلمان های کوچک توضیح می دهیم.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید