فرش و انواع آن را بشناسید.

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵
دسته ها:

فرش ها به عنوان پوشش دهنده کف فضاها هستند که دارای انواع و اندازه مختلف هستند. جذابیت بصری فرش کم نیست. در این مقاله قصد داریم، انواع فرش را بررسی کنیم.

فرش از نوع ملیله دوزی - Needlepoint

این نوع فرش ها، فرش های دستبافی هستند که دارای طرح های مختلفی اند. که این طرح ها ممکن است طرح های ساده یا خیلی پیچیده باشند. فرش های ملیله دوزی که برای بافت آن ها زحمت و وقت زیادی گذاشته میشود برای فضاهای پررفت وآمدی مانند ورودی خانه مناسب نیستند. این نوع فرش ها بسیار ظریف هستند و به سرعت خراب میشوند. پس بهتر است به عنوان یک عنصر تزئینی در فضا از آن استفاده شود.

انواع فرش

فرش Shag

به عکس زیرتوجه کنید، این نوع فرش ها دارای برجستگی هایی از جنس نخ های هستند که پهن و درهم ترکیب شده اند. و به علت دارا بودن بافت غنی، سایه های مختلف رنگی را به نمایش میگذارد. این نوع فرش دارای سطحی نرم است و برای فضاهای کم رفت و آمد مانند: جلوی میز تلویزیون، شومینه و یا زمانی که بدون کفش یا دمپایی در فضا تردد میکنید مناسب است. معمولا تمیز کردن این نوع فرش ها کار آسانی نیست زیرا گردو غبار به راحتی در بین بافت فرش فرو رفته و پنهان میشود. خوب است بدانید این فرش اسم خود را از نام روستایی در جنوب غربی سوئد گرفته است. 

انواع فرش

فرش Cut & Loop

به این نوع فرش ها به اصطلاح، فرش های برجسته گفته میشود. معمولا به دو رنگ متضاد بافته میشوند که از این طریق برجستگی فرش و بافت آن را تشدید کنند. نوعی از این فرش ها بافتشان در قسمت برجستگی مانند: فرش Shag است. یعنی دارای نخ های بلندی است که درهم ترکیب شده اند و تمیز کردن آن ها همانطور که در بالا گفته شد کار آسانی نیست.

انواع فرش

فرش از نوع تخت - Flat weave

این نوع فرش ها به علت داشتن بافتی تخت مناسب برای کفپوش هر اتاقی با رفت و آمد بالا است به عنوان مثال: برای راهروها، دفاتراداری و در زیر صندلی های اداری چرخدار مناسب هستند. در اصل این نوع فرش ها با توجه به طرح، بافت و اندازه ای که دارند کاربریشان مشخص میشود. و معمولا جنسشان از ابریشم، پشم، پنبه و... است. معمولا فرش های به نسبت نازکی  و سبکی اند که قیمت آن ها نسبت به فرش های دیگر مناسب تر است.

انواع فرش

فرش Cut pile

میتوان گفت: یکی از محبوب ترین نوع فرش، فرش های Cut pile است که دارای سطحی نرم هستند. متریال رایج برای بافت آن ها معمولا نایلون، نخ های پشم (پشم، یک نوع نخ طبیعی است که بادوام و گران قیمت هستند.) و یا ترکیب این دو هستند. . از ویژگی های خوب این فرش، تمیز کردن آسان آن ها است زیرا بافت آن ها به گونه ای طراحی شده که اجازه نمی دهد گردوغبار در بین بافت آن برود. این فرش نباید زیاد در مقابل نورطبیعی قرار بگیرد زیرا، نورطبیعی بیش از اندازه به بافت فرش آسیب میزند و البته این موضوع با ضخامت بافت فرش رابطه عکس دارد هرچه بافت آن ضخیم تر باشد نورطبیعی کمتر به آن آسیب میزند. 

انواع فرش

فرش Loop pile

اغلب افراد به علت دوام بالای این نوع فرش ها که به خاطر نوع بافت آن است، این فرش را برای فضای داخلی خود انتخاب میکنند. حلقه های بسیار تنگ در بافت آن ها (میتوانید در عکس ببینید.) باعث شده فرش، سنگین نشود. از ویژگی بد آن ها میتوان به سطح سخت آن ها اشاره کرد و به همین علت از این نوع فرش در فضاهایی مانند: راه پله استفاده میکنند که باعث لغزش و حرکت نمی شوند. تمیزکردن این نوع فرش هم کار آسانی نیست زیرا گرد و غبار در بین بافت فرش پنهان میشود.

انواع فرش

فرش های شرقی - Oriental

استفاده از اسم فرش های شرقی به عنوان یک برچسب عمومی برای هر فرش طرحداری استفاده میشود. فرش های شرقی در افغانستان، چین، هند، ایران، پاکستان، ترکیه، نپال و... بافته میشود. این نوع فرش ها معمولا در سبک ها و ابعاد و اندازه مختلفی از سنتی تا مدرن طراحی میشوند. که این دو سبک به خوبی در فرش های شرقی ترکیب میشوند و فرش با زیبایی چشم گیری بافته میشود.

انواع فرش

فرش از نوع گلیم

این نوع فرش ها معمولا به عنوان عنصرتزئینی در فضا استفاده میشوند. فرش های گلیم که دارای طرح ها و رنگ های متنوع و زیبا است در فضای داخلی خانواده های غربی رایج است. این نوع فرش ها نازک و دارای دوام پایینی هستند پس در مراقبت کردن آن ها باید دقت زیادی به خرج بدهید.

انواع فرش

Floor Cloth

به این دسته فرش نمیتوان گفت اما به عنوان پوششی برای کف با سطحی سخت هستند. جنس آن ها معمولا بوم است و از نخ، پارچه و پشم ساخته نمیشوند و سختی آن ها هم به علت جنسشان است. این نوع کفپوش معمولا برای فضاهایی با متراژ کم مانند: کف حمام، ورودی و... مناسب است. از ویژگی خوب این کفپوش ها میتوان به این اشاره کرد که شما خودتان هم میتوانید با سلیقه خود آن ها را طراحی و در فضای داخلی خود استفاده کنید و از هنر خود لذت ببرید.

انواع فرش

 

 

منبع: www.medium.com

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید