شب یلدا، با ایده های داغ این شب را خاطره انگیز کنید.

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۴.۵

با بساز و بچین همراه شوید تا با تغییر دکوراسیون به سبک شب یلدا، این شب را برای خودتان و اعضای خانواده خاطره انگیز کنید.

شب یلدا یا شب چله، بلندترین شب سال است. هرسال اکثر خانواده های ایرانی در شب یلدا از بزرگ و کوچک دور هم جمع می شوند و این شب را کنار هم سپری می کنند و شور و شوقی از جنس روزهای پایانی سال به سراغشان می آید. 
با بساز و بچین همراه شوید تا با تغییر دکوراسیون به سبک شب یلدا، این شب را برای خودتان و اعضای خانواده خاطره انگیز کنید.

 

شب یلدا، سنت کهن ایرانی

شب یلدا به معنای تولد و زایش یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است. از قدیم الایام در این شب، بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم کره شمالی که همان انقلاب زمستانه است را جشن می گیرند. در ایران باستان بر این باور بودند که روز بعد از شب یلدا با تابیدن خورشید، روزها بلندتر می شوند و به همین علت آخرین شب را شب خورشیدی نامیدند و به دنبال آن این ماه، دی به معنای ماه تولد خورشید نامگذاری شد.

 

شب یلدا

 

شب یلدا از قدیم تا به امروز

از قدیم مرسوم بوده است که در شب یلدا خانواده ها به دور کرسی بنشینند و در کنار کرسی و فال حافظ این شب را سپری کنند. اما امروزه، با گذشت زمان شما می توانید بدون آنکه هزینه زیادی متقبل شوید، کرسی یا میز مراسم شب یلدا را با بخرج دادن کمی خلاقیت مدرن تر و هماهنگ با دکوراسیون منزلتان تزئین کنید. با این کار شب یلدا را همراه با دکوراسیون و چیدمان، خاص کنید.

 

شب یلدا

 

شب یلدا و ایده های داغ

برای دکوراسیون شب یلدا همه هیجان دارند که میزبان خوبی باشند. شما میتوانید با ساختن دست سازه ها و تزئینات کوچک در خانه خود بهترین و خاطره انگیزترین شب یلدا را برای مهمانان خود بسازید. کافی است با بسازوبچین همراه شوید و ایده هایی بگیرید و دست بکار شوید.

از همان در ورودی شروع کنید. میتوانید با درست کردن حلقه ای از انار، کاج و دیگر وسایل تزئینی آن را به در ورودی منزلتان نصب کنید. با اینکار به مهمان های خود نشان می دهید به پیشواز زمستان رفته اید و مهمان شما برای شب یلدا هستند.

 

شب یلدا

 

در شب یلدا می توانید در کنار دیگرخوراکی هایی که مرسوم هستند مانند: انار، هندونه، آجیل و... تنقلاتی هم برای بچه ها و حتی بزرگترها در نظر بگیرید. حالا با کمی خلاقیت می توانید این تنقلات را مخصوص شب یلدا کنید. برای نمونه پوف فیل را شبیه به یک آدم برفی کنید که نشان دهید مختص این شب آماده شده است. و اینگونه سر میز یلدای شما یک آدم برفی هم وجود دارد که نمایانگر زمستان است. و یا اگر این کار برایتان سخت و دشوار بود می توانید پوف فیلاها را داخل لیوانی گذاشته و روی آن ها با ماژیک آدم برفی ترسیم کنید.

 

شب یلدا

 

میتوانید برای جذاب شدن شب یلدا برای بچه ها از بادکنک هم استفاده کنید. فقط بهتره بادکنک ها دارای تم رنگی قرمز یا سبز باشند یا طرح آن ها هندوانه، انار و... باشد که نشان دهنده این شب باشد. 

 

شب یلدا- بادکنک

 

ایده دیگری که میتوانید بکار ببرید این است که زمستان یا یلدا را به گوشه و کنار خانه خود بیاورید. بدین صورت که اگر شومینه یا طاقچه ای دارید روی آن را با گل، انار، شمع، کاج یا برگ های زرد تزیین کنید.

 

شب یلدا

 

میتوانید اگر روی میزی وسایل و خوراکی های پذیرایی را چیده اید. آن را به کمک ریسمان های دست ساز که ساخت آن ها به کمک نمد به آسانی انجام میشود تزئین کنید. یا اگر میز مقابل دیواری است، این ریسمان دست ساز را روی دیوار نصب کنید.

 

شب یلدا

 

ساخت هدیه برای شب یلدا

کار قشنگی که میتوانید در شب یلدا انجام دهید، هدیه دادن است. اگر یک مقدار زمان بگذارید بدون خرج کردن هزینه زیادی یک هدیه دست ساز زیبا بسازید و به عنوان هدیه و یادگاری از این شب آن را به مهمان هایتان تقدیم کنید. این هدیه میتواند گشواره، تِل یا هر چیزی که برای ساختش به دردسر زیادی نمیوفتید باشد. از این دید هم میتوانید نگاه کنید که این هدیه ها را مهمان ها می توانند در همان شب استفاده کنند و اینگونه مهمانی شما تم یکسان خواهد داشت و در کنار آن عکس هایی زیباتر خواهید داشت.

 

شب یلدا

 

شب یلدا

 

شب یلدا همراه با میوه و تزئین آن ها

یکی از کارهای رایجی که در شب یلدا اتفاق می افتد، خوردن میوه است. معمولا در کنار هم انار دون کرده یا هندوانه قاچ شده و یا تنقلاتی مثل آجیل را می خورند. حالا شما میتوانید به راحتی با دیدن یکسری عکس، ایده بگیرید و میوه هاتون را از سادگی و حالت همیشگی خارج کنید. و به سفره خودتون از طریق تزئین میوه ها زیبایی ببخشید.

از رسم های دیگری که در این شب وجود دارد که به اصطلاح می گویند: برای تازه عروس باید شب یلدایی ببرند. که معمولا این شب یلدایی علاوه بر هدیه برای عروس، انواع میوه با تزئینات خاص، آجیل و... نیز است.

 

شب یلدا

 

شب یلدا

 

شب یلدا

 

شب یلدا همراه با غذای ایرانی و دسر

اگر مهمان هایتان را برای شام دعوت کرده اید. سعی کنید با یک غذای لذیذ ایرانی مانند انارپلو با مرغ یا قرمه سبزی از آن ها پذیرایی کنید. البته این یک پیشنهاد است و شما میتوانید هر غذای ایرانی دیگری که مد نظرتان است درست کنید اما تزئینات آن را فراموش نکنید که سفره شام شما هم رنگین شود و هم حس و حال شب یلدا را داشته باشد. مثلا سالاد انار به عنوان دسر میتواند هم برایتان مقرون به صرفه باشد و هم به سفره شما رنگ و لعابی بدهد. در کل سعی کنید از دسر هایی که در آن ها رنگ های سبز و قرمز وجود دارد استفاده کنید.

 

شب یلدا

 

شب یلدا

 

شب یلدا همراه با کرسی و حافظ

معمولا زمانی که اسم کرسی به میان می آید به دنبال آن خاطراتی از یک زمستان سرد در خانه مادربزرگ در زیر کرسی را با خودش به خاطر می آورد. شما می توانید برای اینکه آن حس و حال خانه مادربزرگ را در شب یلدا تداعی کنید. به جای میز و تزئین آن از کرسی و پارچه قرمز که نقش و طرح ایرانی را داشته باشد استفاده کنید. اگر این پارچه قرمز ترمه قرمز باشد به کرسی و تزئینات آن جلوه خاصی می بخشد و اصالت دکوراسیون شب یلدا را تکمیل میکند.

و جناب حافظ... 

ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی!

تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم

که هرچه صلاح و مصلحت میبینی برایم آشکار و

آرزوی مرا برآورده سازی.

همه ی ما ایرانی ها می دانیم که گرفتن فال حافظ از واجبات شب یلدا است. پس کتاب حافظ را هرگز فراموش نکنید و با آن دکوراسیون کرسی خود را تکمیل کنید و از این شب لذت ببرید.

 

شب یلدا

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید