راهکارهای پاک کردن و از بین بردن لکه چای روی فرش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در این مقاله از بساز و بچین به بررسی راهکارهای پاک کردن و از بین بردن لکه چای روی فرش پرداخته‌ایم

فرش وسیله‌ای که در خانه اکثر ایرانی‌ها وجود دارد و تمیز بودن آن در زیبایی دکوراسیون داخلی منزل بسیار تاثیرگذار است به گونه‌ای که اگر کوچک‌ترین لکی بر روی آن ایجاد شود سریعا ریکشن نشان می‌دهیم و سعی می‌کنیم با استفاده از هر وسیله‌ای آن را تمیز کنید تا لکه‌ای بر روی آن نماند. یکی از لکه‌هایی که ممکن است بر روی فرش ایرانی‌ها دیده شود لکه چای است زیرا چای از نوشیدنی‌های محبوب خانواده ایرانی است که در طی روز ممکن است چندین بار مصرف شود و خیلی طبیعی است که برای یکبار هم که شده روی فرش بریزد.

  • شما زمانی که لکه چای روی فرش یا موکت می‌ریزد چه کاری انجام می‌دهید؟
  • آیا بر روی فرشتان لکه چای باقی مانده است که عذابتان بدهد؟ و به فکر تمیز کردن و از بین بردن آن باشید؟
  • آیا از گذشته لکه چای بر روی فرش یا موکت دکوراسیون منزلتان مانده است؟

از آنجایی که ممکن است برای اکثر ما این اتفاق بیافتد و چایی بر روی فرش بریزد و لکه‌ای از آن بر روی فرش بماند؛ ما در این مقاله از بساز و بچین به بررسی راهکارهای پاک کردن و از بین بردن لکه چای روی فرش پرداخته‌ایم تا اگر زمانی بر روی فرشتان چایی ریخت بدون هیچ دلهری و استرسی با اطلاعات کافی آن را به گونه‌ای تمیز کنید که لکه‌ای از آن بر روی فرش باقی نماند!

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف

پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف

 

اگر فرش دستباف دارید باید با وسواس و دقت بیشتری به فکر از بین بردن لکه چای روی فرش باشید زیرا ممکن است لکه چایی با رنگ‌های فرش ترکیب شود و اتفاقات خوبی نیوفتد. (اگر این اتفاق برای فرش دستبافت موجود در دکوراسیون منزل افتاد بهتر است از خدمات قالیشویی‌ برای از بین بردن لکه روی فرش استفاده کنید.) اگر لکه ایجاد شده تازه است می‌توانید مقدار ماالشعیر را بر روی لکه بریزید و اجازه دهید مقداری زمان بگذرد سپس آن را پاک کنید.

راهکار دیگر برای پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف استفاده از  شامپو فرش به همراه آب سرد است. البته بهتر است ابتدا شامپو فرش را بر روی بخشی از فرش دستباف تست کنید سپس از آن بر روی محل لک استفاده کنید سپس آن را با استفاده از آب سرد بشورید قاعدتا نباید اثری از لکه بر روی فرش باقی مانده باشد.

اگر با استفاده از این دو روش لکه از روی فرش از بین نرفت می‌توانید از ترکیب آب سرد و سرکه استفاده کنید. 

از آنجایی که فرش دستباف فرش حساسی است ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از استفاده از روشی، محلول را بر روی بخشی از فرش تست کنید تا مطمئا شوید به فرش آسیبی نمی‌رساند سپس از آن بر روی لکه اصلی استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید فرش دستباف با 12 نکته طلایی خرید فرش

 

پاک کردن لکه چای روی فرش ماشینی

پاک کردن لکه چای روی فرش ماشینی

 

لکه چایی از آن دسته لکه‌هایی است که اگر در همان ساعات اولیه پاک نشود ممکن است به سختی پاک شود پس بهتر است زمانی که چایی بر روی فرش می‌ریزید همان زمان دست به کار شوید و با استفاده راهکارهای مختلف لکه را از روی فرش از بین ببرید و از بین بردن لکه چای روی فرش را به زمان دیگر موکول نکنید.

 

از بین بردن لکه چای روی فرش با ماست

یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن لکه چای روی فرش استفاده از ماست است به این صورت که مقدار از ماست را روی لکه چای بمالید و اجازه بدهید به مرور زمان خشک شود و پس از آنکه خشک شد آن را با اتسفاده از دستمال یا حوله خشک پاک کنید. این روش یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای از بین بردن لکه چای روی فرش است.


از بین بردن لکه چای روی فرش با جوش شیرین

روش دیگر برای از بین بردن لکه چای روی فرش استفاده از جوش شیرین است به این صورت که مدقار جوش شیرین را بر روی کاسه‌ای بریزید سپس آن را با استفاده از یک دستمال به بخش لک شده بمالید و با گذشت زمان با آب سرد شستشو دهید. این روش یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن لکه چای روی فرش است.


پاک کردن لکه چای از روی موکت

از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ

 

موکت همانند فرش یکی از کفپوش‌های پر کاربرد در دکوراسیون منزل است که ممکن است بر روی آن نیز چایی بریزد. حال برای پاک کردن لکه چای از روی موکت از چه روشی باید استفاده کرد؟

اولین راهکار استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه است به این صورت که در ظرفی با نسبت 1 به 3 (سرکه یک سوم جوش شیرین باشد.)سرکه و جوش شیرین را ترکیب کنید که در این لحظه با یک خمیر سفید رنگی مواجه می‌شوید آن را بر روی موکت بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود، پس از خشک شدن با استفاده از یک حوله نرم یا پارچه آن را به طور کامل از روی موکت پاک کنید.

راه حل دیگر استفاده از نمک است به این صورت که در ابتدا که چایی بر روی موکت ریخت آن را به طور کامل تا جایی که امکان دارد با قاشق یا هر وسیله دیگر از روی موکت بردارید سپس مقداری نمک را روی لکه بریزید و سپس آب گازدار به آن اضافه کنید. اجازه بدهید مقدار این ترکیب بر روی موکت بماند سپس با استفاده از یک پارچه خشک آن را کاملا تمیز کنید و اجازه ندهید نمک یا آب گازدار روی موکت باقی بماند!

راهکار سوم استفاده از سرکه و مایع ظرفشویی است. بهتر است داخل یک ظرفی سرکه، مایع ظرفشویی و آب سرد را اضافه کنید و آن‌ها با به خوبی با یکدیگر ترکیب کرده و بر روی بخش لک شده بمالید. و مانند روش‌های دیگر با گذشت زمان آن را با استفاده از حوله یا پارچه خشک تمیز کنید.

بهتر است بدانید برای پاک کردن لکه چای از روی موکت از آب ولرم با گرم استفاده نکنید چرا که به بافت موکت آسیب می‌زند.


از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ

پاک کردن لکه چای از روی موکت

 

برای پاک کردن لکه چای روی فرش سفید یا فرش کرم رنگ می‌توان از هر کدام از روش‌های بالا استفاده کرد اما از آنجایی که رنگ روشن لکه را کاملا نشان می‌دهد و ممکن است با استفاده از هر کدام از روش‌های بالا همچنان مقداری لکه باقی مانده باشد بهتر است آن را به دست یک قالیشویی مطمئن بسپارید تا آن‌ها با استفاده از روش‌های اصولی فرش را از هر گونه لکه چایی تمیز کنند.

 

• سخن آخر

روش‌های مختلفی برای از بین بردن لکه چایی، قهوه، نسکافه و هر نوشیدنی دیگری از روی فرش وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها فرش را تمیز و پاک کنید. اگر تجربه پاک کردن و از بین بردن لکه چای روی فرش یا موکت را داشته اید نظرات خود را برایمان در کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید