بهترین روش از بین بردن بوی نفت از لباس و فرش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش از بساز و بچین، مراحل آموزشی برای از بین بردن بوی نفت از لباس و فرش را آماده کردیم تا بتوانید به راحتی اینکار را در منزل انجام دهید.

اگر لباس یا فرش به هر دلیلی به نفت آغشته شده بوی نامطبوعی گرفته است، لازم است در اولین فرصت، اقداماتی را در جهت از بین بردن بوی نفت از لباس و فرش انجام دهید تا استفاده مجدد از لباس و فرش برایتان امکان پذیر باشد.

به همین منظور، در ادامه این بخش از بساز و بچین، مراحل آموزشی برای از بین بردن بوی نفت از لباس و فرش را آماده کردیم تا بتوانید به راحتی اینکار را در منزل انجام دهید.

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه بوی بد سیگار را از خانه ببریم؟ 9 راهکار مفید

 

اقداماتی که لازم است قبل از شروع انجام دهید

پارچه یا لباس‌های آغشته به نفت، به دلیل خطر آلودگی متقاطع نباید با لباس های دیگر شسته شوند. همچنین، قبل از استفاده از محلول‌های پاک‌کننده، ابتدا آن‌ها را در ناحیه‌ای نامحسوس تست کنید تا مطمئن شوید که پارچه تغییر رنگ نمی‌دهد. هرگز لباس را در خشک کن، خشک نکنید. اگر نفت هنوز روی لباس باشد، می تواند در خشک کن شما مشتعل شود و باعث آتش سوزی شود! در صورت امکان، لباس را بیرون و در هوای آزاد خشک کنید. در غیر این صورت، از یک قفسه خشک کن داخلی استفاده کنید.

هنگام دست زدن به لباس که بوی نفت می دهد، ترجیحا از دستکش یکبار مصرف از جنس نیتریل (nitrile) استفاده کنید. زیرا دستکش‌های یکبار مصرف لاتکس (Latex) و وینیل (vinyl) وقتی در معرض فرآورده‌های نفتی  قرار می گیرند مقاومت نمی‌کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین روش های سریع از بین بردن بوی رنگ، نفت و بنزین در خانه

 

وسایل مورد نیاز برای از بین بردن بوی نفت از لباس

وسایل مورد نیاز برای از بین بردن بوی نفت از لباس

  • دستمال توالت
  • لگن شستشو
  • برس نرم (اختیاری)
  • مایع لباسشویی یا صابون ظرفشویی
  • جوش شیرین (اختیاری)
  • چسب، ژل یا اسپری لکه‌بر (اختیاری)
  • سرکه (اختیاری)
  • آمونیاک (اختیاری)

 

پیشنهاد مطالعه: روش‌های سریع از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی در خانه

 

دستورالعمل‌های از بین بردن بوی نفت از لباس

برای اینکه بوی نفت به طور کامل از روی لباس یا هر پارچه دیگری پاک شود لازم است که این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

 

نفت اضافی را از روی لباس و پارچه از بین ببرید

پارچه را با حوله کاغذی پاک کنید تا نفت اضافی از بین برود و دستمال کاغذی را با خیال راحت دور بیندازید.

نفت اضافی را از روی لباس و پارچه از بین ببرید

از جوش شیرین استفاده کنید

مقداری جوش شیرین را روی پارچه لباس بمالید تا نفت را از یک نقطه مرطوب روی لباستان جذب کند.

 

از یک پاک کننده لکه، صابون ظرفشویی یا شوینده سنگین استفاده کنید

از یک محصول لکه‌بر استفاده کنید تا با استفاده از آن، نفت را از روی لباس پاک کنید. صابون ظرفشویی،یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای از بین بردن لکه‌های چرب و روغنی است.

قبل از شستشو، اجازه دهید مه این پاک کننده حداقل 15 دقیقه روی پارچه بماند تا اثر کند. همچنین می توانید ترکیبی از 2 قاشق غذاخوری صابون مایع یا مواد شوینده مایع را با یک برس نرم روی پارچه لباس بمالید. اما باز هم لازم است که اجازه دهید این مواد پاک کننده تا پنج دقیقه روی لباس بماند.

از یک پاک کننده لکه، صابون ظرفشویی یا شوینده سنگین استفاده کنید

لباس را در آمونیاک خیس کنید (اختیاری)

گزینه دیگری که برای از بین بردن بوهای بسیار شدید وجود دارد، خیس کردن لباس در یک لگن پر از آب گرم و 1 فنجان آمونیاک خانگی است که کف نمی‌کند. این مواد بو می‌دهد، بنابراین بهتر است روی لگن را بپوشانید.

اجازه دهید لباس به مدت چند ساعت یا یک شب درون آمونیاک بماند، سپس آبکش کرده و طبق معمول با استفاده از گرم‌ترین آب ممکن برای پارچه بشویید.

دقت داشته باشید که هرگز از سفید کننده‌های کلر یا شوینده‌های حاوی کلر با آمونیاک استفاده نکنید. زیرا این مخلوط شکل خطرناکی از گاز کلر می‌سازد که بخارات سمی تولید می‌کند.

لباس را در آمونیاک خیس کنید (اختیاری)

لباس را با دست بشویید

از شستن لباس یا پارچه‌هایی که به نفت یا مواد قابل اشتعال آغشته شده‌اند؛ در ماشین لباسشویی یا خشک کن خودداری کنید. بهترین روش شستن این لباس‌ها، با دست است تا زمانی که لکه کاملاً از بین برود. سینک یا لگن را با گرم‌ترین آب سالم برای پارچه پر کنید. سپس یک شوینده ملایم اضافه کنید. به آرامی لباس‌های خود را بچرخانید و هم بزنید و با دست بشویید.

 

لباس‌ها را آویزان کنید تا خشک شوند

هنگامی که شستن لباس‌ها تمام شد، لباس‌ها را با آب سرد بشویید و آبکشی کنید. سپس لباس‌ها شسته شده را در هوای آزاد آویزان کنید تا کاملا خشک شوند.

 

استفاده از روش جوش شیرین و سرکه برای از بین بردن بوی نفت از لباس

بعد از خشک شدن لباس‌ها، حتما آن را از نظر بو و لکه بررسی کنید. اگر احساس کردید که هنوز بوی نفت روی لباس باقی مانده است، روش جوش شیرین، سرکه یا هر دو را امتحان کنید.

برای این منظور، باید با استفاده از 2 قسمت جوش شیرین و 1 قسمت آب، خمیر جوش شیرین درست کنید و مستقیماً روی لکه بمالید و اجازه دهید در هوا خشک شود، سپس جوش شیرین را از روی پارچه پاک کنید. این مرحله را می‌توان تا زمانی که بوی نفت به طور کامل خارج شود، تکرار کرد.

استفاده از روش جوش شیرین برای از بین بردن بوی نفت از لباس

از طرف دیگر، می توانید لباس را یک شب در آب خیس کنید و 1 فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید. بعد از گذشت این مدت زمان، لباس را بشویید، آبکشی کنید و بو را بررسی کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا بوی نفت به طور کامل از بین برود.

اگر هنوز بوی نفت روی لباس باقی مانده است، سعی کنید لباس را در مخلوط سرکه و آب به مدت 30 دقیقه خیس کنید. این یک گزینه طبیعی و عالی برای از بین بردن لکه و بوی نفت از لباس است. خیساندن لباس در سرکه را در صورت نیاز تکرار کنید.

استفاده از روش سرکه برای از بین بردن بوی نفت از لباس

این روش، یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن بوی نفت از لباس است.

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه بوی بد جاکفشی را از بین ببریم؟

 

بهترین روش از بین بردن بوی نفت از فرش

از بین بردن بوی نفت از فرش، راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. این مراحل را انجام دهید تا به راحتی این بوی نامطبوع و آزاردهنده را از روی فرش‌های خود از بین ببرید:

 

  • ابتدا یک فنجان جوش شیرین و یک فنجان سرکه سفید را در ظرفی مخلوط کنید. این یک ترکیب ویژه است که برای جذب و خنثی کردن بوها بسیار موثر است.

 

  • سپس با استفاده از یک اسفنج، این مخلوط را مستقیماً روی قسمتی از فرش که بوی نفت دارد، بمالید. این محلول را به آرامی روی فرش مالش دهید و مطمئن شوید که محلول به الیاف فرش نفوذ می‌کند تا بوی نفت را از بین ببرد.

 

  • اجازه دهید این مواد روی فرش بماند. مدت زمان آن، به شدت بوی نفت بستگی دارد، اما لازم است که این مواد برای مدتی روی فرش بماند تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.

 

  • بعد از آن، محل را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا باقی مانده سرکه یا جوش شیرین اضافی از روی فرش از بین برود.

 

  • در نهایت، روی فرش را کاملاً جاروبرقی بکشید. این مرحله نه تنها جوش شیرین باقیمانده را جمع می‌کند، بلکه به پف کردن الیاف فرش نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود فرش یک بار دیگر تازه به نظر برسد و بوی آن تازه شود.

 

  • اگر احساس می‌کنید بوی نفت به طور کامل از بین نرفته است، این مراحل را مجددا تکرار کنید.

 

  • استفاده از این روش برای از بین بردن بوی نفت از فرش، هم مقرون به صرفه و هم فوق العاده موثر است و بوی طبیعی فرش را بدون استفاده از مواد شیمیایی خشن باز می‌گرداند.

 

به طور کلی، اولین قدم برای تمیز کردن و از بین بردن بوی نفت از فرش، این است که سریع عمل کنید. زیرا هر چه این مواد بیشتر روی فرش بماند، عمیق‌تر به الیاف فرش نفوذ می‌کند و بوی آن سخت‌تر از بین خواهد رفت.

 

کلام آخر

اگر به دنبال روشی خانگی برای از بین بردن بوی نفت از لباس و فرش هستید، روش‌هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم می‌توانند به شما کمک کنند تا خیلی راحت و بدون استفاده از مواد شیمیایی و مضر، از شر این بو خلاص شوید. اگر بعد از امتحان کردن این روش‌ها همچنان بوی نفت بر روی لباس و فرش باقی مانده است، بهتر است لباس را به خشک شویی و فرش را به قالیشویی بسپارید تا مطمئن شوید که این بوی نامطبوع به طور کامل از روی لباس و فرش از بین رود.

شما چه پیشنهادی برای از بین بردن بوی نفت از لباس و فرش دارید، تجربیات خود را حتما در قسمت کامنت بنویسید.

برچسب ها:
بوی نفت
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید