با این ترفندها خانه تکانی عید نوروز ۱۴۰۳ را راحت‌تر انجام بدید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید برای خانه تکانی عید نوروز اقدام کنید، همراه ما باشید تا اصول خانه تکانی عید نوروز را آموزش ببینید و تکنیک های تمیزکاری را بدانید.

آیا شما هم روز شمار خاصی برای خانه تکانی عید نوروز گذاشته‌اید؟

این روزها به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، کسی نیست که فکر خانه تکانی و داشتن یک فضای دلچسب و تمیز برای شروع سال نورا نکرده باشد. در فرهنگ ایرانی با آمدن عید نوروز همه چیز نو می‌شود! سال نو می‌شود، لباس‌ها نو می‌شوند و هر آن‌چه که فکرش را کنید، رنگ و بوی تازه به خود می‌گیرد. خانه تکانی عید نوروز با همین هدف انجام می‌شود و از دیرباز، بخشی از روتین قبل از نوروز ما ایرانی‌ها بوده. خانه تکانی نوروزی  حال و هوای خانه را متحول کرده و تلفیقی  از زیبایی، جذابیت، تمیزی است. به همین دلیل حتی امروزه، این فرهنگ مثل گذشته پررنگ است و همه سعی دارند تا نوروز را همراه با خانه تکانی عید نوروز تجربه کنند.

در این مقاله از بساز و بچین قصد داریم هر چیزی که برای تمیزکاری عید نیاز دارید را بررسی کنیم و آموزشی جامع برای خانه تکانی ارائه کنیم.

اگر شما هم نیاز به این اطلاعات دارید، همراه ما باشید.

 

خانه تکانی عید نوروز چیست؟

خانه تکانی عید نوروز چیست؟

خانه ‌تکانی فرآیندی مهم و دیرینه در فرهنگ و رسوم ما ایرانی‌ها است. در عید نوروز همیشه تکاپو برای تمیز کردن فضای خانه و محیط کار دیده می‌شود. این تکاپو از بهمن ماه کم کم شروع شده و تا اواخر اسفند ادامه دارد. خانه تکانی همیشه حس شیرین تمیزی و زیبایی را تداعی می‌کند. چرا که با گرد و غبار سال قبل خداحافظی کرده و با تمیز کردن فضا به سال نو خوش آمد می‌گوییم. خانه ‌تکانی در این مرحله فرصتی برای شروع تازه و بازسازی منزل تلقی می‌شود. تمیز کردن خانه در این دوره نه تنها ظاهر فیزیکی منزل را زیبا می‌کند، بلکه اثرات غیرقابل انکاری بر روح و روان ساکنین منزل هم میگذارد. کافی است حس تماشای منزل تمیز و زیبا را دوباره تداعی کنید تا سختی خانه‌ تکانی برایتان حسابی آسان شود.. اغلب خانواده‌ها خانه تکانی را اقدام مهم و کلیدی می‌دانند که باید با دقت و توجه انجام شود. همکاری کل اعضای خانواده برای ایجاد محیطی زیبا و شیک، بخش مهم این داستان است. نکته جالب دیگری که باید درنظر داشته باشید تاثیر خانه تکانی بر بهداشت محیط زندگی و سلامت اعضای خانواده است.  به این ترتیب محیط زندگی شما پر از پاکی و زیبایی می‌شود که قطعا اثرات مستقیم آن بر روح و جسم‌تان قابل ملاحظه است.

یادتان باشد که تمیز کردن خانه و خانه تکانی عید نوروز یک اقدام گروهی است و تمام اعضای خانواده باید در آن مشارکت داشته باشند.

 

لیست لوازم مورد نیاز خانه تکانی عید نوروز

لیست لوازم مورد نیاز خانه تکانی عید نوروز

برای انجام خانه ‌تکانی کارآمد و کامل، باید لوازمی را تهیه کنید. پاک کردن کثیفی و گرد و غبار سال گذشته از لوازم خانه بدون داشتن تجهیزات کافی برای بهداشت اصلا امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل باید حتما برای تمیز کردن فضا، با تجهیزات مورد نیاز آشنا باشید و همه را تهیه کنید.

  • سطل و کیسه‌های زباله: برای جمع‌آوری زباله‌ها و اشیای دور ریز.
  • دستمال گردگیری: دستمال گردگیری با دسته‌ای بلند یا تلسکوپی، که دسترسی به نقاط دوراز دسترس را راحت می‌کند.
  • نردبان و چهارپایه: قطعا دستتان به همه نقاط بالاتر برای تمیزکاری نمیرسد، پس برای یک تمیزکاری عید تمام و کمال باید از چهارپایه استفاده کنید.
  • پارچه‌های تمیز و اسفنج پنبه‌ای: تمیرکردن سطوح بدون داشتن پارچه‌های تمیز ممکن نیستو همچنین برای تمیز کردن نواحی خاص ممکن است نیاز به اسفنج پنبه‌ای هم داشته باشید.
  • دستکش پلاستیکی: تعطیلات عید، سفر و مهمونی‌ها در پیش هستند پس باید حسابی مراقب زیبایی و سلامتی دست‌هایتان باشید و از دستکش استفاده کنید.
  • جاروی برقی و دستی: برای جمع آوری گرد و غبار روی زمین و سایر اضافات، باید از جارو دستی استفاده کنید.
  • تی و پارو: اگر قصد شستشوی فرش و موکت دارید، باید حتما پارو داشته باشید. همچنین برای تمیز کردن سطوح مثل پارکت، سرامیک و... استفاده از تی ضروری است.
  • بخارشو برای شستشو: برای تمیز کردن پرده‌ها و دیوارها، هیچ ابزاری ضروری تر از بخارشو نیست.
  • جوش شیرین و محلول‌های تمیزکننده چندکاره: برای شستشو و تمیزکاری انواع سطوح، از جمله کاشی، سرامیک، و میز جوش شیرین می‌تواند همیشه بهترین و ایمن‌ترین گزینه باشد.
  • شیشه‌پاک‌کن و روزنامه: شیشه‌ها و آینه بخش جدایی ناپذیر تمیزکاری عید هستند و استفاده از شیشه‌پاک‌کن ضروری است.
  • شامپو فرش و مایع ظرف‌شویی: برای  شستشو فرش‌، موکت و قالیچه‌ها و تعدادی از وسایل آشپزخانه.

استفاده از این لوازم به شما کمک خواهد کرد تا در زمان کوتاه‌تر و به بهترین شکل ممکن خانه‌ تکانی عید خود را انجام دهید و از زیبایی و تمیزی منزل لذت ببرید.

 

برای خانه تکانی چه مواد شوینده ای تهیه کنیم؟

برای خانه تکانی چه مواد شوینده ای تهیه کنیم؟

خانه تکانی عید بدون مواد شوینده، تقریبا ممکن نیست. تهیه شوینده‌های مورد نیاز یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که باید قبل از هر اقدامی انجام دهید. در ادامه لیستی از کاربردی‌ترین مواد شوینده مورد نیاز برای خانه تکانی عید نوروز را به شما معرفی کرده‌ایم:

  1. شوینده چند منظوره:  شوینده‌های چند منظوره که این روزها در تلویزیون تبلیغ می‌شوند، معمولاً برای تمیز کردن سطوح مختلف مثل کاشی، سرامیک، پلیمر، چوب، و شیشه مناسب هستند.
  2. جوش شیرین: برای ضدعفونی و شستشو سطوح و اجسام مختلف و همچنین پرده و... جوش شیرین بسیار کاربردی است.
  3. مایع ظرف‌شویی: برای شستشوی ظروف و وسایل آشپزخانه قطعا به یک مایع ظرفشویی قوی نیاز دارید.
  4. شامپو فرش: برای شستشو و تمیزکاری فرش‌ها و موکت‌ها مورد نیاز است.
  5. مایع جرم‌گیر: برای سطوحی که جرم گرفته‌اند مایع جرم‌گیر بسیار ضروری و کاربردی است.
  6. مایع ضدعفونی: برای تمیز کردن دستگیره‌ها، دکمه‌ها و نقاط پرکاربرد دیگر باید از ضد عفونی کننده استفاده کنید.
  7. پاک کننده  شیشه: برای تمیزی آینه‌ها، شیشه‌ها و سطوح شفاف به یک شیشه پاک کن خوب نیاز دارید.
  8. پاک کننده  سرامیک و کاشی: برای تمیزی و پاکسازی کاشی‌ها و سطوح سرامیکی.
  9. مایع سفید کننده:  برای تمیز کردن سطوح و سفید کردن آن مایع سفید کننده بسیار کاربردی و مفید است.
  10. اسپری مخصوص سطوح چوبی: -میز چوبی، پارکت و... از نقاطی است که باید برای تمیز کردن آن از اسپری مخصوص استفاده کنید تا حسابی براق و تمیز شود.
  11. گاز پاکن: اغلب برای تمیز کردن گاز به ماده شستشوی مخصوص گاز نیاز دارید. این چربی زدای فوق العاده را از لیست خریدتان جا نیندازید.

هنگام انتخاب مواد شوینده، به نکاتی مثل سطح شستشو و نحوه استفاده از محصولات توجه کنید. همچنین بهتر است از ماسک، برای پیشگیری از حساسیت تنفسی استفاده کنید.  معمولا در خانه تکانی عید نوروز، بسیاری از افراد با ترکیب انواع مایع شوینده دچار مشکلات تنفسی و خفگی می‌شوند، پس مراقب باشید.

 

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

خانه ‌تکانی یک فرایند جامع و گسترده است، اما با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید این فرآیند را به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهید. در ادامه چند مرحله را برای شروع خانه ‌تکانی شما آورده‌ام:

  • برنامه‌ریزی: قبل از هر چیز، یک برنامه برای خانه ‌تکانی تهیه کنید. تعیین کنید کدام قسمت از خانه باید زودتر تمیز شود و لیست لوازم مورد نیاز برای خانه تکانی عید نوروز آن قسمت را بنویسید و تهیه کنید.
  • جمع ‌آوری لوازم: وقتی پروسه خانه تکانی را شروع کنید، احتمال این که لوازم را پیدا نکنید و کمی گیج شوید زیاد است. بنابر این قبل از شروع همه لوازم مورد نیاز را جمع آوری کنید.
  • پاکسازی عمیق: قدم اول را با پاکسازی عمیق بردارید. این قدم شامل تمیز کردن تمام نقاط دور از دسترس و زوایای پنهان اتاق یا محلی است که خانه تکانی عید نوروز را از آن شروع می‌کنید.
  • تمیزکاری سطوح: بعد از پاکسازی عمیق، سراغ تمیز کردن سطوح اصلی اتاق‌ها مثل میزها، کنسول‌ها، میز ناهارخوری و سطوح سایر وسایل بروید.
  • تمیزکاری زمین: اگر فرش یا موکت دارید، نوبت به استفاده از شامپو فرش رسیده. همچنین، سطوح کف منزل را با ماده شتسشوی مناسب خود و کمی آب، حسابی برق بیندازید.
  • پاک کننده  شیشه: شیشه‌ها، آینه‌ها و سطوح شفاف دیگر بخش مهمی از شستشوی خانه شماست. از شیشه ‌پاک‌ کن کمک بگیرید و این سطوح را با روزنامه یا دستمال‌های مخصوص تمیز کنید.
  • تمیزکاری مبلمان: مبلمان را در خانه تکانی عید نوروز فراموش نکنید. می‌توانید از اسپری مخصوص شستشو مبل استفاده کنید.
  • چیدن دکور: به ترتیب دادن اجسام و وسایل خود در اتاق‌ها بپردازید. این مرحله شامل مرتب کردن وسایل، کتاب‌ها، لباس‌ها و سایر لوازم است.

با انجام این مراحل، خانه‌تان آماده برای سال جدید و نوروز خواهد شد و شما احساس راحتی و آرامش خواهید کرد.

 

آموزش خانه تکانی عید نوروز آشپزخانه

آموزش خانه تکانی عید نوروز آشپزخانه

پاک ‌سازی چربی از روی کاشی

  • مراحل اولیه: ابتدا زباله‌ها و اشیایی که در مسیر شما قرار دارند را از روی کاشی حذف کنید. سپس کلیه سطح کاشی را با یک جاروی نرم یا خشک، از گرد و خاک تمیز کنید.
  • استفاده از محلول تمیزکننده: برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه می‌توانید از محلول‌های خانگی با ترکیب آب و سرکه یا مایع ظرفشویی استفاده کنید.
  • استفاده از اسفنج یا دستمال نرم: با استفاده از اسفنج یا دستمال نرم، محلول تمیز کننده را روی سطح کاشی بپاشید و به دقت چربی‌ها را تمیز کنید. همچنین می‌توانید برای دسترسی به نواحی مثل زیر گاز یا کابینت از دستمال گردگیری با دسته بلند استفاده کنید.
  • استفاده از بخارشو: با کمک بخارشو میتوانید چربی های باقی مانده در سطوح را حل کرده و پاک نمایید.
  • شستشو و خشک کردن: خشک کردن کاشی و سطوح آشپزخانه را فراموش نکنید. حتما بعد از شستشو با یک دستمال نرم یا اسفنج خیس به دقت خشک کنید. مطمئن شوید که هیچ مانده‌ای از محلول تمیزکننده باقی نمانده باشد.

 

پاک‌سازی چربی از روی هود آشپزخانه

  • خاموش کردن هود: قبل از هر کاری، هود آشپزخانه را خاموش کنید تا از احتمال وقوع برق گرفتگی جلوگیری شود.
  • پاک‌ کردن فیلترها: اگر هود شما دارای فیلتر قابل جداشدن است، آن‌ها را جدا کرده و طبق دستورالعمل تولید کننده بشویید و یا در صورت نیاز تعویض کنید.
  • استفاده از محلول آب و سرکه: مخلوطی از آب و سرکه یا محلول تمیزکننده مخصوص هود را روی سطح هود بپاشید. این مواد به خوبی چربی‌ها را از بین برده و هود را تمیز می‌کند.
  • استفاده از اسفنج یا دستمال: با استفاده از دستمال نرم، چربی‌ها را از سطح هود پاک کنید. ممکن است برخی نواحی نیاز به تمدید شستشو هم داشته باشد و نیاز باشد مجدد از مایع شستشو اسپری و تمیزکاری کنید.
  • شستشو و خشک کردن: سطح هود را با یک دستمال خشک و نرم پاک کنید. مطمئن شوید که کاملا خشک شده و هیچ رطوبتی باقی نمانده.

 

پاک‌سازی چربی از روی لوستر و سایر اشیاء برقی

  • برق را قطع کنید: تمیز کردن لوستر و سایر اشیاء برقی را موکول به روز کنید تا بتوانید کامل برق را قطع و موارد ایمنی را رعایت کنید.
  • استفاده از پاک ‌کننده خاص: از پاک ‌کننده خاص برای لوسترها یا سطوح لوازم برفی استفاده کنید. این محصولات به خوبی چربی‌ها را تمیز می‌کنند و به سطوح آلیاژها آسیب نمی‌رساند. چند منظوره ها گزینه خوبی هستند اما باید با دستمال نرم کاملا خشک شوند و از سطح لوستر پاک شوند.
  • استفاده از دستمال نرم: با استفاده از اسفنج یا دستمال نرم، محلول تمیز کننده را به دقت روی سطح لوستر بپاشید، کمی صبر کنید تا تاثیر خود را بگذارد و سپس چربی‌ها را پاک کنید.
  • شستشو و خشک کردن: در مرحله بعد با یک دستمال نرم و خشک سطح را تمیز کرده مطمئن شوید که هیچ نقطه آب باقی نمانده است.

در هر مرحله از این فرآیندها، اطمینان حاصل کنید که ابزار و محلول‌های شوینده مناسب برای سطوح مورد نظر شما هستند تا از هرگونه آسیبی به سطوح و لوازم برقی جلوگیری شود.

 

آموزش خانه تکانی پذیرایی

آموزش خانه تکانی پذیرایی

تمیز کردن سطح کفپوش

  • سنگ: اگر سطح کفپوش از سنگ است، می‌توانید با استفاده از آب و دستمال یا اسفنج نرم، آن را تمیز کنید. در صورت نیاز به تمیزی عمیق‌تر، از محلول آب و سرکه همراه با دستمال یا اسفنج نرم استفاده کنید.
  • سرامیک: برای کفپوش‌های سرامیکی، می‌توانید از محلول آب و وایتکس یا محلول تمیز کننده سرامیک استفاده و سپس با دستمال یا اسفنج تمیز کنید. در پایان، با آب بشویید و خشک کنید.
  • پارکت: اگر کفپوش از پارکت است، از تی خشک و اسپری مخصوص پارکت برای تمیز کردن آن استفاده کنید. این مواد مخصوص پارکت هستند و حسابی سطح آن را برق می‌اندازند.

 

تمیز کردن کل پذیرایی

  • تمیز کردن دیوارها با اسپری چند منظوره: اسپری چند منظوره را روی دیوارها بپاشید و با یک دستمال یا اسفنج نرم، لکه‌ها و آلودگی‌ها را پاک کنید. همچنین برای تمیز کردن دیوار می‌توانید از بخارشو هم استفاده کنید.
  • تمیز کردن لوستر: لوستر را از برق جدا کنید. سپس با استفاده از همان دستورالعملی که در قسمت قبلی مقاله گفته شد، لوستر و لوازم را شستشو دهید.
  • تمیز کردن فرش: برای تمیز کردن فرش‌ها از شامپو فرش مخصوص استفاده کنید. سعی کنید از کف شامپو فرش استفاده کرده و سطح فرش را خیس نکنید.
  • تمیز کردن مبلمان: برای تمیزی مبلمان از شامپو مخصوص مبل استفاده کنید. این شامپو به خوبی آلودگی‌ها و لکه‌ها را از مبلمان حذف می‌کند. پس از استفاده، با یک دستمال نرم یا اسفنج، سطح مبلمان را خشک کنید.

 

آموزش خانه تکانی اتاق خواب

آموزش خانه تکانی اتاق خواب

تمیز کردن ملحفه

  • شستشو در ماشین لباسشویی: شستشو و تمیزکاری اتاق خواب را با شستشوی ملحفه و رو تختی شروع کنید. ماشین لباس شویی کار را برای تمیزکاری عید راحت می‌کند. ملحفه‌ها را جمع کرده و داخل ماشین بیندازید.
  • خشک کردن با ماشین لباسشویی یا در هوا: پس از شستشو، ملحفه را می‌توانید در ماشین خشک کن یا در هوای آزاد خشک کنید. اگر از خشک ‌کن استفاده می‌کنید، حتماً به دستورالعمل تولید کننده ملحفه و ماشین خشک کن توجه کنید.
  • استفاده از شوینده مخصوص: برای شستشو و ضدعفونی ملحفه‌ها می‌توانید از شوینده مخصوص یا پودر جوش شیرین استفاده کنید.

 

تمیز کردن تشک تخت‌خواب

  • جوش شیرین: ابتدا جوش شیرین را در سطح تشک پهن کنید و چند ساعتی زمان دهید تا بوی نامطلوب تشک را بگیرد.
  • استفاده از جارو: سطح تشک قطعا نیاز به گردگیری دارد. با کمک جارو می‌توانید ضمن جمع آوری جوش شیرین، سطح تشک را از غبار احتمالی پاک کنید.
  • استفاده از شوینده مخصوص: اگر تشک قابل شستشو است، می‌توانید از شوینده‌ها و محلول‌های تمیزکننده خاص برای تشک‌ها استفاده کنید.
  • ضدعفونی در معرض نور آفتاب: بد نیست تشک را در معرض نور آفتاب هم قرار دهید تا به خوبی ضدعفونی شود.  پس حتما در و پنجره ها را باز بگذارید.
  • تهویه مکرر: با باز کردن پنجره‌ها هوای تازه را به خانه راه دهید و  تهویه سالم فراهم کنید.

 

رسیدگی به اتاق خواب

  • کفپوش‌ها: برای تمیزی کفپوش ها یک مرحله جارو بکشید. پس از آن باید از تی زمین شور استفاده کنید. کافی است محلول مورد نیاز سنگ، سرامیک یا پارکت را بر روی زمین ریخته و به وسیله تی کلیه فضا را تمیز نمایید.
  • استفاده از رایحه یا اسپری‌های آرامش‌بخش: از عطرها یا اسپری‌های آرامش‌بخش برای ایجاد بوی خوب در اتاق خواب استفاده کنید. عطرهای طبیعی مانند لاوندر، چای ملیسا، یا عطرهای چوبی مثل چوب صندل می‌توانند آرامش خاصی به اتاق شما ببخشند.
  • روتین نظافت اتاق: اتاق را روتین و منظم تمیز کنید. نظافت روزانه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید تا زیبایی و تمیزی اتاقتان حفظ شود.

 

آموزش خانه تکانی سرویس بهداشتی

آموزش خانه تکانی سرویس بهداشتی

تمیز کردن سرویس بهداشتی یکی از مهمترین بخش‌های خانه تکانی عید نوروز است. در ادامه یک راهنمای جامع از صفر تا صد برای تمیز کردن سرویس بهداشتی ارائه شده است:

  • پاکسازی اولیه: در قدم اول مایع جرم‌گیر را به تمام سطوح بزنید و حداقل نیم ساعت صبر کنید تا تاثیر گذار باشد.
  • تمیز کردن دستگیره‌ها و سطوح: دستگیره‌ها، دکمه‌ها و سطوح داخل سرویس بهداشتی را با یک دستمال مرطوب و محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید. این اقدام به حفظ بهداشت کمک می‌کند.
  • تمیز کردن آینه: آینه‌ها را با یک محلول شیشه‌پاک‌کن و روزنامه یا دستمال نرم تمیز کنید تا لکه‌های آب، اثر انگشت و... را تمیز کنید.
  • تمیز کردن دیوارها : دیوارهای سرویس بهداشتی را با کمک یک شوینده مناسب تمیز کنید تا لکه‌های رسوب آب و جای دست و... باقی نماند.
  • تمیز کردن وسایل بهداشتی: دستگاه‌های بهداشتی مانند شیرآلات، دستشویی، و برس توالت شور و.... را با محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید. استفاده از جرم گیر برای این لوازم ممنوع است و میتواند آسیب جدی به رنگ آن وارد کند.
  • تعویض ملزومات: لوازم مستهلک و آسیب دیده را در صورت امکان تعویض کنید تا سرویس بهداشتی رنگ و بوی نو به خود بگیرد. همچنین بد نیست فضای سرویس بهداشتی را با گلدان‌های کوچک، سبز و زیبا کنید.
  • بوی خوب: از اسپری یا عطرهای ملایم بهداشتی برای ایجاد بوی خوب در سرویس بهداشتی استفاده کنید.
  • حفظ کیفیت هوا: به سیستم تهویه هوای سرویس بهداشتی توجه زیادی داشته باشید. هیچ چیز برای سرویس بهداشتی ضروری‌تر از داشتن سیستم تهویه قوی و مناسب نیست.

در پایان این مراحل، سرویس بهداشتی شما تمیز و زیبا آماده برای استفاده مجدد است.

 

کلام آخر

اگر شما هم عاشق خانه تکانی عید نوروز هستید و میخواهید برای یک سال جدید آماده شوید، حتما نکات ایمنی را رعایت نمایید. با کمک شوینده‌های مخصوص هر قسمت، آن را تمیز کنید و از ترکیب شوینده‌ها پرهیز نمایید. اگر طبق دستورالعمل اقدام کنید قطعا نتیجه خوبی  از تمیزی و نظافت خواهید دید.

ایده شما برای خانه تکانی عید نوروز چیست؟ نظرتان را برای ما بنویسید.
برچسب ها:
خانه تکانی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله