دیوار سبز در منزل، چگونه گرین وال را در خانه داشته باشیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

می‌توانید از نکات این مطلب برای طراحی و ساخت دیوار سبز در مقیاس کوچکتر، استفاده کنید و یک دیوار سبز طبیعی و شاداب در فضای داخلی خانه خود درست کنید.

دیوار سبز یا Green wall، دیواری پوشیده از گیاهان طبیعی است که احتمالا نمونه‌های مختلفی از آن را در لابی هتل‌ها، دفاتر شرکت‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز خرید و حتی در فضای داخلی خانه‌ها دیده‌اید. این تزیینات سبز عمودی که معمولاً بر روی دیوارهای داخلی یا خارجی ساختمان‌ها نصب می‌شوند، می‌توانند از نظر اندازه و شکل متفاوت باشند و یک تجربه فضای سبز با طراوت را ارائه دهند که به عنوان هنر دیواری زنده عمل می‌کنند و در عین حال تمام مزایای طبیعت را نیز ارائه می‌دهند.

در چند سال اخیر، طراحی دیوار سبز در منزل به طور فزاینده‌ای محبوب شده و در خانه‌های مسکونی و ساختمان‌های آپارتمانی، به ویژه در شهرهایی که فضا محدود است، رایج‌تر شده است.

اگر شما نیز به داشتن یک دیوار سبز در منزل علاقه مند هستید، می‌توانید از نکات و توصیه‌هایی که در ادامه این بخش از بساز و بچین، در مورد طراحی و ساخت دیوار سبز در مقیاس کوچکتر آماده کردیم، استفاده کنید و یک دیوار سبز طبیعی و شاداب در فضای داخلی خانه خود درست کنید.

پیشنهاد مطالعه: تراس گاردن چیست ؟ | زیباترین طراحی تراس سبز

 

موقعیت مکانی مناسب برای دیوار سبز در منزل

دیوار سبز در خانه

طراحی دیوار سبز در خانه

اولین موضوعی که باید برای طراحی دیوار سبز در منزل در نظر بگیرید این است که دیوار سبز را بر روی کدام دیوار درست کنید تا نور مناسبی دریافت کند؟! نور طبیعی بهترین گزینه است، چه از نورگیر باشد و چه از پنجره نزدیک.

زیرا همانطور که می‌دانید، گیاهان غذای خود را از طریق فرآیندی به نام فتوسنتز و تولید کلروفیل، تامین می‌کنند و بنابراین، نور یکی از اصلی‌ترین نیازها برای گیاهان مورد استفاده در دیوار سبز است.

اگر نور روز طبیعی ندارید، بهتر است استفاده از چراغ‌های مکمل را در نظر بگیرید. هر چه نور بیشتری در دسترس داشته باشید، گونه‌هایی گیاهی که می‌توانید انتخاب کنید، تنوع بیشتری خواهند داشت و اگر نور مستقیم زیادی ندارید، به گیاهانی محدود خواهید شد که در نور کم رشد می کنند.

اگر تصمیم دارید دیوار سبز را در فضای بیرونی منزل درست کنید، باید گیاهان مناسب برای آب و هوایی منطقه خود و اینکه آیا آنها برای مکان‌های آفتابی یا سایه‌دار مناسب هستند را تعیین کنید.

 

روش نصب و اجرای دیوار سبز در منزل

دیوار سبز در خانه

طراحی دیوار سبز در منزل

وقتی صحبت از نصب یا اجرای یک دیوار سبز در خانه می‌شود، گزینه‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد. برای این منظور می توانید یک قاب مخصوص و متناسب با فضا بسازید یا یک قاب از پیش ساخته شده از چوب، مواد مصنوعی بازیافتی، فولاد با روکش نمدی یا سایر تکیه گاه‌های قابل اعتماد را خریداری کنید.

همچنین می‌توانید از سینی‌های گیاهی زاویه‌دار استفاده کنید که مانند قفسه آویزان هستند و گیاهان جداگانه را نگه می‌دارند که می‌توانید به راحتی گیاهان را در داخل این سینی‌ها قرار داده یا از آن خارج کنید. 

همچنین بسیاری از دیوارهای سبز در منزل یا فضاهای داخلی، نیازمند یک سیستم آبیاری داخلی نیز هستند و باید گونه‌هایی از گیاهان را برای این دیوار سبز انتخاب کنید که نیاز به آب و نور یکسانی دارند.

برخی از قاب‌های مخصوص که برای دیوار سبز طراحی و ساخته شده‌اند، معمولا دارای یک قاب و یک مخزن آب هستند که لازم است هر از گاهی این مخزن را پر از آب کنید و آبیاری دیوار سبز توسط سیستمی که بر روی این قاب تعبیه شده است، انجام خواهد شد. 

 

انتخاب گیاه مناسب برای دیوار سبز در منزل

دیوار سبز در منزل

شیک ترین مدل دیوار سبز در منزل

به طور کلی، در هنگام انتخاب گیاه مناسب برای دیوار سبز، باید شرایط نور محیط را در نظر بگیرید. اگر تصمیم دارید دیوار سبز را برای یکی از دیوارهای سالن پذیرایی خانه یا لابی آپارتمان که به نور طبیعی و مصنوعی دسترسی دارند، طراحی کنید، می‌توانید از انواع گونه‌های گیاهی استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که گیاهانی که در قسمت بالایی دیوار سبز قرار دارند، گیاهان پایینی را تحت الشعاع قرار می‌دهند و به آبیاری دقیق، تغذیه و هرس نیاز دارند.

  • اگر نور طبیعی یا مصنوعی موجود در یک فضا محدود و کم است، باید به سراغ گیاهانی بروید که در شرایط نور کم به خوبی رشد می‌کنند، مانند سانسوریا، اسپاتی فیلوم و فیلودندرون.
  • اگر نور طبیعی یا مصنوعی موجود در یک فضای داخلی در حد متوسط باشد، می‌توانید از گیاهانی مانند دراسنا رفلکسا، پیچک انگلیسی، سرخس پا خرگوشی و سرخش پرسیاوشان استفاده کنید.
  • اگر نور مستقیم و خوبی در فضا وجود دارد،گیاه کروتون یک گزینه عالی است.

همچنین لازم است به یاد داشته باشید که برای درست کردن دیوار سبز، فقط محدود به استفاده از گیاهان زینتی و اپارتمانی نیستید و می توانید یک دیوار سبز جذاب با گوجه فرنگی، فلفل و سایر گیاهان خوراکی داشته باشید.

به طور کلی، بهترین پیشنهاد این است که از حدود 3 یا 4 گونه مختلف برای پوشش دیوار سبز استفاده کنید تا تنوع، رنگ و بافت خیره کننده‌ای را بر روی دیوار سبز خود ایجاد کنید. گیاهان، گل‌ها، سرخس‌ها و ساکولنت‌ها ترکیب خوبی برای این منظور هستند.

 

گیاهان سایه دوست برای دیوار سبز در منزل

گیاهان سایه دوست برای دیوار سبز در منزل

  • گیاه پاکی ساندرا
  • گیاه هوچرا یا ریشه زاج
  • گیاه پیچ تلگرافی

 

گیاهان آفتاب دوست برای دیوار سبز

گیاهان آفتاب دوست برای دیوار سبز

  • گیاه مینا مکزیکی یا پیر بهار
  • گیاه شمعدانی
  • گیاه رعنا زیبا

 

بهترین گیاهان خوراکی برای دیوار سبز

بهترین گیاهان خوراکی برای دیوار سبز

  • گیاه آویشن
  • گیاه مرزنگوش
  • گیاه توت فرنگی

 

بهترین گیاهان بالارونده برای دیوار سبز

بهترین گیاهان بالارونده برای دیوار سبز

  • گیاه رازک
  • گیاه درخت پروانه
  • گیاه پیچ امین الدوله

پیشنهاد مطالعه: 20 گیاه آپارتمانی مقاوم و همیشه سبز

 

اصول تعمیر و نگهداری اولیه دیوار سبز در منزل

مدل دیوار سبز در منزل

دیوار سبز زیبا

اگر برای طراحی دیوار سبز در منزل از سیستم خودآبیاری استفاده کنید، دیوار سبز شما به نگهداری زیادی نیاز ندارد. اما اگر از سیستم سینی برای ساخت دیوار سبز استفاده کردید که در آن گیاهان در گلدان‌های اولیه خود باقی می‌مانند، بهتر است که هر از گاهی گیاهان را بیرون بیاورید و دیوارتان را تمیز کنید. زیرا گیاهان در طول فرآیند رشد ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند و بررسی گیاهان در فواصل زمانی مختلف باعث می‌شود تا از سالم و تمیز بودن گیاهان اطمینان حاصل کنید. همچنین ممکن است لازم باشد به طور دوره‌ای، هر شاخ و برگ غیرقابل کنترل و زرد شده را کوتاه یا هرس کنید.

اگر قرار است که دیوار سبز در منزل را به صورت دستی آبیاری کنید، باید اینکار را کاملا با دقت انجام دهید و در آبیاری گیاهان زیاده روی نکنید و از گیاهانی استفاده کنید که به شرایط نوری و آبیاری یکسانی نیاز دارند.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان بالکنی مقاوم به گرما و سرما برای بالکنی همیشه سبز

 

مزایای داشتن دیوار سبز در منزل 

مزایای دیوار سبز در منزل

طراحی و ساخت یک دیوار سبز در خانه، علاوه بر زیبایی بصری جذابی که دارد، مزایای دیگری را نیز به همراه خواهد داشت:

  • از آنجایی که دیوار سبز بر روی دیوار طراحی و اجرا می‌شود، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و می‌توانید بدون اینکه فضای کف را از دست دهید، بهترین استفاده را از دیوارها داشته باشید و فضای سبز زیبایی را در خانه خود ایجاد کنید.
  • مزیت دیگر استفاده از دیوار سبز در منزل، برای تغییر آکوستیک اتاق است. اگر ناحیه‌ای دارید که پژواک دارد یا احساس می‌کنید بسیار توخالی است، می‌توانید با استفاده از یک مجموعه گیاه سبز و شاداب، فورا تمام صداها را جذب کنید و فضای آرامش بخشی را در خانه ایجاد کنید.
  • بهتر از همه، داشتن یک دیوار سبز به این معنی است که طبیعت را به خانه یا محل کار خود وارد می‌کنید. با اینکار، یک ارتباط مثبت و احساس خوب بین گیاهان و افراد برقرار خواهید کرد که جایگزین فضای سبز مورد نیاز در فضاهای داخلی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: انواع گل و گیاه رونده آپارتمانی، شراره‌های سبز بر تن خانه شما

 

ایده‌های متنوع و مدرن از دیوار سبز در منزل و فضاهای داخلی

در ادامه نمونه‌های متنوع و جذابی از طراحی دیوار سبز در منزل و فضاهای داخلی را ببینید و ایده بگیرید:

 

دیوار سبز زیبا در خانه

طراحی دیوار سبز برای محیط داخلی

دیوار سبز طبیعی در خانه

ایده طراحی دیوار سبز در خانه

دیوار سبز مینمیال در خانه

ایده طراحی دیوار سبز در منزل

دیوار سبز بزرگ و زیبا در فضای داخلی

شیک ترین نمونه از طراحی دیوار سبز در منزل

طراحی دیوار سبز در منزل به شکل گرد

دیوار سبز زیبا برای خانه

ایده طراحی دیوار سبز بزرگ در فضای داخلی

طراحی دیوار سبز مدرن در خانه

دیوار سبز عمودی و مدرن برای منزل

ایده طراحی دیوار سبز در بالکن

طراحی دیوار سبز برای خانه

 

برای طراحی و اجرای دیوار سبز در منزل یا هر فضای دیگری، می‌توانید با ثبت درخواست در بساز و بچین و مشورت با همکاران ما، به بهترین طراحان و مجریان دسترسی پیدا کنید.

دیوار سبز منزل در یک نگاه

وقتی در یک شهر بزرگ زندگی می کنید و از زندگی روزمره خسته می‌شوید، بهترین راه ایجاد یک فضای سبز در خانه یا فضاهای داخلی است و بهترین کاری که برای این منظور می‌توانید انجام دهید این است که یک دیوار سبز زیبا و با طراوات را بر روی یکی از دیوارهای خانه یا محل کار خود طراحی کنید. گیاهان دارای شکل، رنگ و بافت زیبایی هستند که همیشه می‌توانند برای چشم‌ها و احساسات آرامش بخش باشند و به لطف وجود یک دیوار سبز در منزل، احساس شادابی و طراوت خیلی خوبی را در خانه خواهید داشت، روتین روزانه خسته کننده نخواهد بود و شادی واقعی‌تری را تجربه خواهید کرد.

برچسب ها:
دیوار سبز
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید