گیاهان بالکنی مقاوم به گرما و سرما برای بالکنی همیشه سبز

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

انواع گیاهان بالکنی مقاوم به گرما و سرما، چرا سرسبزی بالکن اهمیت زیادی دارد؟ نکات مهم برای انتخاب گیاهان بالکنی

زندگی شهری که این روزها با آن درگیر هستیم، به شدت شرایط را برای همه ما تغییر داده است. فرصت حضور در طبیعت و کسب آرامش را از ما دریغ کرده و به شدت همه چیز را به سمت ماشینی شدن می‌کشاند. در این میان قطعا دست پیدا کردن به راه‌کارهایی که می‌تواند حس و حال ما را در فضای خانه تغییر دهد، بسیار ارزشمند است. در دوران کرونا با شروع قرنطینه افراد زیادی احساس کردند که نیاز به کشاندن طبیعت در فضای خانه دارند. همین موضوع موجب شد تا خرید گیاهان بالکنی بیش از پیش زیاد شود. علاوه‌بر گیاهان بالکنی، ایجاد روفگ گاردن و استفاده از گیاهان بالکنی در این فضا نیز رایج شد. حس و حال خوب، جلوگیری از افسردگی و خلق زیبایی بصری از اصلی‌ترین دلایل استقبال از گیاهان بالکنی است.

در ادامه به معرفی گیاهان بالکنی مقاوم به سرما و گرما می پردازیم.

 

چرا سرسبزی بالکن اهمیت زیادی دارد؟

چرا سرسبزی بالکن اهمیت زیادی دارد؟

شاید در گذشته سرسبزی باغ و باغچه‌ها برای زندگی افراد اهمیت زیادی داشت. اما این احساسات در زندگی شهری و آپارتمان نشینی دچار کاستی شد. به مرور با درک اهمیت وجود گیاهان و ارتباط با طبیعت، سرسبزی بالکن با گل و گلدان بیش از پیش محبوب شد. در ادامه به دلایل این موضوع اشاره می‌کنیم.

  • خلق جذابیت بصری: سرسبزی بالکن باعث افزایش زیبایی محیط می‌شود. گل‌ها، گیاهان و بوته‌ها رنگ و لعاب دیگری به بالکن می‌بخشند و فضایی طبیعی و آرامش‌بخش به وجود می‌آورند.
  • کاهش استرس روزانه: نگاه کردن به سر سبزی و زیبایی گیاهان می‌تواند استرس را کاهش داده و روحیه و سلامت روحی را بهبود بخشد.
  • فضای زندگی خصوصی و آرام: سرسبزی بالکن می‌تواند به شما فضای زندگی خصوصی‌تری در محیط شهری ارائه دهد. با ایجاد پارتیشنی از گیاهان مناسب، می‌توانید از نگاه‌های اطراف خود محافظت کنید و فضای آرام و خصوصی را برای خود ایجاد کنید.
  • تأثیرات مثبت بر روحیه و سلامت: تحقیقات علمی نشان می دهد که مراقبت از گیاهان و داشتن سرسبزی بالکن، تأثیرات مثبتی بر روحیه و سلامت روان شما دارد. مشاهده و مراقبت از رشد و پیشرفت گیاهان بالکنی می‌تواند روحیه شما را بهبود بخشد، احساس آرامش و خوشحالی را ایجاد کند و استرس را کاهش دهد
  • بهبود هوای محیط و کاهش آلودگی: گیاهان بالکن، دی‌اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن را تولید می‌کنند. این موضوع باعث بهبود کیفیت هوا در محیط شهری می‌شود و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. همچنین، گیاهان بر روی بالکن می‌توانند ذرات معلق در هوا را جذب کرده و هوای پاکتری را فراهم کنند. قطعا چنین موضوعی در زندگی شلوغ و آلوده شهری اهمیت زیادی دارد.
  • افزایش ارتباط با طبیعت: در محیط شهری، دسترسی به طبیعت محدود است. اما با داشتن گیاهان بالکنی، شما قادر خواهید بود با طبیعت در ارتباط باشید. مراقبت از گیاهان بالکنی، آب دادن و تغذیه آنها می‌تواند احساس ارتباط با زمین و طبیعت را به شما القا کند.

یادتان باشد برای خرید هر نوع گیاه، شرایط گیاه و محیط زندگی خودتان را بررسی کنید.

 

انواع گیاهان بالکنی مقاوم به گرما و سرما را بشناسید

انواع گیاهان بالکنی را بشناسید

اگر تا اینجا با درک اهمیت داشتن گیاهان بالکنی کنجکاو شده اید که بهترین گیاهان بالکنی مقاوم به سرما و گرما را بشناسید، در ادامه همراه ما باشید تا بهترین و متنوع‌ترین گیاهان آپارتمانی را بررسی کنیم.

 

پیشنهاد مطالعه: 20 گیاه آپارتمانی مقاوم و همیشه سبز

 

1- گیاه بالکنی آنتوریوم

گیاه بالکنی آنتوریوم

گل آنتوریوم (Anthurium) یک گیاه زیبا و مقاوم است که از آمریکای مرکزی و جنوبی به دست آمده است. این گل‌ها با ظاهری خاص و قلبی شکل، به عنوان یک گیاه زینتی محبوب شناخته می‌شوند. برگ‌های بزرگ و شمشادی شکل این گیاه اغلب براق و قلبی شکل هستند و گل‌های آن در رنگ‌های متنوعی مانند قرمز، صورتی، سفید و بنفش دیده می‌شوند. گل آنتوریوم به عنوان یک گیاه خانگی مناسب شناخته می‌شود، زیرا برای رشد و نگهداری دردسر کم‌تری دارد. آنتاریوم نیاز به نور مناسب، آبیاری معتدل و دمای بین 15 تا 28 درجه دارند. همچنین، گل آنتوریوم در داخل ساختمان‌ها نیز می‌تواند به عنوان یک گیاه داخلی زینتی مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید که گل آنتوریوم به عنوان یک نماد عشق و محبت شناخته می‌شود. اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌نمایید، از خرید این گیاه صرفه‌نظر کنید.

 

2- گیاه بالکنی پیچک

گیاه بالکنی پیچک

یکی دیگر از گیاهان بالکنی محبوب، پیچک است. این گیاه که برگ‌های برگ‌های سبز کوچکی دارد، بر روی شاخه‌ای نسبتا ضخیم رشد می‌کند. معمولا در فضای بالکن و روی دیوار می‌توانید این پیچک‌ها را وصل کنید تا به مرور تمام دیوار‌تان پر از این گیاه جذاب شود. این گیاه در دمای 15 تا 21 درجه به بهترین شکل ممکن رشد می‌کند و معمولا با خرید یک گلدان زیبای پیچک می‌توانید به مرور تمام فضای دیوار را با آن بپوشانید.

 

3- گیاه بالکنی اقاقیا

گیاه بالکنی اقاقیا

یکی از گیاهان محبوبی که می‌توانید برای بالکن تهیه کنید، اقاقیا است. این گیاه زیبا به همراه گل‌های شکوفه مانند خود می‌تواند منظره‌ای بی نظیر برای‌تان ایجاد کند. شاید جالب باشد که بدانید اقاقیا بیشتر به دلیل عطر فوق العاده‌ای  که دارد، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. یادتان باشد که برای بالکن، نمی‌توانید از درخت اقاقیا استفاده کنید. این روزها شکل و فرم بن سای اقاقیا در بازار گل‌های مختلف وجود دارد که برای فضای خانه با سقف محدود بالکن انتخاب بسیار مناسبی است.

 

4- گیاه بالکنی گل کاغذی

گیاه بالکنی گل کاغذی

اگر عاشق رنگ‌ گل‌ها هستید، قطعا گیاه گل کاغذی به شدت می‌تواند برای‌تان جذاب باشد. این گیاه خوش آب و رنگ با دارا بودن درختچه نسبتا مقاوم، گل‌های رنگی بسیار زیبایی دارد. مقاومت گیاه از دمای 15 الی 37 مطلوب است و هیچ آسیبی در این دما به گیاه وارد نمی‌شود. جالب است بدانید که گیاه گل کاغذی به دلیل دارا بودن ساقه‌های مقاوم، انتخاب خوبی برای ایجاد پارتیشن گلی است. به این ترتیب که استراکچر موردنظرتان را در نزدیکی این گل بنا می‌کنید تا ادامه روند رشد بر روی همان استراکچر پیشروی کند. پس از این مرحله با اندکی رسیدگی و صبر شاهد طاق یا دیواری از گل خواهید بود.

 

5- گیاه گل پیچ اناری یا انارک

گیاه گل پیچ اناری یا انارک

به عنوان یک گل بالکنی دیگر می‌توان به انارک اشاره کرد. این گیاه زیبا که دارای ساقه و برگ‌های سبز رنگ است، به همراه گل‌های شیپوری شکل به رنگ‌های گلبهی و صورتی جلوه‌ای عالی در بالکن ایجاد می‌کند. گیاه انارک مثل گل کاغذی مقاوت است و می‌تواند در فضایی با نور مناسب و تامین آب مطلوب رشد کند. برای ایجاد پارتیشن گلی یا آویزان کردن این گل‌های زیبا باید گلدان مناسب یا توری مخصوص این کار را تهیه کنید و گل‌ها را بر روی آن بکشید تا رشد کنند. به مرور شاهد منظره‌ای بی نظیر خواهید بود.

 

6- گیاه بالکنی نیلوفر

گیاه بالکنی نیلوفر

اگر عاشق گیاهان رونده هستید، نیلوفر نیز یکی از همین‌ها است. گیاهی با ظاهری جذاب که دارای گل‌های رنگی است. نیلوفر پیچ انتخاب عالی برای بالکن است. شما می‌توانید به راحتی این گیاه زیبا را بر روی طاق، گلدان و دیوار بکشید تا به مرور فضای مدنظرتان را سرسبز و پر گل کنند. یادتان باشد که رسیدگی مطلوب، نظافت و سم پاشی به موقع ریسک لانه گزینی حشرات در میان این گیاهان را کاهش می‌دهد.

 

7- گیاه پیچ امین الدوله

گیاه پیچ امین الدوله

اگر عاشق گیاهان خاص هستید که سرسبزی آن‌ها در کنار گل‌های سفیدشان خودنمایی می‌کند، قطعا گیاه پیچ امین الدوله بهترین انتخابی است که می‌توانید داشته باشید. این گیاه جذاب با ظاهری دلفریب می‌تواند فضای بالکن شما را زیبا نشان دهد.  نکته جالب در خصوص این گیاه، اولین کاشت آن در باغ امین الدوله است. همین موضوع موجب شده است تا نام آن به گیاه پیچ امین الدوله شهرت داشته باشد.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین گلهای آپارتمانی سایه دوست | انواع گیاهان سایه دوست

 

8- گیاه بالکنی فلوکس یا گل آشتی

گیاه بالکنی  فلوکس یا گل آشتی

گیاه آشتی ظاهری جذاب دارد و گل‌های ظریف با رنگ و لعاب زیبایی به شما هدیه می‌کند. از این گیاه زیبا می‌توانید در فضا بالکن استفاده کنید و استایل فوق‌العاده شیک و خاصی را در این فضا خلق کنید. مدت زمان 6 ساعت نور مناسب در طول روز، ایده‌آل‌ترین حالتی است که گل آشتی در بالکن شما زنده می‌ماند. این گیاه تا حدی مقاوم است که دمای بالای -5 را تحمل می‌کند و به راحتی برای محیط شهری و زندگی‌های آپارتمانی گزینه مطلوبی است.

 

9- گیاه بالکنی شمعدانی

گیاه شمعدانی

به عنوان یک گیاه محبوب در تمام باغچه‌ها و بالکن‌ها می‌توان به گیاه شمعدانی اشاره کرد. شمعدانی با دارا بودن گل‌های زیبا و برگ‌های سبز گرد به شدت محبوب است. این گیاه با نیاز به نور مستقیم به مدت 6 ساعت در طول روز، بهترین گزینه برای بالکن محسوب می‌شود. معمولا نگهداری از این گیاه آسان است و برای افرادی که شاغل هستند یا زمان زیادی برای رسیدگی ندارند، گزینه بسیار مناسبی است. خوشبختانه تحمل این گیاه بالا است و در دمای بالای 0 تا 27 درجه توانایی زیست مطلوبی دارد.

 

10- گیاه آپتنیا یا گل ناز

گیاه آپتنیا یا گل ناز

آپتنیا یکی دیگر از گیاهان بالکنی است که دارای گل‌های ریز و صورتی رنگ است. برگ‌های ریز گل ناز بسیار زیبا است و برای پوشش نواحی مختلف بالکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه با گل‌های رنگارنگ عرضه می‌شود و شما مطابق با سلیقه شخصی خودتان می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای این گیاه نیز 6 تا 8 ساعت نور در طول روز کافی است و دمای 5 تا 40 درجه برای گیاه قابل تحمل است.

 

پیشنهاد مطالعه: چه گیاهانی برای آپارتمان مناسب است؟ | بهترین گیاهان آپارتمان

 

نکات مهم برای انتخاب گیاهان بالکنی

نکات مهم برای انتخاب گیاهان بالکنی

درک نکات مهم برای انتخاب گیاهانی که مناسب بالکن هستند، به شما آگاهی کافی می‌دهد تا مطابق با شرایط منزل‌تان دست به انتخاب بزنید. اطلاع از این پارامترها موجب می‌شود تا شرایط هر گیاه را بررسی کنید و به خوبی درک کنید که آیا برای نگهداری در بالکن مناسب هست یا خیر!

  • میزان نور مورد نیاز: بررسی سطح نوری که در بالکن شما وجود دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی گیاهان نیاز به نور زیادی دارند و برخی دیگر برای رشد خود کافیست که در نور کمتر قرار بگیرند. انتخاب گیاهی که با سطح نور موجود در بالکنتان سازگار باشد، اهمیت زیادی دارد.
  • فضای موجود در بالکن: بررسی اندازه و محدودیت‌های فضایی بالکن، برای انتخاب نوع گیاهان بالکنی اهمیت بالایی دارد. گیاهی که به اندازه مناسب در بالکن شما قرار بگیرد، بهترین انتخاب خواهد بود. گیاه مناسب برای فضاهای کوچک جای زیاید نمی‌گیرد یا حجم زیادی از آن خارج از محیط بالکن نمی‌شود.
  • میزان آبیاری: نیازهای آبی گیاهان با یکدیگر متفاوت است. بررسی میزان نیاز گیاه و نحوه آبیاری گیاه مدنظرتان ضروری است. یادتان باشد که مطالعه در مورد تراز آب مورد نیاز هر گیاه نیز اهمیت فراوانی دارد. اگر زمان کمی برای مراقبت از گیاهان دارید، گیاهانی که نیاز به آبیاری کمتری دارند را انتخاب کنید تا چندان درگیر برنامه آبیاری آن‌ها نباشید.
  • مقاومت گیاهان: برخی گیاهان مقاوم‌تر از دیگران در برابر شرایط مختلف مانند سرما، گرما و خشکی هستند. در صورتی که بالکن شما به طور مستقیم با عوامل جوی مختلف مواجه می‌شود، انتخاب گیاهانی که مقاومت بالایی دارند، مفید خواهد بود. اگر در بالکن باد زیادی را تجربه می‌کنید، حتما گیاهان را در محل مناسب قرار دهید تا باد موجب آسیب به بدنه گیاهان نشود.
  • زیبایی و سلیقه: ظاهر گیاهان و زیبایی آن‌ها می‌تواند عاملی مهم برای انتخاب باشد. بررسی انواع گیاهان زینتی با گل‌ها و برگ‌های زیبا و جذاب، به شما امکان می‌دهد تا گیاهانی را انتخاب کنید که برخوردار از ظاهری دل‌خواه و زیبا هستند.

 

کلام آخر

شناخت گیاهان بالکنی به شما کمک می‌کند تا برای زندگی شهری خودتان از گیاهان مناسبی استفاده کنید و حال و هوای بی نظیری در محیط زندگی خلق کنید. اگر تجربه خرید گیاهان مناسب فضای باز را داشته باشید، قطعا می‌دانید که این گیاهان باید مطابق با شرایط اقلیمی انتخاب شوند.

به نظرتان بهترین گیاه برای بالکن چیست؟ حتما نظرتان را کامنت کنید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
خدیجه علی نژاد
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

سپاس از راهنمایی های شما در مورد گلدانهای مقاوم به گرما و سرما. چقدر عالی راهنمایی کردید. من و همسرم چند بوته کوچک پاپیتا یا پیچک را در گلدان کشیده سفالی کاشتیم و در فضای باز پشت پنجره شمالی قرار دادیم.. اگر راهنمایی خاصی لازم داریم به ما بفرمایید . سپاس🙏

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید