طراحی آلاچیق در باغ، انواع آلاچیق‌های دوست داشتنی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

طراحی انواع آلاچیق در باغ بر اساس سبک طراحی، انواع سقف در طراحی آلاچیق باغی، معرفی گروه‌های ساخت و طراحی آلاچیق

باغ زمینی است که می‌توان در آنجا به پرورش انواع گل و گیاه، کاشت انواع میوه و سبزیجات، بوته‌ها و درختان پرداخت. باغ‌ها عموما حصارکشی یا دیوارکشی شده‌اند در نتیجه حریم خصوصی به وجود می‌آورند که می‌توان در آن به استراحت و تفریح پرداخت. طراحی آلاچیق در باغ یکی از ایده‌های جذاب برای فضاسازی در محیط باغ بوده که بسیاری از افراد از آن استقبال کرده‌اند.

 

آلاچیق در باغ

آلاچیق در باغ

آلاچیق سازه‌ای از جنس چوب، سیمان، سنگ، آجر، شیشه یا فلز بوده که در گوشه یا مرکز باغ یا باغچه قرار داده می‌شود که به عنوان سرپناه برای نشستن در هوای باز استفاده می‌شود. بیشتر آلاچیق‌ها دارای گنبد بوده که اطراف آن باز است در نتیجه با سایبان خود فضایی امن برای نشستن و استراحت فراهم می‌آورند. آلاچیق‌ها به شکل‌های مختلف دایره‌ای، مثلثی، چهار، شش و هشت ضلعی ساخته می‌شوند که گاه از طرح‌های نوین و مدرن در ساخت آن استفاده می‌شود.

 

انواع آلاچیق بر اساس سبک طراحی

انواع آلاچیق بر اساس سبک طراحی

زیبایی طراحی آلاچیق در باغ به قدری مهم است که باعث شکل گیری انواع آلاچیق‌ها شده است. هرکدام از آلاچیق‌ها طرفداران خاص خود را داشته که می‌توان از آن برحسب سلیقه و نیاز استفاده کرد. طراحی آلاچیق در باغ در سبک‌های مختلف انجام می‌شود که عبارتند از:

  • آلاچیق مدرن: آلاچیق مدرن دارای طرح ساده و مینیمال است. در طراحی آلاچیق‌ مدرن از خطوط مستقیم و اشکال هندسی ساده استفاده می‌شود.
  • آلاچیق سنتی: آلاچیق سنتی دارای طراحی کلاسیک و سنتی بوده که معمولا از چوب یا سنگ ساخته می‌شوند. آلاچیق‌های سنتی را می‌توان با تزئینات مختلف آراست که عموما از نقش و نگارهای سنتی استفاده می‌شود.
  • آلاچیق پرگولا: آلاچیق پرگولا یک ساختمان کوچک است که به عنوان آلاچیق مدرن باغی استفاده می‌شود. آلاچیق پرگولا از چوب، فلز و یا سنگ ساخته شده و اکثر اوقات بدون سقف است.
  • آلاچیق چادری: آلاچیق چادری یکی از انواع آلاچیق باغی است که شامل سقف چادری با پایه‌هایی از فلز، چوب یا پلاستیک است. آلاچیق چادری به دلیل طراحی ساده و قابل حمل بودن قابلیت جمع شدن داشته که می‌توان از آن به طور موقت استفاده کرد.

 

زیبایی در طراحی آلاچیق باغی

زیبایی در طراحی آلاچیق باغی

طراحی آلاچیق در باغ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. آلاچیق‌ها تنها جنبه کاربردی ندارند بلکه می‌توان آن‌ها را زیباتر کرد تا فضای باغ را تبدیل به مکانی منحصر به فرد نمایند. آلاچیق‌ها را می‌توان نورپردازی کرد. نورپردازی آلاچیق‌ها هم از سقف و هم از زمین قابل انجام است. در سقف می‌توان از چراغ یا مهتابی استفاده کرد اما اگر قصد نورپردازی از زمین وجود دارد بهتر است از هالوژن یا لامپ‌های رشته‌ای استفاده شود. علاوه بر داخل آلاچیق می‌توان بیرون آلاچیق را هم نورانی کرد تا به زیبایی آن افزوده شود.‌

آلاچیق را می‌توان در همه فصول سال مورد استفاده قرار داد. یکی از بهترین ایده‌ها استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در داخل آلاچیق است تا در روزهای گرم سال بتوان از باد خنک و در روزهای سرد از هوای گرم بهره‌مند شد. سیستم سرمایشی و گرمایشی می‌تواند از سقف باشد یا اینکه از طریق میز وسط تامین شود.

وجود صندلی در داخل آلاچیق یکی از بهترین ایده‌هاست تا بتوان برای دقایقی روی آن نشست. صندلی‌ها می‌تواند همیشگی یا موقتی باشد. از تنه درختان، سنگ و ... می‌توان به عنوان صندلی در داخل آلاچیق استفاده کرد. نوع دیگری از صندلی‌ها وجود دارند که از جنس پلاسیتک و پلیمر یا حتی بامبو بوده که سبک و قابل حمل هستند. تعداد و مدل صندلی‌ها بستگی به متراژ آلاچیق دارد. در صورت بزرگ بودن آلاچیق می‌توان از تخت استفاده کرد که مکانی برای خوابیدن و دراز کشیدن فراهم می‌شود.

دور تا دور آلاچیق را می‌توان شیشه کرد تا از ورود سرما، گرما و حتی قطرات باران و برف جلوگیری شود. استفاده از توری و پشه بند مانع از ورود حشرات و جانوران موذی شده که دقایقی را برای آرامش و امنیت به وجود می‌آورد. در صورت عدم تمایل می‌توان دور آلاچیق را باز گذاشته و از هوای محیط بهره‌مند شد. در آلاچیق‌های بزرگ می‌توان از آبنما هم استفاده کرد. جریان آب حس بسیار خوبی دارد که بخشی از طبیعت را شامل می‌شود.

در ادامه تعدادی تصاویر از آلاچیق‌های زیبا در باغ را مشاهده خواهید کرد:

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ

 

انواع سقف در طراحی آلاچیق باغی

انواع سقف در طراحی آلاچیق باغی

در طراحی آلاچیق برای باغ می‌توان از سقف‌های مختلف استفاده کرد. عموما آلاچیق با سقف‌های گنبدی یا شیروانی یاد می‌شود اما می‌تواند صاف و ساده هم باشد. چوب رایج‌ترین سقفی است که از آن در ساخت آلاچیق استفاده می‌شود. متریال آلومینیوم نیز برای ساخت سقف آلاچیق در باغ مناسب بوده که وزن کمی دارد و بسیار مقاوم و با دوام است.

سقف‌های پوشالی از گیاهان حاصل شده است که در شرایط آب و هوایی شمال یا جنوب کشور دوام می‌آورد. ترکیب سقف‌‌های پوشالی با گیاهان رونده فضای باز بسیار جالب خواهد شد. حصیر گزینه دیگری است که رطوبت را در خود نگه داشته و هوای خنک را به جریان می اندازد. سقف پارچه گزینه دیگری است که امکان باز و بسته کردن آن وجود دارد.

نوع دیگری از سقف‌ها وجود دارند که اتومات بوده و به کمک ریموت باز و بسته می‌شوند. چنین سقف‌هایی در باغ‌های بزرگ و لوکس برای پوشاندن آلاچیق مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب نوع سقف بستگی به سلیقه و شرایط آب و هوایی دارد که نمی‌توان به طور قطعی گفت کدام یک از آن‌ها بهتر است.

 

ساخت و طراحی آلاچیق

ساخت و طراحی آلاچیق

ساخت و طراحی آلاچیق

هدف از ساخت و طراحی آلاچیق در باغ به وجود آوردن مکانی برای بهره‌مندی از فضای دلنشین اطراف و لذت بردن از سرپناه به وجود آمده است. آلاچیق سازه‌ای متفاوت از خانه است که در فرم و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شود که حتی می‌توان دیواره‌های آن را به رنگ دلخواه سفارش داد. ساخت و طراحی آلاچیق در باغ حد و مرز نداشته و باید طوری باشد که رضایت اعضا را فراهم نماید.

بعضی از انواع آلاچیق‌ها به صورت آماده به فروش می‌رسند در حالیکه نوع دیگری از آن‌ها به صورت سفارشی سازی تهیه می‌شوند. اگر صاحب باغ هستید و در امور طراحی، بنایی، فنی و تاسیساتی اطلاعات کافی دارید می‌توانید خود دست به کار شده و آلاچیق مورد نظر خود را بسازید.

 

حتما بخوانید:

 

هزینه طراحی آلاچیق در باغ

هزینه طراحی آلاچیق در باغ

طراحی آلاچیق در باغ به روش‌ها و مدل‌های مختلفی انجام می‌شود. هزینه آلاچیق با توجه به طرح، مصالح و ابعاد متفاوت است. انجام امورات زیبایی تاثیر مهمی در کیفیت نهایی کار داشته که بر قیمت هم تاثیر می‌گذارد.

از طریق گروه مجریان و فروشندگان در بساز و بچین می‌توانید آلاچیق مورد نظر خود را به بهترین گروه‌ها و شرکت‌ها سفارش داده و بهترین خدمات را با قیمت مناسب دریافت نمایید.

 

برچسب ها:
آلاچیق
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید