راویز کاری سقف [ویژگی‌ها، کابردها، مزایا و معایب]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای آشنایی با ویژگی‌ها، کابردها، مزایا و معایب راویز کاری سقف در ادامه با بساز و بچین همراه باشید

راویز کاری یا رابیتس کاری، یکی از روش‌های پرکاربردی است که معمولا برای ایجاد سقف یا دیوار کاذب در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع راویز کاری، یک پایه بسیار عالی برای گچ کاری ساختمان است و کمک می‌کند تا تمام سطوحی که سطح چسبندگی خوبی ندارند، با استفاده از راویز کاری سطح مناسبی برای ایجاد گچکاری و اضافه کردن جزئیات زیبا به سقف داشته باشند.

در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه باشید تا با ویژگی‌ها، کابردها، مزایا و معایب راویز کاری سقف بیشتر آشنا شوید.

پیشنهاد مطالعه: انواع پوشش سقف داخل خانه، فقط سقف کاذب نیست!

 

راویز یا رابیتس چیست؟

راویز یا رابیتس

راویز یا رابیتس به انگلیسی (Rib Lath)، نوعی توری فلزی از جنس گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ است که به عنوان پس زمینه برای گچ کاری استفاده می‌شود و پایه سبک وزن و راحتی را برای گچ کاری در سقف فراهم می‌کند. این توری‌های فلزی مخصوص راویز کاری سقف، دارای دنده‌های V شکل است که استحکام کششی و نفوذپذیری بهتری را ارائه می‌دهند، در نتیجه خواص چسبندگی و تثبیت گچ بیشتری را در فرآیند گچ کاری فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند تا گچ کاری با عمق کاملا یکنواختی در سطح وسیعی ایجاد شود.

امروزه از راویز کاری به طور گسترده‌ای در در گچ کاری دیوارها و سقف‌های کاذب استفاده می‌شود و به عنوان پایه گچ برای ساخت و ساز ساختمان عمل می‌کند.

از توری فلزی راویز کاری می‌توان به صورت عمودی و افقی، برای ایجاد استحکام بیشتر در دیوارها و سقف استفاده کرد . به همین دلیل است که  به طور گسترده در گچ کاری سقف، دیوار و ستون استفاده می‌شود.

 

مزایای راویز کاری سقف چیست؟

راویزکاری سقف

  • سفتی عالی و استحکام کششی بالا ارائه می‌دهد و به راحتی شکسته نمی‌شود
  • سطح وسیع و مناسبی را برای گچ کاری فراهم می‌کند
  • ساختار انعطاف پذیری دارد که می‌توان به دلخواه آن را خم کرد و شکل داد
  • روش نصب آسانی دارد و این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سطح گچ کاری یکنواختی ایجاد شود
  • سبک وزن است، به راحتی برش داده می‌شود و با استفاده از سیم مخصوص بر روی قاب فولادی سبک برای ساخت آسان و سریع نصب می‌شود
  • امکان نورپردازی مخفی در سقف را فراهم می کند
  • برای پوشش دادن کانال ها و سایر تاسیساتی که در سقف و دیوارها وجود دارند، مناسب است
  • برای ایجاد تندیس و اشکال مختلف روی سقف و دیوارها بسیار ایده ال است
  • یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ایجاد ترک در سقف و دیوارهاست
  • یک عمق پوشش یکنواخت برای مناطق بزرگ ارائه می‌دهد
  • برای استفاده در فضاهای مختلف داخلی از جمله سقف، ستون و دیوارها مناسب است و کمک می‌کند تا قابلیت زیباسازی این فضاها فراهم شود
  • امکان ایجاد طرح‌های هندسی، منحنی و زاویای مختلف بر روی سقف را ایجاد می‌کند

پیشنهاد مطالعه: طرح کناف سقف سالن [گرد، مربع، مستطیلی] + جدید 2023

 

معایب راویز کاری سقف یا دیوارها چیست؟

اگرچه راویز کاری سقف و دیوارها در کنار مزایای زیادی به همراه دارد، اما اگر فرآیند انجام راویز کاری به درستی انجام نشود و یا توسط افراد بی تجربه در این زمینه انجام شود، ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از جمله این مشکلات و معایب راویز کاری سقف و دیوارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراز نادست سقف که ممکن است باعث ایجاد سقف شیبدار و یا ناهمسان با دیوارها یا سایر قسمت‌های سقف شود
  • جوشکاری نامناسب راویزها، انتخاب نبشی نامناسب و متصل کردن نامناسب راویزها به میلگردها که می‌تواند باعث کاهش استحکام سقف شده یا باعث ایجاد لرزش در راویزها شود و یا ممکن است باعث ایجاد ترک یا جدا شدن گچ از سقف و دیوار شود
  • در صورت انتخاب نادرست توری راویز، ممکن است پرتی مصالح به کار رفته زیاد شده و یا ضخامت گچ به کار رفته در سقف و دیوارها بیش از اندازه باشد

 

راویز کاری چه کاربردهایی دارد؟

راویز کاری سقف و دیوار

به طور کلی، امکان استفاده از راویز در فضاهای مختلف وجود دارد و به همین دلیل کاربرد آن بسیار گسترده است. در ادامه به برخی از کاربردهای راویزکاری اشاره کردیم:

 

  • راویز کاری سقف: یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین موارد استفاده از راویزکاری در سقف است که کمک می‌کند تا سطح صاف و یکدستی برای سقف ایجاد شده و این امکان را فراهم می‌کند تا تمام تجهیزات و اتصالاتی که در سقف مورد استفاده قرار گرفته به راحتی پنهان شود. 

 

  • رابیتس کاری دیوارها: اگر سطح دیوار به اندازه کافی صاف و یکدست نباشد و یا بخواهید طرح‌های خاصی را روی دیوار اجرا کنید، بهترین کار این است که از رابیتس کاری روی دیوارها استفاده کنید تا یک دیوار کاملا بی عیب و نقص و زیبا داشته باشید.

 

  • راویز کاری برای آرک آشپزخانه: از دیگر کاربردهای راویزکاری، اجرای آن برای ایجاد آرک آشپزخانه است و کمک می‌کند تا آرک مورد نظر خود را به راحتی و به بهترین شکل ممکن در سقف آشپزخانه اجرا کرده و ظاهر کامل و دقیقی برای آن ایجاد نمایید.

 

  • راویز کاری برای کوتاه کردن ارتفاع سقف: اگر ارتفاع سقف بسیار بلند است، می‌توانید با استفاده از راویز کاری، ارتفاع مناسبی را برای سقف ایجاد کرده و یک پوشش یکدست و کامل برای سقف ایجاد کنید.

 

  • راویز کاری ستون: از دیگر کاربردهای راویزکاری، ایجاد یک پوشش زیبا و محافظت کننده در اطراف ستون‌هاست که کمک می‌کند تا ستون‌ها هم از نظر زیبایی و هم از نظر استحکام تقویت شوند.

 

  • راویز کاری در نما: از دیگر کاربردهای رابیتس بندی، می‌توان به استفاده از آن در طراحی نمای ساختمان اشاره کرد. راویز کاری نما تاثیر خیلی زیادی در افزایش استحام و مقاومت نما داشته و مانع از شکستگی و ترک خوردن نما می‌شود. همچنین می‌توان از رابیتس بندی برای ترمیم شکستگی یا ترک خوردگی نما، زیرسازی نما و ایجاد نقش برجسته در نماس ساختمان استفاده کرد.

 

مراحل راویز کاری سقف چگونه است؟

اجرای راویز کاری سقف

  1. ابتدا میلگردهای آویز در سایز و اندازه مناسب به سقف اصلی جوش داده می‌شوند
  2. سپس میلگردهای آویز از نظر تراز بودن بررسی شده و اضافی میلگردها برش داده می‌شود
  3. در مرحله بعدی، نبشی‌های باربر به میلگردهای آویز متصل می‌شوند
  4. طرح نهایی سقف با متصل کردن میلگردهای فرعی به نبشی ایجاد می‌شود
  5. توری‌های مخصوص راویز کاری سقف با استفاده از سیم‌های مخصوص، به میلگردهای فرعی متصل می‌شود
  6. توری‌های راویز کاری که در سرتاسر سقف به کار رفته‌اند با استفاده از سیم مخصوص به هم متصل می‌شوند
  7. در مرحله بعدی، تراز بودن تمام قسمت‌های سقف بعد از نصب راویز بررسی می‌شود
  8. در صورت اجرای نور مخفی سقف، اینکار انجام می‌شود
  9. در مرحله آخر، گچ کاری سقف و اجرای طرح نهایی انجام می‌گیرد

 

پیشنهاد مطالعه: معرفی انواع مدل کناف سقف آشپزخانه جدید 2023

 

راویز سقف و کناف سقف چه تفاوتی با هم دارند؟

از روش‌های بسیار پرکاربردی که معمولا برای اجرای سقف کاذب استفاده می‌شود می‌توان به راویز سقف و کناف سقف اشاره کرد. اما این دو روش تفاوت‌هایی با هم دارند که باعث می‌شود در شرایط مختلف و با توجه به نیازها و شرایط خاص پروژه‌های ساختمانی، یکی از این روش‌ها به عنوان بهترین گزینه برای ایجاد سقف کاذب انتخاب شود. از جمله تفاوت‌هایی که بین راویزکاری سقف و کناف سقف وجود دارد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • امکان ترک خورد در گچ کاری سقف راویز کاری شده به مراتب کمتر از کناف سقف است
  • راویز کاری سقف وزن بیشتری دارد و به همین دلیل استحکام و مقاومت بیشتری را نیز ارائه می‌دهد
  • راویز کاری از نظر ایمنی بسیار بهتر عمل می‌کند و در مقابل حریق و آتش زوی بسیار مقاوم است
  • زمان اجرای راویز سقف معمولا طولانی‌تر از اجرای کناف سقف است

 

کلام آخر

رابیتس کاری که به شکل عامیانه به نام راویز کاری شناخته می‌شود، یکی از روش‌های پرکاربرد در ساختمان سازی است و معمولا برای اجرای سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد. راویزها از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند. برای راویزکاری سقف باید مهارت و تجربه کافی در این زمینه داشته باشید تا اینکار با دقت کامل و به صورت کاملا حرفه‌ای و دقیق اجرا شود. راویز کاری سقف در مقایسه با کناف سقف، معمولاجز گزینه‌های اول برای انتخاب است زیرا دوام، ایمنی و نتیجه نهایی بهتری را به همراه دارد.

برای انجام راویز کاری ساختمان می‌توانید با مجریان و متخصصان دیوار، کف و سقف ساختمان که در بساز و بچین فعال هستند همکاری کنید و یک تجربه عالی در این زمینه داشته باشید.

 

برچسب ها:
راویز کاری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید